Hvorfor står motorer ofte af efter motorve~
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-07-05 13:54

Jeg har bemærket, at der virker som om, at motorer ofte havarerer efter at
have kørt på motorvej og herefter stå stille. F.eks. ser man en del gange,
at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet
til side, forladt som havareret.

Skyldes det dårlig oliepumpe, der efter gennemvarm motor ikke kan holde
trykket når bilen holder i tomgang, fugt eller hvad er den mest alm. årsag
til, at motoren taber pusten efter en gang motorvejskørsel?

Man har jo hørt om biler, der kun kører korte ture, og som ikke får varmen
motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på
motorvejen som til sidst.

Vh, Lars.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-07-05 14:27

Lars Bonnesen wrote:
> [...]
> motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
> endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på

Jeg tror det er Joyridere der smider dem der!

Mvh
Roberto

Fra : Jacob Madsen

Dato : 17-07-05 14:33

Olien koger og smadrer stempler og blok.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-07-05 15:14

Jacob Madsen wrote:
> Olien koger og smadrer stempler og blok.

Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-07-05 15:22

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.

Ja, men hvorfor står den så af lige ved motorvejens slutning - og ikke bare
et lidt tilfældigt sted på motorvejen?

Vh, Lars.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-07-05 15:38

Lars Bonnesen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Ja, men hvorfor står den så af lige ved motorvejens slutning - og ikke bare
> et lidt tilfældigt sted på motorvejen?

De gider vel ikke gå så langt og smider den så snart de kommer til
afkørslen.

Bare fordi de humper afsted på 3 stempler kan den vel stadig køre.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 06:01

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

| Bare fordi de humper afsted på 3 stempler kan den vel stadig køre.

Og de kan fa... humpe langt, når man ikke er kunde nogen steder, så den kan
blive slæbt væk, og en selv kørt nærmere civilationen ;)).

Fra : Rasmus

Dato : 17-07-05 15:42

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.

Hvad har det med langtidsolier at gøre?
Fordi olien er tyndere betyder det ikke at kogepunktet er lavere.....

/Rasmus

Fra : Henrik B.

Dato : 19-07-05 08:47

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Endnu en grund til at holde sig fra de tynde langtidsolier.

Vrøvl...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-07-05 19:12

Henrik B. wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Vrøvl...

Så forklar mig hvorfor de hælder 20w60 på racermotorer og ikke 0w20 som
de er begyndt med hos Ford i USA?

Mvh
Roberto

Fra : Henrik B.

Dato : 20-07-05 11:03

> Så forklar mig hvorfor de hælder 20w60 på racermotorer og ikke 0w20 som de
> er begyndt med hos Ford i USA?

FOrdi en racermotor presses til det yderste, og kan på ingen måder
sammenlignes med en alm. bilmotor - udover funktionsformen.

Normen at bruge i f.eks. USA, er 0W-30 olie. Også i de varme stater som
Californien o.s.v.

Og så længe at f.eks. en -30 olie klarer høj hastighed i en turbobil, ned
gennem Tyskland, så går det ikke anderledes med en alm. sugemotor.

Det der giver havarier, er ligegyldighed, for lange olieskift o.lign.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 16-07-05 14:41

"Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
> endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på

Hej Lars

Det er jo ligesom os mennesker, hvis vi til daglig gør og luller rundt så
går
det fint, men når vi så bliver presset noget over det normale, så vil
skavankerne
vise sig - skader som alligevel havde kommet på ét eller andet tidspunkt

Det samme med en bil - den bliver ofte belastet noget mere når den ryger
på motorvejen (vi snakker ældre biler) og er der så en dårlig kølerslange,
for lidt olie på eller en tilstoppet køler på en varm dag, så bliver der
behov
for nødsporet

Jeg er af den holdning at en bil skal altid være i en stand så den kan gå
igennem
syn og skal også kunne holde til en tur med en livlig speeder og bremsefod

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 17:44

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> på motorvejen (vi snakker ældre biler) og er der så en dårlig kølerslange,
> for lidt olie på eller en tilstoppet køler på en varm dag, så bliver der

Sjovt. Iflg ADAC er det kun (var det 3-4 %) som havde kølerproblemer.
Flertallet var elektronisk. Men ok, det er også nyere biler. Måske kølerne
er blevet bedre idag.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 15:22

> [...]
> motoren op med deraf følgende vand i olien, får problemer, når motoren
> endelig bliver kørt varm, men her opstår problemet vel ligeså vel midt på

Jeg tror ikke det så ofte er tale om oliepumpen. Oftest er det
kølersystemet. Enten fordi slangerne er mørnede og pludselig revner, eller
også fordi man ikke gider hælde efter med vand før den lyser rødt.....og så
er der endda nogle som lige skal prøve at liste den hjem med rød lysende
pære. Længere tids kø-kørsel er også for meget for nogle biler.
Tja og så er der jo typisk også el-fejl af forskellig art.

--
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-07-05 15:46

Tom wrote:
> [...]
> pære. Længere tids kø-kørsel er også for meget for nogle biler.
> Tja og så er der jo typisk også el-fejl af forskellig art.

Ja en hurtig tur på motorvejen, ned i hast og en defekt elektrisk
kølerventilator er den sikre død.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 16:15

> Ja en hurtig tur på motorvejen, ned i hast og en defekt elektrisk
> kølerventilator er den sikre død.

Har selv prøvet det flere gange.....ikke så sjovt da det var langt nede i
tyskland. Dengang ejede vi ikke kongens mønt så uheld var forprogrammerede

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 17:46

> Har selv prøvet det flere gange.....ikke så sjovt da det var langt nede i
> tyskland. Dengang ejede vi ikke kongens mønt så uheld var forprogrammerede

FLERE gange ?
Sådan noget sker statistisk aldrig for een..,o) ?

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 17:43

> [...]
> at der ved motorvejsudmundingen ved Jyllingevej i Kbh. står biler skubbet

Med de strækninger vi har i danmark og maxhastigheder,
så bør det være en tilfældighed, ellers ville vi se lign.
tilfælde overalt på det danske vejnet.

Fra : Lasse Langwadt Chris~

Dato : 21-07-05 00:15

Olesen wrote:
> "Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse

> Med de strækninger vi har i danmark og maxhastigheder,
> så bør det være en tilfældighed, ellers ville vi se lign.
> tilfælde overalt på det danske vejnet.

måske ikke, jeg har længe kørt rundt i en gammel corolla hvor de fleste
ribberne i køleren manglede, Det en ingen problem med en mand i
bilen, men med et par ekstra mand i bilen og på motorvej kom den faretruende
tæt på det røde felt ved bare 120Km/t. Hvis det blev kombineret
med en defekt blæser kunne det nok få den til at opgive ævret ved
en motorvejs frakørsel.

-Lasse