diesel ctr. fyringsolie
Fra : Sandman

Dato : 06-07-05 22:14

hej i gruppen

På et tidspunkt var der snak om, at bønder, fiskere og andet godtfolk
fyldte brændstof på privatbilerne, og "almindelige" mennesker kunne
tanke fyringsolie istedet for dielsel.

Holder det stadigvæk? Var der ikke tale om at farve dielselolien, så
man ikke kunne køre på det længere?

mvh Leif

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-07-05 23:27

"Sandman" <this_is_not_my_emailadress@all.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tanke fyringsolie istedet for dielsel.
>
> Holder det stadigvæk? Var der ikke tale om at farve dielselolien, så

Kører udmærket, men må ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 07-07-05 10:29

Sandman wrote:
> [...]
> tanke fyringsolie istedet for dielsel.
>
> Holder det stadigvæk? Var der ikke tale om at farve dielselolien, så

Dieselolien til biler er vist ikke farvet.
Men det er fyringsolie( blå) og andre hvor der betales mindre afgifter.
Jeg ved ikke hvad det koster at blivet taget med farvet olie i en diesel
bil, men det er vist temmeligt dyrt.
--
Madsen

Fra : Q

Dato : 07-07-05 11:45

> [...]
> tanke fyringsolie istedet for dielsel.
>
> Holder det stadigvæk? Var der ikke tale om at farve dielselolien, så

Der er vist lidt flere urenheder i fyringsolie og olien farvet...

Jeg ville nok ikke hælde fyringsolie på nye, moderne dieselmotorer pga det
højere indhold af urenheder..

Bliver du knaldet for det kommer du til at betale en bøde + den manglende
afgift ( såvidt jeg kan se er det mindst 248 øre/liter) af dit anslåede
forbrug, dvs. de gætter hvor meget fyringsolie du har brugt og fastsætter
bøde + afgift efter det..

Udover det er det problematisk at hente fyringsolie medmindre du suger op ad
din egen eller naboens tank... Grænsen for transport i personvogn er 50
liter i reservedunke.. Mængder udover det kan give dig en bøde for
uforsvarlig transport af farligt gods..

/peter

Fra : Simon B. Hansen

Dato : 07-07-05 16:57

> [...]
> din egen eller naboens tank... Grænsen for transport i personvogn er 50
> liter i reservedunke.. Mængder udover det kan give dig en bøde for

Hvis man bor i nærheden af DK-benzin, kan man de fleste steder låne deres
tailer til transport af op til 400Liter. Så kan man selv vælge hvor meget
man hælder på bil/fyr.

Min lokale DK forhandler har undersøgt det lidt. Hans ven, som efter sigende
er betjent i det nordjyske, påstår at det kun er ansatte ved Told&Skat som
kontrollerer hvad man har i tanken. Dvs, der er ingen fare ved bilsyn eller
hvis man stoppes af politiet. Kun ved f.eks. razzia hvor T&S har en ansat
med, kan man blive knaldet.

Der er selvfølgelig ingen garantier, men jeg ville ikke være bange for at
køre på fyringsolie.........hvis det ellers var lovligt :)

Simon

Fra : Q

Dato : 07-07-05 19:47

"Simon B. Hansen" <simon@SPAM_NEJ_TAKsart.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man bor i nærheden af DK-benzin, kan man de fleste steder låne deres
> tailer til transport af op til 400Liter. Så kan man selv vælge hvor meget
> man hælder på bil/fyr.

Ikke destomindre har der for nylig været snak om krav til udd. og
godkendelser specielt i forbindelse med DKs trailerløsning..

/peter

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-07-05 21:25

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> Ikke destomindre har der for nylig været snak om krav til udd. og
> godkendelser specielt i forbindelse med DKs trailerløsning..

Ja uanset om trailer er lovlig opbygget er der stadig med almindelig
kørekort ikke lovligt at transportere så store mængder brændstof uden at
have gennegået relevante kurser & prøver.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mureren

Dato : 07-07-05 21:32

> Ikke destomindre har der for nylig været snak om krav til udd. og
> godkendelser specielt i forbindelse med DKs trailerløsning..

Det er korrekt.
"Sagen" er dog udeblevet, for næsten alle DK-forhandlernes trailere er
allerede blevet opgraderet, så de opfylder det nye ATEX direktiv (jeg mener
det var ATEX, ellers var det ADR...eller noget

Der er ingen fare forbundet med trailerne, medmindre man da selv gør en
ihærdig indsats for at det skal være det.

Mvh.
Mureren
(tidligere DK-ansat, nu hos OK a.m.b.a.)

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 08:28

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mener
> det var ATEX, ellers var det ADR...eller noget

ADR.

> Der er ingen fare forbundet med trailerne, medmindre man da selv gør en
> ihærdig indsats for at det skal være det.

Ikke desto mindre er det stadig ulovligt at transportere den mængde olie,
for menigmand.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 08:29

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> Der er vist lidt flere urenheder i fyringsolie og olien farvet...
>
> Jeg ville nok ikke hælde fyringsolie på nye, moderne dieselmotorer pga det
> højere indhold af urenheder..

Der er ikke flere "urenheder" i fyringsolie. Men der er en anden
additiv-pakke tilsat.

Fra : Brizz

Dato : 08-07-05 16:25

Henrik B. wrote:
> Der er ikke flere "urenheder" i fyringsolie. Men der er en anden
> additiv-pakke tilsat.

Hvorfor når du altid lige at komme før mig med mine svar

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Pilots without fuel are pedestrians

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-07-05 23:14

Sandman skriver:

> Holder det stadigvæk? Var der ikke tale om at farve dielselolien, så
> man ikke kunne køre på det længere?

Det holder sku ikek når diesel og fyringsolie koster det samme (okay 4
øres forskel). Var igennem Sunds i dag. Diesel til 7,48 og fyringsolie
til 7,52.

I Ikast var diesel til 7,32.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe