Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fokus problem med D2X & 17-55/2.8
Fra : Michael L

Dato : 24-06-05 17:18

Hej

Jeg skrev lidt tidligere om et muligt fokus problem med mit nye D2X.

Jeg har nu fået 17-55/2.8 objektivet og har lavet en ny test på det
backfocus testark der ofte linkes til i forbindelse med D70.

Jeg har lagt resultatet online på følgende:

www.mlykke.dk/fokus1.jpg

Er der nogen der gider tage et kig på billedet og se om i mener der er
et fokus problem.
Når man ser billedet på 100% så synes jeg godt nok ikke det ser særlig
skarpt ud - Men er det bare mig eller hvad siger i?

Jeg har prøvet at tage billedet på flere måder med samme resultat -
Både på fuldautomatisk, taget med blænde 2.8 og en lukketid på ca.
1/200 og taget med forskellige ISO og alt sammen ser stort set ens ud
og ingen af dem står knivskarpt som jeg vil mene det burde.

- Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-06-05 17:31

Michael L skrev:
> [...]
> Når man ser billedet på 100% så synes jeg godt nok ikke det ser særlig
> skarpt ud - Men er det bare mig eller hvad siger i?

Og hvor meget betyder din printer her - og den opløsning, der er i
filen, du hentede?

Som jeg ser det, focuserer den spot-on.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Michael L

Dato : 24-06-05 17:35

Ole Larsen wrote:

> Og hvor meget betyder din printer her - og den opløsning, der er i
> filen, du hentede?

det betyder selvfølgelig noget, men selv med øjet smækket helt ned i
papiret så står teksten skarpere på papiret end det billede jeg tager.

> Som jeg ser det, focuserer den spot-on.

Ok, måske er det bare mig der har "fokuseret" for meget på dte
fokusproblem *G*

Men i andre må også meget gerne tage et kig og sige jeres mening inden
jeg gør noget drastisk :)

- Michael

Fra : Kenneth K.

Dato : 24-06-05 18:00

On Fri, 24 Jun 2005 18:35:24 +0200, Michael L <michael@mlykkeNOSPAM.dk>
wrote:

> Men i andre må også meget gerne tage et kig og sige jeres mening inden
> jeg gør noget drastisk :)

Jeg tror du tester for meget... :) Jeg synes ligesom Ole at fokus ligger
præcis hvor det skal. Kan ikke se at det kunne være bedre.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : .J.S...

Dato : 24-06-05 17:42

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1/200 og taget med forskellige ISO og alt sammen ser stort set ens ud
> og ingen af dem står knivskarpt som jeg vil mene det burde.

Som jeg ser det er billedet klart skarpest lige på fokus linien, altså har
autofokus ramt plet.

Noget andet er så den optiske skarphed, og det er det billede nok ikke så
velegnet til at vurdere men det synes at tabe noget ud i siderne ?

mvh/JS

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-06-05 18:11

Michael L wrote:
> [...]
> 1/200 og taget med forskellige ISO og alt sammen ser stort set ens ud
> og ingen af dem står knivskarpt som jeg vil mene det burde.

Fokus er på dette eksempel fuldstændigt perfekt. Skarpheden tror jeg ikke
bliver meget bedre - det er jo 1:1, største blændeåbning, og der er vist
ikke lavet noget efterbehandling? Det er noget uldent helt ude i siderne,
hvilket er fuldstændigt normalt, især ved stor blændeåbning. Hvis fokus
placeres lige så perfekt med resten af dine billeder, skal du være
ualmindelig tilfreds. Skarphed er primært et spørgsmål om en passende mængde
USM (eller Smart Sharpen eller hvad man nu har) - detaljeringsgraden er det
vigtige, og mit gæt er at det ikke bliver bedre end foreliggende eksempel
med tanke på omstændighederne (især at det er blænde 2,8 er vigtigt).

Ud og skyd og nyd!

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Michael L

Dato : 24-06-05 20:28

Morten Wartou wrote:

> Ud og skyd og nyd!

Jamen tak for alle jeres svar. Tror også bare jeg fik stirret mig blind
til sidst.

Så vil jeg rende ud og skyde med legetøjet.
Det er i hvertfald et super lækkert kamera.

- Michael

Fra : Kenneth

Dato : 24-06-05 19:17

> [...]
> 1/200 og taget med forskellige ISO og alt sammen ser stort set ens ud
> og ingen af dem står knivskarpt som jeg vil mene det burde.

