Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken film-type: 200 eller 400?
Fra : JE

Dato : 22-06-05 19:34

Hvilken filmtype bør jeg anvende, til udendørs-fotografering her om sommeren
(dagslys, med solskin). En film af typen 400 eller 200?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-06-05 19:37

JE wrote:
> Hvilken filmtype bør jeg anvende, til udendørs-fotografering her om sommeren
> (dagslys, med solskin). En film af typen 400 eller 200?

Kommer an på hvad du vil opnå :)

Jeg foretrækker pt. at bruge iso50 eller iso100 film udendørs.

iso200 er ihvertfald fint hurtigt nok så længe solen er fremme.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Morten Christensen

Dato : 22-06-05 23:08

> Gumminumser == Champignons

Jeg troede ellers campingvogne var = champignons!??

Fra : Simon Nielsen

Dato : 22-06-05 23:47

JE wrote:
> Hvilken filmtype bør jeg anvende, til udendørs-fotografering her om sommeren
> (dagslys, med solskin). En film af typen 400 eller 200?

Hvis 200 og 400 er det du vælger imellem så skal det være den langsomste
(200) ISO 200 er en hurtig nok film til det lys der er i den danske
sommer. Men allerbedst ville være en ISO 100 eller bedre en ISO 50 til
udendørs optagelse om sommeren, prøv at spørge efter en ISO 100 film,
helst gerne fuji, hos din lokale fotopusher, han/hun kan sikkert hjælpe
dig frem til en god film til dit kamera.

Så kommer spørgsmålet igen, hvilket kamera skal det sidde i? er det er
lille lommekamera med en lile 3X zoom eller er det et spejlrefleks, med
en kanon af et lysstærkt objektiv, eller måske bare et spejlrefleks
kit-sæt med et almindeligt plastik objektiv, som Canons EOS 3000 kit der
kunne købes for ca. 1500,- for ikke så lang tid siden.

Alt det spiller også ind, er det bare et lille lommekamera så køb bare
de billige Fuji Superia ISO200 film og sæt i, det vil være ganske udemærket.

Mvh
Simon

Fra : JE

Dato : 23-06-05 07:52

"Simon Nielsen" skrev:
> Så kommer spørgsmålet igen, hvilket kamera skal det sidde i?

Hej Simon. Tak for din respons. Jeg har ikke noget specielt fancy-og-dyrt
kamera, men det er nu et godt kamera i mine øjne. Det er et Olympus
Superzoom 120. Jeg følger dit råd og tar' ISO200'eren! Det kan være jeg en
dag skal prøve en ISO50 eller ISO 100. Se, jeg vidste slet ikke der fandtes
disse typer ... Måske det vil være "overkill" (at bruge ISO 100) når jeg
ikke har et spejlrefleks-kamera? mvh Jan

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-06-05 10:00

JE wrote:

> [...]
> disse typer ... Måske det vil være "overkill" (at bruge ISO 100) når jeg
> ikke har et spejlrefleks-kamera? mvh Jan

Ja med det kamera går du ikke helt galt med en ISO200 film. Fuji er det
bedste i dag, de har en serie der hedder fujicolor som er ret dyr og så
har de en serie der ikke er helt så god der hedder Superia, men til dit
behov kan du sagtens nøjes med en superia film, man fotografer jeg
kender bruger selv superia når de bare skal tage nogle billeder så det
tyder på at filmen er god nok.

Mvh
Simon

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 23-06-05 18:43

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helst gerne fuji, hos din lokale fotopusher, han/hun kan sikkert hjælpe
> dig frem til en god film til dit kamera.

Nu er det jo ikke kun hastighed det kommer an på - en iso200 er mere
kontrastrig end iso400 - med en iso100 i høj sol får man ofte meget hårde
skygger - det slipper man lidt af med ved iso400.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 23-06-05 20:19

Hej

On 22 Jun 2005 20:33:51 +0200, "JE" <nospamjanelne@nospam.dk> wrote:

>Hvilken filmtype bør jeg anvende, til udendørs-fotografering her om sommeren
>(dagslys, med solskin). En film af typen 400 eller 200?

Om du ikke skal fotografere med extremt langa lyssvaga teleobjektiv,
eller ta sport där du er tvungen at använde 1/1000 del som längeste
exponeringstid, er en film på 200 ISO precis den riktige film.

mvh Hans Peter Larsson
Visby Sverige