Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvilken taske
Fra : Thomas

Dato : 21-06-05 18:22

Hej,

Jeg søger en taske (gerne fra Lowepro) der kan rumme mit D70 med påmonteret
Nikon 300 mm. eller Sigma 70-200 mm.

Hvilken taske vil I anbefale til den slags voksne objektiver.

Thomas

Fra : KNL DtP

Dato : 21-06-05 18:44

"Thomas" <ts@FJERNtschmidt.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken taske vil I anbefale til den slags voksne objektiver.

Jeg kan på det varmeste anbefale en Lowepro Mini Trekker AW:
http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/allWeather/Mini_Trekker_AW.aspx

Den er vel på størrelse med en Haglöfs Tight-rygsæk og sidder perfekt på
ryggen - selv med fuld oppakning. Når der er fuld læs på min, har jeg pakket
følgende ned i den:

Canon EOS 10D + batterigreb + 17-40 mm + modlysblænde
Sigma EX 100-300 f/4 tele + modlysblænde + stativkrave
Canon EF 85 mm f/1.8 + modlysblænde
Canon EF 50 mm f/1.8
Sigma EX 15 mm f/2.8 fisheye
1,4x teleconverter
25 mm mellemring
Canon 550 EX flash + extention kabel
X-Drive II 20 GB HDD
Extra batterier til kamea
+ en håndfuld filtre, extra CF-kort, lysmåler, gråkort, lommelygte, lader,
kabler, lommekniv, pen og papir

Den kan altså tåle at blive udbygget, men kan samtidig også bruges ved let
oppakning.

Udstyret placeres i de små rum, som man selv designer vha. velcro og
afstandsstykker. Du kan dermed tilpasse den til netop dit udstyr - også når du
er på farten.

Kvaliteten er helt i top, både hvad angår stropper, lynlås, stof og design.
Den
er solidt og godt polstret - uden at være tung som et køleskab.

'AW' modellerne hos Lowepro er specielt designet til at kunne modstå
udfordrende
klima (dvs. dansk sommervejr). Under bunden er der f.eks. placeret et
regnslag,
som kan pakkes op og let monteres omkring tasken. Dermed er den utrolig godt
beskyttet mod regn og sne.

For et års tid siden stod jeg også i taske-situationen, og valgte i første
omgang den store Lowepro Nature Trekker AW, som bare var for stor. Den var alt
for tung - selv uden fotoudstyr, og så uhandy at den ikke var nem at have med
hverken bil, bus eller tog. Jeg købte derfor Mini Trekkeren, og fik den store
solgt. Jeg vil derfor anbefale, at du grundigt finder ud af hvilken størrelse
du
har brug for. Skal du rejse meget med den, skal den nok ikke være
alt for voldsom. Dog bør du ej heller vælge en så lille model, at du ikke har
plads til at medbringe et ekstra objektiv, den dag du opgraderer eller udvider
fotosamlingen. Tro mig - den bliver kun større!

Hvis du vil have en idé hvor meget udstyr der kan være i de forskellige
tasker,
kan du kigge på www.dpreview.com under deres forum. Her er der ofte tråde
omhandlende fototasker, og her viser folk fine billeder af tasker pakket med
al
udstyret. Det giver en god fornemmelse af hvad der kan være i hvilke tasker.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas

Dato : 21-06-05 19:24

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> "Thomas" <ts@FJERNtschmidt.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

Tak for et grundigt svar.

Jeg er dog noget lunken ved tanken om at skulle slæbe rundt på en rygsæk.
Det var måske mere noget i retning af denne jeg havde i tankerne:
http://mpixfoto.dk/product.asp?product=54&sub=0&page=1
Jeg er blot bekymret for om den er for lille til at rumme D70 + Nikon 300
mm.

Taskeudvalget i denne kaliber er da i øvrigt temmeligt sølle.

Thomas

Fra : Michael L

Dato : 21-06-05 20:50

Thomas wrote:

> [...]
> 300 mm.
>
> Taskeudvalget i denne kaliber er da i øvrigt temmeligt sølle.

