Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Frontfokus - hvad gør man?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-06-05 10:26

Jeg sad og var så godt tilfreds med mine billeder fra Karup, indtil jeg så
Søren Kocg's billeder fra samme sted.
De var bare langt skarpere end mine.

Det ku bare ikke passe. Jeg har flere folks ord for, at Sigma 500/4,5 EX HSM
skulle om ikke helt så næsten spille lige op med Canons tilsvarende
brændvidder.

Oki, mine billeder var godt nok skudt på Jpeg af hensyn til plads på kortene
og den lettere gennemgang efterfølgende.
Og kvalitetstab er der jo.

Da forskellen var så stor, besluttede jeg mig for at lave en test af de to
fil formater. Og der er forskel - meget, hvor meget, vil jeg komme ind på i
en senere tråd.

Men IIIIIIIEEEEEEEERRRRRRRRKKKKKKKKK!!!!!

Mit system har frontfokus
De første testbilleder afslører en frontal fokusering på ca 5 meter på 135
meters afstand.

Derfor lavede jeg nye testskud med alle 3 forskellige objektiver.

Jeg stillede 9 CD'er op på havebordet forskudt for hinanden, så afstanden
svarer til jewelcasens tykkelse.
Jeg skød så 2 skud med hvert objektiv på fuldblændeåbning.
Afstanden til motivet blev tilpasset afhængig af brændvidden, så alle 9
CD'er kom med på billedet.

Resultatet blev flg:

ca 2 cm frontfokus på Sigma 500 EX HSM på omkring 7 meters afstand
Mellem 2 og 3 cm på Nikkor 180/2,8 på lidt over 3 meters afstand

Men og her er the catch:

Ingen fokusfejl på Nikkor 18-70/3,5-4,5 overhovedet.
Der er ingen tvivl - skarphedsplanet er dead on.

Jeg tog så lige ud og skød endnu et testskud med Sigma'en
Frontfokus på 5 meter på 135 meters afstand - Den er go nok

Så hvad gør man nu?

BTW. Kameraet er købt hos Technik-direkt i tyskland.
Er der nogen med erfaringer med reparationer osv. gennem dem?

På forhånd tak for hjælpen!

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-05 10:56

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Mit system har frontfokus

Du er godt nok heldig, de fleste (Som mig) oplever bagfocus

> Snip > Ingen fokusfejl på Nikkor 18-70/3,5-4,5 overhovedet.
> Der er ingen tvivl - skarphedsplanet er dead on.

Selv på 70mm fuld åben er det meget vanskeligt at se focus fejl. Jeg
opdagede først mit problem med min 80-200m.

> Så hvad gør man nu?

Send huset ind til DFA eller aflever den. Der er europæisk garanti! Hvis den
ikke er udløbet.
Prisen for mig var 500-, der blev dækket af garantien.
Gert

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-06-05 02:24

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> Du er godt nok heldig, de fleste (Som mig) oplever bagfocus

> Selv på 70mm fuld åben er det meget vanskeligt at se focus fejl. Jeg
> opdagede først mit problem med min 80-200m.

Jeg har siddet og studeret billedet meget nøje i 100% og det er tydeligt, at
fokus ligger hvor den skal i jewelcase-spring på kitoptikken. Den CD, jeg
fokuserede på er den skarpeste af dem alle.

På Sigme 500/4,5 er den skarpeste nr 2 foran den, midterste, som jeg
stillede skarpt på. altså 2 jewelcases fra fokuspunkt.

På Nikkor 180/2,8 var nr 2 og 3 foran den midterste lige skarpe.

> Send huset ind til DFA eller aflever den. Der er europæisk garanti! Hvis
den
> ikke er udløbet.
> Prisen for mig var 500-, der blev dækket af garantien.

Jeg er ikke sikker på at DFA vil vide af mit tyskindkøbte kamera. De vil
ikke engang svare på generelle spørgsmål uden et dansk serienummer over
telefonen.
Faktisk ku jeg ikke engang få lov til at fortælle om fejlen.
Jeg blev blot henvist til en fotoforhandler.

DFA står for Dansk Foto Agentur og er faktisk en grossist ikke Nikons egen
danske afdeling.
Så dyret skal sikkert til Tyskland for at blive justeret.

Jeg tog ind til Mimosa Foto, og spurgte dem, om de havde et bud på hvor
fejlen lå. Han mente, at det måtte ligge i objektivet, men jeg er ikke
tilbøjelig til at gi ham ret.

