Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brug af linsepapir
Fra : Jacob

Dato : 19-06-05 21:49

i min søgen på linsepapir (Joseph papir) på google stødte jeg på at man kun
må bruge linsepapir i våd tilstand. hvorfor det ?
mig bekendt er linsepapir åbent så det kan "suge" fedtfingre og fibrene er
ligebløde om de er fugtige eller ej.
hvis man tværer støv/skidt rundt vil det selvfølgelig ridse.
Men hvorfor gøre det vådt? det giver jo en film på linsen da fedt bliver
jævnt fordelt.

Jacob

Fra : Egon Stich

Dato : 19-06-05 22:15

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis man tværer støv/skidt rundt vil det selvfølgelig ridse.
> Men hvorfor gøre det vådt? det giver jo en film på linsen da fedt bliver

Det har jeg ligegodt ALDRIG hverken hørt eller gjort.
Linsepapir bruges i tør tilstand.
Evt. ånd på optikken før du tørrer af.
(Husk: først støv væk.)
Man kan finde mange underlige påstande på nettet

MVH
Egon.

Fra : Ole Sahl

Dato : 19-06-05 23:39

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Evt. ånd på optikken før du tørrer af.
> (Husk: først støv væk.)
> Man kan finde mange underlige påstande på nettet

Og alligevel sælger hama linsepapir i en smart blisterpakke sammen med
special væske og vejledning om hvordan man skal fugte linsepapiret med
væsken før brug.

Mvh. Ole Sahl

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-06-05 07:09

In news:42b5f40d$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Ole Sahl <foto_fjernsletryd_@olesahl.dk> wrote:
> Og alligevel sælger hama linsepapir i en smart blisterpakke sammen med
> special væske og vejledning om hvordan man skal fugte linsepapiret med
> væsken før brug.

Jeps, og den "dunk" var det første jeg skyndte mig at smide væk.
BTW: jeg synes det er vanskeligt at finde Joseph papir i omkring 100 *
100 - 120 * 120 mm?
Nogen der ved hvor jeg skal handle?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-06-05 07:26

Petersen_Michael skrev:

> Jeps, og den "dunk" var det første jeg skyndte mig at smide væk.
> BTW: jeg synes det er vanskeligt at finde Joseph papir i omkring 100 *
> 100 - 120 * 120 mm?
> Nogen der ved hvor jeg skal handle?

Hvis joseph papir=linsepapir, ville det undre om ikke Fotolsen,
Albanigade, Odense skulle have det.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Ole Sahl

Dato : 20-06-05 08:07

> Hvis joseph papir=linsepapir, ville det undre om ikke Fotolsen,
> Albanigade, Odense skulle have det.
>
> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.

Ville heller ikke undre mig hvis han har det.

Mvh. Ole Sahl

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-06-05 18:51

In news:42b66162$0$39008$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote:

> Hvis joseph papir=linsepapir, ville det undre om ikke Fotolsen,
> Albanigade, Odense skulle have det.

Ok, jeg kunne jo kigge forbi en dag.. Min foretrukne foto pusher er
Fotomagasinet i Rosengårdscenteret. Og de havde ved sidste forespørgsel
kun sådan en lille Hama pamflet..

Som Niels Riis Ebbesen er inde på, så er vejen frem nok ved laboratorie
folket.

Fra : Ole Sahl

Dato : 20-06-05 20:02

> Min foretrukne foto pusher er
> Fotomagasinet i Rosengårdscenteret. Og de havde ved sidste forespørgsel
> kun sådan en lille Hama pamflet..

Det plejer også at være min foretrukne butik i Odense indtil Brian stoppede
og jeg tilfældigvis kom forbi Fotolsen. Nu kikker jeg altid begge steder
efter småting også handler jeg resten på nettet.

Mvh. Ole Sahl

Fra : Max

Dato : 24-06-05 00:08

Hej Michael

> Ok, jeg kunne jo kigge forbi en dag.. Min foretrukne foto pusher er
> Fotomagasinet i Rosengårdscenteret. Og de havde ved sidste forespørgsel
> kun sådan en lille Hama pamflet..

Mangler du stadigvæk Joseph papir, så send mig en mail med
en postadresse, så sender jeg en pakke Struers til dig.

Mvh Max

Fra : Jacob

Dato : 21-06-05 20:09

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42b65d6f$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeps, og den "dunk" var det første jeg skyndte mig at smide væk.
> BTW: jeg synes det er vanskeligt at finde Joseph papir i omkring 100 *
> [...]
ville det genere dig hvis det var større ?
det jeg har er 135mmx160mm

Jacob

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-06-05 22:09

Jacob wrote:

> ville det genere dig hvis det var større ?
> det jeg har er 135mmx160mm

Det er ok.

Fra : Jacob

Dato : 22-06-05 22:12

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42b881f9$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er ok.
> --
> Med venlig hilsen Michael Petersen
> residerende i Nyborg
> fjern dyret i min @dresse ved privat post

så prøv AGF tekniske papirer. der får jeg mit fra. jeg ikke lige hvad de
koster da det er laaaaaang tid siden jeg købte sidst der er vist 500 i en
pakke. de kalder det blot for linsepapir. men de har to forskellige typer.
bed om josph papiret.

