Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 Problem
Fra : Yildizhan

Dato : 18-06-05 20:59

Når jeg tager et billede i JPG i den højeste opløsning ser det rimelig godt
ud pp kameraets skærm. Men når jeg åbner billedet i windows ser det meget
mere underbelyst og kedelige farver.

Jeg havde ellers også fået at vide at D70 underbelyser billeder. Er det
tilfæde her eller gør jeg noget forkert ??

På forhånd tak

Fra : [HCS] 4000

Dato : 18-06-05 21:11

Der kan være flere årsager til det du skriver. Det er ikke altid du kan
bedømme billedet på kameraets skærm. Jeg har tit oplevet det samme. Brug
evt. kameraets histogram til at se om du har eksponeret korrekt. Det kan
også være din PC skærm ikke er korrekt kalibreret.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-06-05 21:14

Yildizhan skrev:
> [...]
>
> Jeg havde ellers også fået at vide at D70 underbelyser billeder. Er det
> tilfæde her eller gør jeg noget forkert ??

Der er nok tale om fejlbetjening. En D70 underbelyser kun hvis den er
defekt eller bliver fejlbetjent.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 18-06-05 22:07

> [...]
>
> Jeg havde ellers også fået at vide at D70 underbelyser billeder. Er det
> tilfæde her eller gør jeg noget forkert ??

D70 er ofte blevet betegnet som et kamera der underbelyser billederne. Jeg
synes ikke selv det er et problem, da jeg selv efterbehandler de billeder
jeg bruger. Men ellers kan du jo vælge at lave en custom indstilling til
dine JPG-billeder, hvor du kører med højere farvemætning, højere kontrast og
således. Samtidig skal du nok holde dig gode venner med
eksponeringskompensationsknappen. Den bruger jeg selv uendelig meget. Men
først og fremmest, prøv at leg lidt med en custom indstilling til dine JPGs,
det kan måske give mere knald på farverne

MVH
Thomas

Fra : Steen

Dato : 20-06-05 06:40

> [...]
> godt ud pp kameraets skærm. Men når jeg åbner billedet i windows ser det
> meget mere underbelyst og kedelige farver.

Det syntes jeg også i starten, men får billederne en tur med auto-enhance i
PictureProject hjælper det ofte. Du må ikke lade dig narre af at D70 er
meget påpasselig med ikke at brænde højlys. Det ses typisk ved brug af
blitz. Hvis der er noget hvidt eller blankt i billedet indretter den
eksponeringen efter det. Brændte højlys kan jo ikke reddes i
efterbehandlingen.

/Steen