Sommerdæk vs helårsdæk om sommeren
Fra : Peter Jacobsen

Dato : 05-07-05 18:04

Jeg går utålmodigt og venter på en ny Partner, som jeg har bestilt. Dækkene
som leveres med bilen, er sikkert såkaldte helårsdæk. Jeg prioriterer sikker
kørsel om vinteren og har derfor tænkt mig at anskaffe deciderede vinterdæk
til efteråret.
1) Er det en fordel for mig at få ombyttet standardækkene på bilen med
egentlige sommerdæk? (På denne måde undgår jeg jo at stå med de originale
dæk, hvis jeg senere vil have sommerdæk)
2) Størrelsen er opgivet til 185/65R15T. Er det en fordel at gå op i
størrelse med sommerdæk?
3) Er der væsentlig forskel på sommer- og helårsdæk?
4) Findes der nogen prisdatabase a' la edbpriser.dk for dæk eller hvem har
ry for billige dæk?
5) Jeg vil egentlig ikke betale ekstra for udseendet af alu-fælge, for jeg
synes i forvejen at bilen ikke er særligt køn så kan man få bredere
fælge i stål? Jeg har nemlig læst, at sidevindsfølsomheden på Partneren kan
nedsættes med lavere og bredere dæk.

Med venlig hilsen
Peter Jacobsen

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 05-07-05 18:39

"Peter Jacobsen" <brutalis@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> egentlige sommerdæk? (På denne måde undgår jeg jo at stå med de originale
> dæk, hvis jeg senere vil have sommerdæk)

Kunne du ikke forhandle dig til et sæt alubasser med lidt større bredde på??
Det vil da være det nemmeste.

> 2) Størrelsen er opgivet til 185/65R15T. Er det en fordel at gå op i
> størrelse med sommerdæk?

Sikkert. Jeg kender ikke bilen andet end af udseende.

> 3) Er der væsentlig forskel på sommer- og helårsdæk?

Der er jeg blank

> 4) Findes der nogen prisdatabase a' la edbpriser.dk for dæk eller hvem har
> ry for billige dæk?

Nu modsiger du lidt dig selv. Hvis du vil prioritere sikker kørsel er det
ikke billig-dæk du skal kigge på. Der er mange forskellige navne på
markedet, og mit forslag er, du snakker med nogen venner om hvor de fik
skiftet dæk, og den service og information de fik. SÅ er det kunsten at
vælge det rigtige sted at handle, hvor pris/kvalitet samt information går op
i en højere enhed. Hvor i landet kommer Partneren til at føle sig hjemme??

> 5) Jeg vil egentlig ikke betale ekstra for udseendet af alu-fælge, for jeg
> synes i forvejen at bilen ikke er særligt køn

Det er vel en smagssag, men det er nok de færreste der vil sige den er pæn.
Men praktisk -- det er den.

> så kan man få bredere fælge i stål?

Måske, men jeg ville vælge Alu. De koster ikke ret meget idag, med mindre de
skal være originale, eller specielle. Dækkene kan du måske handle med ved
sælger, hvis du køber et færdig-sæt.

> Jeg har nemlig læst, at sidevindsfølsomheden på Partneren kan nedsættes
> med lavere og bredere dæk.

Det sker vidst ved mange biler.

Jesper

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 05-07-05 19:15

> [...]
> vælge det rigtige sted at handle, hvor pris/kvalitet samt information går
> op i en højere enhed. Hvor i landet kommer Partneren til at føle sig

Odense. Med "billige dæk" mente jeg vha tests i fx "Motor" at finde præcis
det dæk jeg vil have, og derefter finde den billigste forhandler.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 18:40

> [...]
> fælge i stål? Jeg har nemlig læst, at sidevindsfølsomheden på Partneren
> kan nedsættes med lavere og bredere dæk.

Jeg er ret sikker på at alle biler lev. på sommerdæk, Peugeot gør
ihvertfald, det er jeg 100% sikker på!

Helårsdæk er en dårlig løsning. De står halvdårligt fast i både tørvejr,
regnvejr og i sne/is...

Sommerdæk indtil det bliver snevejr og vinterdæk når det begynder at sne, er
klart at anbefale og som alternativ sommerdæk året rundt, men så skal man
være indstillet på at lade bilen stå hjemme på de værste snedage...

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 07:53

"Mikkel" <-> skrev i en meddelelse news:42cac5ce$0

| Helårsdæk er en dårlig løsning. De står halvdårligt fast i både tørvejr,
| regnvejr og i sne/is...

Taler du af erfaring?. De er bedre end sommerdæk om vinteren, eller
vinterdæk om sommeren. Dem jeg kender som køre på helårs har ikke klaget, så
når jeg skifter næste gang, bliver det til helårs.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-07-05 08:57

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> Taler du af erfaring?. De er bedre end sommerdæk om vinteren, eller
> vinterdæk om sommeren. Dem jeg kender som køre på helårs har ikke klaget,

> når jeg skifter næste gang, bliver det til helårs.

Hvis man har ovenstående problematik men sommerdæk om vinteren og vinterdæk
om sommeren mon så ikke man skulle bytte om på årstiderne

--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian min 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 09:30

| Hvis man har ovenstående problematik men sommerdæk om vinteren og
vinterdæk
| om sommeren mon så ikke man skulle bytte om på årstiderne

Eller flytte til den anden "halvkugle" ;).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-07-05 10:12

> vinterdæk
> |
> Eller flytte til den anden "halvkugle" ;).

Det var da en løsning

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 17:52

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så
> når jeg skifter næste gang, bliver det til helårs.

Kig på alle dæktests og se at hvergang et helårsdæk er med, ligger det i
bund... Både sammenlignet med vinterdæk og sommerdæk....

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 06:42

"Mikkel" <-> skrev i en meddelelse news:42cd5d88$0

| Kig på alle dæktests og se at hvergang et helårsdæk er med, ligger det i
| bund... Både sammenlignet med vinterdæk og sommerdæk....

Tester de sommerdæk mod vinter?, den test har jeg ikke set, i det game vil
helårs være at foretrække. Dæktest tester til yderlighederne, og det er
objektive vurderinger som afgøre om et dæk bliver no. 1,2 el. 3., og der kan
din el. min være lige så god. Desuden har jeg kun set Goodyear helårs i
test, og der findes andre på markedet- dem jeg kender som bruger, er godt
tilfredse, og gider ikke det sjov med at bytte sommer/vinter mere.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-07-05 07:24

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev Fredag den 8. juli
2005 07:42 i beskeden <42ce11d1$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> i
gruppen dk.fritid.bil:
> [...]
> i test, og der findes andre på markedet- dem jeg kender som bruger, er
> godt tilfredse, og gider ikke det sjov med at bytte sommer/vinter mere.

Mere om dæk kan læses her:
http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=62

Jeg foretrækker nu stadig den løsning hvor jeg har et sæt sommerdæk, og et
sæt ekstra fælge med vinterdæk påmonteret. Jeg har pladsen, og jeg gider
faktisk ikke gå på kompromis. Min families helbred er vigtigere end at
spare et par tusind -- ikke at forglemme når begge sæsondæk sagtens kan
holde mere end én sæson, hvis man kører pænt *og* køber ordentlige dæk fra
starten af...

Henrik, Dianalund
"Never assume malice for what stupidity can explain"
"Prejudice -- the reason of fools"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-05 07:31

Henrik Vestergaard skriver:

> [...]
> holde mere end én sæson, hvis man kører pænt *og* køber ordentlige dæk fra

Du er af den faste overbevisning at helårsdæk er at gå på kompromis og
give afkald på sikkerhed ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-07-05 07:36

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Henrik Vestergaard skriver:

> Du er af den faste overbevisning at helårsdæk er at gå på kompromis og
> give afkald på sikkerhed ?

Sikkert ikke ved almindelig kørsel, men i grænsetilfældene og i farlige
situationer sikkert. Og det er jo netop i de situationer hvor man har brug
for ordentligt fodtøj på bilen, ikke når man bare kører alm.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-07-05 07:46

Christian B. Andresen skrev Fredag den 8. juli 2005 08:36 i beskeden
<42ce1eda$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> i gruppen dk.fritid.bil:
> [...]
> situationer sikkert. Og det er jo netop i de situationer hvor man har brug
> for ordentligt fodtøj på bilen, ikke når man bare kører alm.

Lige præcis...

Men det er morsomt at testcentre gerne må skrive ordet "kompromis" i deres
tekster, hvorefter den spareivrige dansker forstår ordet helt anderledes.
Det er *netop* i spidsbelastning (katastrofeopbremsning f.eks.) at man
mærker forskellen. Men FDM fremhævede jo netop også i det link jeg gav, at
mange *tror* de kører på helårsdæk, når de i virkeligheden kører på
sommerdæk.

Men en helt anden diskussion er også, at det nytter ikke at have den rigtige
dæktype og så for lidt mønster. Tingene skal passe sammen, og når der er
meget sne kan det saftsuseme ses på trafikken at mange ikke fatter en dyt
af at skifte sine dæk. Den første uge efter den første sne er typisk kaos,
hvilket min egen dækmontør også bekræfter. Det overrasker hver gang, og
hvert år -- og det undrer mig voldsomt, når folk skulle vide så meget om
sine dæk...

Blot en tanke.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-05 07:51

"Christian B. Andresen" skriver:

> Sikkert ikke ved almindelig kørsel, men i grænsetilfældene og i farlige
> situationer sikkert. Og det er jo netop i de situationer hvor man har brug
> for ordentligt fodtøj på bilen, ikke når man bare kører alm.

Tænk, hvor mange der kører på potentielt farlige dæk i danmark......

Jeg har gennem flere år kørt på helårsdæk og nydt godt af god
vedhæftning på våd vej om sommeren og måske knapt så god vedhæftning
på tør vej. Derimod var der ingen problemer om vinteren, hvor mine
golfer altid har haft god evne til at styre og trække i sne/is.

Nu har jeg kun sommer dæk og skal have købt "vinterhjul" engang til
efteråret. Sommerdækkene er kun købt for at have "alubasser" på bilen,
der ser jo godt ud.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-07-05 08:15

Klaus D. Mikkelsen skrev Fredag den 8. juli 2005 08:51 i beskeden
<42CE2257.AF54A698@du.kan.finde.den> i gruppen dk.fritid.bil:
> "Christian B. Andresen" skriver:
> Tænk, hvor mange der kører på potentielt farlige dæk i danmark......

Hvor dækkene i øvrigt kun er én af mange faktorer. I analysen af 39 uheld
var alle ulykkerne sket som følge af menneskelige fejl - link:
http://www.sikkertrafik.dk/1d642774

=== citat ===
Havarikommissionen har lavet ti gode råd til motorvejstrafikanter i
forbindelse med rapporten om ulykker på danske motorveje. Rådene er lavet,
fordi undersøgelsen viste, at trafikanters adfærd var en medvirkende faktor
til hver eneste af de 39 ulykker. Det betyder, set i bagklogskabens lys, at
hver og en af ulykkerne kunne være undgået, hvis de ti råd var blevet
fulgt. Og ifølge Sven Krarup Nielsen er rådene oven i købet helt banale og
i virkeligheden bare en populær fremstilling af Færdselslovens paragraf 41
om at køre efter forholdene. "Det er ikke motorvejen, der er bygget
forkert, eller bilerne der er en masse fejl på. Der er selvfølgelig nogle
enkelte eksempler på dækproblemer eller overlæsning af en bil, men det
afgørende er, at man i alle 39 ulykker kan føre en eller flere af årsagerne
til ulykken tilbage til føreren af bilen", siger Sven Krarup Nielsen, som
bl.a. forklarer baggrunden for Havarikommissionens undersøgelse med et
stigende antal og mere alvorlige ulykker på motorvejene de sidste ti år.
=== citat slut ===

> [...]
> på tør vej. Derimod var der ingen problemer om vinteren, hvor mine
> golfer altid har haft god evne til at styre og trække i sne/is.

Det er der heller ikke nogen der modsiger. Den slags dæk er fuldt lovlige
herhjemme - blot der er 1,6mm mønster på sutterne. Forsikringsselskabet
brokker sig heller ikke. Politiet reagerer kun hvis du kører med pigdæk
udenfor sæsonen. Ellers er valget frit.

> Nu har jeg kun sommer dæk og skal have købt "vinterhjul" engang til
> efteråret. Sommerdækkene er kun købt for at have "alubasser" på bilen,
> der ser jo godt ud.

Det gør de nemlig. Nyvaskede styrer alubørger ganske fint...

Henrik, Dianalund
Der selv kører Volvo 740 stationcar fra december 86 [87-model]

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-07-05 09:33

> "Christian B. Andresen" skriver:

> Tænk, hvor mange der kører på potentielt farlige dæk i danmark......

Tænk på hvor mange ulykker der sker når det er glat ?

Korrekt

M;å man anbefale nogle vinterdæk ?
Continental WinterContact TS790

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 07:53

| Sikkert ikke ved almindelig kørsel, men i grænsetilfældene og i farlige
| situationer sikkert.

Sikkert, er de el. er de ikke??. Det er helt sikkert bedre end at køre på
hvilketsomhelst sommer/vinterdæk hele året, også selv om du lader bilen stå
når det sneer kraftigt/ solen "bager"- for du kan jo blive overrasket "ude i
byen". Og det med holdbarheden: Husk at smide dine vinterdæk ud når de er
slidt til ned 4mm el. når de er 4 år gl., ellers kan du lige så godt køre
på sommerdæk.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-07-05 09:34

> [...]
> slidt til ned 4mm el. når de er 4 år gl., ellers kan du lige så godt køre

Det gør jeg også, de når nu ikke at blive 4 år gamle.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 10:12

| Det gør jeg også, de når nu ikke at blive 4 år gamle.

Men de kan heller ikke slides til 1,6mm, og det er der mange som gør, lagde
jeg mærke til sidste vinter, for så kan man altså ikke tillade sig at være
"hellig", og sige JEG køre på vinterdæk- for det gør man reelt ikke.

Fra : Michael Ravn

Dato : 09-07-05 22:19

On Tue, 5 Jul 2005 19:04:04 +0200, "Peter Jacobsen"
<brutalis@oncable.dk> wrote:

>4) Findes der nogen prisdatabase a' la edbpriser.dk for dæk eller hvem har
>ry for billige dæk?

http://www.daekpriser.dk/. Her kan man søge på alle mulige dækmærker
og størrelser.

Michael Ravn