/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk kun foran?
Fra : tb


Dato : 02-07-05 23:49

Er lidt nærig/ønsker at priotere anderledes. Whatever. Men det udløser
følgende spørgsmål:

I en forhjulstrækkende bil, er både træk + hoveddelen af bremsekræften på
forhjulene. Desuden vil en udskridning af bagenden ikke være nær så kritisk
som en udskridning af forenden.

Derfor: Vil man ikke komme ganske langt ved blot at sætte vinterdæk på
fordækkene (når det altså bliver koldt ikk ?



 
 
Brizz (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 03-07-05 00:57

tb wrote:
> Er lidt nærig/ønsker at priotere anderledes. Whatever. Men det udløser
> følgende spørgsmål:
>
> I en forhjulstrækkende bil, er både træk + hoveddelen af bremsekræften på
> forhjulene. Desuden vil en udskridning af bagenden ikke være nær så kritisk
> som en udskridning af forenden.
>
> Derfor: Vil man ikke komme ganske langt ved blot at sætte vinterdæk på
> fordækkene (når det altså bliver koldt ikk ?

Så du mener altså ikke dit og dine med menneskers liv er mere værd en ca
2000kr som et par udemærket vinterdæk koster(2 stk)

Skræmmende.

Teoretisk kan jeg godt følge din tankegang. Men håber det kun var
teoretisk du mente?

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Pilots witout fuel are pedestrians

Aksel (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 03-07-05 00:07


"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:da75kk$13sl$1@newsbin.cybercity.dk...
> Er lidt nærig/ønsker at priotere anderledes. Whatever. Men det udløser
> følgende spørgsmål:
>
> I en forhjulstrækkende bil, er både træk + hoveddelen af bremsekræften på
> forhjulene. Desuden vil en udskridning af bagenden ikke være nær så
> kritisk
> som en udskridning af forenden.
>
> Derfor: Vil man ikke komme ganske langt ved blot at sætte vinterdæk på
> fordækkene (når det altså bliver koldt ikk ?
>

Du har ret i at man vil kunne køre ligeud i sne med vinterdæk på forhjulene
alene, men stabiliteten ved bremsning vil være elendig, man skal altid have
de dæk der har bedst greb på baghjulene.

Du har absolut ikke ret i at en baghjulsudskridning ikke er så kritisk som
en forhjulsudskridning.

Det er ulovligt at køre med vinterdæk på to hjul.

Hilsen Aksel



Aksel (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 03-07-05 22:40



> Du har absolut ikke ret i at en baghjulsudskridning ikke er så kritisk som
> en forhjulsudskridning.
>
>

Uddybning af udskridning.

Hvis dine baghjul har dårligst greb vil du ved for høj hastighed i et sving
skride ud med bagenden, så skal du koble ud og styre kontra, men meget
hurtigt og korrekt, ellers snurrer du den modsatte vej, det kræver meget
øvelse som de færreste danskere har mulighed for at få.
Hvis forhjulene skrider kan du normalt nøjes med at koble ud, og
selvfølgelig lade være med at bremse.

Hvis du kører alt for hurtigt i svinget er den eneste forskel normalt om du
kører forlæns eller baglæns ud i grøften.

Ved bremsning vil du også let snurre rundt hvis dine bagdæk ikke har
ordentlig vejgreb.

Hilsen Aksel



Lars [6710] (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 03-07-05 00:16

tb wrote:
> I en forhjulstrækkende bil, er både træk + hoveddelen af bremsekræften på
> forhjulene.

Her har du 100 % ret

>Desuden vil en udskridning af bagenden ikke være nær så kritisk
> som en udskridning af forenden.

her kan du ikke tage mere fejl !!!!!


>
> Derfor: Vil man ikke komme ganske langt ved blot at sætte vinterdæk på
> fordækkene (når det altså bliver koldt ikk ?


ens dæk typer på alle 4 hjul er et lovkrav !!!


Klaus D. Mikkelsen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-07-05 07:17

tb skriver:
>
> I en forhjulstrækkende bil, er både træk + hoveddelen af bremsekræften på
> forhjulene.

Korrekt

> Desuden vil en udskridning af bagenden ikke være nær så kritisk
> som en udskridning af forenden.

Næsten korekt

> Derfor: Vil man ikke komme ganske langt ved blot at sætte vinterdæk på
> fordækkene (når det altså bliver koldt ikk ?

Nej

Bagenden bruger du til at kunne "køre ligeud med", vil den slippe før
forenden, får du mange udskridninger af bagenden og skal korrigere tit.
Køb helårsdæk i stedet til bilen.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Sorensen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sorensen


Dato : 03-07-05 11:38

In article <42C782BF.4EF20ACF@du.kan.finde.den>, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>
> Bagenden bruger du til at kunne "køre ligeud med", vil den slippe før
> forenden, får du mange udskridninger af bagenden og skal korrigere tit.
> Køb helårsdæk i stedet til bilen.
>
> Klaus

Helt enig - det gjorde jeg sidst. Jeg kører i Storkøbenhavn, og helårs har
en klar fordel frem for sommerdæk når det er lidt glat. De står nok ikke
_helt_ så godt fast på tør vej om sommeren, men da kører de fleste af os
jo også længst fra skridgrænsen.

Ellers er ulemperne at de er lidt dyrere (3600 for 4 i 185/70/14R) og man
bruger nok lidt mere benzin ift sommerdæk - 1/2 km/l er mit indtryk.

/Martin

tb (03-07-2005)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 03-07-05 12:34

> Helt enig - det gjorde jeg sidst. Jeg kører i Storkøbenhavn, og helårs har
> en klar fordel frem for sommerdæk når det er lidt glat. De står nok ikke
> _helt_ så godt fast på tør vej om sommeren, men da kører de fleste af os
> jo også længst fra skridgrænsen.
>
> Ellers er ulemperne at de er lidt dyrere (3600 for 4 i 185/70/14R) og man
> bruger nok lidt mere benzin ift sommerdæk - 1/2 km/l er mit indtryk.

Ellers nogle erfaringer med helårdsdæk ? Det gør det jo lidt nemmere med
kun 1 sæt fælge osv. Jeg har indtil videre kørt med vinterdæk hele året og
det har virket rigtigt godt, men nu skal der altså snart nye på af en art.



Martin Sorensen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sorensen


Dato : 03-07-05 13:27

In article <da8ig8$2ecg$1@newsbin.cybercity.dk>, "tb" <skodskod@yahoo.com>
wrote:

> > Helt enig - det gjorde jeg sidst. Jeg kører i Storkøbenhavn, og helårs har
> > en klar fordel frem for sommerdæk når det er lidt glat. De står nok ikke
> > _helt_ så godt fast på tør vej om sommeren, men da kører de fleste af os
> > jo også længst fra skridgrænsen.
> >
> > Ellers er ulemperne at de er lidt dyrere (3600 for 4 i 185/70/14R) og man
> > bruger nok lidt mere benzin ift sommerdæk - 1/2 km/l er mit indtryk.
>
> Ellers nogle erfaringer med helårdsdæk ? Det gør det jo lidt nemmere med
> kun 1 sæt fælge osv. Jeg har indtil videre kørt med vinterdæk hele året og
> det har virket rigtigt godt, men nu skal der altså snart nye på af en art.

En detalje hvis du ser på pengene: Helårsdæk er formelt set vinterdæk, så
det skulle være lovligt at køre med 2 af dine gamle vinterdæk + 2 nye
helårsdæk.

Om det så er en god ide skal jeg ikke gøre mig klog på.

/Martin

Klaus D. Mikkelsen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-07-05 16:59

tb skriver:
>
> Ellers nogle erfaringer med helårdsdæk ? Det gør det jo lidt nemmere med
> kun 1 sæt fælge osv.

Det er det også. Kørte med de førte 2 biler kun på helårsdæk, inden jeg
blev "overmandet" af et sæt alufælge.

Det fungerede fint og med Michelin som foretrukkent dækmærke. Mange
kilometer på dækkene, udemærket vedhæftning på både tør, våd og sne/is
vej.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kito (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Kito


Dato : 03-07-05 08:35


"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:da75kk$13sl$1@newsbin.cybercity.dk...
> Er lidt nærig/ønsker at priotere anderledes. Whatever. Men det udløser
> følgende spørgsmål:
>
> I en forhjulstrækkende bil, er både træk + hoveddelen af bremsekræften på
> forhjulene. Desuden vil en udskridning af bagenden ikke være nær så
> kritisk
> som en udskridning af forenden.
>
> Derfor: Vil man ikke komme ganske langt ved blot at sætte vinterdæk på
> fordækkene (når det altså bliver koldt ikk ?
>


Jeg kan godt følge spørgsmålet men når fagkundskaben spørges, så skal de
bedste dæk monteres på baghjulene. Det er ikke noget problem når det går
fremad, men ved udskridning er det helt klart det sikreste. >
Sikkerhedsselen og airbags kan jo også undværes når det går godt. det er
føste når det går galt man måske oplever værdien af sikkerheden.
Jeg er lidt usikker på om mønstret skal være af samme type, forstår på den
måde, hvis dækket hedder det samme og der er ændret lidt på udsenet af
mønstet, om det så er ulovligt at køre med.

vh
Poul



Hans L. Jørgensen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 03-07-05 19:58


"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:42c79533$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> Jeg er lidt usikker på om mønstret skal være af samme type, forstår på den
> måde, hvis dækket hedder det samme og der er ændret lidt på udsenet af
> mønstet, om det så er ulovligt at køre med.
>

Mønstret er i sig selv ikke afgørende, heller fabrikatet.

Derimod skal der være samme dæktype, vinterdæk, sommerdæk, helårsdæk eller
terrændæk.

Altså når der alene tages hensyn til lovgivningen



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Non-Desperado (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Non-Desperado


Dato : 03-07-05 08:51

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev:

>Er lidt nærig/ønsker at priotere anderledes. Whatever. Men det udløser
>følgende spørgsmål:
>
>I en forhjulstrækkende bil, er både træk + hoveddelen af bremsekræften på
>forhjulene. Desuden vil en udskridning af bagenden ikke være nær så kritisk
>som en udskridning af forenden.
>
>Derfor: Vil man ikke komme ganske langt ved blot at sætte vinterdæk på
>fordækkene (når det altså bliver koldt ikk ?

Personligt kører jeg kun i DK om vinteren (eller hvad man nu skal
kalde den årstid) og jeg bruger sommerdæk (Hankook Centrum K702)
hele året uden problemer.
Det er kun ved sne at et vinterdæk har en egentlig fordel, og
hvor mange dage om året er der sne på vejene ?

Hvis man ikke ræser af sted, så kan et par "Viborg"-vinterdæk
også klare mosten.

Nogle sværger til de dyreste dækmærker fordi at de tror at de
bliver bedre bilister af det. Men når det går galt skyldes det
som regel en "Fejl 40" uanset dækmontering.

Så hvis du er sparsommelig (og i stand til at køre efter
forholdene) så kør med sommerdæk året rundt, alternativt med
regummierede vinterdæk om vinteren.

--
Jo mere vi lærer, desto mere ved vi. Jo mere vi ved,
desto mere glemmer vi. Jo mere vi glemmer, desto mindre ved vi.
Jo mindre vi ved, desto mindre glemmer vi.
Jo mindre vi glemmer, desto mere ved vi...

Ollie (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Ollie


Dato : 03-07-05 23:56


>
> Personligt kører jeg kun i DK om vinteren (eller hvad man nu skal
> kalde den årstid) og jeg bruger sommerdæk (Hankook Centrum K702)
> hele året uden problemer.
> Det er kun ved sne at et vinterdæk har en egentlig fordel, og
> hvor mange dage om året er der sne på vejene ?
>
> Hvis man ikke ræser af sted, så kan et par "Viborg"-vinterdæk
> også klare mosten.
>
> Nogle sværger til de dyreste dækmærker fordi at de tror at de
> bliver bedre bilister af det. Men når det går galt skyldes det
> som regel en "Fejl 40" uanset dækmontering.
>
> Så hvis du er sparsommelig (og i stand til at køre efter
> forholdene) så kør med sommerdæk året rundt, alternativt med
> regummierede vinterdæk om vinteren.

Ja og hvis så bare I kunne lære at blive væk fra vejene de få dage der
er sne, så kunne vi andre også komme på arbejde til tiden!!

Jeg har altid vinterdæk på fra oktober til marts og har ingen problemer
med at kommer frem. (Jeg bor på landet)

Der er kun problemer når der holder en eller anden "idiot" med
sommerdæk ved en vej med lidt stigning og ikke kan komme igang.

Så for min skyld må I gerne køre med sommerdæk hele året, bare I bliver
væk når det er rigtigt glat, men det glemmer de fleste jo desværre.

Mvh
Ole

Non-Desperado (04-07-2005)
Kommentar
Fra : Non-Desperado


Dato : 04-07-05 06:01

Ollie <ollie@whatdoyouthink.com> skrev:

>Jeg har altid vinterdæk på fra oktober til marts og har ingen problemer
>med at kommer frem. (Jeg bor på landet)
>
Ja uha, hvor er vinterdæk bare gode når der er isslag...

>Der er kun problemer når der holder en eller anden "idiot" med
>sommerdæk ved en vej med lidt stigning og ikke kan komme igang.

Korrekt, men kombinationen "Idioi" og "Vinterdæk" kommer heller
ikke over stigningen.

>Så for min skyld må I gerne køre med sommerdæk hele året, bare I bliver
>væk når det er rigtigt glat, men det glemmer de fleste jo desværre.

"Rigtigt glat" .....er det isslag eller sneglat ?

--
Jo mere vi lærer, desto mere ved vi. Jo mere vi ved,
desto mere glemmer vi. Jo mere vi glemmer, desto mindre ved vi.
Jo mindre vi ved, desto mindre glemmer vi.
Jo mindre vi glemmer, desto mere ved vi...

Ollie (04-07-2005)
Kommentar
Fra : Ollie


Dato : 04-07-05 21:16

In article <reghc155ppqsa6r96f27hunn6efr01e7l6@4ax.com>, Non-Desperado
<dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> wrote:


>
> >Der er kun problemer når der holder en eller anden "idiot" med
> >sommerdæk ved en vej med lidt stigning og ikke kan komme igang.
>
> Korrekt, men kombinationen "Idioi" og "Vinterdæk" kommer heller
> ikke over stigningen.
>
>Nej det har du sku nok ret i

Mvh
Ole

Ukendt (04-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-07-05 06:44


"Ollie" <ollie@whatdoyouthink.com> skrev i en meddelelse

| Jeg har altid vinterdæk på fra oktober til marts og har ingen problemer
| med at kommer frem. (Jeg bor på landet)
|
Så husker du at smide dem ud, når de er slidt ned til "4mm.", el. når de er
4 år gl??. Ellers er det mest oppe i dit hoved, de er så ski... effektive,
læs; ellers kan du lige så godt nøjes med dine sommerdæk.



Lisbeth (04-07-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth


Dato : 04-07-05 07:28

"Ollie" <ollie@whatdoyouthink.com> skrev i en meddelelse
news:040720050056257595%ollie@whatdoyouthink.com...