Det ser nogenlunde ud som det test resultat jeg fik med min 350D og EF-S
18 - 55 mm objektiv som jeg testede med
Fyren som har lavet testen så mit billede og svarede tilbage at det var lige
i øjet.
Jeg synes derfor at du har så godt et resultat som du kan forvente

/kenneth

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-06-05 21:47

> [...]
> 1/200 og taget med forskellige ISO og alt sammen ser stort set ens ud
> og ingen af dem står knivskarpt som jeg vil mene det burde.

Hej Michael.

Fokus er, som alle andre også har sagt, spot on, den sidder jo lige præcis
på den linie, hvor den skal sidde.

Jeg tror simpelthen at du forventer for meget af objektivet. Du skriver
selv, at du fotograferer med objektivet helt åbent, og der vil du ikke
opleve at objektivet tegner skarpest, det er min erfaring med objektiver i
den brændvidde.

MVH
Thomas

Fra : Jacob

Dato : 24-06-05 22:17

> [...]
> 1/200 og taget med forskellige ISO og alt sammen ser stort set ens ud
> og ingen af dem står knivskarpt som jeg vil mene det burde.

Jeg bliver nød til at give dig ret. som jeg ser det har du 2-3mm back focus.
hvordan jeg ser det ?
kig på dine 6mm linier. den ene er ulden mens den anden er næsten skarp. din
øverste 2mm streg i venstreside den er skarp. mens din nederste 2mm streg og
din øverste 6mm streg er ulden.
Jeg tror du ville have noget ud af at fokusere direkte på "linealen" hvor
den møder bjælken.
du kunne prøve testen med nogle cd'er på længere afstand og så se hvad der
sker.

Fra : .J.S...

Dato : 24-06-05 22:40

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> din øverste 2mm streg i venstreside den er skarp. mens din nederste 2mm
> streg og din øverste 6mm streg er ulden.

Ja og i højre side er der tilsvarende 2mm frontfokus !
Måske det ikke var linet 100% vinkelret op.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-06-05 22:18

Michael L wrote:
> Jeg har lagt resultatet online på følgende:
>
> www.mlykke.dk/fokus1.jpg

Det ser rigtig fint ud - taget i betragtning af at det er taget med
blænde 2.8.

Prøv med blænde 8 i stedet.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Michael L

Dato : 24-06-05 23:56

Thomas Schreiber wrote:

> Det ser rigtig fint ud - taget i betragtning af at det er taget med
> blænde 2.8.

> Prøv med blænde 8 i stedet.

Jeg laver en ny test i morgen på blænde 8 - Med fokus direkte på
linealen istedet så det måske er nemmere at bedømme.
Og så må jeg være ekstra opmærksom på at det hele står vinkelret, men
det er ski ikke helt nemt at ramme 100% præcist, og en smule for meget
til den ene side viser sig jo bare som enten back eller front focus i
siderne.

- Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-06-05 10:34

Michael L wrote:
> [...]
> Når man ser billedet på 100% så synes jeg godt nok ikke det ser særlig
> skarpt ud - Men er det bare mig eller hvad siger i?

Her betyder papiret meget. Det ligner almindeligt papir som kan købes i
pakker af 500 for 30 kr. Selv om du ser på papiret med dit øje og det
ser bedre ud så vil kameraet opfange flere detaljer end du selv kan se
og så syntes du det ser uskarpt ud. Du skulle prøve at bruge noget
fotopapir eller noget papir der er lavet til at blive skrevet meget
præcist ud på, som f.eks Canons High Resolution Paper.

> [...]
> 1/200 og taget med forskellige ISO og alt sammen ser stort set ens ud
> og ingen af dem står knivskarpt som jeg vil mene det burde.

Som sagt skal du bruge noget bedre papir, jeg kan se en masse fibre o
papiret, hvis jeg altså lige hæver lyset så jeg kan se billedet
ordentligt så det ser skarpt nok ud her.

Mvh
Simon

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-06-05 11:46

Michael L wrote:
> [...]
> Når man ser billedet på 100% så synes jeg godt nok ikke det ser særlig
> skarpt ud - Men er det bare mig eller hvad siger i?

Det ser fint ud.. det bliver ikke meget skarpere med zoom.

> [...]
> 1/200 og taget med forskellige ISO og alt sammen ser stort set ens ud
> og ingen af dem står knivskarpt som jeg vil mene det burde.

Prøv at hakke blænden et halv trin ned.. ?

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3