Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rejse billeder fra England... Kritik?
Fra : "> Allan

Dato : 21-06-05 23:39

Hej - Jeg er ganske ganske ny i den her verden og lærer stadig hver dag.

Jeg er lige kommet hjem fra en tur rundt England - Wales - Skotland på MC,
sammen med min far og jeg havde mit IXUS v2 med (har lige investeret i et
EOS D300 - men det kom ikke med i den her omgang). Min far sit A300 (der
ligger et enkelt billede der er taget med det)...

Jeg har lige oploadet 5 billeder til fotokritik, som jeg godt kunne tænke
mig at få nogle tilkendegivelser på. Det er på ingen måde verdens bedste
billeder - så... Go ahead... Giv mig den kritik, der gør jeg jeg kan blive
bedre.

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=156548

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=156547

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=156545

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=156543

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=156542

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-06-05 06:18

In article <42b896d0$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, > Allan < wrote:
> [...]
> billeder - så... Go ahead... Giv mig den kritik, der gør jeg jeg kan blive

Overbelyst, helt udbrændt himmel. Meget fladt, måske mere jontrast.
Siger mig ikke noget.

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=156547

Bedre, men du skal ikke skære i goblen.

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=156545

Alm. solnedgang. Ikke noget at juble over medmindre man var der
og det er første sol i dagevis.

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=156543

Igen helt udbrændt himmel, for mørk forgrund. Her kunne en blitz
muligvis have hjulpet til at opbløde forgrunden.

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=156542

Farverne er kraftige, men jeg kan godt lide dem. Men du har gjort den
klassiske fejl ved kompositionen at du har placeret hytten midt i
billedet.

Ofte vil øjet synes billedet er rarere at se på hvis tingene flyttes
væk fra center.

Fra : "> Allan

Dato : 22-06-05 08:41

> Overbelyst, helt udbrændt himmel. Meget fladt, måske mere jontrast.

Nu du siger det ja! Hvad kunne jeg have gjort for at undgå den
overbelysning?
Større blænde? Kortere exponering?

> Bedre, men du skal ikke skære i goblen.

Nej - Du har ret...

> Alm. solnedgang. Ikke noget at juble over medmindre man var der
> og det er første sol i dagevis.

Ok - så solnedgange er ikke noget at råbe hurra for...

> Igen helt udbrændt himmel, for mørk forgrund. Her kunne en blitz
> muligvis have hjulpet til at opbløde forgrunden.

Så - den udbrændte himmel kunne jeg have rettet ved at?? ...
Irriterende at man ikke kan tage tilbavs og se på det.. Jeg kan godt se der
er noget galt med den himmel - nu... Tak!

> Farverne er kraftige, men jeg kan godt lide dem. Men du har gjort den
> klassiske fejl ved kompositionen at du har placeret hytten midt i
> billedet.

Øv - Det var lige mit ynglingsbillede fra turen... Hmnn - Måske jeg skulle
prøve at beskære lidt anderledes næste gang jeg sakser billeder. Der var
ikke så meget tid til at lege på turen og jeg havde kun omkring 700 Mb Flash
kort med - så det var ikke alle de billeder jeg ville ha taget - der blev
taget...

> Ofte vil øjet synes billedet er rarere at se på hvis tingene flyttes
> væk fra center.

Her troede jeg lige jeg havde fundet en fin komposition... Men jeg kan da
godt se du har fat i noget...

Mvh
Allan

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-06-05 10:46

"> Allan <"

Kræver noget photoshop arbejde, kan sikkert blive flot
men en ind-kopieret himmel, skulle være let at lave.
Ikke meget du kunne have gjort, et grad filter eller stativ
og to exponeringer den ene for forgrunden den anden for himlen,
hvis ellers der var endet end hvidt i himlen, ser ikke sådan ud.

Kræver noget photoshop arbejde - mindre blænde og hele
goblen - men hvad prøver du at fortælle???

Go ide - ikke helt skævt ) Photoshop arbejde kan forbedre
det, brug din fantasi og intuition. Opgave: lav 4 meget forskellige
versioner og post dem til kritik - det vil nok tage dig en del timer,
men du lærer mere af at arbejde med tingene end noget nogen
her i gruppen kan foreslå.

> Mvh
> Allan

Det er sikkert udemærket som illustration om området, men
det siger mig ikke en hel del som billede.. -max-

Fra : "> Allan

Dato : 22-06-05 11:07

> [...]
> og to exponeringer den ene for forgrunden den anden for himlen,
> hvis ellers der var endet end hvidt i himlen, ser ikke sådan ud.

Næææ - Det var lidt en grå dag. Jeg må prøve at rode lidt mere med PhotoShop
en jeg lige er vant til..

> Kræver noget photoshop arbejde - mindre blænde og hele
> goblen - men hvad prøver du at fortælle???

LOL... Ikke så meget. Som Niels Ebbesen siger "jeg synes at disse billeder
er nogle uintersante og
talentløse turistknipserier..." - Vi var ude at gå en tur og så den største
vandmand jeg har set til dato. Billedet giver ikke rigtig i fornemmelse af
størrelsen - der har jeg nogle andre billeder... Jeg synes egentlig bare det
var lidt et sjovt billede at se på...

> [...]
> versioner og post dem til kritik - det vil nok tage dig en del timer,
> men du lærer mere af at arbejde med tingene end noget nogen

Lyder fornuftigt... Det vil jeg gøre..

> Det er sikkert udemærket som illustration om området, men
> det siger mig ikke en hel del som billede.. -max-

Hey!! - Men du har ret...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-06-05 12:57

"> Allan <"

> [...]
> størrelsen - der har jeg nogle andre billeder... Jeg synes egentlig bare det

Ahaaa - tænk lige over det du selv har skrevet - måske er det
de vises sten du (næsten) har fat i - det er hårdt i begyndelsen,
det der med at tænke over hvad man laver Det er måske en
hjælp at vide at mange af de fede billeder ikke bare er knipset,
men et resultat af hårdt arbejde.

Så lige din komentar til Niels kritik - hmm - Du kan roligt
tage Niels kommentarer alvorligt. Der er ofte (ikke altid)
en sammenhæng mellem det arbejde og den omtanke fotografen
har lagt i et billede og den kritik Niels kommer med.. Hvis du
stiller velovervejede spørgsmål, så får du velovervejede svar,
imo er det sådan set rimeligt og fair..

Kom med et vel gennem tænkt billede og stil konkrete fornuftige
spørgsmål - så blir det en meget mere interessant dialog.. -max-

Fra : "> Allan

Dato : 22-06-05 13:19

> [...]
> det der med at tænke over hvad man laver Det er måske en
> hjælp at vide at mange af de fede billeder ikke bare er knipset,

Yep... Som sagt er jeg rimelig ny og skal liige ha et par ting sat på plads.

> Så lige din komentar til Niels kritik - hmm - Du kan roligt
> tage Niels kommentarer alvorligt.

Naah - Det vælger jeg ikke at gøre. Det har primært at gøre med to ting.
1. Det er ikke en kritik jeg kan bruge til noget. Jeg har slet ikke noget i
mod at manden ytrer sig med sin mening - men giv da lidt tilbagemelding man
kan bruge til noget. Forkert exponering - Kompositionen ville have været
bedre hvis du etc. etc.
2. En søgning på Google viser at manden ikke er specielt vellidt.
http://groups.google.dk/groups?q=Niels%20Ebbesen%20&hl=da&lr=&sa=N&tab=wg
Men det gider jeg ikke diskutere...

Men tak for dine kommentarer, det gav da i det mindste lidt at tænke over...

Mvh
Allan

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-06-05 13:53

"> Allan <"
> Men tak for dine kommentarer, det gav da i det mindste lidt at tænke over...
>
> Mvh
> Allan

Anytime..-max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-06-05 08:51

> Allan < wrote:

> Jeg har lige oploadet 5 billeder til fotokritik, som jeg godt kunne tænke
> mig at få nogle tilkendegivelser på.

Tja... jeg synes at disse billeder er nogle uintersante og
talentløse turistknipserier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : "> Allan

Dato : 22-06-05 10:05

> Tja... jeg synes at disse billeder er nogle uintersante og
> talentløse turistknipserier...

Ok - tak for kritikken, den vil jeg tage til mig.
Så må jeg se om jeg kan gøre det anderledes næste gang og bevæge mig i den
retning, som du synes jeg skal. Som jo var... ?? Hvad skal et billede
indeholde for at du synes det er interessant at se på?
Evt. eksempler?

Fra : "> Allan

Dato : 22-06-05 12:15

> Tja... jeg synes at disse billeder er nogle uintersante og
> talentløse turistknipserier...

Aaaarh - okay. Har lige søgt lidt på dine kommentarer rundt omkring og kan
se at man ikke skal tage dig alt for alvorligt. Du er jo bare en slags
spasmager... Herligt..

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-06-05 12:44

> tænke

> Aaaarh - okay. Har lige søgt lidt på dine kommentarer rundt omkring og kan
> se at man ikke skal tage dig alt for alvorligt. Du er jo bare en slags
> spasmager... Herligt..

Uden i øvrigt at tage stilling, kunne det jo være at han har ret. Det
sker trods alt. ;0)-Max- har givet nogle råd, der ikke er tossede, men
som ikke vil gøre noget af billederne til noget du selv ville hænge op
på væggen, eller ?
Jeg tror man skal gøre sig klart hvad man vil med det, når man tager et
billede. Skal det eks. være til egne ferieminder, er det fint. Men det
er ikke sikkert andre finder interesse i dem i samme grad som en selv.
Og det må man så acceptere, når man fremviser billederne.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Ole Helms

Dato : 22-06-05 13:10

On Wed, 22 Jun 2005 13:15:18 +0200, "> Allan <" <not@availble.com>
skrev:

>Aaaarh - okay. Har lige søgt lidt på dine kommentarer rundt omkring og kan
>se at man ikke skal tage dig alt for alvorligt. Du er jo bare en slags
>spasmager... Herligt..

Nej, du skal ikke tage dig kritikken alt for nær - og jo, Niels mener
det uden al tvivl ærligt og oprigtigt.

Der er absolut intet galt med turistknipserier eller registrerings- og
erindringsbilleder fra ferieture eller dagligdagen, men fotokunst
bliver det ikke pr. automatik. Mindre kan vel også gøre det?

Hvis du kunne få dig et par tips om komposition, beskæring og
eksponering etc., ville det være fint. Det er vel også det, du gerne
vil ha'? Solnedgange er ofte betagende flotte, når vi oplever dem, men
på andres billeder bliver de nemt ret så trivielle.

Sålænge du har glæden ved at fotografere og synes, at du bliver bedre
til at styre teknikken, fange og gengive dine motiver efter dine
intentioner, så er du på ret vej!

Mange hilsner fra én, der også kun er en fotoknipser.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : "> Allan

Dato : 22-06-05 13:29

> [...]

> erindringsbilleder fra ferieture eller dagligdagen, men fotokunst
> bliver det ikke pr. automatik. Mindre kan vel også gøre det?

Selvfølgelig. Jeg er absolut ikke ude på at lave kunst. Tværtimod. Jeg vil
bare gerne rent teknisk blive bedre til at tage billeder... Det der med
ideerne skal nok komme.

> Hvis du kunne få dig et par tips om komposition, beskæring og
> eksponering etc., ville det være fint.

Nemlig... Det fik jeg også - Havde slet ikke set den "udbrændte" himmel som
Povl nævnte. Det er blandt andet sådan noget jeg vil lægge mærke til næste
gang jeg er ude.

> Det er vel også det, du gerne
> vil ha'? Solnedgange er ofte betagende flotte, når vi oplever dem, men
> på andres billeder bliver de nemt ret så trivielle.

Enig... Ved jeg nu...

> Sålænge du har glæden ved at fotografere og synes, at du bliver bedre
> til at styre teknikken, fange og gengive dine motiver efter dine
> intentioner, så er du på ret vej!

Yepsen...

> Mange hilsner fra én, der også kun er en fotoknipser.

Hey du!!! Jeg er semi professionel - på vej til prof!!

Mvh
Allan

Fra : Ole Helms

Dato : 22-06-05 13:47

On Wed, 22 Jun 2005 14:28:53 +0200, "> Allan <" <not@availble.com>
skrev:

>Hey du!!! Jeg er semi professionel - på vej til prof!!

OK. Så må du tåle den kritik, du får og få det bedste ud af den.
Held og lykke!

Jeg er kun glad for, at_jeg_ikke skal gøre mit manglende talent til
min levevej. Så ville man med rette kunne sige om mig, som Jean-Luc
Godard siges at have sagt om Michelangelo Antonioni: "Antonioni har
intet på hjerte, og han udtrykker det yderst dårligt!"

--
Venligst
Ole Helms

Fra : "> Allan

Dato : 22-06-05 14:13

> OK. Så må du tåle den kritik, du får og få det bedste ud af den.

Det kan jeg os' - jeg er ikke en skid sur overhovedet... slet ikke...
pissed... at all!!

> Held og lykke!

Mener du jeg behøver det??

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-06-05 14:59

Ole Helms skrev:

> [...]
> Godard siges at have sagt om Michelangelo Antonioni: "Antonioni har
> intet på hjerte, og han udtrykker det yderst dårligt!"

Ja, det siger noget om Godard ;-O