Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan vender en CCD
Fra : TS

Dato : 26-06-05 19:21

Hej alle,

Kan det passe at støv på CCD'en sidder omvendt i forhold til billedet?
.... altså sådan at støv på den øverste del af billedet (på min skærm) sidder
på nederste del af CCD'en.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 19:25

"TS" <tdsd@sdsd.uk> skrev i en meddelelse
> Hej alle,
>
> Kan det passe at støv på CCD'en sidder omvendt i forhold til billedet?
> ... altså sådan at støv på den øverste del af billedet (på min skærm)
> sidder på nederste del af CCD'en.

Ja!
Billedet står omvendt

Fra : HKJ

Dato : 26-06-05 19:24

TS wrote:
> Kan det passe at støv på CCD'en sidder omvendt i forhold til billedet?
> .... altså sådan at støv på den øverste del af billedet (på min skærm) sidder
> på nederste del af CCD'en.

Ja.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-06-05 14:42

"TS" <tdsd@sdsd.uk> wrote in message
> [...]
>
> Kan det passe at støv på CCD'en sidder omvendt i forhold til billedet?
> ... altså sådan at støv på den øverste del af billedet (på min skærm)

Jeps, hvis du kigger på et gammelt Film SLR hus så sidder filmen også på
hovedet. Objektivet vender nemlig billedet om, det var også det der skete
med den første kikkert, da Gallileo Gallilei lavede et rør med et glas i
hver ende så han tingende tættere på men de vendte om. Det har man idag i
kikkerter fået gjort noget ved, ved hjælp af spejle, men objektiver har ikke
spejle, med mindre det er spejlteler og de har også en kompensation sådan at
billedet vender korrekt.

Mvh
Simon

Fra : Max

Dato : 27-06-05 14:49

Hej Simon

> med den første kikkert, da Gallileo Gallilei lavede et rør med et glas i

Gallilei's kikkert vendte ikke tingene på hovedet, den var
lavet som en teaterkikkert.

Mvh Max

Fra : Steen

Dato : 27-06-05 20:35

> [...]
>
> Kan det passe at støv på CCD'en sidder omvendt i forhold til billedet?
> ... altså sådan at støv på den øverste del af billedet (på min skærm)

Ja, og det samme er tilfældet på øjets nethinde. Der står billede også på
hovedet, men hjernen vender det om.

/Steen