Sigma'en er ikke ret gammel (30 mdr.) Har kun haft en ejer før, og han
brugte det til en speciel ugletype, som er sjælden i Danmark og udelukkende
med filmkamera. Det bærer heller ikke præg af slitage, og AF løber frit og
ubesværet uanset kameraets vinkel. (Thomas Sass' Sigma hyler og skriger, når
der fokuseres lodret nedad og ser meget mere slidt ud - Det var også Max's
yndlingsobjektiv og er blevet brugt flittigt)

Min foreløbigt ubekræftede mistanke lyder på, at autofokusen på D70'eren
ikke er kallibreret ud over de 100 meter, da de færreste optikker stadig har
fokusgang på denne afstand. De fleste brændvidder er forlængst gået i
infinity indenfor de 100 meter, mens den for 500 mm'erens vedkommende ligger
flere hundrede meter ude.

Kigger man på de closeupbilleder, jeg har taget i Karup med linsen, er de jo
også skarpe!:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-464
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-438
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-425
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-427
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-424

Men flyene i luften er sq bløde.
Mest besynderligt er, at jeg ikke selv ku se det, før jeg så Søren Koch's
billeder.
Jeg må indrømme, at jeg gav dis skylden for at de ikke var helt 100%, selvom
jeg skød med polfilter
Men Sørens billeder overbeviste mig, at der var noget galt. Jeg troede dog
mest på, at det var pga filformatet - jeg skød i Jpeg, at der var forskel.

Min første test gik også ud på at bedømme forskellen på jpeg og Raw på det
færdige billede.
Jeg skød en serie af et frottéhåndklæde over en stoleryg med forskellig
eksponeringer i både jpg og raw og så det famøse langt-væk-skud af bilen i
den anden ende af gaden.

Det jeg så var at bilen var mindre skarp, men en dumper, (overdimensioneret
trillebør med føresæde og det hele), der stod på fortovet lige foran bilen,
var knivskarp på bagenden. Billedet var taget med objektivet hvilende på en
skraldespand og fokus direkte på bilens nummerplade (som altså næsten
fyldte hele fokusfeltet)

Jeg har fået lov til at prøve Thomas Schreibers Fuji S3pro på søndag for at
teste sigmaen for fejl.
Så må vi se der.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-05 10:38

> [...]
> stillede skarpt på. altså 2 jewelcases fra fokuspunkt.
>
> På Nikkor 180/2,8 var nr 2 og 3 foran den midterste lige skarpe.

Min egen opstilling, da jeg havde problemet var en streg på kvidt karton og
en stållineal vinkelret på linien.
Begge dele monteret på en klods.
Kameraet på stativ og fotograferet med klodsen 45 grader. Focus på stregen
lige over linealen.
Prøvede med 50mm 1,4, 18-70 ved 70mm og ca 60-70 cm afstand, 80-200 ved
200mm ca. 1,5m og 90mm på en meter. Alle på fuld åbning.
Kit linsen så "næsten" ok ud, dybdeskarpheden var for stor, men normalen og
de to teler var tydeligt skarp 2-3 cm. bagude.
Efter justering hos DFA er den perfekt på alle objektiver.

> [...]
> danske afdeling.
> Så dyret skal sikkert til Tyskland for at blive justeret.

Så kan jeg være glad for at jeg købte i Platan. Er ellers blevet hånet for
her (også af Max) for at skrive at jeg købte dansk for at få supporten.
Budskabet er jo ellers at garanti og support er den samme - blot det er
Nikon EU.
Håber andre læser din erfaring. Men prisen var 0,75 time a 460- som DFA
betalte. Så rep. prisen inkl. moms må være 525- for et år siden.
DFA var eneimpotør af Nikon til Danmark til for nylig. Nu har Nikon selv
overtaget importen, men DFA er stadig supportcenter for Nikon.
Måske skal du kontakte Nikon DK om sagen.
Bare sikker forsendelse til DE koster omkring de 200- + masser af tid. For
Technik Direct kan nok ikke forventes at være verdens hurtigste.

> Jeg tog ind til Mimosa Foto, og spurgte dem, om de havde et bud på hvor
> fejlen lå. Han mente, at det måtte ligge i objektivet, men jeg er ikke
> tilbøjelig til at gi ham ret.

AF er en kontrastmåling, hvor en servomotor søger den højeste kontrast. Det
er helt ligegyldigt hvilket glas, der sidder foran.
Skal fejlen findes i objektivet skyldes det mekaniske problemer. Enten for
stram eller for slidt.
Det kan du let teste på dit eget. Skyd samme billede hvor du focuserer fra
uendeligt og fra nærmeste afstand.
Så skal der være forskel i focus på de to billeder.

