Google Earth og dykinfo
Fra : Bo Meyer

Dato : 16-07-05 12:14

Hej,

Jeg er faldet noget i svime over Google Earth (http://earth.google.com). I den forbindelse har jeg
dannet en række overlays på baggrund af Dykinfo data. Så hvis du anvender Googe Earth, kan følgende
filer downloades:

http://bo.meyer.homepage.dk/uvguide-havn.kmz
http://bo.meyer.homepage.dk/uvguide-info.kmz
http://bo.meyer.homepage.dk/uvguide-naturdyk.kmz
http://bo.meyer.homepage.dk/uvguide-vrag-bpos.kmz
http://bo.meyer.homepage.dk/uvguide-vrag-sikkerpos.kmz

Filerne indlæses i GE ved at dobbeltklikke poå dem.

Mvh. Bo Meyer

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 12:33

> [...]
den forbindelse har jeg
> dannet en række overlays på baggrund af Dykinfo data. Så hvis du anvender

Flot arbejde, tak

Peter

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-07-05 13:21

"Bo Meyer" <bo.meyer.stop.spam@net-hotel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den forbindelse har jeg
> dannet en række overlays på baggrund af Dykinfo data. Så hvis du anvender

Det var godt fundet på. Tak. Jeg har også leget med Google Earth den sidste
par aftener.
Hvordan får man den til at måle distancer som ikke er rette linier ? F. eks
følge en vej eller sti der er snoet.

Allan Hansen

Fra : Bo Meyer

Dato : 17-07-05 10:32

Allan Hansen wrote:

> Hvordan får man den til at måle distancer som ikke er rette linier ? F. eks
> følge en vej eller sti der er snoet.

Hej Allan,

Man anvender Tools > Measure > Path, hvorefter man kan plotte/prikke punkter ind på den sti man vil
have målt afstanden på.

/Bo

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 16-07-05 19:43

Hej Bo

Jeg har netop indlæst dine filer i Google Earth. Det er et flot stykke
arbejde du har lavet og dine lays understøtte på fineste vis Google Earth.

M.v.h.
Søren BJ

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-07-05 20:31

> "Bo Meyer" <bo.meyer.stop.spam@net-hotel.dk> skrev i en meddelelse

Hej Bo

Har du mulighed for at lave det samme i Nasa World Wind applikationen ?
Synes dens brugergrænseflade er noget bedre end Google's

p.s. Godt stykke arbejde !

--
Søren Reinke
Chief Technology Officer

Fra : Bo Meyer

Dato : 17-07-05 10:35

Søren Reinke wrote:
> Har du mulighed for at lave det samme i Nasa World Wind applikationen ?
> Synes dens brugergrænseflade er noget bedre end Google's

Hej Søren,

Du må have spist søm! Brugergrænsefladen til NWW er da noget dårligere end GE. Desuden kan man zoome
og se mange flere detaljer i GE end i NWW. Jeg har ikke lige overblik over hvorledes man danner
overlays til NWW, så der sker nok ikke noget på den front.

/Bo

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-07-05 14:00

Bo Meyer wrote:

> Hej Søren,
>
> Du må have spist søm! Brugergrænsefladen til NWW er da noget dårligere
> end GE. Desuden kan man zoome og se mange flere detaljer i GE end i

I det mindste kan NWM finde ud af at dreje globusen så nord altid er op
ad, scroll wheelet opfører sig som forventet og man kan tilte billedet
med musen.

Korrekt GE har bedre detaljer, men jeg synes dens GUI kunne lære meget.

Ved du forresten hvordan pokker man får den til at holde om med at lege
amerikaner og begynder at bruge meter og lignende ?

> NWW. Jeg har ikke lige overblik over hvorledes man danner overlays til
> NWW, så der sker nok ikke noget på den front.

Det er bare helt okay, skulle bare spørge :)

Fra : Bo Meyer

Dato : 18-07-05 11:58

Søren Reinke wrote:
> I det mindste kan NWM finde ud af at dreje globusen så nord altid er op
> ad, scroll wheelet opfører sig som forventet og man kan tilte billedet
> med musen.

I GE klikker du blot på "Ret ind til nord" knappen.

> Ved du forresten hvordan pokker man får den til at holde om med at lege
> amerikaner og begynder at bruge meter og lignende ?

I Tools > Options skal "Show elevation in feet/miles" slås fra.

/Bo

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-07-05 17:02

Bo Meyer wrote:

> I GE klikker du blot på "Ret ind til nord" knappen.

Netop, irriterende man konstant skal gøre det, kan ikke være så svært at
dreje en globus som man nu drejer sådanne nogle :)

> I Tools > Options skal "Show elevation in feet/miles" slås fra.

Ahh mange tak, har været der inde og kigge flere gange, men forventede
nok en radio button måde at vælge på.

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-07-05 17:53

Søren Reinke wrote:
> Bo Meyer wrote:

Hej Bo

En helt anden ting,

Hvis jeg nu ved at coordinaten til Thistlegorm er: 27grader 48.800´N /
33grade 55.250´E
Hvordan pokker fortæller jeg så det til Google Earth ?

Den siger hele tiden den ikke kan finde det ?

Og jeg har ikke kunne finde syntaxen ?

Jeg har jo coordinaterne som grader, minutter og sekunder eller som
kommatal.

Fra : Bo Meyer

Dato : 18-07-05 18:42

Søren Reinke wrote:

> Hvis jeg nu ved at coordinaten til Thistlegorm er: 27grader 48.800´N /
> 33grade 55.250´E
> Hvordan pokker fortæller jeg så det til Google Earth ?

Du kan søge med syntaksen 27 48.800N 33 55.250E

Thistlegorm er ikke i de Dykinfo data jeg havde til rådighed, hvorfor du blot får vist positionen,
hvor du så kan vælge at oprette stedet selv.

/Bo

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-07-05 18:55

Bo Meyer wrote:

> Du kan søge med syntaksen 27 48.800N 33 55.250E
>
> Thistlegorm er ikke i de Dykinfo data jeg havde til rådighed, hvorfor du
> blot får vist positionen, hvor du så kan vælge at oprette stedet selv.

BINGO det virkede :)

Jeg har prøvet alle mulige kombinationer med komma osv :)

Fra : Torben

Dato : 19-07-05 13:47

> [...]
>
> Thistlegorm er ikke i de Dykinfo data jeg havde til rådighed, hvorfor du
> blot får vist positionen, hvor du så kan vælge at oprette stedet selv.

Hej Bo,

Det er super det her.... tusinde tak. Jeg har dog også et problem, måske du
har tid: Søgning på fx. Sinne Nordfisk eller noget som helst andet giver mig
blot et no results tilbage - nogle tips ?

Mvh. Torben

Fra : Bo Meyer

Dato : 19-07-05 17:01

Torben wrote:

> Søgning på fx. Sinne Nordfisk eller noget som helst andet giver mig
> blot et no results tilbage - nogle tips ?

Hej Torben,

Søgning på egne steder "Places" giver GE underligt nok ikke adgang til.

;-( Bo

Fra : Bock

Dato : 19-07-05 14:06

Hej Bo,

Har prøvet at kigge på de koordinater som Google Earth angiver kontra de
positioner som uv-guiden angiver, og disse stemmer ikke overens?

Eks.: Tom B i Kristiansand i Norge.

Google Earth angiver positionen til:

58° 4'23.88"N
8° 3'47.88"E

Uv-guiden:

Pos GPS WGS 84:

58:04,40
8:03,80

Hvorfor er disse ikke ens og hvad har du gjort for at omskrive dem?

mvh Lars

Fra : Bo Meyer

Dato : 19-07-05 17:24

Bock wrote:

> [...]
>
> 58:04,40
> 8:03,80
>
> Hvorfor er disse ikke ens og hvad har du gjort for at omskrive dem?

Hej Lars,

De Dykinfo data jeg har, er oftest decca positioner lagt ud i grader i ED50 datum. 58:04,40 er et
udtryk for en decca position i Dykinfo data, udtrykt i ED50 datum. Jeg har så gjort noget som er
ganske ikke muligt: forsøgt at omregne positionen til en temmelig tilnærmet WGS84 position (som GE
arbejder i). Dette vil give forskellige små - og ofte store - udsving (hvilket også kan ses, hvis
man zoomer meget på fikspunkter - f.eks. havne - hvor markeringen af havnen viser sig at være 50 .
100 meter væk fra den fysiske havn).

Fra en gammel tråd på denne nyhedgruppe:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&rls=GGLD,GGLD:2004-18,GGLD:en&threadm=Gc5n5.828%24uy1.11714%40news000.worldonline.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3Ddykinfo%2520ed50%2520decca%26hl%3Dda%26lr%3D%26rls%3DGGLD,GGLD:2004-18,GGLD:en%26sa%3DN%26tab%3Dwg

Omregning fra en decca position udtryk it ED50:

Robert S/S:
Decca position udtrykt i ED50: 55:55,60N og 12:43,26E kan udtrykkes som decimalgraderne
55.926667 og 12.721000 i WGS84 datum (ved hjælp af en Molodensky tranformation (som altså ikke er er
korrekt at anvende på en decca position udtrykt i ED50)).

Den korrekte GPS position i ED50 datum er 55:55.572 12:43.319, hvorved man rammer ved siden af, hvis
man anvender de omregnede decimal positioner udtrykt i WGS84.

Sagt med andre ord: der savnes valide WGS84 positioner for Dykinfo data.

/Bo

Fra : GreenDive

Dato : 19-07-05 22:27

Jeg har netop downloadet GE-trial, men kan ikke få den til at virke. Jeg
dobbeltklikker på GE setup, men der sker ikke noget som helst.

Er der andre der har haft problemet og med succes fundet frem til en
løsning?

Høeg Hansen

--
GreenDive

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 19-07-05 23:29

Jeg havde samme problem.
Filen var da også kun på ca. 450kb. Download den igen (10,5Mb).
Det virkede det for mig.

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Bock

Dato : 20-07-05 16:52

Hvordan indtaster man de wsg koordinater man har som f.eks :

Seattle: N58 07 639 E008 03 155

Umiddelbart kan jeg ikke få den til at placerer positionen hvor den burde
ligge.

mvh Lars

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-07-05 16:55

Bock wrote:
> Hvordan indtaster man de wsg koordinater man har som f.eks :
>
> Seattle: N58 07 639 E008 03 155
>
> Umiddelbart kan jeg ikke få den til at placerer positionen hvor den burde
> ligge.

Prøv med:
58 07.639N 008 03.155E

Jeg kan dog ikke huske hvordan det ser ud der oppe.

p.s. Har lige lagt XML versionen af dykkerstederne i Sharm el Sheikh op
http://www.xray-mag.com/GoogleEarth/RedSea.kml

Fra : Bo Meyer

Dato : 20-07-05 17:17

>Søren Reinke wrote:
> Prøv med:
> 58 07.639N 008 03.155E

Hej Lars,

Du kan se hvorledes GE oversætter positionen 58 07.639N 008 03.155E ved at højreklikke på
mærket/placemark'et og vælge Advanced > Location. Her kan man se at GE har udtrykt positionen i
grader minutter og decimal sekunder:

58° 7'38.34"N 8° 3'9.30"E

/Bo