Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
JEg prøver lige igen;-) Med PS... og alle ~
Fra : Thorbjørn

Dato : 20-06-05 19:19

Jeg mener at have hørt at man kan få Photoshop eller Photoshop Elements til
at gentage de samme
handlinger ved flere billeder så man ikke selv skal sidde og gøre det samme
igen og igen ved flere hundrede billeder. Men hvordan gør man?? Er der en
herinde der er så flink at hjælpe mig?

På forhånd tak. Thorbjørn

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-06-05 19:23

Thorbjørn skrev:
> [...]
> igen og igen ved flere hundrede billeder. Men hvordan gør man?? Er der en

I Help, se "automate" eller "batch" eller "actions"

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-06-05 19:35

Thorbjørn wrote:
> [...]
> igen og igen ved flere hundrede billeder. Men hvordan gør man?? Er der en

Én tråd er nok.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

- The best way to kill a troll, is to ignore him.

Fra : Niels H

Dato : 21-06-05 05:43

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Én tråd er nok.
>

> --
> Thomas Schreiber
> http://schreiber.se
>
> - The best way to kill a troll, is to ignore him.

Jeg kan forstå, at du har udset dig selv til den nye troll-betjent her i
gruppen.
I stedet for konstant at patruljere både nye og gamle medlemmers indlæg, kan
du så ikke bare følge dit eget motto, og ignorere de indlæg der ikke
appelerer til dig?
Der er mange der har et liv ved siden af gruppen her, og som ikke
nødvendigvis har læst tråde fra den forrige uge eller fra forleden, og du
behøver vel ikke være den der tæller og afregner rimelige indlæg?
Dette indlæg er ikke skrevet i mudderkastningens ånd, men blot et ønske om
at lade freden herske på stedet her, og især at give newbies et "break".
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-06-05 08:57

Niels H wrote:
> Der er mange der har et liv ved siden af gruppen her, og som ikke
> nødvendigvis har læst tråde fra den forrige uge eller fra forleden, og du
> behøver vel ikke være den der tæller og afregner rimelige indlæg?

Tja mindre end én timer ser de fleste vel tilbage

Fra : sth

Dato : 21-06-05 21:04

"Thorbjørn" <spurre@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samme
> igen og igen ved flere hundrede billeder. Men hvordan gør man?? Er der en

Hej Thorbjørn
Jeg synes ikke at der har været megen hjælp til dit spørgsmål i gruppen, så
jeg prøver lige at hjælpe dig:

Åbn Photoshop

1) Du skal først "indspille" en handling med det, som du ønsker foretaget.
Find i øverste menu Vindue>Vis handlinger, så åbner der en værktøjsboks med
fanebladet handlinger.
2) Lav en kopi af et billede, som du kan smide væk efter arbejdet. Åbn den i
Photoshop
3) Vælg den lille runde pilknap i handlings-boksen og vælg Ny handling.
Navngiv handlingen. Nu er der åbnet for optagelse og du vil se at
"båndoptagerknapperne i bunden af boksen er aktive (Stop - Optag - Play).
Hvad du nu gør ved billedet bliver gemt i den nye handling, f.eks. ændring
af billedstørrelse. Gør hvad du ønsker og klik så på stop. Handlingen er nu
indspillet og kan genbruges i fremtiden.

4) Slet kopibilledet. Det skal du ikke bruge mere.

5) Nu skal du til at arbejde med at ændre en hel række af billeder vha. din
nye handling. Jeg foreslår at du i første omgang prøver den på en mappe med
kopier.
6) Vælg Filer>Automatiser>Batch.
7) I den nu fremkomne boks vælger du øverst din nye handling fra
rullelisten. Vælg derefter at det skal være fra en mappe og gennemse for at
finde frem til mappen, som du vil tage fra.
8) Vælg nu under "mål" endnu en gang mappe og gennemse for at vælge
"til"-mappen. Jeg kan ikke anbefale at gemme i "fra"-mappen. Lav en ny mappe
til billederne.
9) Tryk OK og handlingen begynder at køre.

Som du så i Batch-boksen er der flere justeringsmuligheder, men dem kan du
jo arbejde lidt med senere eller hvis ikke handlingen rigtig vil køre. Dette
er blot en kort vejledning og der er sikkert flere hajer i gruppen, som er
bedre til dette end jeg.

Med venlig hilsen
Steen Hansen