Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiv valg til smykkefotografering
Fra : Jesper Larsen

Dato : 22-06-05 23:21

Hej Gruppe

Jeg skal til at fotografer nogle smykker m.v. og i den forbindelse har købt
et Nikon D70 med 18-70 kittet men jeg syntes ikke jeg kan komme tæt nok på
og kigger derfor efter en eller anden for for macro - og i den forbindelse
har jeg lige et par spørgsmål.

Skal jeg kigge efter et rent macro objekiv eller kan jeg bruge en tele med
indb. macro?
Hvad med et "mellem" objektiv mellem huset og det eks. objektiv

Rent prismæssigt skal løsningen ikke være for dyr - 2-3000 kr - hvis det
overhoved er muligt til den pris. Det skal nok lige siges at det ikke skal
bruges professionelt.

Jesper Larsen

Fra : waal

Dato : 22-06-05 23:45

Den billigste løsning er en fortsatslinse af god kvalitet

Du kan købe originale Nikon eller sæt med 3 stk +1 +2 +3 dioptri

mvh

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-06-05 00:07

"waal"
> Den billigste løsning er en fortsatslinse af god kvalitet
>
> Du kan købe originale Nikon eller sæt med 3 stk +1 +2 +3 dioptri

eller måske en mellemring, ved ikke hvad der er billigst, jeg har et
sæt Kenko og de fungerer fint AF og Lysmåling funker-
kan ikke huske pris.. Smykker er sjove at fotografere, held og lykke.
-max-

Fra : .J.S...

Dato : 23-06-05 00:14

> [...]
> overhoved er muligt til den pris. Det skal nok lige siges at det ikke skal

Et sæt mellemringe er en mulighed :
(Teksten er ok men sample billederne er helt gak de hører vist til siden om
telekonverters
http://www.thkphoto.com/products/kenko/slrc-04.html

165 euro :
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={0101A669-89E2-4242-BA34-C630B94BC467}&SESSIONID=B/E1PAB1AQY5R3SG4MC5VS&DS=1&TS=2312490264&type=focus&doctype=article&focus=692935&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add

mvh/JS

Fra : blue

Dato : 23-06-05 09:16

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Et sæt mellemringe er en mulighed :

Kan disse bruges eller kan mellemringe også købes for billigt?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3343&item=7525819086&rd=1

--
Malerier til salg
Mail vedr. pris

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-06-05 09:26

blue wrote:
> ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Kan disse bruges eller kan mellemringe også købes for billigt?
>
> http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3343&item=7525819086&rd=1

Disse er ikke for billige, de er bare uden autofokus, det betyder meget
for prisen.

Mvh
Simon

Fra : .J.S..

Dato : 23-06-05 11:18

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> wrote in message
> ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Kan disse bruges eller kan mellemringe også købes for billigt?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3343&item=7525819086&rd=1

Hvis jeg forstår teksten rigtigt så får man ikke styring af blænden med
igennem disse mellemringe ?
Nu har jeg ikke selv Nikon, men hvis man ingen blænde ring har på objektivet
så kan man så kun bruge fuld åbning, og det er noget skidt til macro.

Har selv bestilt et sæt kenko mellemringe (til canon), men ikke fået dem
endnu, så jeg har ikke erfaring med dem.
Som jeg læser data på Kenko mellemringene så skulle man der få både styring
af blænden og autofokus.
Dog virker autofokus jo ikke hvis man mister meget lys, men det er i det
hele taget ikke specielt anvendeligt med autofokus til macro.

Det lød til at Max havde erfaring med dem så måske han kan be/afkræfte mit
gætteri ?

mvh/JS

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-06-05 11:52

".J.S.."
> [...]
> så kan man så kun bruge fuld åbning, og det er noget skidt til macro.

På nogle Nikon objektiver må du stille blænden på kameraet
og det kan du også med feks. Kenko's mellemringe, alle de
elektriske kontakter sidder i mellemringene så du mister ikke
funktionalitet.

Det lyder rigtigt - -max-

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 23-06-05 09:36

> [...]
> overhoved er muligt til den pris. Det skal nok lige siges at det ikke skal

Hej

Mellemringe er en god løsning, de tager noget lys, så et stativ skal der
også til.
Køb gerne ringe uden AF, da AF ikke helt er til at styre når der bruges
"faste opstillinger", det er jo ikke sikkert at dine AF-punkter harmonerer
med dit motiv.
Når du bruger stativ, kan du få lange lukkertider, og derved en lille blænde
med stor dybdeskarphed.
Du kan også bruge noget karton som refleksskærme.

God fornøjelse!
--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-06-05 11:13

"Langgaard Bærbar"
> [...]
> med stor dybdeskarphed.
> Du kan også bruge noget karton som refleksskærme.

- høhø det havde jeg ikke tænkt på den der med AF'en på opstillinger,
på den anden side er jeg glad for at AF fungerer feks med super teler, så
jeg kan lave super tight natur billeder, men makro med en 500mm er nok
kun for de skøre..)-max-

Fra : waal

Dato : 23-06-05 11:45

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blænde med stor dybdeskarphed.
> Du kan også bruge noget karton som refleksskærme.

En praktisk lille oversigt over afstandsinterval/motivstørrelse med
mellemringe/forsatslinser.

Oversigten er fra de glade analogdage. Format 24x36 skal blot "oversættes"
til det aktuelle format.

http://www.canonfd.com/macro2/page7.htm

Fra : Alex W

Dato : 23-06-05 16:00

> [...]
> indb. macro?
> Hvad med et "mellem" objektiv mellem huset og det eks. objektiv

Køb et decideret makro objektiv 50mm eller et 90 - 105 mm
Det første kan du få billigt de andre til en rimelig pris.

Nikkor - Tamron eller Sigma alle laver fine macro objektiver.

Mellemringe kræver et godt objektiv og jeg tror at dit objektiv kan lave
pæne ting, men et decideret makro objektiv er liiige en klasse for sig selv.

/Alex W

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-06-05 19:17

"Alex W"

> [...]
> pæne ting, men et decideret makro objektiv er liiige en klasse for sig selv.

Bevis det..!!!! ))-max-

Fra : waal

Dato : 23-06-05 21:56

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mellemringe kræver et godt objektiv og jeg tror at dit objektiv kan lave
> pæne ting, men et decideret makro objektiv er liiige en klasse for sig

En billig brugt bælg og et billigt brugt forstørrelsesobjektiv på 75-80mm er
en mulighed. Smykker er vel ikke egentlig macro da de fleste motiver er
større end 1:1. Til gengæld kræver det en god lysstærk søger.

Hvis du sammenligner en alm. 50mm med en 50mm macro så vil macroobjektivet
sikker være det bedst korrigerede og skarpeste af de 2 , på alle afstande,
det er ikke et tilfælde at macroobjektiver har lavere lysstyrke.

Den nemmeste genvej uden tab af lysstyrke, lysmåling m.v. er nærlinser. En
akromatisk (sammensat) nærlinse er nr. 1 (og dyrest) fra f.eks. Canon eller
Nikon