> [...]
> fokusgang på denne afstand. De fleste brændvidder er forlængst gået i
> infinity indenfor de 100 meter, mens den for 500 mm'erens vedkommende

Som ovenfor. Det er en kontrastmåling. Testbænken hos DFA er 1m, hvor de
målte min fejl til 2 cm!
Så din afstand har ingen betydning.

> Kigger man på de closeupbilleder, jeg har taget i Karup med linsen, er de
> [...]

Kik en gang til! De er pæne, men focus ligger foran! Dybdeskarpheden
klarer problemet.

> Snip

> Jeg har fået lov til at prøve Thomas Schreibers Fuji S3pro på søndag for
> at
> teste sigmaen for fejl.
> Så må vi se der.

Det er tættere end Helsinge Ellers var du meget velkommen
Gert

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-06-05 11:03

Frodo Nifinger wrote:
> Mit system har frontfokus

Surt Men er du sikker?

> [...]
> Jeg skød så 2 skud med hvert objektiv på fuldblændeåbning.
> Afstanden til motivet blev tilpasset afhængig af brændvidden, så alle 9

Har du evt prøvet http://md.co.za/d70 ? Det er måske lidt svært med
500mm, men det burde kunne lade sig gøre med din 180 og bestemt med din
18-70.

> [...]
>
> Jeg tog så lige ud og skød endnu et testskud med Sigma'en
> Frontfokus på 5 meter på 135 meters afstand - Den er go nok

Har du prøvet samme objektiver på andre huse? Måske er det objektiverne,
og ikke dit hus? Du er velkommen til at prøve mit hus og min Sigma
70-200 og Sigma 105 macro hvis du vil, for at se om fejlen gentager sig
- så længe du bare ikke finder fokus fejl på mit gear

Det ville være tåbeligt, og måske endda meget bekosteligt, at sende dit
D70 syd på på "ubestemt tid", og det så viser sig at huset intet fejler.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-06-05 11:31

"Frodo Nifinger" >
> Det ku bare ikke passe. Jeg har flere folks ord for, at Sigma 500/4,5 EX HSM
> skulle om ikke helt så næsten spille lige op med Canons tilsvarende
> brændvidder.

Billeder siger mere end 100 ord, er det ikke det man siger,
du har jo set Thomas' (og mine) billeder, jow da de er skarpe..

> Men IIIIIIIEEEEEEEERRRRRRRRKKKKKKKKK!!!!!

Bvadr hvor ulækkert.

> Mit system har frontfokus
> De første testbilleder afslører en frontal fokusering på ca 5 meter på 135
> meters afstand.

Så kan du lære det "lav ikke fokus test uden at ha' noget du
kan trøste dig med bagefter", skumbananer og tude-kiks fungerer
for nogle, jeg foretrækker ---)
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1552784

> BTW. Kameraet er købt hos Technik-direkt i tyskland.
> Er der nogen med erfaringer med reparationer osv. gennem dem?

> [...]

Du sender det bare til DFA - imo altid bedre at sende direkte
til værkstedet - transporten mellem detailhandler og værksted
er lidt ligsom Bermuda trekandten, ting forsvinder sporløst -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-06-05 02:43

> Billeder siger mere end 100 ord, er det ikke det man siger,
> du har jo set Thomas' (og mine) billeder, jow da de er skarpe..

Jow osse det. Med andre ord - jeg ved skidtet tegner skarpt
Jeg har da osse selv masser af skarpe billeder, men de er alle taget på kort
afstand.

> Så kan du lære det "lav ikke fokus test uden at ha' noget du
> kan trøste dig med bagefter", skumbananer og tude-kiks fungerer
> for nogle, jeg foretrækker ---)
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1552784

Det var slet ikke med vilje
Jeg søgte slet ikke efter problemer.
Min test gik ud på at finde ud af, hvor stor kvalitetsforskellen er på at
skyde i jpg og i RAW på det færdige billede for, at jeg ville træffe valget
mellem de to formater generelt.
Skæbnen ville bare, at der altså stod en dumper lidt foran motivet og var
knivskarp mens motivet var mere eller mindre sløret.

