Vild BMW M5 med turbo...
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-07-05 22:13

Hej folkens

Hermed en filmstump, jeg fik af Bjørn - det er godt nok en vild M5...

http://www.xamuh.de/m-forum/vsmotor-m5-tullinge-883.wmv

/Jan W NIelsen

Fra : LarsZK

Dato : 14-07-05 23:38

FOR VILDT!!! Gad vide hvilken gearkasse der sidder i? Man kan jo faktisk
ikke høre om der bliver skiftet gear.
Mvh
LarsZK

Fra : Frederik

Dato : 15-07-05 10:34

"LarsZK" <lzk@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> FOR VILDT!!! Gad vide hvilken gearkasse der sidder i? Man kan jo faktisk
> [...]

Power corrupts. Absolute power corrupts, absolutely...

Mvh.

Frederik

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-07-05 10:32

> FOR VILDT!!! '

Enig - den kan sgu trække nogle omdrejninger..

> Gad vide hvilken gearkasse der sidder i? Man kan jo faktisk
> ikke høre om der bliver skiftet gear.

Nej, det lyder næsten som om, der er monteret en automatgearkasse.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian M

Dato : 16-07-05 11:24

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message news:<42d782a0$0$21446$d40e179e@nntp06.dk.telia.net>...

> Nej, det lyder næsten som om, der er monteret en automatgearkasse.
>
> /Jan W Nielsen

Det er en 2-trins Chevrolet aut.gearkasse, en "Powerglide", som
egenligt er noget fra 50`erne. Den kan forstærkes og er meget brugt
til dragrace og som folk jo nok kan se er det noget der duer!

Når man kommer op i sådanne Hk størrelser og mest fokusere på 1/4
mile, er der ingen grund til at spilde tid med at skifte gear. Der er
rigeligt med Hk/Nm til at trække og når sådan en Powerglide er lavet
rigtigt, ligger motoren inden for de rigtige omdrejninger hele vejen
ned at banen.
Converterne (momentomformeren) er f.eks så "løse", at bilen ikke
begynder at trille før man kommer over f.eks 3000 omdr. Holder man den
på bremsen kan den tag endnu flere omdr uden at bilen køre. Det er
lidt som en elastik ned af banen, bilen kører stærkere og stærkere
mens motoren ligge på næsten de samme omdrejninger hele tiden.
Selvfølgelig lige omkring hvor man har max effekt! :)

Topfuel er lidt det samme, bare helt uden gear! Her filer koblingen og
kobler langsomt til ned af banen. På den måde holdes motoren på de
rigtige omdrejninger. Mulig tilkoblingshastighed er en videnskab i
forhold til vejr, temperaturen, bane og greb. Når tilkoblingen bliver
lidt for aggresiv, er det at det hele går op i røg...også 200 meter
nede af banen, for trækkraft er der mere end rigeligt af. Det er her
mandskabet i pitten kommer ind, ingen vinder ved bare at give gas. Det
er slet ikke spor let at køre så stærkt.

Fra : LarsZK

Dato : 16-07-05 12:57

"Brian M" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mandskabet i pitten kommer ind, ingen vinder ved bare at give gas. Det
> er slet ikke spor let at køre så stærkt.

Tak for de gode svar / oplysninger. Så lærte jeg også lidt idag
Mvh
LarsZK

Fra : Brian M

Dato : 16-07-05 18:56

"LarsZK" <lzk@tele2adsl.dk> wrote in message news:<gC6Ce.39$XM3.5@news.get2net.dk>...
> "Brian M" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for de gode svar / oplysninger. Så lærte jeg også lidt idag
> Mvh
> LarsZK

Ja ja tag det nu ikke som 100% videnskabelig korrekt forklaring! Jeg
vil kalde det en husmands forklaring, på almindelig dansk. Men jeg er
nu rimelig sikker på den holder vand, ind til der eventuelt skulle
komme en prof som skruer i den slags til hverdag og påstå det
modsatte! Jeg nøjes med at kende nogen, der kender nogen, der leger
med sådan noget. :D

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-07-05 18:19

> Det er en 2-trins Chevrolet aut.gearkasse, en "Powerglide", som
> egenligt er noget fra 50`erne. Den kan forstærkes og er meget brugt
> til dragrace og som folk jo nok kan se er det noget der duer!

Sejt - tak for god info.

/Jan W Nielsen

Fra : L

Dato : 15-07-05 14:24

Nøj hvor den rykker, findes der en link til ham der har bygget den?

Her en mere almindelig M5 mod en M5 killer
http://www.hyggestedet.dk/moviegallery/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=13&text=&imageid=814&box=&shownew=

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-05 14:50

"L" <ulund@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nøj hvor den rykker, findes der en link til ham der har bygget den?

Det står i filmen!!
http://www.vsmotor.no/

Fra : L

Dato : 15-07-05 19:12

Sorry

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-07-05 02:25

On Fri, 15 Jul 2005 15:23:39 +0200, "L" <ulund@mail.dk> wrote:

>Nøj hvor den rykker, findes der en link til ham der har bygget den?
>
>Her en mere almindelig M5 mod en M5 killer
> [...]

Linket duer ikke

Flemming Jacobsen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 16-07-05 07:14

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse news:hfogd1pntmf0p7r488vm4gfaiijatuijf6@4ax.com...

> Linket duer ikke

Virker fint her, men det er nu ikke specielt spændende.

/Jakob