Forskel på batterier
Fra : Hanno G.

Dato : 13-07-05 13:07

Hej med jer!

Jeg er ved at overveje at sætte et fritidsbatteri i min bil, da jeg har en
(kompressor-)køleboks (den er altså bare fed! www.waeco.dk) med mig om
sommeren og et oliefyr der kører om vinteren.

Jeg er klar over, at et fritidsbatteri bedre kan tåle at blive afladet og
opladet, men hvad er forskellen ellers? De må da være opbygget forskelligt
indeni? Nogen der ved noget om det?

Og vil et fritidsbatteri (f.eks. 75 Ah) have nok power til at starte en
6-benet diesel om vinteren? Altså: Kan et fritidsbatteri levere en lige så
stor startstrøm som et startbatteri?

På forhånd tak for lidt rådgivning...

--
Hilsen Jakob

Fra : Thomas Johansen

Dato : 13-07-05 13:53

> [...]
> opladet, men hvad er forskellen ellers? De må da være opbygget forskelligt

Ja..det må de være. Men den præcise forskel kan jeg hellere ikke gi

> Og vil et fritidsbatteri (f.eks. 75 Ah) have nok power til at starte en
> 6-benet diesel om vinteren? Altså: Kan et fritidsbatteri levere en lige så
> stor startstrøm som et startbatteri?

Ja..det ville den i princippet kunne. Men det at et startbatteri ikke kan
tåle at blive afladet langsomt, så kan et forbrugs batteri (fritidsbatteri)
ikke tåle at blive afladt hurtigt som der vil ske, hvis du starter motoren
med det. Så enten skal du leve med at ødelægge dit startbatteri eller
ødelægge dit forbrugsbatteri hurtigere end normalt!!!
Alternativt kunne du montere et ekstras forbrugsbatteri et sted. F.eks. i
dit bagaerum ??

I mange fritids både, hvor der er starter på motoren og en del andet
elektronik (GPS; ekkolod, laterne m.m.) er der oftes også monteret 2
batterier. Et startbatteri til motoren og et forbrugsbatteri til resten.
Generatoren lader så på dem begge.

Men påregner du at have din køleboks kørende,mens motoren ikke er tændt
?..for ellers vil generatoren levere strøm til din køleboks istedet og ikke
dit batteri. Så løser problemet ligesom sig saelv

> På forhånd tak for lidt rådgivning...

Håber det hjalp.

/Thomas

Fra : Jakob

Dato : 13-07-05 14:29

> [...]
> med det. Så enten skal du leve med at ødelægge dit startbatteri eller
> ødelægge dit forbrugsbatteri hurtigere end normalt!!!

Hmm.... :-|

> Alternativt kunne du montere et ekstras forbrugsbatteri et sted. F.eks. i
> dit bagaerum ??

Kan bilens normale generator lade dem begge to op uden at blive
overbelastet?
Og hvordan adskiller man dem? Findes der en "dims" til det? Et relæ måske?

> [...]
> ikke
> dit batteri. Så løser problemet ligesom sig saelv

Når jeg kører har jeg ingen problemer (har forresten lige fået et laderelæ,
der først slår fra ved 14,7V, men det er en anden sag), men hvis vi tager en
tur til Sverige i naturen et par dage, så skulle det jo gerne kunne køre
uden at stoppe p.g.a. strømmangel en nats tid. Det har en batterivogter, som
slår fra ved ca. 12,4 V (tror jeg) og forrige år gik det fint, men i år slår
den fra hele tiden kort efter jeg har stoppet motoren.
Batterivogteren har tre stillinger: HIGH, MED og LOW. Det første til
startbatterier, det sidste til et forbrugsbatteri, der ikke skal bruges til
at starte med. Har prøvet på MED og LOW og det gik fint. Ingen problemer med
at starte, selvom den var lidt sløv efter et par dage...

Jeg skulle måske spørge på en anden måde så: Hvor mange volt skal der
normalt være på et sundt batteri? Det må jo være over 12,4... Jeg har et
75Ah siddende i nu, hvis det betyder noget.

--
Hilsen Jakob

Fra : ChipMIK

Dato : 13-07-05 14:37

Og jeg sidder her på Færøerne og har 6 stk 6V 155 AH batterier til
salg....suk

ChipMIK

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-07-05 23:59

"ChipMIK" <nada@fo.fo> skrev

> Og jeg sidder her på Færøerne og har 6 stk 6V 155 AH batterier til
> salg....suk

Kan de komme til danmark?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-07-05 14:39

Jakob skriver:

> Kan bilens normale generator lade dem begge to op uden at blive
> overbelastet?

Ja, hvis du ikke aflader det helt.

> Og hvordan adskiller man dem? Findes der en "dims" til det? Et relæ måske?

Batteriskiller kan købes færdige (søg tilbage i gruppen).

> Det har en batterivogter, som
> slår fra ved ca. 12,4 V (tror jeg) og forrige år gik det fint, men i år slår
> den fra hele tiden kort efter jeg har stoppet motoren.

Så er batteriet måske ved at være færdigt ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thomas Johansen

Dato : 14-07-05 07:55

> Kan bilens normale generator lade dem begge to op uden at blive
> overbelastet?
> Og hvordan adskiller man dem? Findes der en "dims" til det? Et relæ måske?

Ja..det vil jeg mene.
Der findes en dims og kan købes i de fleste bil butikker. Jeg ville nok selv
lave en :

> [...]
med
> at starte, selvom den var lidt sløv efter et par dage...

Hvor mange watt er den der køle ting på ??.. så kan du jo hurtig regne ud
hvor mange ampere den sluger..
Sluger den f.eks.120 W vil den bruge 10 A..Så et 75 Ah batteri vil kunne
holde liv i den i ca. 7,5 time (På en meget meget god da kun, vil nok skyde
på maks 6 timer.)

> Jeg skulle måske spørge på en anden måde så: Hvor mange volt skal der
> normalt være på et sundt batteri? Det må jo være over 12,4... Jeg har et
> 75Ah siddende i nu, hvis det betyder noget.

Uden belastning skal der være lidt over 12 V på et iorden batteri.. sådan
cirka. Når motoren er tændt skal der være over 14 V, da der lades på
batteri. Man lader altid med en højere spænding, da det er den eneste måde
man kan få ampere til at løber til batteriet og ikke væk
Tændes f.eks. lyset skal spændingen også gerne holde sig over 12 V, ellers
er kapaciteten ved at være væk fra batteriet.(Batteri ved at være afladt).

Fra : Thomas Johansen

Dato : 14-07-05 08:01

Jeg ville nok købe et 100 el. 120 Ah forbrugsbatteri. Kan fåes i de fleste
maritime butikker. Prisen er dog lidt peberet
Dette ville jeg koble køleboksen til og så få det koblet til bilens
eksiterende 12 V net med et relæ, som slår til når motoren er tændt.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-07-05 10:13

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev

> Ja..det vil jeg mene.
> Der findes en dims og kan købes i de fleste bil butikker. Jeg ville nok
selv
> lave en :

Det er faktisk ret enkelt enkelt, 3 dioder og et lille indgreb i generatoren
er nok.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Rasmus

Dato : 13-07-05 18:55

"Hanno G." <nogen@emialadresse.dk> wrote in message
> [...]
> 6-benet diesel om vinteren? Altså: Kan et fritidsbatteri levere en lige så

......står det ikke i specifikationerne hvor meget strøm det i peak kan
levere?
Et godt startbatteri til en Diesel bil kan levere ca. 600-800A peak.

/Rasmus