Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sorte dyr
Fra : Kim

Dato : 18-06-05 18:03

NEJ...Det har ikke noget med folk af fremmed herkomst at gøre !!!
)

Men hvordan man griber det an, når man vil fotografere sorte dyr.
Det drejer sig dels om en hund og dels en hest. Den sorte pels er enormt
svær at få til at ta' sig ordentlig ud.
De skal ta's med et Canon 350D.

Mvh, Kim

Fra : J. Jørgensen

Dato : 18-06-05 19:02

"Kim" <No@money.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvordan man griber det an, når man vil fotografere sorte dyr.
> Det drejer sig dels om en hund og dels en hest. Den sorte pels er enormt

Hej Kim
Hvis du bruger punkt fokusering og metering skulle du kunne få et billede,
der eventuelt skal rettes en smule med PS.
hilsen
Jørgen

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 18-06-05 19:24

"Kim" <No@money.dk> wrote in news:42b453b5$0$39017
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk in dk.fritid.foto:

> [...]
>
> Men hvordan man griber det an, når man vil fotografere sorte dyr.
> Det drejer sig dels om en hund og dels en hest. Den sorte pels er enormt

Problemet opstår når der er for står kontrast mellem det sorte og typisk en
lys baggrund
Som Jørgen skriver så er spot måling af lyset en mulighed, eller du kan
vælger at overeksponere billedet.
Har selv taget billeder af en sort hund i sne, ved at overeksponere, det
bliver godt med hensyn til pelsen på hunden, men sneen bliver så natuligvis
helt hvid og uden konturer.

/Søren Hjelholt

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-06-05 19:46

Kim wrote:

> Men hvordan man griber det an, når man vil fotografere sorte dyr.
> Det drejer sig dels om en hund og dels en hest. Den sorte pels er
> enormt svær at få til at ta' sig ordentlig ud.
> De skal ta's med et Canon 350D.

Jeg kender ikke kameraet, men nogen kameraer kan tage tre eller flere
billeder i rap med forskellig eksponering. Så kan du bagefter sætte
delene sammen i et maleprogram.
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-06-05 20:07

Kim skrev:
> [...]
>
> Men hvordan man griber det an, når man vil fotografere sorte dyr.
> Det drejer sig dels om en hund og dels en hest. Den sorte pels er enormt

Spotmål på sorte og underekspon 1-3 bl. Så bliver sorte fint, men
omgivelserne...

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Knud Bonke

Dato : 19-06-05 04:44

"Kim" <No@money.dk> skrev i en meddelelse news:42b453b5$0$39017$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
: NEJ...Det har ikke noget med folk af fremmed herkomst at gøre !!!
: )
:
[...]

Brug udfyldningslys med din flash, tæt 'å kan du udmærket bruge den indbyggede.
Så kan du både få dyret (!) og omgivelserne korrekte.
mvh Knud

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-06-05 12:17

"Kim" <No@money.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men hvordan man griber det an, når man vil fotografere sorte dyr.
> Det drejer sig dels om en hund og dels en hest. Den sorte pels er enormt

Vigtigt er om du tager indendørs eller udendørs, udendørs skal der bare være
let overskyet så får du et fremragende billede med punktfokusering.
Indendørs er det straks sværere, når man blitzer direkte på skinner de
fedtede hår i pelsen stærkt tilbage og det betyder at man får hele hvide
områder i en sort pels. Vigtigt er at dyret skal være nyvasket , så så lidt
som muligt kan få pelsen til at skinne oveni skal du nok bounce blitzen, op
i loftet og have en reflektor liggende på gulvet. Så får du et blødt lys og
en ensfarvet pels.

Mvh
Simon

Fra : Kim

Dato : 21-06-05 15:09

Takker mange gange for de gode råd.
Jeg vil forsøge mig lidt frem, og se om ikke jeg kan opnå
et brugbart resultat.

Mvh, Kim