Men nu har jeg jo vendt den sten Lykkelig er de uvidende!
Men jeg har da en 18 års Glenfiddich, jeg ku trøste mig med.
Den ku nok holde mig ude af depressionens fangarme weekenden over

> Du sender det bare til DFA - imo altid bedre at sende direkte
> til værkstedet - transporten mellem detailhandler og værksted
> er lidt ligsom Bermuda trekandten, ting forsvinder sporløst -max-

Er du sikker på det?
Jeg blir nærmest betragtet som en paria over telefonen, når jeg ikke kan
levere et dansk serienummer til kameraet.
Forsigtige spørgsmål for få lidt hjælp til at skyde sig ind på en forklaring
bliver blankt afvist med en henvisning til at opsøge en fotohandler.

Jeg tror godt nok på, at dyret skal syd på for at blive fixet.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Kenneth K.

Dato : 24-06-05 11:45

On Fri, 24 Jun 2005 11:26:15 +0200, Frodo Nifinger <jni@GIRAFtdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>
> Men og her er the catch:
>
> Ingen fokusfejl på Nikkor 18-70/3,5-4,5 overhovedet.
> Der er ingen tvivl - skarphedsplanet er dead on.

Har du andre DX-objektiver? Jeg kan huske nogle indlæg på dpreview fra en
tekniker/reparationsfyr som sagde at på D70 kunne man ikke både have
optimal fokus med DX/APS-objektiver og alm. objektiver samtidig. Man kunne
godt justere fokus til at passe 100% på DX-objektiver, men så passede det
ikke helt med alm. objektiver. Og justeres fokus til ikke DX-objektiver,
passede det ikke på DX-objektiver. Jeg ved selvsagt ikke om der er hold i
den påstand, men det passer jo lige ind i det du beskriver her.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Claus Bjerre

Dato : 24-06-05 17:42

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mit system har frontfokus

Er der ikke en behjertet sjæl der vi forklare hved frontfocus og bagfocus
er??? bNu har det været diskuteret flere gange og jeg er mystificeret.???

Fra : Brian Lund

Dato : 24-06-05 18:14

> Er der ikke en behjertet sjæl der vi forklare hved frontfocus og bagfocus
> er??? bNu har det været diskuteret flere gange og jeg er mystificeret.???

Det har ellers også været forklaret ;)

Frontfokus er når der bliver fokuseret foran det som du egentligt forsøger
at stille skarpt på.
Bagfokus er så det modsatte!

Brian

Fra : Claus Bjerre

Dato : 24-06-05 21:42

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det har ellers også været forklaret ;)
>
> Frontfokus er når der bliver fokuseret foran det som du egentligt forsøger

Har det også været forklaret hvordan sådan en mystisk effekt opstår?
Jeg troede i min naivitet, at autofocus-systemet analyserede om billedet var
skarpt og hvis det ikke var justerede på objektivet indtil billedet stod
skabt i billedchippens plan.
Claus Bjerre

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-06-05 02:52

"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
var
> skarpt og hvis det ikke var justerede på objektivet indtil billedet stod

Autofokus foregår med infrarødt lys, der sendes ud gennem linsen.
Kameraet måler afstanden på reflektionen fra lyset.
Altså på tidsforsinkelsen fra det reflekterede lys. jo længere tid, des
større afstand.

Det er lige som et elektronisk metermål. Du peger på målet, trykker på
knappen og vupti, så står afstanden i displayet.

Samme princip bruger politiet i deres laserpistoler til at hapse
fartsyndere.
Den måler afstanden til bilen hurtigt et par gange og beregner hastigheden
ud fra det.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-05 11:12

> [...]
> fartsyndere.
> Den måler afstanden til bilen hurtigt et par gange og beregner hastigheden

Nej Jesper
Så avanceret er det nu ikke ,o)
Gert

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-06-05 10:52

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> [...]
> Kameraet måler afstanden på reflektionen fra lyset.
> Altså på tidsforsinkelsen fra det reflekterede lys. jo længere tid, des

Er det en joke ?
Det er i hvertfald ikke rigtigt på almindelige (D)SLR.
Det er et passiv phase detection systemer (se f.eks.
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/NikonF5/focusing/index1.htm).

At de er passive kan man helt praktisk se af de er langsommere til at
fokusere i svagt lys, og de fleste flash har aktivt hjælpelys.

Der blev i begyndelsen af indførelsen af AF systemer eksperimenteret med
forskellige systemer - f.eks. brugte Polaroid ultralyd.
Her blev lydens hastighed brugt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-06-05 00:31

> [...]
>
> Der blev i begyndelsen af indførelsen af AF systemer eksperimenteret med
> forskellige systemer - f.eks. brugte Polaroid ultralyd.

I stand corrected!
Jeg antog, at AF var aktivt, da det øjensynligt er ret fejlbehæftet.

