/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
K: Førstetrin/Regulatorsæt
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 04-07-05 12:06

Hej Derude

Er der nogen der i Århus omegn ligger inde med et førstetrin eller
regulatorsæt som de vil sælge? Jeg står og mangler et førstetrin til en
dekoflaske. Det skal naturligvis virke upåklageligt. Andettrin og evt.
slanger til dragt/bcd/wing er ikke så vigtigt.

Gerne DIN-kobling men bøjlekobling kan også anvendes.

Thomas

 
 
Peter Fjelsten (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 11-07-05 21:35

Thomas Rasmussen skrev i Message-ID:
<42c91820$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>:

> Er der nogen der i Århus omegn ligger inde med et førstetrin eller
> regulatorsæt som de vil sælge?

Jeg har et Scubapro Mk20 med G250 sæt - DIN. Skal nok serviceres - men
jeg har dekoet på det så sent som for 3 dage siden.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>
Y! "fjelsten" DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
Spørgsmål? <http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>



Thomas Rasmussen (16-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 16-07-05 21:23

Peter Fjelsten wrote:

> Jeg har et Scubapro Mk20 med G250 sæt - DIN. Skal nok serviceres - men
> jeg har dekoet på det så sent som for 3 dage siden.

Tjoo... men hvad skulle du så forestille dig at have for det? Skal
sammenlignes lidt med hvad et nyt Apeks DS1 + manometer koster

Thomas



Peter Fjelsten (17-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 17-07-05 00:46

Thomas Rasmussen skrev i Message-ID:
<42d96c92$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>:

> Tjoo... men hvad skulle du så forestille dig at have for det? Skal
> sammenlignes lidt med hvad et nyt Apeks DS1 + manometer koster

Der er SVJV ikke noget der hedder er Apeks DS1? DST + DS4 er det mest
anvendte førstetrin. Især hvis det er et der skal bruges med et
andettrin.

Send et bud via personlig mail.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>
Y! "fjelsten" DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
Spørgsmål? <http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>



Søren Arnvig (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 23-07-05 22:16


"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message
news:1103825326$20050717014549@fjelsten.invalid...
> Thomas Rasmussen skrev i Message-ID:
> <42d96c92$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>:
>
>> Tjoo... men hvad skulle du så forestille dig at have for det? Skal
>> sammenlignes lidt med hvad et nyt Apeks DS1 + manometer koster
>
> Der er SVJV ikke noget der hedder er Apeks DS1?

Jo,da et første trin med en mellemtryks- og en højtryks-udgang.

http://www.apeks.co.uk/products/product_cats_results.asp?Product=DS1&Category=First%20Stages

(en dag må jeg tage mig sammen og
lære det der med tiny URL)

Søren Arnvig


Søren Arnvig (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 23-07-05 22:18


"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message
news:42e2b36b$0$26463$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Der er SVJV ikke noget der hedder er Apeks DS1?
>
> Jo,da et første trin med en mellemtryks- og en højtryks-udgang.
>
> http://www.apeks.co.uk/products/product_cats_results.asp?Product=DS1&Category=First%20Stages
>

hehe: http://tinyurl.com/d9wmg

Sådan

Søren Arnvig


Thomas Rasmussen (30-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 30-07-05 14:53

Søren Arnvig wrote:

> Jo,da et første trin med en mellemtryks- og en højtryks-udgang.
>
> http://www.apeks.co.uk/products/product_cats_results.asp?Product=DS1&Category=First%20Stages

Det havde jeg ikke lige spottet at det var kun med en mellemtryksudgang
(gør det svært at have både octopus og feederslange monteret samtdig)
Men heldigvis havde stedet der gav mig et godt tilbud tænkt sig om, så
valget faldt istedet på et DS4 + manometer.

Efter en uge med 9 dyk på 7 forskellige steder så må jeg erkende at det
fungere glimrende. Eneste minus er at mit primære og sekundære manometer
er samme fabrikat så der skal laves noget så jeg (og min makker) ikke
tager fejl af de to.

Thomas

Peter Fjelsten (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 24-07-05 21:47

Søren Arnvig skrev i Message-ID:
<42e2b36b$0$26463$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Jo,da et første trin med en mellemtryks- og en højtryks-udgang.

Du har ret. Jeg kender endda omtalte førstetrin.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>
Y! "fjelsten" DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
Spørgsmål? <http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>


Peter Fjelsten (30-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 30-07-05 16:28

Thomas Rasmussen skrev i Message-ID:
<42eb8632$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>:

> Efter en uge med 9 dyk på 7 forskellige steder så må jeg erkende at
> det fungere glimrende. Eneste minus er at mit primære og sekundære
> manometer er samme fabrikat så der skal laves noget så jeg (og min
> makker) ikke tager fejl af de to.

Hvorfor dykker du med to manometre?

