Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ledetal på flash
Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-06-05 10:07

Hejsa

Hvis to flash f.eks. hver har et ledetal på 18, og hvis man så limer dem
sammen, vil man så i teorien have en flash med et ledetal på 36?

Hvad er ledetallet helt præcist et udtryk for?

Det jeg tænker på er, at godt nok får man jo det dobbelte lys, men der må
vel alligevel være en grænse for, hvor _langt_ de to flash skyder
sammenlignet med een flash med samme ledetal, eller hva'?

Claus

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-06-05 10:34

Claus Tersgov wrote:
> Hvis to flash f.eks. hver har et ledetal på 18, og hvis man så limer dem
> sammen, vil man så i teorien have en flash med et ledetal på 36?

Hvis du har to fodboldspillere der hver kan sparke bolden 75 meter, vil
de så, hvis de sparker samtidigt sparke 150 meter hver?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

- The best way to kill a troll, is to ignore him.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 10:42

Da lyset falder med kvadratet på afstanden er mit gæt at en fordobling i
output giver 1,4 gange større ledetal.

Poul B-H

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-05 17:31

<svar_i_gruppen> wrote in message
> Da lyset falder med kvadratet på afstanden er mit gæt at en fordobling i
> output giver 1,4 gange større ledetal.

Ikke at det er relevant i tråden længere, men vil lysstyrken ikke falde med
kuben på afstanden, snarere end kvadratet?

Mvh.
/Anders

Fra : Jan F.

Dato : 19-06-05 10:53

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Hvis du har to fodboldspillere der hver kan sparke bolden 75 meter, vil de
> så, hvis de sparker samtidigt sparke 150 meter hver?

Ja, hvis det første spark er en aflevering til den anden

Fra : Flemming Gram Christ~

Dato : 19-06-05 14:04

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> wrote in message

> Hvis du har to fodboldspillere der hver kan sparke bolden 75 meter, vil de
> så, hvis de sparker samtidigt sparke 150 meter hver?

Nu kan det vist ikke sammenlignes, idet lys "rejser" uendeligt langt
medmindre det rammer noget.
Men hvis du spørger om to spillere er ligeså gode til at ramme målet som en
spiller, selv om de stiller sig længere væk...

Spøg til side.

Det er vel bedre at placere de to flash væk fra hinanden, fx en foran og en
til venstre.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-06-05 15:47

"Flemming Gram Christensen" <gram@mjolner.dk> skrev i

> Det er vel bedre at placere de to flash væk fra hinanden, fx en foran og
en
> til venstre.

Det er min plan at lave to-tre små softbokse ud af gamle flash, hvor to
flash f.eks. vender lige ud, og en sidste vender ind i softboksen.

Jeg har indtil videre to gamle flash, som er næsten ens og næsten lige
store, og da de antageligvis kører på samme spænding (jeg har endnu ikke
fundet ud af, hvad det indbyggede batteri er er på), så vil jeg sætte dem
sammen i en lille softboks med et triggerkredsløb, så de kan bruges til
digicams. Det er jo noget, man nærmest får smidt i nakken, og det koster jo
ingen ting at sætte dem sammen, så man får lidt ekstra power. Bare de kan
kører på samme batteripakke, så er det jo uhyrligt nemt at lave, og det
kommer sikkert også til at fungere udmærket til prisen.

Du kan se dem her: www.tersgov.dk/flash.jpg www.tersgov.dk/flash2.jpg

Hvis der er nogen som ved, hvilken spænding de to batterier er på, så ville
jeg blive glad. Det er henholdsvis en Braun 200 og en Optatron 44.

Claus

Fra : HKJ

Dato : 19-06-05 10:50

Claus Tersgov wrote:
> Hvis to flash f.eks. hver har et ledetal på 18, og hvis man så limer dem
> sammen, vil man så i teorien have en flash med et ledetal på 36?

Du skal bruge 4 stk. for at fordoble, 2 styk giver kun 1.4 gange.

> Hvad er ledetallet helt præcist et udtryk for?

Hvor kraftig flashen oplyser det foran den.

Ledetal er afstanden hvor et objekt vil blive korrekt belyst, når du
bruger 100 iso film og blænde 1. Du skal dog lige være opmærksom på at
nogle angiver ledetal i fod og andre i meter.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 11:16

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger 100 iso film og blænde 1. Du skal dog lige være opmærksom på at
> nogle angiver ledetal i fod og andre i meter.

Så vidt jeg husker, så er ledetal lig med afstand gange blænde. Ledetallet
opgives normalt for iso100.

mvh. Claus Petersen