Digitalt kamera med undervandshus
Fra : Søren Reinke

Dato : 09-07-05 20:39

Hejsa

Da jeg om knap 7 uger skal 14 dage til Egypten (igen igen) for at dykke
igennem. Går jeg og overvejer at købe et nyt digital kamera med
tilhørende undervands hus.

Jeg vil gerne følge lidt med udviklingen og op i 6-7 Mpixel klassen.

Jeg har kig på Canon Ixus 700, eller Sony's W7 kamera.

Er der nogen herinde der har erfaring med at bruge et af disse kameraer
til undervandsfotografering ?

Hvad med tilslutning af extern blitz, foregår det normalt via direkte
kabel tilslutning, eller via en sensor der fanger intern blitz ?

Jeg har funderet over om det er fornuftigt at vælge et undervandshus med
dobbelt O-ring, eller betyder det reelt ikke så meget, hvis man bare er
omhyggelig ?

Jeg modtager gerne tips og råd, jeg har ikke lagt mig fast på
ovenstående modeller endnu, de er bare nogle jeg har kigget på.

Kameraet skal selvfølgelig også gerne kunne bruges over vand :)

Hvis man har mulighed for at sætte f.eks. en konverter linse på så man
f.eks. får noget i retning af 'fiskeøje' er det et extra plus, men ikke
et krav.

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Søren Reinke
www.Xray-Mag.com Gratis online dykkermagasin

Fra : Anders F

Dato : 09-07-05 21:26

"Søren Reinke" <soren@fjern.reinke.dk> wrote in message
[...]

---
Hvad med et spejlreflex + hus? Det giver dig i hvert fald gode
objektivmuligheder =)

Mvh.
Anders

Fra : Søren Reinke

Dato : 09-07-05 21:40

Anders F wrote:
> [...]
>

> ---
> Hvad med et spejlreflex + hus? Det giver dig i hvert fald gode

Et krav er at det skal være digital, og de digitale spejlreflekskameraer
jeg har set med undervandshus er ret dyre :( Men kender du nogle der kan
fåes i et fornuftigt prisleje ?

Det er for mig et større krav at kameraet er digitalt end at der kan
skiftes linser.

/Søren Reinke

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-07-05 22:15

"Søren Reinke"
Anders F wrote:
> [...]

fåes i et fornuftigt prisleje ?

Det er for mig et større krav at kameraet er digitalt end at der kan

Du har vel snuset lidt i www.digideep.com fin oversigt hvad der
er af mulighedet - Olympus 5060 eller den nye 8080 det er ikke
tosset at have vidvinkel under vandet.. Ikelite laver et hus der
ikke sprænger bank kontoen og en enkelt flash.. -max-

Fra : Søren Reinke

Dato : 10-07-05 07:11

> [...]
> tosset at have vidvinkel under vandet.. Ikelite laver et hus der
> ikke sprænger bank kontoen og en enkelt flash.. -max-

Yeps den har jeg snuset på, godt site, jeg takker for tips og vil
studere dem nærmere.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 09-07-05 23:06

Hej Søren

Til Nikon D 70 kan du få et Nimar uvhus hos DK Diver for 5000 kr. samt
forskellige domerporte til 1500 kr.
Uvhuset kan gå til 100 meter.

Vh Sten

Fra : Søren Reinke

Dato : 10-07-05 07:13

Sten Nordstrøm wrote:
> Hej Søren
>
> Til Nikon D 70 kan du få et Nimar uvhus hos DK Diver for 5000 kr. samt
> forskellige domerporte til 1500 kr.
> Uvhuset kan gå til 100 meter.

Yeps, men desværre er det også >6000 for kameraet, så er vi allerede
over 12000,- i alt og det synes jeg er lidt meget for et 'lege kamera'.

Tro mig jeg ville VILDT gerne havde den konfiguration, men jeg synes
ikke lige jeg har råd, desværre :( Ferien koster jo også lidt.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Kim Nielsen

Dato : 16-07-05 16:38

Jeg har for nylig købt et Olympus C-7070 og et tilhørende PT-027
undervandshus. Det er jeg yderst tilfreds med indtil videre! Kameaet er på 7
megapixels og holder maget langt tid på én batteriopladning. Selv lyden, når
man laver videofilm under vandet, lyder naturlig. Hele molevitten incl. 1
GByte Compact Flash card kostede under 7000kr på Frederiksberg. Kameraet har
specielle undervandsprogrammer til hhv. vidvinkel og makro.

Mvh Kim

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-07-05 17:01

Kim Nielsen wrote:
> [...]
> GByte Compact Flash card kostede under 7000kr på Frederiksberg. Kameraet har
> specielle undervandsprogrammer til hhv. vidvinkel og makro.

Se det var lige det jeg ville høre

Jeg har nemlig præcis kig nu på lige det kamera + det hus :)

Kan du evt. emaile eller skrive her information om hvor du præcis købte
kameraet ?

Lige nu overvejer jeg dog at købe det i tyskland da det der er
billigere, dog ikke vildt meget så det er nok værd at købe det herhjemme
alligevel.

Men du er helt tilfreds med det ?

Har huset egentligt 1 eller 2 O-ringe ?

Hvordan er det ellers at bruge under vand ?

Hvis du har lyst/mulighed vil jeg meget gerne se nogle billeder du har
taget, du må gerne emaile i fuld kvalitet.

p.s. Fjern lige det åbenlyst hvis du mailer direkte :)

--
Søren Reinke
Chief Technology Officer

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-07-05 17:23

"Søren Reinke"
Kim Nielsen wrote:
> [...]

Lige nu overvejer jeg dog at købe det i tyskland da det der er
billigere, dog ikke vildt meget så det er nok værd at købe det herhjemme

Hvis du køber det hele hos TD så sparer du kun en tusse på ovenstående,
med lidt søgning er der nok et par hundrede mere at hente, 15% er da en
slags penge, et par dages dyk mere i Sharm )-max-

--
Søren Reinke

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-07-05 17:37

> Hvis du køber det hele hos TD så sparer du kun en tusse på ovenstående,
> med lidt søgning er der nok et par hundrede mere at hente, 15% er da en
> slags penge, et par dages dyk mere i Sharm )-max-

Ja det er lige der jeg grubler over at købe det, godt nok er de ikke
helt de billigste, men de accepterer creditkort, hvilket er ret
ualmindeligt for et tysk firma, så der sparer jeg også lidt, og de har
både kamera + hus + CF kort + extra batteri :)

Men kamera + hus + CF + forsendelse, giver 6205,- ved nuværende € kurs.

Så det er bestemt at overveje at hente det fra tyskland. Godt nok har
jeg ikke tænkt mig at betale for dykningen i Sharm (Har lavet noget
programmering for et dykkercenter dernede men for 800,- kan man

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-07-05 18:32

> [...]

programmering for et dykkercenter dernede men for 800,- kan man
dælme få mange øl i Camel Bars tagterrase :)

Du sku overveje at købe dette 2GB kort, så kan du skyde
hele dagen http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104290
Jeg bruger dem selv - billige og gode..-max-

PS. lidt ekstra, men det går måske ud over øl budgettet
http://www.olympus-europa.com/consumer/198_PFL-01.htm

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-07-05 18:46

> Du sku overveje at købe dette 2GB kort, så kan du skyde
> hele dagen http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104290
> Jeg bruger dem selv - billige og gode..-max-

Hvad er deres hastighed ?
Kan de klare den hastighed kameraet kan gemme med, jeg vil ikke risikere
det tager længere tid at gemme et billede fordi CF kortet er langsomt.

> PS. lidt ekstra, men det går måske ud over øl budgettet
> http://www.olympus-europa.com/consumer/198_PFL-01.htm

HAHA, jeg vil hellere havde en rigtig undervandsflash på et tidspunkt.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-07-05 19:02

> [...]

Kan de klare den hastighed kameraet kan gemme med, jeg vil ikke risikere
det tager længere tid at gemme et billede fordi CF kortet er langsomt.

Det er hurtige kort - nummer 15 fra toppen på denne side
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6133
Det vil være kameraet der er flaskehalsen når du skyder. -max-

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-07-05 19:15

> [...]
> http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6133
> Det vil være kameraet der er flaskehalsen når du skyder. -max-

Halløj, lige sådanne et site jeg har ledt efter. Mange tak.

Og også tak for tippet, tror jeg kommer til at bestille sådanne et lille
kort omlidt :)

'Nå tid til at hente noget junk food'

Fra : Henrik S.

Dato : 10-07-05 23:14

Hej.

Heldige asen.... Nej - jeg er slet ikke misundelig ;-((

Min erfaring fra en tur til Hurghada i sidste juleferie er, at Canon
S70 er et glimrende og alsidigt kamera - men ikke det mindste at bære
rundt på.....

Grunden er, at netop dette kamera (Canon S60 & Canon S70) har zoom fra
28 mm til 100 mm. Andre kameraer starter ved 35 mm.
"Vidvinklen" giver faktisk et hæderligt billedudsnit under vandet -
men er naturligvis ingen match for specialkameraerne - Nikonos og
digitale spejlrefleks med ekstra objektiver.

Så hvis størrelsen er acceptabel (IXUS ER meget nemmere at tage med i
en lomme) er det måske et godt kompromis mellem vidvinkel, størrelse
og pris... Og du kan tage ukomprimerede RAW-filer med det...

mvh. Henrik S.