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>
Y! "fjelsten" DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
Spørgsmål? <http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>


Søren Arnvig (30-07-2005)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 30-07-05 17:50


"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message
news:7586687950$20050730172730@fjelsten.invalid...
> Thomas Rasmussen skrev i Message-ID:
> <42eb8632$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>:
>
>> Efter en uge med 9 dyk på 7 forskellige steder så må jeg erkende at
>> det fungere glimrende. Eneste minus er at mit primære og sekundære
>> manometer er samme fabrikat så der skal laves noget så jeg (og min
>> makker) ikke tager fejl af de to.
>
> Hvorfor dykker du med to manometre?

mit gæt:

1 til hovedflasken og 1 til dekoflasken (pony ?)

Søren Arnvig


Jonas Lüttichau (30-07-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 30-07-05 18:28


"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:42ebafbb$0$13112$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> 1 til hovedflasken og 1 til dekoflasken (pony ?)

Mit gæt:

Dobbeltsæt med isoleret manifold og et manometer på hver post.

mvh



Thomas Rasmussen (31-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 31-07-05 09:09

Jonas Lüttichau wrote:
> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:42ebafbb$0$13112$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>>1 til hovedflasken og 1 til dekoflasken (pony ?)
>
>
> Mit gæt:
>
> Dobbeltsæt med isoleret manifold og et manometer på hver post.

Søren har ret... jeg syntes det er rart nok at vide hvor meget luft jeg
har på min ponyflaske (en 4 liters) derfor har jeg valgt at have to
manometre. (min primær er en 15'er)

Thomas

Søren Arnvig (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 01-08-05 07:30


"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message
news:42ec8737$0$18647$14726298@news.sunsite.dk...
> Jonas Lüttichau wrote:
>> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
>> news:42ebafbb$0$13112$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>>>1 til hovedflasken og 1 til dekoflasken (pony ?)
>>
>>
>> Mit gæt:
>>
>> Dobbeltsæt med isoleret manifold og et manometer på hver post.
>
> Jeg syntes det er rart nok at vide hvor meget luft jeg har på min
> ponyflaske (en 4 liters) derfor har jeg valgt at have to manometre.
> (min primær er en 15'er)

Hvis du anvender ponyen som "nødluft" så er det kun ved starten
af dykket , at trykket er interessant. Hvis flasken er fyldt er alt
ok.
Du bruger ikke pony'en undervejs, så trykket er det samme.
Hvis du får brug for din pony, så er det lige meget med trykket,
du har andre ting at tænke på, end at kigge på et manometer og
du er forhåbentlig allerede igang med en uddykning.

Mange har et minimanometer eller "knapmanometer" på deres
pony regulator

se f.eks: et Beaver mini på http://www.scansub.dk/
-> Butik -> Instrumenter -> Manometer.

eller Pony indikator på http://apeks.co.uk
Products -> instruments -> Pony indikator

Søren Arnvig


Thomas Rasmussen (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 01-08-05 16:04

Søren Arnvig wrote:

> Hvis du anvender ponyen som "nødluft" så er det kun ved starten
> af dykket , at trykket er interessant. Hvis flasken er fyldt er alt ok.
> Du bruger ikke pony'en undervejs, så trykket er det samme.

Pony'en bliver brugt til at fylde BCD'en i overfladen (dvs. minimalt),
ellers ikke under normale forhold

> Hvis du får brug for din pony, så er det lige meget med trykket,
> du har andre ting at tænke på, end at kigge på et manometer og
> du er forhåbentlig allerede igang med en uddykning.

Ja det kan jeg godt se, men på den anden side kan det måske alligevel
være en rar info i tilfælde af at jeg får brug for den at kunne se hvor
meget luft der er. Specielt hvis uddykningen kræver et længere dekostop
eller lign. hvor luftmængden kan blive kritisk. Men så er man ude i
ekstremerne, dog kan det ske (fx. hvis makker løber tør og trækker fra
min pony på et dybt dyk med tvunget dekostop).

> Mange har et minimanometer eller "knapmanometer" på deres
> pony regulator

Nu er det ikke et voldsomt stort manometer, vel 60mm. så det fylder ikke
så meget.

> se f.eks: et Beaver mini på http://www.scansub.dk/
> -> Butik -> Instrumenter -> Manometer.
>
> eller Pony indikator på http://apeks.co.uk
> Products -> instruments -> Pony indikator

Begge disse kræver at jeg kan se førstetrinnet på min pony, da den er
monteret på min 15'er (på min venstre side) med en g-snap så er det en
smule vanskeligt. Men hvis det bare var for at tjekke trykket i
overfladen, så var det ganske brugbart.

Som sagt forventer jeg at opgradere til 2x10 på et tidspunkt, hvilket
også var med i mine overvejelser om hvad jeg ville have.

Efter en uge med 9 dyk fandt jeg det ikke voldsomt irriterende at have
to manometre hængende. Dog skal pony'ens bare markeres mere tydeligt (er
pt. med en gul strip)

Thomas

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste