Generator hyler?? (VW Golf IV)
Fra : Steen F.

Dato : 04-07-05 21:47

Som nogle af jer måske husker, så havde min Golf IV 2,0 benzin (årg. 03) et
problem med, at motoren kom med en vedvarende hyletone engang imellem. Lyder
lidt som en turbo-hylen (bare kraftigere), der altså stiger og falder i takt
med omdrejningstallet. Jeg fandt aldrig ud af hvad der var galt. Men nu har
jeg opdaget noget nyt, som måske kan få nogle af de kloge hoveder herinde
til at komme med et bud...

Når motoren er tændt, og jeg tænder for bilstereo-anlæget, så kommer
hyletonen! Og når jeg slukker for anlæget - gæt hvad? Så stopper hyletonen!
hehe Det er ikke noget vildt anlæg, blot en CD-radio og en 2x70W
effektforstærker i baggagerummet og 4 højttalere. Kan det være generatoren
der hyler? Den har måske svært ved at levere strøm nok?

MVH Steen

Fra : N/A

Dato : 05-07-05 06:20

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 06:20

| Nej, du har en stelsløjfe. Det er dine højttalere der hyler.

Hvorefter du self. forklare manden, hva' det går ud på? ;). Klaus tror det
skyldes, du har flere stelforbindelser, fx. både på CD-radioen og
forstærkeren, som så self. igen er forbundet til hinanden. Det kan nu fx.
også skyldes at signalkablet ligger for tæt ved et. strømkabel til fx.
forstærkeren. Måske hjælper det at sætte en støj-kondensator på 10-100 nF på
generatoren, bil-pusheren har den.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-07-05 06:32

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Hvorefter du self. forklare manden, hva' det går ud på?

Ja, når han har svaret på, om det er gennem højttalerne lyden kommer

> [...]
> forstærkeren, som så self. igen er forbundet til hinanden. Det kan nu fx.
> også skyldes at signalkablet ligger for tæt ved et. strømkabel til fx.

Tæt på !

> Måske hjælper det at sætte en støj-kondensator på 10-100 nF på
> generatoren, bil-pusheren har den.

Meget sjældent.... men det hænder.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : -MartinS.-

Dato : 09-07-05 19:44

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message news:<42C9A0A5.EBA775DF@du.kan.finde.den>...
> Fra motoren, eller ud gennem højttaleren ?

Beklager den sene svartid, men min computer har været i stykker (det
er den faktisk stadig, men skriver fra en kammarat).

Jeg tror ikke lyden kommer fra højttalerne. Hvis jeg skruer volumen
helt ned på 0, så hyler det stadig i takt med omdrejningstallet. Det
lyder som om "noget" er på overarbejde ude i motorrummet.

MVH Steen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-07-05 23:12

"-MartinS.-" skriver:

> Jeg tror ikke lyden kommer fra højttalerne. Hvis jeg skruer volumen
> helt ned på 0, så hyler det stadig i takt med omdrejningstallet. Det
> lyder som om "noget" er på overarbejde ude i motorrummet.

Og slukker du for anlægget, tier det så stille ?

Fra : -MartinS.-

Dato : 10-07-05 02:54

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message news:<42D04B9B.1EEAC673@du.kan.finde.den>...
> "-MartinS.-" skriver:

> Og slukker du for anlægget, tier det så stille ?

Ja, når motoren kører fx. i tomgang og jeg hhv. tænder og slukker for
cd-radioen, så følger hyletonen med. Jeg har endda prøvet at fade
lyden helt om til højttalerne i hattehylden (med volumen på 0), men
hyletonen er stadig at høre. Kan der være noget i mortorrummet (eller
under instrumentbrættet) som bliver aktiveret når man tænder radioen??
Strømkablet fra bilbatteriet og til eff.forstærkeren i baggagerummet
er af kraftig dimension, og der er monteret en sikring 15 cm fra
batteriet. Men kan generatoren være kommet på overarbejde, så der
opstår en _mekanisk_ hyletone i den? (og ikke elektrisk støj). Det
lyder som en rem der er strammet for hårdt eller for blødt når den
hyler...

MVH Steen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-07-05 07:10

"-MartinS.-" skriver:

> Ja, når motoren kører fx. i tomgang og jeg hhv. tænder og slukker for
> cd-radioen, så følger hyletonen med.

Overvej at åbne motorrummet og lad en anden tænde for anlægget. Så burde
du kunne lokalisere, hvor støjen kommer fra

> Jeg har endda prøvet at fade
> lyden helt om til højttalerne i hattehylden (med volumen på 0), men
> hyletonen er stadig at høre.

Skide være med om du skruer op eller ned, det er signalet du sender fra
radione, har du stelsljøfer, indstrålet generatorstøj eller en defekt
forstærker, er de ligeglade med signalet.

Fra : Thomas Johansen

Dato : 05-07-05 08:11

> [...]
> effektforstærker i baggagerummet og 4 højttalere. Kan det være generatoren
> der hyler? Den har måske svært ved at levere strøm nok?

Hvis det er gennem høltalerne den hylen kommer, så er der generator støj.
Denne højfekvente støj følge naturligvis motorens omdrejninger og bliver
højer og højer. Støjen vil være i hele 12 V lednings nettet. De fleste biler
(tror faktisk alle) har et meget dårlig elnet rent støjmæssigt, da der ingen
tiltag er for at fjerne støjen. Hvis det er gennem dine højtaler den kommer,
synes jeg det er meget underligt at dit anlæg ikke selv magter at filtrere
denne støj ud. (Støjen fra 12V forplanter sig gennem forstærke og ud i
højtalerne). Har kun set det med meget billige DVD systemmer til bilen.
Jeg ville prøve med en højpas filter på forsyningen til din forstærker/audio
system. Pøv evt. først med en simpel kondensator. Man kan sikkert købe
færdige støjfilter i diverse bilsteroe butikker (Dog uden at vide det).

Kommer hylen ikke fra højtalerne så glem denne post

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-07-05 09:04

Thomas Johansen skriver:

> Jeg ville prøve med en højpas filter på forsyningen til din forstærker/audio
> system.

Lavps filter.....

Har tit set det ved stelsløjfer, de afbrydes ved at indsætte en
isolationstransformer i signalkablet....

Fra : Thomas Johansen

Dato : 05-07-05 09:15

> Lavps filter.....

Ja..naturligvis !!

> Har tit set det ved stelsløjfer, de afbrydes ved at indsætte en
> isolationstransformer i signalkablet....

Med meget held kunne en ferit kerne også gøre trikket (Tror jeg dog ikke)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-07-05 09:28

Thomas Johansen skriver:

> Med meget held kunne en ferit kerne også gøre trikket (Tror jeg dog ikke)

Nejjjaheeeej. Som regele er det groud loop der laver den slags hyleri.