Hey

Jeg har selv brugt en taske som den du linker til i et par dage og det
bliver man simpelthen vanvittig af. Den har kun plads til huset med en
påmonteret linse og så nogle kort osv. Så snart du har et ekstra
objektiv, blitz osv. du vil have med så er den totalt ubrugelig - og
der ender man hurtigt!

Den type taske er kun brugbar hvis du på forhånd ved du skal et sted
hen hvor du kun skal bruge ét bestemt objektiv, ingen blitz, fotobank
osv.

Selv har jeg nu en mindre Lowe Pro Nowa 3 AW som rummer mit D70 med kit
objektiv, en SB800 flash, modlysblænde, en stabel CF kort, manualer til
blitz og kamera, en photo ipod med en Belkin kortlæser, en stabel AA
batterier og jeg har stadigvæk plads til overs selvom tasken faktisk er
temmelig lille.

Men jeg skal selv have mig en ny taske nu - blandt andet pga. et større
kamera med nogle større objektiver, men også fordi jeg vil have en
rygsæk. Sådan en skuldertaske er da meget rar, men hvis man slæber
rundt på den mens man tager billeder så kommer den hurtigt i vejen osv.
Så er en rygsæk langt bedre så den kan sidde tæt på ryggen og ikke
svinge rundt over det hele fordi du bukker dig lidt eller læner dig til
siden osv. Samtidigt har en rygsæk den fordel at hvis du er til et
arrangement og tager billeder så kan rygsækken ligge ned og du kan åbne
hele klappen og have lynhurtig adgang til alt dit udstyr pga. den store
frontklap.

- Michael

Fra : Thomas

Dato : 21-06-05 21:17

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> wrote in message
> [...]
> påmonteret linse og så nogle kort osv. Så snart du har et ekstra
> objektiv, blitz osv. du vil have med så er den totalt ubrugelig - og

Det er faktisk en taske til brug ved fuglefotografering osv. I sådanne
tilfælde mangler jeg noget at transportere kameraet i fra hjemmet til f.eks.
skoven. Ved den slags fotografering har jeg i øvrigt ikke andet udstyr med
end D70 + 300 mm. og så en løs teleconverter.

Var du ellers tilfreds med taskens kvalitet osv.?
- og hvor stort et objektiv (monteret på kameraet) kunne du presse ned i
tasken?

Thomas

Fra : .J.S...

Dato : 21-06-05 21:27

> - og hvor stort et objektiv (monteret på kameraet) kunne du presse ned i
> tasken?

Tamrac har også den type tasker og de har en tabel hvor man kan se hvad man
kan presse ned i de forskellige modeller :
http://www.tamrac.com/Digital_SLR_Fit_Chart.pdf

mvh/JS

Fra : Michael L

Dato : 21-06-05 23:09

Thomas wrote:

> [...]
>
> Var du ellers tilfreds med taskens kvalitet osv.?
> - og hvor stort et objektiv (monteret på kameraet) kunne du presse

Ja hvis du er sikker på du ikke skal have andet med så er det da helt
sikkert en mulighed. Men jeg må samtidigt tilstå at hvis du stort set
kun har kamera med linse med, hvad skal du så med en taske - Så går jeg
jo ud fra du har kameraet fremme hele tiden :)

Måske er det bare mig der ikke kan se hvad formålet er med en taske
hvis det kun skal holde kameraet og et enkelt objektiv og ikke andet.

Men kvalitets mæssigt er Lowe Pro's produkter absolut i top. Man
betaler helt sikkert for det men man er også sikker på at få noget der
kan holde til slid i mange år. Jeg har aldrig haft en eneste lynlås,
syning eller noget gå i stykker på alle de Lowe Pro tasker jeg har haft
- Både store som små.

- Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 22-06-05 17:49

> [...]
> kan holde til slid i mange år. Jeg har aldrig haft en eneste lynlås,
> syning eller noget gå i stykker på alle de Lowe Pro tasker jeg har haft

Jeg må tilslutte mig her, jeg har for godt en uge siden fået mig en mini
trekker classic, og den føles rigtig solid, og det er den bedste taske jeg
nogensinde har haft på ryggen!

