Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: Macro på terassen
Fra : Kim Jensen

Dato : 26-06-05 18:34

Hej!

Vejret var jo pragtfuldt i dag, og jeg fik derfor lejlighed til at lege
lidt med min Sigma 105mm macro. Sidst fik jeg høvl for min manglende
dybdeskarphed, så det har jeg forsøgt at forbedre.

Min "model" var desværre meget sky og tog ikke imod ordrer om ønskede
positurer så jeg måtte skyde den som dén nu fandt passende Efter ca.
10-15 minutter strøg den ned mellem terassebrædderne igen.

Konstruktiv kritik velkommen

http://kelvin8.com/temp/sigma105/liz.jpg
http://kelvin8.com/temp/sigma105/liz2.jpg

--
med venlig hilsen
Kim Jensen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-06-05 21:41

Kim Jensen wrote:
> http://kelvin8.com/temp/sigma105/liz.jpg
> http://kelvin8.com/temp/sigma105/liz2.jpg

Er det 100% crop?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Erik W.

Dato : 27-06-05 09:16

"Kim Jensen" skrev i en meddelelse

> [...]
> positurer så jeg måtte skyde den som dén nu fandt passende Efter ca.
> 10-15 minutter strøg den ned mellem terassebrædderne igen.

Jeg synes dette billede er rigtigt vellykket. - måske med plads til lidt
forbedringer

1. Du er i øjenhøjde med modellen og det er mindst lige så vigtigt for
"følelsen af at være tæt på" som forstørrelsesfaktoren på Makroen.

2. Du har en anelse catchlight i øjet på modellen. Det er godt for det giver
en fornemmelse af kontakt, liv og tankevirksomhed hos modellen (selvom det
ikke kan være meget med den hjerne Jeg ved ikke om du har prøvet
allerede, men det kan måske forstærkes med lidt (3-5%) shadows i
shadows/highlights. Prøv også med lidt selektiv USMi forskelliger
indstillinger (forsigtigt)

3. Skarphed og dybdeskarphed er rigtigt god. Der er lidt støv/fibre på
ryggen og på forbenet af dyret. Det kunne du måske med fordel clone
forsigtigt væk.

4. Kompositionen er brugbar men ikke super. Af en eller anden grund virke
beskæringen lidt klaustrofobisk, måske fordi der mangler lidt luft foran
firbenets snude. Lidt mere forfra ville nok også have været bedre.

De markante skygger omkring gulvbrædderne vil de fleste nok mene er
forstyrrende. Men måske tilføjer de også lidt grafisk spænding i billedet.

> http://kelvin8.com/temp/sigma105/liz2.jpg

Kompositionen er bedre, men fugleperspektivet og det manglende catchlight
får modellen til at virke fjern og uvedkommende. Det kan godt være at
makroen kan skaffe dig tæt på rent optisk, men det er stadig fotografens
ansvar at skabe nærvær mellem motivet og beskueren.

Håber at du kan bruge kritikken til noget.

Mvh Erik

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-06-05 12:35

> Er det 100% crop?

Stort set, ja. Det første er kun beskåret lidt i top og bund, og så
skaleret ned. Det er således ikke beskåret i siderne. Det andet er
skåret en lille smule mere - vel ca. 10% rundt om motivet.

Kim Jensen

Fra : Max

Dato : 27-06-05 12:38

Hej Kim

> Konstruktiv kritik velkommen

Jeg har ikke så meget begreb om det, men jeg ville så gerne
have set hele dyret.

Mvh Max

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-06-05 12:45

> 2. Du har en anelse catchlight i øjet på modellen. Det er godt for det giver
> en fornemmelse af kontakt, liv og tankevirksomhed hos modellen (selvom det
> ikke kan være meget med den hjerne

Jeg forsøgte hele tiden at skygge så lidt som muligt og drejede mig
en lille smule så solen netop gav lidt lys i øjnene. Det lykkedes dog
ikke på alle skud.

> Prøv også med lidt selektiv USMi forskelliger indstillinger (forsigtigt)

Det har skam fået lidt både med levels og USM

> 3. Skarphed og dybdeskarphed er rigtigt god. Der er lidt støv/fibre på
> ryggen og på forbenet af dyret. Det kunne du måske med fordel clone
> forsigtigt væk.

Ja, det tænkte jeg også først på, men kunne ikke helt blive enig
med mig selv om jeg skulle manipulere med det. Men jeg vil da lige
prøve at rense den en smule

> Kompositionen er bedre, men fugleperspektivet og det manglende catchlight
> får modellen til at virke fjern og uvedkommende.

Jeg er enig. Det at firbenet "drejer" sig lidt gør det IMHO mere
interessant, men du har helt ret i, at jeg nok kom lidt for højt op
over det. Jeg tog et par andre hvor den "snor" sig, men der synes jeg
ikke rigtig at jeg kunne få nok DOF.

> Håber at du kan bruge kritikken til noget.

Det kan jeg helt sikkert - mange tak! Jeg glæder mig til at solen
vender tilbage og jeg kan "lege videre".

Kim Jensen