Bil under 30K - forhandler eller privat
Fra : Nicolai Lang

Dato : 02-07-05 21:10

Hej gruppe,

Jeg går stadig og funderer over hvad den næste dyt skal være, og
kigger mig lidt omkring.

Sagen er:

- Ikke meget forstand på biler - har haft 2 gennem de sidste 7 år
(Polo '84 og Neon '95). Men jeg kan se, føle og høre ;)

- Regner med at bruge mellem 15 og 25 K på en bil til de næste par år
(til den tid er økonomien nok til enten leasing eller ny bil i ~160K
klassen)

Jeg er godt klar over at man ikke får så meget hos forhandlere til den
pris, men jeg ser da nogen der har f.eks. Fiat Punto eller Tipo til
under 30K.

Hvad står jeg mig bedst ved, hvis nu det ikke er muligt at få en
bilekspert med ud at se på bilerne? Forhandler eller Privat?

Altså - er der noget vægtigt argument mod at købe privat?

På forhånd tak
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Martin Sorensen

Dato : 02-07-05 21:33

In article <ilsdc15sr1j10du426i0dt41ks00ao4g6t@4ax.com>, Nicolai Lang
<nnews0404051902@hjorth.com> wrote:

> [...]
> bilekspert med ud at se på bilerne? Forhandler eller Privat?
>
> Altså - er der noget vægtigt argument mod at købe privat?

Efter min mening ikke i den prisklasse. Find evt en mekaniker, stik ham en
plovmand og få ham til at gå med. Se evt på et par biler af samme type -
så får du hurtigt en fornemmelse af hvad der er godt og hvad der ikke er.

Jeg så engang en professionel checke en en ældre Corolla. Det tog 5
minutter, skærmkanter, kig på sæder, kig på motor - så var han klar til at
købe.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-05 23:17

"Nicolai Lang" <nnews0404051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bilekspert med ud at se på bilerne? Forhandler eller Privat?
>
> Altså - er der noget vægtigt argument mod at købe privat?

Hej

Afgjort købe privat, når det er i den prisklasse. Forvent at forhandleren
tjener omkring 15000,- på sådan en bil (eller fiat, for den sags skyld).
Private får lidt mere for en bil, når de sælger den til en anden privat
fremfor til forhandleren, MEN det er afgjort køberen der opnår den største
besparelse.
Lad os antage at du sparer ca. 10.000 (det er vist ikke helt ved siden af).
Hvis du køber ved forhandleren er der (ofte) garanti på - men man skal dælme
være uheldig for at skulle bruge 10.000 på rep, hvis bilen iøvrigt er
nysynet.
Personligt ville jeg betale en mek. for at kigge med - eller få et aut
værksted til at kigge den igennem. Nogen gør det gratis og andre tager en
beskeden betaling for det. Ford i Aalborg gjorde det gratis for mig. (det
var så godt nok et synstjek).
Dærnæst ville jeg finde en bil, der kører mange af, der er meget nemmere at
få brugte (billige) reservedele til sådan en. Corolla, 323, Escort el.
lignende. Få så en der har været undervognsbehandlet, så du ikke skal bruge
10K på pladearbejde, næste gang bilen skal synes.
Og endelig - køb en der har kørt på landevejen (jylland) og ikke kø-kørsel
(storkbh). Der er stor forskel på hvor slidt motoren er.

Mvh Tommy