Konservering
Fra : Bock

Dato : 02-07-05 23:16

Hvilke metoder benyttes i forbindelse med konservering af de fund der bliver
gjort i forskellige materialer som

Træ, Jern, Læder og Messing ?

mvh Lars

Fra : Johnny Christensen

Dato : 03-07-05 01:08

Du kan se lidt på http://vrag.dk/Andet/andet.htm

Fra : Bock

Dato : 03-07-05 11:44

Jeg har læst Allan Jensens beskrivelse af restaurering af messing/bronze,
men savner lidt om hvad man bør gøre ved f.eks. jern, læder og træ som har
ligget i vand meget længe.

mvh Lars

Fra : Poul Olesen

Dato : 03-07-05 13:10

Hvis det absolut skal med op så prøv endeligt at konservere det.

Der er forskel på støbejern og smedet jern.

I støbejern forsvinder jernet efterhånden og kullet er tilbage. Man kan
prøve at vaske saltet ud af jernet (ligge det i ferskvand og skifte
ferskvandet ud mange gange) og hvis der er nok jern tilbage,
rustbehandle det/male det. En kanonkugle der har ligget i saltvand i
mange år er ofte kun kul og derfor meget let, den vil stort set altid gå
i stykker efter kort tid.

I smedet jern forsvinder kullet og det bliver rillet i overfladen. Start
med at vaske salt ud. Hvis det er rimeligt bevaret kan man sandblæse og
metalisere det inden man maler.

Læder skal nok også vaskes fri for saltvand i ferskvand først. Prøv at
ligge det i linolie så en side er over olien, det burde kunne trække
olie ind i læderet når vandet fordamper uden at læderet sprækker helt.

Til træ skal man også starte med at fjerne saltvandet ved at vaske det
ud med ferskvand. Museer bruger noget granulat jeg ikke lige kan huske
hvad hedder, som opløses i vand og emnet ligger i opløsningen i mange
dage. Man kan prøve med f.eks. lindolie fortyndet i terpentin i stedet,
men som privat person bør man lade træ ligge da det er meget svært at
konservere.

Generelt synes jeg at jern, læder og træ er pænest på vragene og lader
det derfor altid blive på vragene. Det er forbesværligt at konservere og
resultatet er sjællendt særligt pænt.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Bock

Dato : 03-07-05 15:20

Tak,

Jeg er enig med dig i at det bør blive på vraget.

Men var blot nysgerrig om hvad man gør for at konservere det efter mange år
på bunden.

mvh Lars