30 km/l biler???
Fra : Vendelboen

Dato : 05-07-05 15:02

står og skal ud og købe en brugt bil af disse små biler som kører de her
ca.30 km på en liter diesel, og koster næten ingenting i afgift..

men hvilke mærker findes der??

budget max.100.000 kr

har kun kendskab til VW LUPO 3L

Fra : Henrik B.

Dato : 05-07-05 15:08

"Vendelboen" <seerup@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> står og skal ud og købe en brugt bil af disse små biler som kører de her
> ca.30 km på en liter diesel, og koster næten ingenting i afgift..
>
> men hvilke mærker findes der??
>
> budget max.100.000 kr

Audi A2.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-07-05 15:13

> Audi A2.

Du overså vist budget max 100.000 kr. En A2 koster mindst det dobbelte i TDI
udgave.
Eneste alternativ til Lupo er vist en Smart, men så ville jeg nok vælge
Lupo.

Niels

Fra : BJ

Dato : 05-07-05 15:18

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du overså vist budget max 100.000 kr. En A2 koster mindst det dobbelte i
> TDI udgave.
> Eneste alternativ til Lupo er vist en Smart, men så ville jeg nok vælge
> Lupo.

Jeg ville vælge en sprit ny minipotte.

Den fås med fabriksgaranti og hele pibetøjet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 06-07-05 09:51

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du overså vist budget max 100.000 kr. En A2 koster mindst det dobbelte i
> TDI udgave.

Nej, overså jeg ikke, men der findes kun de to 30+ km/l-biler...

Fra : Bergs.dk

Dato : 05-07-05 15:18

> "Vendelboen" <seerup@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Audi A2.

Så "ryger" budgettet hvis, med mindre den må har gået en 0,5 mil.

Henrik
www.bergs.dk

Fra : Ivar

Dato : 05-07-05 21:30

Vendelboen skrev:
> står og skal ud og købe en brugt bil af disse små biler som kører de her
> ca.30 km på en liter diesel, og koster næten ingenting i afgift..

Er det vigtigt for dig at den kører 30 km/l?
Reservedelene er rasende dyre til en Lupo 3L. Den er dyrere at køre i end
lille diesel Peugeot eller Yaris i følge en opgørelse fra FDM.
Det var samlede udgifter de første 3 år ved 100.000 km. Hvis du kun vil
gi' 100.000 kr for en 3L, får du en bil der har kørt sine bedste kilometer,
og den bliver helt sikkert relativt dyrere at køre i end en anden lille diesel bil
til samme pris.

Der er megen fokus på brændstof-forbruget, men for mange er det en
af de poster på bil-budgettet der ikke har så stor betydning. Kører du
25.000 km om året i en Lupo 3L der vel reelt kører 25 km/l i snit.
Skal du bruge 1000 l diesel. Hvis du kører i en, der kører 20 km/l,
skal du bruge 250 l mere pr. år dvs. ca. 2000 kr. Dem kan let
risikere at brænde af flere gange i vedligeholdelse og ekstra afskrivning.

Ivar Magnusson

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 05-07-05 22:17

Som det tidl. blev nævnt er det Yaris´en der suverænt vandt en test på det
billigste køretøj i klassen. Læg så deroveni at Toyota ejere er nogle af de
mest tilfredse. (kun overgået af BMW), så har du din bil. Det er muligt at
den kører en km mindre på literen, men Lupoen er dyr i drift...special-dæk
mm.

Ellers skulle du købe en gammel Golf II diesel, og køre på fyringsolie.
Efter sigende kan "de" ikke spore farvestofferne (hvis der da ER farve i
olien på den DK-tank du bruger), hvis du kun bruger det hver anden gang.
Sådan en Golf er billig i indkøb, kører bare derudaf, og reservedele får du
smidt i nakken, og det er faktisk lige før at den kan køre på sprinklervæske

/Jasper

Fra : Leonard

Dato : 05-07-05 22:32

"Jasper Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote:

>men Lupoen er dyr i drift...special-dæk
>mm.

Der er utrolig mange skrøner om Lupo 3L, den jeg ser mest er at den
kører på dyre dæk. Og det forstår jeg ikke, for selvom de lige er
steget, så købte jeg dæk til 450,- kr. pr. stk. for en uge siden - og
det er den rigtige slags, monteret og afbalanceret.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : BJ

Dato : 05-07-05 22:45

KLIP

> [...]
> steget, så købte jeg dæk til 450,- kr. pr. stk. for en uge siden - og
> det er den rigtige slags, monteret og afbalanceret.

Måske har VW ikke mere råd til at subsidiere potten..?

Lidt tests fra ganske alm. forbrugere, desværre på tysk:

http://www.dooyoo.de/auto/allgemein-zum-vw-lupo/Testberichte/

PS: I Tyskland er Lupo en bypotte og ingen autobahnpotte (på dansk:
rejsevogn).....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 06-07-05 08:10

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

>Måske har VW ikke mere råd til at subsidiere potten..?

Hvad mener du?

.... og hvad har det med prisen på dæk fra Bridgestone at gøre?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : BJ

Dato : 06-07-05 08:15

KLIP

> Hvad mener du?

Det er vist en kendt sag, hvis ikke VW gav "tilskud" til potten, ville den
være usælgelig grundet materialevalg mv.

> ... og hvad har det med prisen på dæk fra Bridgestone at gøre?

Gad vide om de ikke har lavet en aftale med dem..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 06-07-05 08:49

>Det er vist en kendt sag, hvis ikke VW gav "tilskud" til potten, ville den
>være usælgelig grundet materialevalg mv.

Ikke så kendt at jeg kender den, og jeg har endda ejet en lige siden
de første kom til landet i år 2000.
Staten gav et tilskud i form af et kraftigt nedslag i reg.afgiften, VW
havde ellers droppet at sælge den i DK, da den ellers ville være
usælgeligt dyr.

Om VW så alligevel har givet et tilskud i form af rabat på selve
bilen, det lyder rigtigt nok, og vel derfor de er holdt op med at
sælge den.

Og alle andre ytrer at reservedele er altfor dyre, så det er nok der
VW henter pengene hjem igen, ligesom fx Suzuki altid har praktiseret
det.

>Gad vide om de ikke har lavet en aftale med dem..?

Hvis de havde, så var der nok ikke flere fabrikater at vælge imellem,
dækkene kan fås i hvert fald fra både Bridgestone og Goodyear, til
samme lave pris. Havde VW købt dækkene, havde de nok været mærket med
VW og kunne sikkert også kun leveres gennem VWs importør - og så havde
prisen nok også været højere.

Det gælder for de forreste støddæmpere, der ikke kan fås udenom
importøren til en pris, der virker meget for høj i forhold til andre
modeller, hvor man kan vælge mellem forskellige på markedet.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 09:34

VW
| havde ellers droppet at sælge den i DK, da den ellers ville være
| usælgeligt dyr.

Men det gør de nu, produktionen er stoppet, pga. DK. er stortset det eneste
sted den kan sælges.

Fra : Leonard

Dato : 06-07-05 10:22

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

>"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
>
> VW
>|
>Men det gør de nu, produktionen er stoppet, pga. DK. er stortset det eneste
>sted den kan sælges.

Og er det ikke også det jeg skriver i afsnittet lige under det du
citerer?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 10:26

| Og er det ikke også det jeg skriver i afsnittet lige under det du
| citerer?

Jo sådan kan man også læse det. Når de stopper med at producere, stopper de
nødvendigvis med salget :)).

Fra : Brizz

Dato : 05-07-05 23:41

> [...]
> smidt i nakken, og det er faktisk lige før at den kan køre på sprinklervæske

Du kan næsten være sikker på der er farve i fyrinsolie tanken. Det er
ganske simpelt for dyrt for dem at sælge diesel som fyringsolie. Det er
rigtigt man ikke kan spore farvestofferne. Derimod kan de spore de
sporestoffer som bliver tilsat al fyringsolie idag. Så den går ikke med
at man ikke kan opdage farvet fyringsolie.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Eg Egemarke

Dato : 06-07-05 06:39

Prøv at kigge efter en smart !!
Den er billig i reservedele, fx koster en ny motor fra 800 euro i tyskland
og det tager ikke lang tid at bytte den.
Og du kan bytte farve på hele bilen for 450 euro på 1 time osse. den holder
økonomien osse og så er der langt mere vride hoved effekt i sådan een
Jeg bruger min til at pendle mellem Malmö og Kbh dagligt og den har snart
rullet 120 000 problem frie km !

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Lars Frandsen

Dato : 06-07-05 11:53

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Prøv at kigge efter en smart !!
> Den er billig i reservedele, fx koster en ny motor fra 800 euro i tyskland
> og det tager ikke lang tid at bytte den.
<snip>

Jeg har et bundt postelastikker, du ikke behøver at give ?800,- for
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Lars Frandsen

Dato : 06-07-05 11:58

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> "Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> <snip>
>
> Jeg har et bundt postelastikker, du ikke behøver at give ?800,- for

Hjemme på min comp. var "?" et Euro-tegn
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Henrik B.

Dato : 06-07-05 09:51

"Jasper Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de mest tilfredse. (kun overgået af BMW), så har du din bil. Det er muligt

Du skal da vist læse den undersøgelse en gang til...

Fra : Leonard

Dato : 06-07-05 10:30

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

>Reservedelene er rasende dyre til en Lupo 3L. Den er dyrere at køre i end
>lille diesel Peugeot eller Yaris i følge en opgørelse fra FDM.
>Det var samlede udgifter de første 3 år ved 100.000 km.

Og som med alt andet, så er resultatet af den undersøgelse også
betinget af metoden og kriterierne. FDM regnede med en dyr
servicekontrakt på Lupoen, og derfor blev prisen for den så høj.

Jeg gentager lige mig selv og det bliver jeg ved med sålænge det er
sandt: Jeg har haft en Lupo 3L siden 2000 (en af de allerførste der
kom til landet), den har nu kørt 120.000 km og har i gennemsnit kostet
1,50 kr. pr. km. inkl. forsikring (elite m. friskade), alle service på
VW-værksted, brændstof, osv. Der har aldrig været problemer med bilen,
andet end sporingen af forhjulene, der var helt skævt ved 80.000 km.
Der åd den fordækkene på meget få km. Den har fået 4 nye dæk, nye
støddæmpere bagi, bremseklodser og skiver foran udover det der er med
i alm. service.
Og den har kørt 27 km/l i snit, langt de fleste på motorvej fra Nyborg
til Kbh.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-07-05 11:13

Leonard wrote:

> [...]
> kom til landet), den har nu kørt 120.000 km og har i gennemsnit kostet
> 1,50 kr. pr. km. inkl. forsikring (elite m. friskade), alle service på

Det var billigt, gider du udspecificere hvordan du regner det ud?

> [...]
> i alm. service.
> Og den har kørt 27 km/l i snit, langt de fleste på motorvej fra Nyborg

Det er jo så en hel del under hvad reklamerne lovede.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 11:31

On Wed, 06 Jul 2005 12:12:32 +0200, Roberto Saldo <rs@yahoo.com>
wrote:

>Det var billigt, gider du udspecificere hvordan du regner det ud?

<...>

Jeg er lige ved at sige, det er for dyrt, når jeg slap med 1.60-1,65
kr/km i Saxo'en over knap 4 år/103 kkm alt incl. - det var med
forsikring på vej ned ad prisstigen. Men det var jo også i en
ubrugelig franskmand
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Leonard

Dato : 06-07-05 11:38

Roberto Saldo <rs@yahoo.com> wrote:

>Det var billigt, gider du udspecificere hvordan du regner det ud?

d. 25. 12. 2003 skrev jeg dette i et indlæg "Hvad koster det at holde
bil i DK ?"

VW Lupo 3L, 30.000 km/år, årgang 2000, haft den fra ny:
pr. år:
grøn ejerafgift: 180,-
forsikring: 3300,-
eftersyn (2 stk): 5000,-
brændstof (27 km/l, 6,50 kr/l): 7222,-
afskrivning udregnet efter hvad prisen på bilpriser.dk vil være i
direkte salg til en forhandler: 20000,-
da bilen er betalt kontant mangler jeg renteindtægter af 165000 hvert
år: 5775,-

ialt: 41477,- pr. år = 3456,- pr. mdr. = 1,38 kr. pr. km.

Siden da er ejerafgiften faldet til 160 kr. pr. år, brændstoffet er
steget en krone (hvis der tankes om søndagen) og renten er faldet, så
resultatet er lidt ringere i dag, til gengæld taber den ikke så meget
i værdi længere - nu bliver den jo snart sjælden

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-07-05 07:41

Leonard wrote:

> [...]
> resultatet er lidt ringere i dag, til gengæld taber den ikke så meget
> i værdi længere - nu bliver den jo snart sjælden

Hvad med dæk, er det med i eftersynet?

Mvh
Roberto

Fra : Leonard

Dato : 09-07-05 21:52

Roberto Saldo <rs@yahoo.com> wrote:

>Hvad med dæk, er det med i eftersynet?

Både og, da de 5.000 kr er et gennemsnit, der er rundet op.
Da jeg lavede den udregning havde bilen ikke fået skiftet dæk endnu,
de første 2 blev skiftet ved 84.000 km og de andre 2 er lige blevet
skiftet ved 117.000 km. Første gang kostede 2 dæk skiftet 800 kr. og
sidste gang kostede det 900 kr. så det bliver til 1,7 øre i dæk pr.
km.
- og det vælter nok ikke budgettet

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ivar

Dato : 06-07-05 18:03

Leonard skrev:

> Og som med alt andet, så er resultatet af den undersøgelse også
> betinget af metoden og kriterierne. FDM regnede med en dyr
> servicekontrakt på Lupoen, og derfor blev prisen for den så høj.

Det er rigtigt. Alle bilerne i testen var med servicekontrakt.
At en 3L servicekontrakt er meget dyrere end en fra Peugeot
må skyldes de høje reservedelspriser.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 07:27

"Vendelboen" <seerup@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

| har kun kendskab til VW LUPO 3L

Så skal du skynde dig, for produktionen er pr. d.d. STOPPET, 60% gik til det
DK. marked- og det var ikke rentabelt. Bla derfor er den hundedyr i service
og reservedele.

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 11:25

On Tue, 5 Jul 2005 16:01:52 +0200, "Vendelboen"
<seerup@post.tdcadsl.dk> wrote:

>står og skal ud og købe en brugt bil af disse små biler som kører de her
>ca.30 km på en liter diesel, og koster næten ingenting i afgift..

> [...]

Der er også Audi A2 TDI, men den var 100 kkr dyrere end Lupoen, så den
er ikke nået derned endnu som brugt. Desværre ser det ud til, at godt
tilkørte Lupo'er ligesom alle andre dieselbiler leveres med forgyldt
rat mv. De 100 kkr rækker ca. til en 5-6 år gammel bil med 150-200kkm
på tælleren hos en forhandler (du kan tage chancen og købe den til 75
kkr med 320 kkm på tælleren). Jeg turde ikke købe en kompliceret
konstruktion som Lupo 3L privat, men det er bare min mening.
Af andre små dieselbiler er der jo Citroen Saxo/Peugeot 106
(gammeldags 1.5 liters diesel), Peugeot 206, Hyundai Accent - det var
de eneste, jeg kunne finde på bilbasen til under 100 kkr fra 2001
eller senere.
Så jeg ville nok overveje, om jeg kunne få 20 km/l benzin i stedet for
mine 100kkr.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI