Mærking af udstyr
Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-07-05 10:16

Jeg skal have skrevet navn på alt mit udstyr (flaske, våddragt, bcd,
tørdragt, inderdragt, regulator, finner, maske, snorkel, blybælte, handsker
etc), da det skal ligge blandt andres i dykkerklub.

Nogle gode erfaringer med hvordan man får skrevet sit navn på tingene uden
at ødelægge dem?

vh
Michael Kristensen

Fra : Torben

Dato : 05-07-05 10:21

Tak Michael, der var spørgsmålet jeg havde glemt at stille så mange gange,
glæder mig til svarene

-Torben

Fra : Morten Saabye

Dato : 05-07-05 11:52

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> etc), da det skal ligge blandt andres i dykkerklub.
>
> Nogle gode erfaringer med hvordan man får skrevet sit navn på tingene uden

Jeg har skrevet navn på alt mit med en sort tyk transperant-tush
(vandfast). Det holder fint mindst et års tid, hvorefter jeg lige
"tegner" det op igen. Har også brugt sort og gul neglelak, hvilket
holder fint på hårde overflader. Skal du "sikre" dig mod tyveri, kan du
på maske, snorkel, finner, coated bly mv. bruge en loddekolbe.

/Morten

Fra : Hans Erik

Dato : 05-07-05 17:00

Hej Michael

Jeg har brugt en sølvfarvet tusch af mærket Marabu Brilliant Painter. Den
kan sandsynligvis købes i de fleste farve- eller boghandler. Se et eksempel
her:

http://www.craftmaterialsupplies.co.uk/acatalog/Marabu_Brilliant_Painter_Pens.html

Den udmærker sig ved at kunne skrive på de fleste overflader og også ses på
sorte flader. Men den holder nok ikke et helt år.

Med venlig hilsen

Hans Erik Jensen

Fra : Grev Thomas

Dato : 06-07-05 20:29

Hvad med det man bruger til at mærke computere og andet hardvare med? Det er
noget voldsomt stads men ved ikke om det kan bruges på tekstiler og hårde
flader... det holder dog mere end 1 år... Det er da et forsøg værd.

På min fars manometer slange har han ridset ind i selve slange hovedet.
Ridserne er dog ikke dybe... slet ikke. Ved ikke hvordan han har gjort det,
men en trykluftpen er for voldsom tror jeg

Mvh

Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-07-05 07:11

"Grev Thomas" <Sakosod@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> Det er noget voldsomt stads men ved ikke om det kan bruges på
> tekstiler og hårde flader... det holder dog mere end 1 år... Det er da

Det mener jeg ikke det er! Det er noget kraftigt ætsende stads og jeg vil
næsten vædde med at den ætser hul i tekstilen hvis du smører det derpå.
Den er godt nok mærket men det er jo ikke fedt hvis den ætser hul i
blæren i en BCD :-/ En tørdragt med mange fine huller er heller ikke
fedt! (taler af erfaring :-|)

> På min fars manometer slange har han ridset ind i selve slange
> hovedet. Ridserne er dog ikke dybe... slet ikke. Ved ikke hvordan han
> har gjort det, men en trykluftpen er for voldsom tror jeg

Hmm.... slangehovedet? at ridse i en højtryksslange (200bar) er måske
ikke det fedeste. Men måske skal der også lige overvejes hvad årsagen er
til at der skal mærkes. Hvis det bare er for at folk kan se hvem det
tilhører er der jo ingen grund til at mærke udstyret for livet via
voldsomme metoder. Så kan en lille messingplade eller lign. med
navn+nummer ridset jo gøre det. Hvis det er mod tyveri, så ville jeg nu
overveje at undlade at have udstyret liggende i klubben.

Noget af mit udstyr er mærket primært for at kunne kende forskel på det
på ture. Det er gjort med en simpel sprittusch og på flaske+finner holder
det fint. Masken holder ca. 6-8 måneder. BCD er lidt svær da det sorte
lærred ikke er til at skrive på. Men der er nogen modeller hvor der er et
skrivefelt (evt. kombineret med refleks) der kan anvendes. Det samme gør
sig gældende med dragten. Regulatorsæt ville jeg bare smide fx.
messingmærkat med en kabelbinder rundt om en af slangerne. Husk på at
hvis du mærker det for livet kan det måske også være svært at komme af
med igen hvis du på et tidspunkt vil opgradere noget af dit udstyr.

Thomas

Fra : Torben

Dato : 07-07-05 08:44

Point taken

/Torben

Fra : Grev Thomas

Dato : 09-07-05 16:53

Hello

Det er ikke mejslet ind i slangehovedet. Det ser ud som om det er skrevet
på, men er sikker på han har brugt noget værktøj... og det virker

Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-07-05 19:53

> [...]
> etc), da det skal ligge blandt andres i dykkerklub.
>
> Nogle gode erfaringer med hvordan man får skrevet sit navn på tingene uden

Jeg bruger en hvid "paint marker" fra bog og idé til de sorte ting og en
"permanent marker" til alt andet. Det holder ikke evigt og skal tegnes op
med jævnt mellemrum.

mvh
Jonas