Chipning af vild TDI-Ibiza..
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-07-05 16:03

Hej folkens

Er der nogen, der kender til chipning af denne sportslige TDi-bil..?

http://tinyurl.com/d5e4o

Den er jo kvik nok i sig selv (Sætter en 170 hestes Peugeot 206 RC af fra
0-130 km/t) men den må jo være FULDKOMMEN ustyrlig med måske 190
TDi-brygger-heste og små 400 Nm......i en Ibiza.....

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-07-05 17:17

Jan W Nielsen wrote:
> Hej folkens
>
> Er der nogen, der kender til chipning af denne sportslige TDi-bil..?

Boks eller?

Kan umiddelbart kun finde boks til 150 hk => 175 hk.

Men den kan vel altid chippes rigtigt, så den får vel ca. 180-190 hk i
stedet for de 160 hk..
SÅ er den sgu spændende...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 14-07-05 21:10

> [...]
> 0-130 km/t) men den må jo være FULDKOMMEN ustyrlig med måske 190
> TDi-brygger-heste og små 400 Nm......i en Ibiza.....

Motoren er "blot" en opgraderet version af den 1.9TDi 150hk der er blevet
benyttet i bl.a. Golf IV GTi TDi og Seat Leon. Den kører 99% sikkert med en
normal EDC15 styreboks og kan således problemløst flashes på minutter til et
lille stykke over 200hk. Har lavet såvel Ibiza TDi 130hk og Fabia RS og de
trækker sq godt når de bliver chippet. Det man oplever i praksis er, at
noget nær uanset gear, så er der rigeligt trækkraft. Det er ikke så meget
fra 0-100km/t de skiller sig ud, men mere derover og specielt i
mellemaccelerationer.

--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-07-05 21:36

> Motoren er "blot" en opgraderet version af den 1.9TDi 150hk der er blevet
> benyttet i bl.a. Golf IV GTi TDi og Seat Leon.

OK - hvor stor er den tekniske forskel på TDi 130 og TDi 150/160 hk..?

Er det blot en lidt større turbo og lidt længere åbningstid på dyserne -
eller er der mere til den end som så..?

> Har lavet såvel Ibiza TDi 130hk og Fabia RS og de trækker sq godt når de
> bliver chippet.

Det tror jeg på - jeg lå i en ny Mondeo TDCi med 136 hk med nålen på 212
km/t på Autobahn forleden, da en "alm Polo" TDi gav mig det lange lys og så
bare kørte forbi....

Jeg tror faktisk kun, det var en Polo TDi 100, der var chippet op - den
havde intet, der antydede, at det var den Polo GT med TDi 130.

I samme omgang kørte i øvrigt også en ny Mercedes ML 320 CDi forbi - jeg
tror, de lå og legede..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-05 06:49

> OK - hvor stor er den tekniske forskel på TDi 130 og TDi 150/160 hk..?
>
> Er det blot en lidt større turbo og lidt længere åbningstid på dyserne -
> eller er der mere til den end som så..?

Jeg kender ikke så meget til den 160Hk Seat version.

Men forskellen på 130 og 150 Hk er turbolader, ladeluftkøler og styreboksen
(selvfølgelig).
De har nøjagtigt det samme topstykke, dvs. samme størrelse ventiler,
pumpedyse og knastaksel.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-07-05 10:02

> [...]
styreboksen
> (selvfølgelig).
> De har nøjagtigt det samme topstykke, dvs. samme størrelse ventiler,

Ok - så hvis man vil have en billigere (og tilgængelig) Cupra, kunne man
måske i stedet købe en Fabia RS og så selv opgradere stumperne.

Fabiaen kører ifølge en række artikler også mere sportsligt - blandt andet
på grund af den marginalt større sporvidde.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-05 14:52

> [...]

Hvad er det for turbo'er de to typer kører med? Mærke/model?

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-05 15:23

> Hvad er det for turbo'er de to typer kører med? Mærke/model?

Det er begge Garrett ladere.
VW bruger også KKK ladere, men svjv ikke på disse to motorer.
Det er varianter af Garrett VNT17 laderen.
- VNT17 (tdi130) -> GT1749VA
- VNT17 (tdi150) -> GT1749VB

Jeg har dog også hørt om at der på nogle Seat 130Hk TDI motorer sidder en
KKK K39.

Se iøvrigt her hvordan den variable geometri virker.

http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/body_vnt15-turbo.html

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-05 15:29

> [...]
> styreboksen (selvfølgelig).
> De har nøjagtigt det samme topstykke, dvs. samme størrelse ventiler,

Jeg kan så tilføje at den 160 Hk version er udviklet ved Seat Sport. Den har
tykkere indsugningsrør helt frem til luftfilteret og kører med 1,55 bar
ladetryk i modsætning til 150Hk der kører med 1,5 bar ladetryk.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-07-05 16:12

> [...]
> tykkere indsugningsrør helt frem til luftfilteret og kører med 1,55 bar
> ladetryk i modsætning til 150Hk der kører med 1,5 bar ladetryk.

Interessant - hvordan opgraderer man så en TDi 100 til en TDi 130 eller Tdi
160 - og er gearkasse mv den samme..?

Jeg ved, man både kan få 5-trins-kassen til TDi 100 og TDi 130.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-05 22:45

> [...]
> Tdi
> 160 - og er gearkasse mv den samme..?
>
> Jeg ved, man både kan få 5-trins-kassen til TDi 100 og TDi 130.

Hehe. Du har nogle trickie spørgsmål, jeg er nødt til lige at vende tilbage
på de spørgsmål.

Seat har vist sig at være noget anderledes end VW på nogle punkter.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-07-05 22:58

> Hehe. Du har nogle trickie spørgsmål, jeg er nødt til lige at vende
> tilbage på de spørgsmål.

Jeg venter i spænding - jeg har endnu aldrig mødt nogen, der kunne give mig
svaret..

> Seat har vist sig at være noget anderledes end VW på nogle punkter.

Ok - jeg glæder mig til at høre mere..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 11:00

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 11:14

> har
>
> Interessant - hvordan opgraderer man så en TDi 100 til en TDi 130 eller
> Tdi
> 160 - og er gearkasse mv den samme..?

TDI 100 findes i forskellige varianter, men tager man f.eks en type ATD har
den samme ventiler, knastaksel og pumpedyse som 130 og 150 HK men en anden
turbolader og ladeluftkøler.
Gearkasse og kobling er også anderledes.
Der findes dog en anden variant af TDI 100 med mindre ventiler, så svaret er
ikke entydigt
Men med en større turbolader og ladeluftkøler er man vel godt igang.

TDI 130 og 150 Hk kører med samme gearkasse, kobling og trækaksler (samme
trækaksler bruges også på 180Hk 1,8T). De to motorere er fuldstændig ens
bortset fra Turbo, ladeluftkøler og motorstyring.

> Jeg ved, man både kan få 5-trins-kassen til TDi 100 og TDi 130.

Kan man? Den eneste 5 trins gearkasse jeg har set på TDI 130 er automatgear.
Måske i Skoda eller Seat !

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-07-05 11:33

> TDI 130 og 150 Hk kører med samme gearkasse, kobling og trækaksler (samme
> trækaksler bruges også på 180Hk 1,8T). De to motorere er fuldstændig ens
> bortset fra Turbo, ladeluftkøler og motorstyring.

Tak for god info..

> Kan man? Den eneste 5 trins gearkasse jeg har set på TDI 130 er
> automatgear.
> Måske i Skoda eller Seat !

Nemlig - et eller andet sted skulle de vel differentiere på Superb og
Passat...:

http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=5166

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-07-05 07:12

> OK - hvor stor er den tekniske forskel på TDi 130 og TDi 150/160 hk..?
>
> Er det blot en lidt større turbo og lidt længere åbningstid på dyserne -
> eller er der mere til den end som så..?

Jeg ved ikke hvad forskellen er på 150 og 160hk, men mellem 130hk og 150hk
er der en del forskel. Bl.a. har en 150hk en stor frontmonteret intercooler
hvor den i 130hk er monteret i den ene forskærm. Desuden er turboen større i
en 150hk og den giver generelt et noget andet indtryk end en 130hk. Det er
ikke uden grund, at en 150hk hidtil kun har kunne fås i sportsbiler og ikke
i Passat/Superb osv.

--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo III 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-07-05 10:05

> [...]
> en 150hk og den giver generelt et noget andet indtryk end en 130hk. Det er
> ikke uden grund, at en 150hk hidtil kun har kunne fås i sportsbiler og

OK - ja, jeg kunne forestille mig, at effekten kommer væltende lidt mere
pludselig..?

Man skal selv på en chippet TDi 130 ikke bare "vokke" speederen i bund uden
a tænke sig om - det oplever man sjældent på en sugebenzin.

....men jeg formoder, det er en vanesag - dog ville 4WD være godt til biler
med deet moment.

/Jan W Nielsen