Loadindex på trailer...
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-05 11:16

Hejsa...

For et stykke tid siden var der en trailer mand, der påstod at man måtte
overskrive loadindexet på et trailerhjul med 10 %, da det ikke udnyttede
maks. hastigheden på dækket. Et dæk, der må kører 160 km/t og laste 487,
burde jo uden problemer kunne laste 500 kg ved blot 80 km/t...

Nogen der kan af- eller bekræfte det med de 10 %?

Fra : Leonard

Dato : 02-07-05 17:32

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Nogen der kan af- eller bekræfte det med de 10 %?

Næh, men jeg mener at du husker rigtigt nok ...
.... ikke til meget hjælp, hva

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : alexbo

Dato : 02-07-05 17:49

"Morten Fruergaard" > skrev

> [...]
> burde jo uden problemer kunne laste 500 kg ved blot 80 km/t...
>
> Nogen der kan af- eller bekræfte det med de 10 %?

Et eller andet er der om det, men hvor meget og hvordan ved jeg ikke.

Vejledning for bilsyn
(1) Dæk

a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk
og være beregnet til mindst køretøjets tophastighed. Ved kontrol af dæks
bæreevne kan STRO's databog benyttes, herunder de i tabeller anførte
korrektioner for belastning i afhængighed af hastighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan / Kolding

Dato : 02-07-05 19:58

> [...]
> bæreevne kan STRO's databog benyttes, herunder de i tabeller anførte
> korrektioner for belastning i afhængighed af hastighed.

Aksel !

Når du nu henviser til STRO, så skulle du lige have læst
lidt mere. For det er nemlig her det står ang. at overstige load indekset.

I min 2000 udgave side 30 står følgende:

3: Traileranvendelse - for personbildæk monteret på campingvogn eller
trailer op til
100 km/t tillades en forøgelse af den maxsimale belastning med 10%.
Lufttrykket skal
da øges med mindst 20 kPa.

Allan / Kolding

Fra : alexbo

Dato : 02-07-05 20:18

"Allan / Kolding" skrev

> Aksel !
Alex

> Når du nu henviser til STRO,
Det gjorde jeg ikke, jeg citerede en vejledning der henviste til STRO, og
eftersom der er en sådan vejledning konkluderede jeg at så var der nok noget
om sagen,
og det var det jeg skrev.

Jeg har ikke selv STRO.
Det havde måske været enklere hvis du bare havde svaret Morten.

mvh
Alex Christensen