> Jeg har altid vinterdæk på fra oktober til marts og har ingen problemer
> med at kommer frem. (Jeg bor på landet)
> Der er kun problemer når der holder en eller anden "idiot" med
> sommerdæk ved en vej med lidt stigning og ikke kan komme igang.

Enig!

Jeg bor i en bakket by - og bor selv halvvejs oppe af en af de mest stejle i
byen. Jeg har aldrig selv haft problemer med at komme frem på mine
vinterdæk, men er utallige gange blevet bremset af fjolser på sommerdæk, der
IKKE kan komme op.

Senest da jeg en vinterdag (hvor det ikke engang sneede) var passager i en
splinterny Volvo med sommerdæk. Føreren mente nemlig, at vinterdæk er for
tøsedrenge og dårlige bilister.

Bilen nåede 50 meter op af "min" gade, så gled vi baglæns. Igen og igen.
En time forinden var jeg kørt op uden problemer. På vinterdæk. Det var nok
til definitivt at overbevise mig om, at jeg ikke skal køre på sommerdæk om
vinteren.

Mvh. Lisbeth





Michael Rasmussen (03-07-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 03-07-05 11:59

"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:

>Er lidt nærig/ønsker at priotere anderledes. Whatever. Men det udløser
>følgende spørgsmål:

>I en forhjulstrækkende bil, er både træk + hoveddelen af bremsekræften på
>forhjulene. Desuden vil en udskridning af bagenden ikke være nær så kritisk
>som en udskridning af forenden.

>Derfor: Vil man ikke komme ganske langt ved blot at sætte vinterdæk på
>fordækkene (når det altså bliver koldt ikk ?

Man kan selvfølgelig prioritere på mange måder - Men tænk lige på, at de
fire dæk er det eneste der holder dig på vejen - og dermed i live

Det er nok en følge af min tid i Nordsverige, men jeg kører helt
konsekvent på vinterdæk fra medio oktober til medio marts. Nok har vi
ikke ret mange dage med sne i Danmark, men der er mange dage hvor
temperaturen ligger omkring frysepunktet, og vejene er glatte. Og der
har jeg immervæk god glæde af mine vinterhjul.

Ideen med at nøjes med vinterhjul på de trækkende forhjul er ren
galimatias. De bedste dæk skal sidde bagude. Baghjulsudskridning er
noget af det værste du kan komme ud for...

- - - - -

Måske skal vi tage en tur på glatførebanen: Jeg med vinterdæk, og du med
sommerdæk. Jeg er ikke et sekund i tvivl om hvem der klarer sig bedst
under nedbremsning og i undvigemanøvrer

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Christian B. Andrese~ (04-07-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 04-07-05 09:12


"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
news:da75kk$13sl$1@newsbin.cybercity.dk...
> Er lidt nærig/ønsker at priotere anderledes. Whatever. Men det udløser
> følgende spørgsmål:
>
> I en forhjulstrækkende bil, er både træk + hoveddelen af bremsekræften på
> forhjulene. Desuden vil en udskridning af bagenden ikke være nær så
kritisk
> som en udskridning af forenden.

Bååååt. Lige der tager du fejl. De bedste dæk skal altid være bagpå, da en
baghjulsudskridning er farligere og sværere at rette op.

> Derfor: Vil man ikke komme ganske langt ved blot at sætte vinterdæk på
> fordækkene (når det altså bliver koldt ikk ?

Nej, men heldigvis vil jeg sikkert møde dig men det er dig som ligger i
grøften, for du vil med garanti opleve en snurretur hvis det er det setupo
du vil køre med.

HUSK: Det er dækkene, og kun dækkene som stopper bilen.


--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B
min CMT.com 3) http://makeashorterlink.com/?X5943575B
top 4 juni 2005: 4) http://makeashorterlink.com/?N2EA36C4B



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste