/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ny bil - skal den køres til?
Fra : Lisbeth


Dato : 05-07-05 11:47

Jeg har lige oplevet en debat om, hvorvidt en ny bil skal "køres til".

Nogle mener, at en ny bil har godt og bedst af at køre mindst 2000 km før
den kommer på motorvej - andre mener det er noget vrøvl, der gjaldt biler i
gamle dage (nærmest fra før motorvejenes tid).

Hvad skal man tro og mene og gøre?



 
 
Henrik Boegh (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Boegh


Dato : 05-07-05 10:54

On Tuesday 05 July 2005 12:47, Lisbeth wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Hvad skal man tro og mene og gøre?

Så vidt jeg husker, står der noget om hvordan man skal køre de første 5.000
km, i brugsanvisningen til min bil.
Jeg tror faktisk at der gør det i det fleste biler.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Some of the worst mistakes of my life have been haircuts"
-- Val Kilmer as Jim Morrison in 'The Doors'


Thomas Johansen (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 05-07-05 12:04

> Nogle mener, at en ny bil har godt og bedst af at køre mindst 2000 km før
> den kommer på motorvej - andre mener det er noget vrøvl, der gjaldt biler
i
> gamle dage (nærmest fra før motorvejenes tid).
>
> Hvad skal man tro og mene og gøre?

Nye biler skal man bare køre som om man har stjålet dem. I sin tid, var
motoren ikke kørt til endnu. Idag har alle motorene været spændt om i
testbænk og kørt de kilometer de skal + at fabrikations processerne er
blevet det bedre, så der er ingen behov for yderlig tilpasning



Ukendt (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-05 12:17


"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse

.. Idag har alle motorene været spændt om i
| testbænk og kørt de kilometer de skal + at fabrikations processerne er
| blevet det bedre, så der er ingen behov for yderlig tilpasning
|
Det er da kun noget du tror. En motor har bedst af at blive behandlet pænt
de første 5-10.000 km. . Dvs ingen høje omdr. i et lavt gear, eller det
modsatte- slæben med få omdr. i et for højt gear. Biler har kun godt af at
blive brugt, ikke misbrugt.



Thomas Johansen (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 05-07-05 13:17

Nej..det er noget jeg har fået at vide, bla. af diverse bil forhandler. Tror
ikke de siger sådan noget, for igen at få en bil tilbage på garantien, fordi
motoren har fejlet...
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
news:42ca6be5$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
>
> . Idag har alle motorene været spændt om i
> | testbænk og kørt de kilometer de skal + at fabrikations processerne er
> | blevet det bedre, så der er ingen behov for yderlig tilpasning
> |
> Det er da kun noget du tror. En motor har bedst af at blive behandlet pænt
> de første 5-10.000 km. . Dvs ingen høje omdr. i et lavt gear, eller det
> modsatte- slæben med få omdr. i et for højt gear. Biler har kun godt af at
> blive brugt, ikke misbrugt.
>
>



Ukendt (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-05 13:32


"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
| Nej..det er noget jeg har fået at vide, bla. af diverse bil forhandler.

Hvorfor mon?.

Tror
| ikke de siger sådan noget, for igen at få en bil tilbage på garantien,
fordi
| motoren har fejlet...

Fabrikkerne tillader et olieforbrug på 1l. pr 1000km., så de er pi* hamrende
ligeglade med konsekvenserne af det de siger :(.



Thomas Johansen (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 05-07-05 13:34

Sluder... garanti reparationer er penge udaf vinduet for dem.
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
news:42ca7d8c$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
> | Nej..det er noget jeg har fået at vide, bla. af diverse bil forhandler.
>
> Hvorfor mon?.
>
> Tror
> | ikke de siger sådan noget, for igen at få en bil tilbage på garantien,
> fordi
> | motoren har fejlet...
>
> Fabrikkerne tillader et olieforbrug på 1l. pr 1000km., så de er pi*
hamrende
> ligeglade med konsekvenserne af det de siger :(.
>
>



Ukendt (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-05 13:45


"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse

| Sluder... garanti reparationer er penge udaf vinduet for dem.

Fat det dog!!, der bliver ingen garantireparation før bilen bruger > 1l.
olie pr 1000km. . De fleste er parate til at sælge, hvis deres næsten nye
bil køre < 5000 km pr l., og det bliver konsekvensen hvis den får tæsk fra
dag 1. :((.

| "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
| news:42ca7d8c$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
| >
| > "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
| > | Nej..det er noget jeg har fået at vide, bla. af diverse bil
forhandler.
| >
| > Hvorfor mon?.
| >
| > Tror
| > | ikke de siger sådan noget, for igen at få en bil tilbage på garantien,
| > fordi
| > | motoren har fejlet...
| >
| > Fabrikkerne tillader et olieforbrug på 1l. pr 1000km., så de er pi*
| hamrende
| > ligeglade med konsekvenserne af det de siger :(.
| >
| >
|
|



Christian B. Andrese~ (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 05-07-05 13:51


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
news:42ca80a0$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
>
> | Sluder... garanti reparationer er penge udaf vinduet for dem.
>
> Fat det dog!!, der bliver ingen garantireparation før bilen bruger > 1l.
> olie pr 1000km. . De fleste er parate til at sælge, hvis deres næsten nye
> bil køre < 5000 km pr l., og det bliver konsekvensen hvis den får tæsk fra
> dag 1. :((.

Hvis tandremmen ryger efter 4.000 km eller noget andet lign. vandpumpe etc.
så dækker garantien vel.


--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian min 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B
udvalgte CMT.com 3) http://makeashorterlink.com/?N2EA36C4B
top 4 uge 27-2005: 4) http://makeashorterlink.com/?Q3C223B5B *



Ukendt (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-05 14:02


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

| Hvis tandremmen ryger efter 4.000 km eller noget andet lign. vandpumpe
etc.
| så dækker garantien vel.
|
Ja men det er ikke hovedproblemet, biler skal tilkøres for at undgå for
stor cylinderslitage inden stempelringe har "sat sig". Det er der det
fremtidige olieforbrug "ligger", ikke i tandremmen, du skal jo ikke tilkøre
en ny tandrem ;).



Christian B. Andrese~ (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 05-07-05 14:16


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
news:42ca8470$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
>
> | Hvis tandremmen ryger efter 4.000 km eller noget andet lign. vandpumpe
> etc.
> | så dækker garantien vel.
> |
> Ja men det er ikke hovedproblemet, biler skal tilkøres for at undgå for
> stor cylinderslitage inden stempelringe har "sat sig". Det er der det
> fremtidige olieforbrug "ligger", ikke i tandremmen, du skal jo ikke
tilkøre
> en ny tandrem ;).

Forhåbentligt ikke

Jeg forstår dig godt, og ville selv køre meget pænt de første mange km i en
ny bil, det gør jeg nu faktisk allerede nu selv om vores 306'er er kørt til,
med 180.000+ km på tælleren


--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian min 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B
udvalgte CMT.com 3) http://makeashorterlink.com/?N2EA36C4B
top 4 uge 27-2005: 4) http://makeashorterlink.com/?Q3C223B5B *



Martin Johansen [600~ (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 06-07-05 01:38

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in
news:42ca8809$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jeg forstår dig godt, og ville selv køre meget pænt de første mange km
> i en ny bil, det gør jeg nu faktisk allerede nu selv om vores 306'er

Samme her.

Jeg vil endda gå så langt, som at sige at kører man ikk pænt i en spritny
bil så er man snotdum, nummeret dummere end vådt bølgepap

Jeg ville ønske der førtes register over sådan noget så jeg kunne undgå
sådan en brugtbil...

MVH

Lisbeth (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth


Dato : 06-07-05 05:45

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns968B1AD676EBnononoinvalid@62.243.74.163...

> Jeg vil endda gå så langt, som at sige at kører man ikk pænt i en spritny
> bil så er man snotdum, nummeret dummere end vådt bølgepap

Nu behøver det at få ny bil jo ikke at være et valg mellem at køre pænt og
at presse den til yderste grænse i alle gear m.m.

Min tvivl går mere på, om man kan sætte sig ind i det nye vidunder og så
køre almindeligt pænt som man plejer - herunder tage de ture på motorvej,
som man plejer med de accelerationer og hastigheder dét indebærer. Eller om
bilen, som jeg har hørt - ikke må komme på motorvej de første par tusinde
kilometer. Jeg har sågar hørt, at en ny bil helst ikke skal presses over 80
km/t de første par tusinde km.

Mvh. Lisbeth





Jørgen M. Rasmussen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 06-07-05 17:39


"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse

ikke må komme på motorvej de første par tusinde
> kilometer. Jeg har sågar hørt, at en ny bil helst ikke skal presses over
> 80 km/t de første par tusinde km.
>
Det sidste var i gl. dage, i dag skal du bare undgå mange omdr. el. at den
slæber af sted med for få- hold dig nogenlunde "midt i feltet", men den der
med at undgå at køre med de samme omdr. hele tiden har jeg også. hørt, men
det var max 1000 km.



Ukendt (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-07-05 18:09


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42cc08a2$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse
>
> ikke må komme på motorvej de første par tusinde
>> kilometer. Jeg har sågar hørt, at en ny bil helst ikke skal presses over
>> 80 km/t de første par tusinde km.
>>
> Det sidste var i gl. dage, i dag skal du bare undgå mange omdr. el. at den
> slæber af sted med for få- hold dig nogenlunde "midt i feltet", men den
> der med at undgå at køre med de samme omdr. hele tiden har jeg også. hørt,
> men det var max 1000 km.

hehe, og så falder mine tanker på de kære mekanikere hos bl.a. Ford i
Sønderborg gvir jeg gar oplevet når kundebilerne skal køres ud af værkstedet
om morgenen, at de får fuld skrue med kold motor

--
Tom



Ukendt (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-07-05 18:11


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42cc1022$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:42cc08a2$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse
>>
>> ikke må komme på motorvej de første par tusinde
>>> kilometer. Jeg har sågar hørt, at en ny bil helst ikke skal presses over
>>> 80 km/t de første par tusinde km.
>>>
>> Det sidste var i gl. dage, i dag skal du bare undgå mange omdr. el. at
>> den slæber af sted med for få- hold dig nogenlunde "midt i feltet", men
>> den der med at undgå at køre med de samme omdr. hele tiden har jeg også.
>> hørt, men det var max 1000 km.
>
hehe, og så falder mine tanker på de kære mekanikere hos bl.a. Ford i
Sønderborg hvor jeg har oplevet når kundebilerne skal køres ud af
værkstedet
om morgenen, at de får fuld skrue med kold motor

--
Tom




Ukendt (07-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-07-05 07:09


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

| hehe, og så falder mine tanker på de kære mekanikere hos bl.a. Ford i
| Sønderborg

Endnu en grund til ikk at købe Fård.......i Sønderborg, eller køre
hvilkensomhelst bil på værksted ;).



Ukendt (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-05 15:48


>> Nogle mener, at en ny bil har godt og bedst af at køre mindst 2000 km før
>> den kommer på motorvej - andre mener det er noget vrøvl, der gjaldt biler
> i
>> gamle dage (nærmest fra før motorvejenes tid).
>>
>> Hvad skal man tro og mene og gøre?
>
> Nye biler skal man bare køre som om man har stjålet dem. I sin tid, var
> motoren ikke kørt til endnu. Idag har alle motorene været spændt om i
> testbænk og kørt de kilometer de skal + at fabrikations processerne er
> blevet det bedre, så der er ingen behov for yderlig tilpasning
>
Arh det er vist en and.

Jeg har kun set et sted hvor man har et decideret testprogram til motorene
efter samling, og det er ved Porsche (Ferrari og de andre i den klasse har
de sikkert også).

På VW's motorfabrik kører man dem varme og så er det det.
Næste gang de bliver startet er når de sidder i en bil der kører af
samlebåndet og ud af fabrikken.

Jeg har ikke meget kendskab til de andre "husholdningsbiler" men prøv at
forestille dig hvad der skulle bruges af plads og resourcer for at teste en
dagsproduktion af motorer. Bare et par timer.


--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf




Christian B. Andrese~ (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 06-07-05 09:03


"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
news:42ca9de3$0$21450$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> >> Nogle mener, at en ny bil har godt og bedst af at køre mindst 2000 km
før
> >> den kommer på motorvej - andre mener det er noget vrøvl, der gjaldt
biler
> > i
> >> gamle dage (nærmest fra før motorvejenes tid).
> >>
> >> Hvad skal man tro og mene og gøre?
> >
> > Nye biler skal man bare køre som om man har stjålet dem. I sin tid, var
> > motoren ikke kørt til endnu. Idag har alle motorene været spændt om i
> > testbænk og kørt de kilometer de skal + at fabrikations processerne er
> > blevet det bedre, så der er ingen behov for yderlig tilpasning
> >
> Arh det er vist en and.
>
> Jeg har kun set et sted hvor man har et decideret testprogram til motorene
> efter samling, og det er ved Porsche (Ferrari og de andre i den klasse har
> de sikkert også).
>
> På VW's motorfabrik kører man dem varme og så er det det.
> Næste gang de bliver startet er når de sidder i en bil der kører af
> samlebåndet og ud af fabrikken.

Og når de køres ombord på transportskibet eller transportbilerne køres der
vist ikke altid pænt.


--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian min 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B
udvalgte CMT.com 3) http://makeashorterlink.com/?N2EA36C4B
top 4 uge 27-2005: 4) http://makeashorterlink.com/?Q3C223B5B *



KASO (05-07-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-07-05 20:26


"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
news:42ca6902$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> > Nogle mener, at en ny bil har godt og bedst af at køre mindst 2000 km
før
> > den kommer på motorvej - andre mener det er noget vrøvl, der gjaldt
biler
> i
> > gamle dage (nærmest fra før motorvejenes tid).
> >
> > Hvad skal man tro og mene og gøre?
>
> Nye biler skal man bare køre som om man har stjålet dem. I sin tid, var
> motoren ikke kørt til endnu. Idag har alle motorene været spændt om i
> testbænk og kørt de kilometer de skal + at fabrikations processerne er
> blevet det bedre, så der er ingen behov for yderlig tilpasning

Tror du også på julemanden?

Nej - det sker ikke - og ja - motorerne skal køres til. Min nye Renault
(diesel) har angivet maks. 2.500 o/m de første 1.500 km!

Med en samlet produktionstid på under 24 timer for en ny bil, er der ikke
tid eller råd til at spænde motorerne op i testbænk undervejs.



Henrik B. (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-07-05 09:58


"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:42cadeae$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Med en samlet produktionstid på under 24 timer for en ny bil, er der ikke
> tid eller råd til at spænde motorerne op i testbænk undervejs.

Nå!?

Køber du en Mercedes, har den kørt min. 200 km, når du modtager den.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Lars Bisgaard (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Bisgaard


Dato : 06-07-05 10:59



>
> Nå!?
>
> Køber du en Mercedes, har den kørt min. 200 km, når du modtager den.

I salt vand ??? :)

MVH
Lars Bisgaard



Tøsen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Tøsen


Dato : 06-07-05 13:55


"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
news:42ca6902$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Nogle mener, at en ny bil har godt og bedst af at køre mindst 2000 km før
>> den kommer på motorvej - andre mener det er noget vrøvl, der gjaldt biler
> i
>> gamle dage (nærmest fra før motorvejenes tid).
>>
>> Hvad skal man tro og mene og gøre?
>
> Nye biler skal man bare køre som om man har stjålet dem. I sin tid, var
> motoren ikke kørt til endnu. Idag har alle motorene været spændt om i
> testbænk og kørt de kilometer de skal + at fabrikations processerne er
> blevet det bedre, så der er ingen behov for yderlig tilpasning
>
>


Nu har jeg jævnligt stået og kikket påå nye biler ved autoimporten i
Vamdrup
Og de får altså nogen seriøse tæsk de biler der inde .. så mon ikk det
holder

OZ3BTO



Lisbeth (07-07-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth


Dato : 07-07-05 00:08

"Tøsen" <tosen@oz3bto.dk> skrev i en meddelelse
news:42cbd4b9$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Nu har jeg jævnligt stået og kikket påå nye biler ved autoimporten
> i Vamdrup Og de får altså nogen seriøse tæsk de biler der inde .. så mon
> ikk det holder

Hvad holder?

Mvh. Lisbeth



Ukendt (07-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-07-05 07:17


"Tøsen" <tosen@oz3bto.dk> skrev i en meddelelse

| Og de får altså nogen seriøse tæsk de biler der inde ..

Ja det er sørgeligt at de ellers ikke har et liv. De køre ud fra devisen "de
svin har jo penge nok". Jeg har giver en et hak i tuden, fordi han førte sig
frem med at, han fik en Gålf VR6 i "begrænseren" ned af kajen.

så mon ikk det
| holder
|
Ikke i længden, den har bestemt ikke godt af det.... .



ena (08-07-2005)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 08-07-05 09:27

De lidt dyrere nye biler har indlagt en omdrejningsbegrænser ind således at
bilen ab verk kun kan køres med reduceret ydelse/omdrejninger - ved
afleveringskontrollen hos forhandleren resettes begrænsningen således at
kunden kan bruge bilen uden begrænsninger.

Jeg ved at BMW`s nye 5 serie (og formentligt også den nye 3 serie) er født
med en sådan "transport"software at den ikke kan køres med max omdr etc. før
forhandleren har resat motorstyringen - egentligt smart ikke mindst for
kunden.


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:42ccc881$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tøsen" <tosen@oz3bto.dk> skrev i en meddelelse
>
> | Og de får altså nogen seriøse tæsk de biler der inde ..
>
> Ja det er sørgeligt at de ellers ikke har et liv. De køre ud fra devisen
> "de
> svin har jo penge nok". Jeg har giver en et hak i tuden, fordi han førte
> sig
> frem med at, han fik en Gålf VR6 i "begrænseren" ned af kajen.
>
> så mon ikk det
> | holder
> |
> Ikke i længden, den har bestemt ikke godt af det.... .
>
>



Ukendt (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-07-05 17:05


> De lidt dyrere nye biler har indlagt en omdrejningsbegrænser ind således
> at
> bilen ab verk kun kan køres med reduceret ydelse/omdrejninger - ved
> afleveringskontrollen hos forhandleren resettes begrænsningen således at
> kunden kan bruge bilen uden begrænsninger.
>
> Jeg ved at BMW`s nye 5 serie (og formentligt også den nye 3 serie) er født
> med en sådan "transport"software at den ikke kan køres med max omdr etc.
> før forhandleren har resat motorstyringen - egentligt smart ikke mindst
> for kunden.
>

Det har en VW såmænd også.
Prøv at kigge det her billede
http://vwfanatic.dk/Billeder/Golf5/Golf5_SportLine_13.jpg nederst i
boardcomputeren står der "Tra" det er fordi bilen er i transport modus.
Man kan f.eks heller ikke lås andre døre en føredøren op ude fra.


--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf




Klaus D. Mikkelsen (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-07-05 12:18

Lisbeth skriver:
>
> Hvad skal man tro og mene og gøre?

At de første 5000 km kører du uden at få omdrejningstælleren op
omkring det røde felt og ingen voldsomme nedbremsninger, hvis det kan
undgås. De fleste kører på den måde alligevel, så derfor har det ikke
så meget at sige......

Køber du en ny bil, passer du på den og lader være med at give bundgas
hele tiden.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Thomas Johansen (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 05-07-05 13:20


> ...og ingen voldsomme nedbremsninger, hvis det kan
> undgås.

jep..som altid når man har fået nye bremseskiver på.. altid godt at beherske
sig de først par hundrede kilometer..men selvfølgelig bedre at få skæve
skiver end at knalde op bag i en



Henning (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 05-07-05 12:58

On Tue, 5 Jul 2005 12:47:27 +0200, "Lisbeth"
<lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> wrote:

>Jeg har lige oplevet en debat om, hvorvidt en ny bil skal "køres til".
>
>Nogle mener, at en ny bil har godt og bedst af at køre mindst 2000 km før
>den kommer på motorvej - andre mener det er noget vrøvl, der gjaldt biler i
>gamle dage (nærmest fra før motorvejenes tid).
>
>Hvad skal man tro og mene og gøre?

Min Mazda6 diesel måtte ikke sejtrække eller køre med campingvogn de
første 1.000 km.

Ukendt (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-05 15:42

> Nogle mener, at en ny bil har godt og bedst af at køre mindst 2000 km før
> den kommer på motorvej - andre mener det er noget vrøvl, der gjaldt biler
> i gamle dage (nærmest fra før motorvejenes tid).
>
> Hvad skal man tro og mene og gøre?

Man skal blot undgå at køre dem op i de høje omdrejninger de første par
tusinde km.
Dvs. max omdrejninger ca. 3/4 dele af skalaen inden det røde felt.
De fleste nye biler har omdrejningestæller så de burde ikke være noget
problem.
Ellers skal man bare køre dem som normalt.

Jeg har set at der er nogle fabrikanter der foreskriver at man skal kører
med varierende omdrejningstal.
Der af kommer nok den med at undgå motorvej, da de jo ofter er ret jævn
hastighed.
Men så må man jo variere hastigheden lidt, det er jo nærmeste ikke til undgå
motorveje.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf








Ukendt (05-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-05 16:45


"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse
news:42ca6541$0$21445$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Jeg har lige oplevet en debat om, hvorvidt en ny bil skal "køres til".
>
> Nogle mener, at en ny bil har godt og bedst af at køre mindst 2000 km før
> den kommer på motorvej - andre mener det er noget vrøvl, der gjaldt biler
> i gamle dage (nærmest fra før motorvejenes tid).

Kør varieret.
Kør aldrig med 'fuld skrue'
Sejtræk aldrig, og foretag
bløde skiftebævegelser og tilkoblinger,
uden at fedte.

Skift olien oftere sålænge bilen er ny
og køres til, hvilket ca. strækker sig over
3-4000 km.



Thomas Strandtoft (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 06-07-05 10:19

Lisbeth wrote:

> Hvad skal man tro og mene og gøre?

En gut jeg kender har bygget et hav af motorer, primært til
motorsport, men også til gadebrug. Hans mening om tilkørsel er, at
det gælder om at få motoren ordentlig driftsvarm uden at stresse
den, dvs. ikke noget med små korte ture og høje omdrejningstal.
Optimalt set kører man de 1000 km i et hug, men det er sjældent en
praktisk mulighed. Efter de 1000 km skifter man olie og oliefilter
for at få eventuelt afslidt metalstøv væk, og så skulle motoren
være klar til at blive brugt for alvor..

--
Hygge..
Thomas

Kim Andersen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Kim Andersen


Dato : 06-07-05 14:50

> Efter de 1000 km skifter man olie og oliefilter
> for at få eventuelt afslidt metalstøv væk, og så skulle motoren
> være klar til at blive brugt for alvor..
>

Hmm, det med at skifte olie, hvad med de biler som har "longlife" olie, hvor
service intervallet kan være op til 30.000 til 50.000 km.
Jeg har selv lige købt en ny bil, hvor den har longlife olie. Service hver
30.000 km eller hver 2. år.
Har aldrig prøvet det før, min gamle bil var det hver. 15.000 km.

/Kim



Ukendt (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-07-05 08:17


"Kim Andersen" <_dingdong@dingeling> skrev i en meddelelse

| Hmm, det med at skifte olie, hvad med de biler som har "longlife" olie,
hvor
| service intervallet kan være op til 30.000 til 50.000 km.

Hvad siger Instruktionsbogen?, tidligere var det sådan at bilerne var
påfyldt gl.dags mineralsk olie ab. fabrik, så tilkørslen skete lidt
hurtigere, og derfor skift allerede v. 1000 km. .



Henrik B. (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 08-07-05 08:48


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:42ce27f8$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvad siger Instruktionsbogen?, tidligere var det sådan at bilerne var
> påfyldt gl.dags mineralsk olie ab. fabrik, så tilkørslen skete lidt
> hurtigere, og derfor skift allerede v. 1000 km. .

Øøøhhh, hvad har tilkørslen med olien at gøre?

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Ukendt (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-07-05 09:03


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
|
| Øøøhhh, hvad har tilkørslen med olien at gøre?
|
Tilkørsel er fin-tilpasning,tilslidning, en lidt "dårlig" olie vil gøre at
det sker hurtigere.



Henrik B. (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 08-07-05 09:34


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:42ce32d7$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> | Øøøhhh, hvad har tilkørslen med olien at gøre?
> |
> Tilkørsel er fin-tilpasning,tilslidning, en lidt "dårlig" olie vil gøre at
> det sker hurtigere.

Nu kan må påstå at olien er blevet bedre, og tyndere, gennem åren, men
samtidig har tolerancer, meterialekvaliteter m.v. også ændret sig...

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Thomas Johansen (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 08-07-05 12:12

> Nu kan må påstå at olien er blevet bedre, og tyndere, gennem åren, men
> samtidig har tolerancer, meterialekvaliteter m.v. også ændret sig...

ja nemlig... Idag er fremstillingen uhyggelig præcis. Nye
metaller/legæringer er også med til at forbedre motore.
Hvis fabrikken ikke forskriver noget, så kan man efter min mening bare køre
som om den var tilkørt fra dag 1.
(Ja.. overdrevet gas på kold motor skal man jo ikke af den grund.. det er
aldrig sundt).

>
> --
> ----------------------------------------------------------
> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
>
>



Ukendt (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-07-05 12:31


"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse

| ja nemlig... Idag er fremstillingen uhyggelig præcis. Nye
| metaller/legæringer er også med til at forbedre motore.

Undskyld, men det lyder som "sælger-snak". Hvordan vil du så forklare at
helt friske motorer kan have et olieforbrug, som så forsvinder efter noget
tid/km.?. Det er netop tegn på at motoren er tilkørt, når det
falder/stabilisere sig. Mange er blevet overrasket over deres helt nye bil
bruger olie, så det er ikke for sjov, når instruktionsbogen siger "check
olien".



Thomas Johansen (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 08-07-05 12:47

> | ja nemlig... Idag er fremstillingen uhyggelig præcis. Nye
> | metaller/legæringer er også med til at forbedre motore.
>
> Undskyld, men det lyder som "sælger-snak". Hvordan vil du så forklare at

Gør det mpske. Er dog IKKE sælge..

> helt friske motorer kan have et olieforbrug, som så forsvinder efter noget
> tid/km.?. Det er netop tegn på at motoren er tilkørt, når det

"..kan have" ?? ja..nogle..andre ikke !!

> falder/stabilisere sig. Mange er blevet overrasket over deres helt nye bil
> bruger olie, så det er ikke for sjov, når instruktionsbogen siger "check
> olien".

Nemlig..står det er det ikke for sjov..men står det nu også i alle?? godt så
>
>



Henrik Vestergaard (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Vestergaard


Dato : 08-07-05 09:46

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev Fredag den 8. juli
2005 10:02 i beskeden <42ce32d7$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> i
gruppen dk.fritid.bil:

>
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> |
> | Øøøhhh, hvad har tilkørslen med olien at gøre?
> |
> Tilkørsel er fin-tilpasning,tilslidning, en lidt "dårlig" olie vil gøre at
> det sker hurtigere.

Sikke noget forbandet sludder...

En dårlig olie vil gøre at slitagen bliver større, men kan også medføre
andre skavanker. Desuden er det en skrøne at den fabriksnye olie skulle
være dårligere. Tværtimod, for normalt kører folk bare indtil første
service, og i gamle dage grinte folk lidt når man valgte at tilkøre med 1
eller 2.000 km for derefter at skifte olie og filter efter så kort tid.

Erfaringen har dog vist, at det *er* den rigtige strategi at få spåner m.v.
ud af systemet efter det korte interval -- men aldeles ikke med brug af en
ringere olie i en ny bil. Går det galt i det interval vil det kunne ses på
tekniske målinger hos forhandleren, og du kan kysse garantidækningen
stensikkert farvel.

--
Med venlig hilsen
Henrik, Dianalund
"Never assume malice for what stupidity can explain"
"Prejudice -- the reason of fools"

Ukendt (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-07-05 10:44


"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

| En dårlig olie vil gøre at slitagen bliver større, men kan også medføre
| andre skavanker.

Netop, derfor det korte 1. interval, nyere biler har det ikke godt med
mineralsk olie, om den er dårlig?. Ellers er det ændret de sidste 8 år, min
instruktionsbog tilråder et skift efter 1000 km.

Desuden er det en skrøne at den fabriksnye olie skulle
| være dårligere. Tværtimod, for normalt kører folk bare indtil første
| service,

Jeg har heller ikke rigtig troet på rygterne, men fornyelig læse jeg det
igen på en anerkendt side, hæng mig ikke ud, men tror det var FDM vedr.
olie-standarter.

og i gamle dage grinte folk lidt når man valgte at tilkøre med 1
| eller 2.000 km for derefter at skifte olie og filter efter så kort tid.

Folk uden teknisk forstand, er alt tid så "kloge" og vælger de nemme
løsninger- "Jeg ved bedst, for det siger sælgeren selv, og han er sååå flink
;)).



Henrik B. (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 08-07-05 10:48


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:42ce4a75$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Desuden er det en skrøne at den fabriksnye olie skulle
> | være dårligere. Tværtimod, for normalt kører folk bare indtil første
> | service,
>
> Jeg har heller ikke rigtig troet på rygterne, men fornyelig læse jeg det
> igen på en anerkendt side, hæng mig ikke ud, men tror det var FDM vedr.
> olie-standarter.

Bilfabrikkerne påfylder alm. fuldsyntetisk olie, på de nye motorer, når de
forlader fabrikken.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Torben E (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 10-07-05 07:13


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42ce2fa3$0$59787$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Øøøhhh, hvad har tilkørslen med olien at gøre?
>

Når jeg skal køre noget til, er det med mineralsk olie + en
hel del korte træk med bundgas, med indlagte pauser med
let gas, sådan får man efter min mening den bedste pasning
mellem cyl + stempelringe. Tvivlere må gerne komme og
mærke komp på de køretøjer jeg har der er kørt til efter
det princip.
(Honda XL600R (620cc-10.5-1 i komp) + CD 50 (110cc))

Torben E



Ukendt (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-05 08:57


"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:42d0bc52$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...


> Når jeg skal køre noget til, er det med mineralsk olie + en
> hel del korte træk med bundgas, med indlagte pauser med
> let gas, sådan får man efter min mening den bedste pasning
> mellem cyl + stempelringe. Tvivlere må gerne komme og
> mærke komp på de køretøjer jeg har der er kørt til efter
> det princip.
> (Honda XL600R (620cc-10.5-1 i komp) + CD 50 (110cc))



He...og de gange du træder klampen/håndtaget i bund,
burde ikke 'tilpasse' delene så meget, at du ligefrem
inviterer til kompressionsafprøvningstvivler test.

Jeg tror varieret kørsel uden sejtræk/overdrejning
samt olieskift før tid er en bedre løsning.

Ved jævn rolig blandet kørsel tilpasses
delene nemmelig i dên tempo, bilen
vil køre i, for det meste, resten af sine dage.



Torben E (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 10-07-05 11:08


"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse
news:42d0d4d4$0$61634$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Jeg tror varieret kørsel uden sejtræk/overdrejning
> samt olieskift før tid er en bedre løsning.
>
> Ved jævn rolig blandet kørsel tilpasses
> delene nemmelig i dên tempo, bilen
> vil køre i, for det meste, resten af sine dage.
>

Nope, det man vil ha´ er tilpasning / slibning af stempelringe
kontra cylinder, det man vil søger er høje forbrændingstryk,
det er trykket der holder ringene ud mod væggen.
Der for den mineralske olie, og det sker de første 50-100 km,
Bliver den kørt for forsigtigt sker det ikke, men det står jo enhver
frit for at gøre som man tror er rigtigt.

Jeg skifter forøvrigt olie under tilkørsel ved 100 km, igen til
mineralsk olie, kører til 500-1000, og skifter så til syntet olie.

Torben E




Ukendt (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-05 19:22


"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:42d0f397$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...


> Nope, det man vil ha´ er tilpasning / slibning af stempelringe
> kontra cylinder, det man vil søger er høje forbrændingstryk,
> det er trykket der holder ringene ud mod væggen.
> Der for den mineralske olie,

Hvor er den største forskel i anv. af en mineralsk
olie kontra en fuldsyntetisk ved alm. jævn fart ?



Torben E (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 10-07-05 19:58


"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse
news:42d16732$0$28344$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvor er den største forskel i anv. af en mineralsk
> olie kontra en fuldsyntetisk ved alm. jævn fart ?
>

Det er vel prisen, og skifteintervallerne, smøringsmæssigt
tror jeg ikke der er meget fordel under lav belastning.

Torben E



Kim Andersen (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Kim Andersen


Dato : 08-07-05 08:58


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
news:42ce27f8$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Kim Andersen" <_dingdong@dingeling> skrev i en meddelelse
>
> | Hmm, det med at skifte olie, hvad med de biler som har "longlife" olie,
> hvor
> | service intervallet kan være op til 30.000 til 50.000 km.
>
> Hvad siger Instruktionsbogen?, tidligere var det sådan at bilerne var
> påfyldt gl.dags mineralsk olie ab. fabrik, så tilkørslen skete lidt
> hurtigere, og derfor skift allerede v. 1000 km. .
>

Ikke denne her, i Instruktionsbogen står der at man skal følge
serviceplanen, når jeg så kigger i serviceplanen står der hver. 30.000 km
eller hvert 2. år. Og værkstedet har skrevet, vi ses ved 30.000 km eller
Juni 2007, hvad der nu kommer først. Bilen har kørt 3257 km.
Har lige checket olie og kan se at den er inden for det område den skal
være, men jeg har også lagt mærke til at olien er skiftet fra en gylden
farve til sort.




Ukendt (08-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-07-05 10:48


"Kim Andersen" <_dingdong@dingeling> skrev i en meddelelse

| Ikke denne her, i Instruktionsbogen står der at man skal følge
| serviceplanen,

Så må man håbe de har ret, og den holder så længe du er ejer ;).



Lars Bonnesen (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Bonnesen


Dato : 10-07-05 10:50

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> wrote in message
news:42ca6541$0$21445$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Jeg har lige oplevet en debat om, hvorvidt en ny bil skal "køres til".
>
> Hvad skal man tro og mene og gøre?

Jeg har kun haft én bil fra ny (Mazda 323), og var også selv i meget stor
tvivl om, hvordan man skulle køre de første kilometer. Solgte bilen da den
havde kørt vel 300.000 km., uden at den har noget synderligt olieforbrug.
Mekanisk var bilen helt i orden.

Det jeg gjorde var at køre bilen varm stille og roligt, og når den var varm,
så fik den de hug, som jeg havde lyst til at give den. Kørte den også helt
ud i gearene, hvilket jeg også fik at vide er godt en gang i mellem (så
motoren bliver "luftet ud"). Sørgede desuden for at undgå ultrakorte ture.

Vh, Lars.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste