Indledende import fremgangsmåde
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-06-05 15:04

Hej gruppe

Vedr. import af bil fra Tyskland så sidder jeg med et spørgsmål som jeg
ikke helt kan forholde mig til...:

Jeg sidder og surfer mobile.de og har fundet noget ala det jeg søger.

Hopper jeg så bare i en bil, drøner derned og tænker nej det var
ærgerligt den er sq solgt eller hvordan?

Ringer man først? Tager de røven på en mens man er på vej? Hvordan
sikrer man sig, at man ikke kører forgæves (ala solgt bil, fusker
forhandler mv.)?

På forhånd tak.

MVH

Fra : John Sahl

Dato : 30-06-05 15:46

Martin Johansen [6000] wrote:
> Ringer man først? Tager de røven på en mens man er på vej? Hvordan
> sikrer man sig, at man ikke kører forgæves (ala solgt bil, fusker
> forhandler mv.)?

Ja, selvfølgelig ringer man først. Eventuelt får man tilsendt mail med
bedre billeder af bilen og en bedre beskrivelse af eventuelle fejl og
mangler, og udstyr. Lav gerne flere aftaler dernede hvis udvalget af
den bil du kigger på tillader det.

Læs mere på http://bilimport.tkrath.dk

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Mogens

Dato : 30-06-05 19:00

On Thu, 30 Jun 2005 16:46:27 +0200, "John Sahl"
<spamnet@mandezonen.dk> wrote:

>Ja, selvfølgelig ringer man først.

Ja men du kender jo eksempler på, hvor sælger har handlet til anden
side trods reservation. Min nabos søn prøvede lige det i søndags.
1.500 km forgæves !

Mvh...

Fra : John Sahl

Dato : 30-06-05 19:13

Mogens wrote:
> Ja men du kender jo eksempler på, hvor sælger har handlet til anden
> side trods reservation. Min nabos søn prøvede lige det i søndags.
> 1.500 km forgæves !

Netop derfor jeg foreslår at man laver flere aftaler dernede, jeg
har heldigvis selv været heldig med de fleste af mine aftaler med
tyskere indtil videre.

Men der vil altid være nogen som sælger til den første der står
med pengene.

Der er nogen gode huskeregler ved import:

1. Vær velforberedt.
2. Handel ikke i panik.
3. Vær på trods af de 2 første regler klar til at rykke lynhurtigt
på en handel.
4. Tag tiden til at finde den rette bil, så du kender priserne, og
har undersøgt et cirkaniveau for afgiften.

Fra : Mogens

Dato : 30-06-05 19:35

On Thu, 30 Jun 2005 20:13:27 +0200, "John Sahl"
> [...]

>tyskere indtil videre.
>Men der vil altid være nogen som sælger til den første der står

Vi er begyndt at udfærdige forhåndskontrakter samt overføre en mindre
"udbetaling"

Jep

Mvh...

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-05 19:30

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Ja men du kender jo eksempler på, hvor sælger har handlet til anden
> side trods reservation. Min nabos søn prøvede lige det i søndags.
> 1.500 km forgæves !

Så bli'r man sgu noget knotten i sværen....

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-06-05 19:19

Mogens wrote:

> Ja men du kender jo eksempler på, hvor sælger har handlet til anden
> side trods reservation. Min nabos søn prøvede lige det i søndags.
> 1.500 km forgæves !

Det er sur r*v
Jeg har dog efterhånden været nede og hente en del biler syd for grænsen og
(heldigvis) aldrig været ude for at sælgeren havde solgt til anden side,
hvis det var aftalt at han/hun skulle holde bilen tilbage.
Har dog et par gange været ude for, at bilen ikke svarede til det beskrevne
og det er derfor en god ide at "helgardere" (finde flere biler), som John
også skriver.
Men generelt synes jeg ikke, at det er værre end så mange andre sælgere
herhjemme i DK.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : John Sahl

Dato : 30-06-05 19:42

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
> grænsen og (heldigvis) aldrig været ude for at sælgeren havde solgt
> til anden side, hvis det var aftalt at han/hun skulle holde bilen

"Generelt" har jeg ret gode erfaringer mht overholdelse af aftaler med
udenlandske bilsælgere.

> Har dog et par gange været ude for, at bilen ikke svarede til det
> beskrevne og det er derfor en god ide at "helgardere" (finde flere
> biler), som John også skriver.

Jeg ved ikke om jeg har vist eksemplet før her inde, men jeg
har selv været ude for, at ejerens beskrivelse ikke helt havde
hold i virkeligheden.

Sælgers beskrivelse:
http://www.autohenter.dk/unoturboie/

Og som den stod, da en af mine kammerater besigtigede bilen
for mig:
http://www.autohenter.dk/unoturboie2/

> Men generelt synes jeg ikke, at det er værre end så mange andre
> sælgere herhjemme i DK.

Nej, en bilsælger er sgu en bilsælger i hele verden

Fra : Mogens

Dato : 30-06-05 20:01

On Thu, 30 Jun 2005 20:42:08 +0200, "John Sahl"
<spamnet@mandezonen.dk> wrote:

>Jeg ved ikke om jeg har vist eksemplet før her inde, men jeg
>har selv været ude for, at ejerens beskrivelse ikke helt havde
>hold i virkeligheden.

Jep - generelt holder beskrivelsen ikke.

>Nej, en bilsælger er sgu en bilsælger i hele verden

He he - heldigvis endnu ikke på ejendomsmæglerniveau :)

Mvh...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-07-05 07:11

Mogens wrote:

> He he - heldigvis endnu ikke på ejendomsmæglerniveau :)

He he, den eneste brugtvognssælger (som jeg lige kan komme i tanker om) der
er på ejendomsmægler niveau:
http://www.danmarks-billigste-biler.dk/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-07-05 07:09

John Sahl wrote:

> "Generelt" har jeg ret gode erfaringer mht overholdelse af aftaler med
> udenlandske bilsælgere.

Samme her.

> Jeg ved ikke om jeg har vist eksemplet før her inde, men jeg
> har selv været ude for, at ejerens beskrivelse ikke helt havde
> hold i virkeligheden.

Det har jeg så også, men jeg synes ikke det er mere udbredt bare fordi man
kommer syd for grænsen, det sker lige så tit i DK.

Fra : John Sahl

Dato : 03-07-05 08:55

Per Beer Hansen wrote:
> Det har jeg så også, men jeg synes ikke det er mere udbredt bare
> fordi man kommer syd for grænsen, det sker lige så tit i DK.

Er jeg skam ikke uenig i

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-06-05 20:54

Den Thu, 30 Jun 2005 20:00:07 +0200. skrev Mogens:

> Ja men du kender jo eksempler på, hvor sælger har handlet til anden
> side trods reservation. Min nabos søn prøvede lige det i søndags.
> 1.500 km forgæves !

Fårk jeg ville blive stiktosset så da!

MVH

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-06-05 21:04

Den Thu, 30 Jun 2005 16:46:27 +0200. skrev John Sahl:

> Ja, selvfølgelig ringer man først.

Det er ingen selvfølge for mig

Jeg lever i en edb tidsalder så for mig ville det have været naturligt
at sende en mail! :)

> Eventuelt får man tilsendt mail med
> bedre billeder af bilen og en bedre beskrivelse af eventuelle fejl og
> mangler, og udstyr. Lav gerne flere aftaler dernede hvis udvalget af
> den bil du kigger på tillader det.

Det gør jeg.

> Læs mere på http://bilimport.tkrath.dk

Den nærlæser jeg og gemmer

Og så tager jeg den gamle med derned - han taler tysk som vi andre taler
dansk og jeg er ikke specielt god til tysk :D

MVH

Fra : Mogens

Dato : 30-06-05 21:22

On Thu, 30 Jun 2005 22:04:22 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<tuxx@localhost.localdomain> wrote:

>Jeg lever i en edb tidsalder så for mig ville det have været naturligt
>at sende en mail!

Så får du nok ikke handlet !

Mange tyskere opfatter e-mail som useriøst og svarer slet ikke den
slags. Så kopiér din mail på et stykke papir og fax dét i stedet. Dét
virker...

>Og så tager jeg den gamle med derned - han taler tysk som vi andre taler
>dansk og jeg er ikke specielt god til tysk :D

Fino - man kom lettest igennem facaden hos en tysker, hvis man taler
sproget. Jeg kender det fra mit job, hvor jeg dagligt kommunikere med
tyskere...

Mvh...

Fra : BJ

Dato : 30-06-05 21:26

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fino - man kom lettest igennem facaden hos en tysker, hvis man taler
> sproget. Jeg kender det fra mit job, hvor jeg dagligt kommunikere med
> tyskere...

LOL
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 30-06-05 21:32

On Thu, 30 Jun 2005 22:26:27 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>LOL

Er det "godt" eller "skidt" ?

Mvh...

Fra : BJ

Dato : 30-06-05 21:57

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det "godt" eller "skidt" ?

Jeg har aldrig i hine tider eller i dag haft problemer med at tale tysk.

Man burde dog begge tale eks. engelsk, da man så er "på lige fod".

Det kommer naturligvis helt an på, hvor stærk man føler ens tyske er..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : John Sahl

Dato : 30-06-05 22:04

BJ wrote:
> Jeg har aldrig i hine tider eller i dag haft problemer med at tale
> tysk.

Hvis du er opvokset i området hvor du bor, forstår man det jo godt,
men der findes danskere der slet ikke fatter en meter tysk, de må jo
så klare sig på andre måder.

> Man burde dog begge tale eks. engelsk, da man så er "på lige fod".

Faktisk er danskerne væsentligt bedre til engelsk end tyskerne, generelt
set.

> Det kommer naturligvis helt an på, hvor stærk man føler ens tyske
> er..

Klart klart..

P.S. Jeg har heller ikke nogen problemer med det tyske..

Fra : BJ

Dato : 30-06-05 22:12

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Faktisk er danskerne væsentligt bedre til engelsk end tyskerne, generelt
> set.

Ikke i de kredse, jeg bevæger mig i.

Her er al dokumentation på engelsk og du er totalt lost, hvis du ikke magter
dette sprog..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : John Sahl

Dato : 30-06-05 22:14

BJ wrote:
> Ikke i de kredse, jeg bevæger mig i.

Det skal jeg af gode grunde ikke kunne sige.

> Her er al dokumentation på engelsk og du er totalt lost, hvis du ikke
> magter dette sprog..

Det gør jeg da også

Fra : BJ

Dato : 30-06-05 22:17

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det skal jeg af gode grunde ikke kunne sige.

> Det gør jeg da også

Jeg er så kommet i et lille problem.

Vort nye katalog er trykt på spansk og kommer først langt senere på
engelsk...

Jeg magter ikke spansk.

PS: Jeg har dog den trøst at reklamebureauet har trykt alle billederne ....
på dansk.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : John Sahl

Dato : 30-06-05 22:32

BJ wrote:
> Vort nye katalog er trykt på spansk og kommer først langt senere på
> engelsk...

Spansk er faktisk et af de få sprog jeg seriøst kunne overveje
at lære. Ungarnsk kan ikke anbefales i al fald

> Jeg magter ikke spansk.

Ej heller her.!

> PS: Jeg har dog den trøst at reklamebureauet har trykt alle
> billederne .... på dansk.

Billeder trykt på dansk, lyder egentligt ret underligt

P.S. For at være en smule on-topic: Jeg fik i dag, endelig, de
sidste detaljer på plads og har fra i morgen råderet over mit
eget lille værksted med plads til 5 biler :c)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-07-05 01:44

On Thu, 30 Jun 2005 23:32:19 +0200, "John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk>
wrote:

>P.S. For at være en smule on-topic: Jeg fik i dag, endelig, de
>sidste detaljer på plads og har fra i morgen råderet over mit
>eget lille værksted med plads til 5 biler :c)

Tillykke, det lyder da fedt
Flemming Jacobsen

Fra : John Sahl

Dato : 01-07-05 01:58

Thunderbird [7100] wrote:
> Tillykke, det lyder da fedt

Tak, jeg får det jo nok hurtigt fyldt med gamle potter

Fra : BJ

Dato : 01-07-05 02:01

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Billeder trykt på dansk, lyder egentligt ret underligt

Det gør det meget nemmere at "læse" dem..

> P.S. For at være en smule on-topic: Jeg fik i dag, endelig, de
> sidste detaljer på plads og har fra i morgen råderet over mit
> eget lille værksted med plads til 5 biler :c)

Herligt og stort Tillykke.

Så er det bare og gå i med at skrue..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 01-07-05 13:00

> [...]

> sidste detaljer på plads og har fra i morgen råderet over mit
> eget lille værksted med plads til 5 biler :c)

Hvor ligger det? Hvis jeg skulle kigge forbi.

Fra : John Sahl

Dato : 01-07-05 13:30

Henrik B. wrote:
> Hvor ligger det? Hvis jeg skulle kigge forbi.

Lige udenfor byen, og du er jo selvfølgelig velkommen, jeg er dog
knapt flyttet ind endnu

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-07-05 07:03

BJ skriver:

> Jeg magter ikke spansk.

Dos cervesas....
(meget mere har du ikke brug for

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 01-07-05 11:05

KLIP

> Dos cervesas....
> (meget mere har du ikke brug for

Ét ord har jeg lært: 'mañaná'.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-07-05 16:31

On Fri, 1 Jul 2005 12:05:14 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Ét ord har jeg lært: 'mañaná'.

og hvad betyder det lige?
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-07-05 17:01

Den Fri, 01 Jul 2005 17:31:25 +0200. skrev Thunderbird [7100]:

> og hvad betyder det lige?

Det betyder "i morgen"

MVH

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-07-05 11:51

Den Fri, 01 Jul 2005 08:02:42 +0200. skrev Klaus D. Mikkelsen:

> Dos cervesas....

Vamos a la fiesta mañana a mi casa?

Gracias por la gomida!

(med forbehold for stavefejl)

> (meget mere har du ikke brug for

Haha :)

MVH

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-06-05 22:19

Den Thu, 30 Jun 2005 22:22:16 +0200. skrev Mogens:

> Så får du nok ikke handlet !

I know.

> Mange tyskere opfatter e-mail som useriøst og svarer slet ikke den
> slags. Så kopiér din mail på et stykke papir og fax dét i stedet. Dét
> virker...

Jeg får min fatter til at ringe til dem.

> Fino - man kom lettest igennem facaden hos en tysker, hvis man taler
> sproget. Jeg kender det fra mit job, hvor jeg dagligt kommunikere med
> tyskere...

Ja enig. Kender det fra mit tidligere job - sprog er alfa og omega, omend
ikke perfekt så ihvertald på noget der er forståeligt.

MVH

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 01-07-05 21:11

> [...]
> bedre billeder af bilen og en bedre beskrivelse af eventuelle fejl og
> mangler, og udstyr. Lav gerne flere aftaler dernede hvis udvalget af

Link virker ikke ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-07-05 21:46

Den Fri, 01 Jul 2005 22:11:15 +0200. skrev Henning Rasmussen:

> Link virker ikke ?

Nøh den er også død her ser jeg lige?

MVH

Fra : John Sahl

Dato : 01-07-05 23:24

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nøh den er også død her ser jeg lige?

Thomas må have problemer med serveren, den kommer nok op igen

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 11-07-05 22:25

> [...]
>
> Ringer man først? Tager de røven på en mens man er på vej? Hvordan
> sikrer man sig, at man ikke kører forgæves (ala solgt bil, fusker

Lille tip som jeg husker en kollega bøvlede med.

Der gælder sandsynligvis særlige forhold hvis du skal låne penge til den.
Tal lige med dit finansselskab om hvordan du ordner økonomien.
De kan være nervøse ved at låne dig penge til en bil som ikke er i
landet, som først skal vurderes med henblik på betaling af
registreringaafgift mv.

--
Tonny