Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lin. vs. cirk. polfilter
Fra : Ole Larsen

Dato : 21-06-05 22:15

Lige siden lysmåling gennem obj. kom frem, har det været god latin at
polfiltret skal være cirk. for ikke at snyde lysmåleren.
Det vidste min Pentax K2 og P30 ikke. Heller ikke Pers Nikon eller
Carstens Canon vidste det. Vi benyttede gladeligt lineære pol-filtre
uden problemer.
Da autofocus kom frem, gik det helt galt med lineære polfiltre. Så
virkede AF heller ikke ordentligt, sagde "man".
Det ved min D70 nu ikke ;-O Faldt lige over et obj. m. filtergevind ø
52, og da jeg ikke havde en step-ned-ring, kom mit gamle lineære
polfilter i brug igen på D 70. 42 skud uden en kikser (på afstand og
lysmåling), så deeet...får en til at tænke på humlebien og dens flyveevne...
Kender nogen forklaringen på, at lineære siges at kunne vildlede
lysmåling og AF ?
Et lineært skulle jo være mere effektivt end et cirk.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : waal

Dato : 21-06-05 23:09

Problemet opstår hvis lysmåleren eller autofokussystemet i sig selv
polariserer lyset.

Hvis vi vender tilbage til de gamle Canonhuse så var problemtet først og
fremmest FT, FTb og F1 hvor lysmåleren ser gennem kantfladen af matskiven
via et halvgennemskinneligt prisme midt i selve matskiven/kondensatorlinsen
(12% plet måling). Riskoen er en dobbetpolarisering der snyder lysmåleren.
Det går da ikke galt hver gang men du ved det ikke før du står med et
fejleksponeret billede/negativ.

I princippet kan du ikke stole på målinger gennem et lineært polfilter hvis
lyset måles via en reflektion fra en polariserende overflade.