Jeg tænkte mig vist ikke helt om.
Et passivt system burde jo altid være præcist uanset hvilket objektiv, der
er spændt foran, når det regulerer efter kontrast.
Det sir så sig selv, at fejlfokusen så må skyldes fejlmonteret CCD. Dvs.
der er afstandsforskel mellem AF-sensoren og CCD.
Det må være den afstand, værkstedet justerer væk.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : .J.S...

Dato : 27-06-05 01:08

> [...]
> der er afstandsforskel mellem AF-sensoren og CCD.
> Det må være den afstand, værkstedet justerer væk.

Her står hvordan man gør på en D70.
http://www.leongoodman.com/d70focus.html
På min 350D ser det ikke ud til at spejlstoppene kan justeres, så måske det
er hele fokus-sensor enheden nede i bunden man flytter med.

mvh/JS

Fra : .J.S...

Dato : 27-06-05 01:26

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Her står hvordan man gør på en D70.
> http://www.leongoodman.com/d70focus.html

Med spejlstoppene kan man jo egentligt ikke justere absolut fokus men kun om
spejlet er 45 grader så fokus er ens foroven og forneden.

Fra : Max

Dato : 25-06-05 11:41

Hej

> [...]
> Kameraet måler afstanden på reflektionen fra lyset.
> Altså på tidsforsinkelsen fra det reflekterede lys. jo længere tid, des

Jeg kan lige se sådan et system brugt et sted hvor der er 1000
pressefotografer til stede på samme tid. :)

Mvh Max

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-06-05 12:06

In article <42bd3442$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Max wrote:
> Hej

> Jeg kan lige se sådan et system brugt et sted hvor der er 1000
> pressefotografer til stede på samme tid. :)

Ja, eller et objektiv med filter, eller en vinduesrude.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-06-05 12:12

Povl H. Pedersen wrote:
> Ja, eller et objektiv med filter, eller en vinduesrude.

Siger du, at fokusegenskaber nedsættes hvis du har UV filter eller lign.
på dit objektiv?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : HKJ

Dato : 25-06-05 12:44

Thomas Schreiber wrote:

> Siger du, at fokusegenskaber nedsættes hvis du har UV filter eller lign.
> på dit objektiv?

Nej han gør ej, for Frodo's forklaring på autofocus var forkert.

Men et linært polfilter kan spolere autofocus.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-06-05 21:33

HKJ wrote:

> Nej han gør ej, for Frodo's forklaring på autofocus var forkert.
>
> Men et linært polfilter kan spolere autofocus.

Vil du så ikke venligst komme med den rette forklaring?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-06-05 21:38

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> wrote in message

[8<8<8<]
> Vil du så ikke venligst komme med den rette forklaring?

http://travel.howstuffworks.com/autofocus3.htm

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : HKJ

Dato : 26-06-05 21:45

Thomas Schreiber wrote:

> Vil du så ikke venligst komme med den rette forklaring?

Gerne.

Begge typer polfilter tager kun lys polariseret i en retning ind.

På et linært polfileter går det polariserede lys lige igennem og er
polariseret når det kommer ud.

På et cirkulært filter sidder der et ekstra lag, som fjerner
polariseringen fra lyset, så det lys der kommer ud af et cirkulært
polfilter er ikke polariseret.

Måske kan jeg illustrere det sådan:
---=Polariseret lys
+++=Almindeligt lys
|=Filter

Linært polfilter:
+++|---
Cirkulært polfilter:
+++|+++

Begge typer filtere giver det samme billede, forskellen er kun om
billedet bliver lavet af polariseret lys eller ej.

Forskellen har kun betydning, hvis noget af
spejlene/lysmåleren/autofocus i kameraet har problemer med polariseret
lys og det kan de sagtens have.

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-06-05 13:03

Thomas Schreiber skrev:

> Siger du, at fokusegenskaber nedsættes hvis du har UV filter eller lign.
> på dit objektiv?

Nej, men _hvis det skulle foregå med lyd eller lys igennem. På dslr
foregår det ikke med lys/lyd

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Max

Dato : 25-06-05 13:10

Hej

> Nej, men _hvis det skulle foregå med lyd eller lys igennem. På dslr
> foregår det ikke med lys/lyd

Retfærdigvis skal det dog siges at der findes systemer der bruger
lys, lyd eller radiobølger. De fleste autofocus systemer hvor der
er en CCD chip involveret bruges der at måle på signalets dynamik
område, når det er størst er billedet i focus på chippen.

Mvh Max