Så jeg er glad for at jeg smed de 5-600 kr efter sådan en istedet for at
købe en tilfældig rygsæk og lave noget hjemmeklyt...

Brian

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 22-06-05 19:16

Brian Lund wrote:
> Jeg må tilslutte mig her, jeg har for godt en uge siden fået mig en mini
> trekker classic, og den føles rigtig solid, og det er den bedste taske jeg
> nogensinde har haft på ryggen!

Må jeg spørge hvor høj du er? Jeg har hørt nogle (>180cm) beklage sige
over at Mini'en (og andre Lowepro-tasker) ikke sad ordentlig på ryggen.
Jeg er selv på udkig efter en taske og har kig på bl.a. Mini Trekker AW,
Nature Trekker II AW og Photo Trekker II AW.

Jeg har bl.a. været i Photografica for at kigge, men synes udvalget var
temmelig lille. Synes ikke jeg har kunnet finde andre steder i Kbh. med
et ordentligt udvalg.

Kan du overtales til at tage nogle billeder af din taske med udstyr, og
skrive hvad du har puttet i den?

> Så jeg er glad for at jeg smed de 5-600 kr efter sådan en istedet for at
> købe en tilfældig rygsæk og lave noget hjemmeklyt...

Hvor har du set den til de penge? Jeg synes kun jeg kan finde den til
ca. 1.000 kr.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : .J.S...

Dato : 21-06-05 19:09

> [...]
> påmonteret Nikon 300 mm. eller Sigma 70-200 mm.
>
> Hvilken taske vil I anbefale til den slags voksne objektiver.

Jeg har et negativ anbefaling af en Tamrac Velocity 9, den vil jeg altså
ikke anbefale !
Det er underlig mellemting mellem en rygsæk og en skuldertaske, med kun een
rem som sidder på skrå.
http://www.tamrac.com/5749.htm
Umiddelbart lyder det jo genialt, at det er en rygsæk og samtidigt kan man
lige svinge den om foran og komme til sagerne uden at tage den af. I praksis
sidder den bare helt oppe i armhulen når man har den foran, så det er meget
svært at komme ned i tasken.
Der er i øvrigt kun hul i toppen, dvs hvis man har flere mindre objektiver
så er de stakket oven over hindanden med polstring imellem.
Det åbner så spørgsmålet hvad nu hvis man har et objektiv på kameraet, og så
skal skifte til det nederste i stakken, og tasken i øvrigt er fuld, hvor gør
man så af det første objektiv i mens man skifter ??
Det er noget rod, jeg er gået tilbage til min gamle skuldertaske, en aflang
sag med låg i hele toppen. Der har jeg tingene i et lag, så et objektiv man
tager af kan lægges på plads i sit hul inden man sætter et nyt på, og det
mens man stadig har tasken hængende over skulderen..
En rigtig rygsæk, med 2 remme så den sidder ordentligt, og en stor åbning er
sikkert også en god ide, blot skal man jo ha den ned fra ryggen hver gang
man skal ha fat i noget.

mvh/JS

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 21-06-05 21:00

> Jeg søger en taske (gerne fra Lowepro) der kan rumme mit D70 med
> påmonteret Nikon 300 mm. eller Sigma 70-200 mm.

Tjek Lowepro street and field Reporter tasker, umiddelbart vil jeg tro en
300 eller 400 passer til dine behov, evt. med en ekstra lens case på siden
af tasken...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 21-06-05 21:51

In article <l1Yte.56368$Fe7.178037@news000.worldonline.dk>,
"Thomas" <ts@FJERNtschmidt.dk> wrote:

> [...]
> Nikon 300 mm. eller Sigma 70-200 mm.
>
> Hvilken taske vil I anbefale til den slags voksne objektiver.

Prøv at se her om ikke du kan finde noget.
http://www.asvd07.dsl.pipex.com/nikon_bags.htm