Jacob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-06-05 09:30

Jacob wrote:
> i min søgen på linsepapir (Joseph papir) på google stødte jeg på at man kun
> må bruge linsepapir i våd tilstand. hvorfor det ?

Fordi der står en hel masse sludder på Internettet, Joseph papir kan
efter behov bruges vådt eller tørt.

Jeg kan iøvrigt oplyse, at jeg altid har købt Joseph papir hos en
grossist der forhandler laboratorieudstyr, der kan man nemlig købe
æsker med 100 ark i A6 størrelse, til nogenlunde samme pris som
fotohandlerne tager for pakkerne med 10 små ark...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-06-05 12:20

> Jeg kan iøvrigt oplyse, at jeg altid har købt Joseph papir hos en
> grossist der forhandler laboratorieudstyr, der kan man nemlig købe
> æsker med 100 ark i A6 størrelse,

Forsøger du at fortælle at vi alle kan bestille ved grossiten, ellers er dit
indlæg jo nærmest "tomgangssnak" her i gruppen

> til nogenlunde samme pris som
> fotohandlerne tager for pakkerne med 10 små ark...

Tror nu nok at dette er paratviden ved de fleste her i gruppen. Kan
naturligvis kun tale for mig selv.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : waal

Dato : 20-06-05 13:14

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indlæg jo nærmest "tomgangssnak" her i gruppen

> Tror nu nok at dette er paratviden ved de fleste her i gruppen. Kan

Høflige henvendelser giver næsten altid pote

Michael

Fra : Ole Sahl

Dato : 20-06-05 19:59

> [...]
> dit
> indlæg jo nærmest "tomgangssnak" her i gruppen

Rolig nu Hans.
Niels har faktisk fat i noget af det rigtige der. Grosister er ikke sådan
nogle store stygge tingester der ikke kan snakke med almindelige mennesker
og hvis man henvender sig stille og roligt får man også tit positiv respons.

> Hans L. Jørgensen

Mvh. Ole Sahl

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-06-05 21:50

Ole Sahl wrote:

> [...]
> og hvis man henvender sig stille og roligt får man også tit positiv respons.

Ja... jeg har tidligere købt Joseph papir hos Struers, men de
eksisterer vist ikke mere.

Men Frisenette ApS - www.frisenette.dk sælger Joseph papir i større
kvanti, hent en PDF-fil på flg. link:
www.frisenette.dk/ref.aspx?id=61 - iflg. den har de flg. produkt.

Linsepapir AGF 450
Joseph papir.
Fremstillet af cellulose fibre.
135 x 160 mm
500 ark pr. pk.

Et par pakker af den slags rækker til resten af livet, og jeg vil
vædde på, at hvis I går nogle stykker sammen og laver et samkøb, så
kan I sagtens handle med en grossist...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-06-05 22:21

"Ole Sahl" <foto_fjernsletryd_@olesahl.dk> skrev i en meddelelse

> Rolig nu Hans.

Jeg er skam helt rolig

> [...]
> nogle store stygge tingester der ikke kan snakke med almindelige mennesker
> og hvis man henvender sig stille og roligt får man også tit positiv

Det er da udmærketat de vil handle med private, min erfaring er de ofte ved
handel med private tager stort set samme pris som detailforretningerne som
de sælger til, alt andet ville jo også være at gøre grin med deres
samhandelspartnere, for ikke at sige at de tager brødet ud af munden på dem,
når de sælger direkte til forbruger.

Hans L. Jørgensen

Fra : Ole Sahl

Dato : 21-06-05 11:19

> [...]
> de sælger til, alt andet ville jo også være at gøre grin med deres
> samhandelspartnere, for ikke at sige at de tager brødet ud af munden på

Nu snakker Niels så bare om en forretnings type som slet ikke handler med
detailbutikker men direkte med de virksomheder som skal bruge udstyret og
han snakker om linsepapir i helt andre pakninger og størrelser end dem du
normalt vil finde hos en fotoforhandler. Derfor vil du også opleve at prisen
er overraskende positivt anderledes hos en sådan grosist.

Mvh. Ole Sahl
P.S. Personligt så holder jeg selv kortene lidt ind til kroppen hvis jeg
finder grosister som handler med privat personer. Da det er min erfaring at
hvis man fortæller om det, så bliver de overfaldet af en helt passe private
og hurtigt bliver mere besværlige at handle med.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-06-05 20:05

> [...]
> han snakker om linsepapir i helt andre pakninger og størrelser end dem du
> normalt vil finde hos en fotoforhandler.

Det er jeg udmærket klar over, har blot set en som fik samme tip/henvisnig
som Niels gav her til gruppen. Da han så troppede op ved grosisten blev han
mødt med spørgsmålet, hvad er det du ikke forstår, kan du ikke læse hvad der
står på døren "grosist ingen handel med private".

> Derfor vil du også opleve at prisen
> er overraskende positivt anderledes hos en sådan grosist.

Naturligvis er prisen da meget forskellig, nok også derfor den slags ofte
ikke vil bøvle med sådanne "småting", som de jo nok slet ikke er gearet til.

Nemli'

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ole Sahl

Dato : 21-06-05 20:53

> [...]
> der
> står på døren "grosist ingen handel med private".

Ja det er jo ikke alle grosister der vil handle med privat personer. Jeg
bruger mail til at skabe kontakt så kan man gøre det på en høflig måde og
firmaerne er ikke så tit helt så afvisende.