Mazda 626 ca. 1995
Fra : Torben Scheel

Dato : 30-06-05 14:09

Jeg overvejer at købe en bil til børnetransport og vinterkørsel til
arbejde (kører MC i sæsonen). Roveren (en 620ti) er ved at være overkill
at have stående til den smule vi kører, så jeg kigger efter billigere
alternativer såsom Mondeo (og Sierra st.car), Mazda 626, Toyota Celica,
Skoda Octavia og outsidere som BMW 320, 520 og Audi 80. Jeg tror ikke
jeg gider fransk, selvom jeg er hærdet efter ejerskab af en fuldblods og
en halvblods englænder

Kriterier :
Nem at skrue i og rimelige reservedelspriser.
Pæn bil (jojo, smag og behag. Min smag siger mig at mondeo '95 er grim
(i bedste fald kedelig), BMW og Audi ville klæde min indkørsel).
Plads til familie på 4 (ikke behov for stcar)
Rimelig driftssikker.
Benzinøkonomien skal være rimelig -> 12km/l og over.

Prisen er ikke vildt afgørende, men jeg er træt af værditab

Mazda 626 er i søgeren lige nu, pga. prisen. Erfaringer søges
(køredynamik, reservedelspriser, rust)
--
vh
Torben

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 30-06-05 16:29

"> Mazda 626 er i søgeren lige nu, pga. prisen. Erfaringer søges
> (køredynamik, reservedelspriser, rust)
> --
Jeg har selv en 626'er fra 1992, en GE model.
Har haft den nu i tre år og bilen har kørt 269.000.
Det er en 1.8'er med 115 hk. Lidt mere end normalt = ca. 100 hk. Ikke at de
betyder så meget.
Jeg er ovenud tilfreds med bilen, den er kvik og præsentabel. Kørekomforten
er i top - Jeg er 189 høj og nok lidt for tung...- Masser af plads i kabinen
og pålidelig mekanik og el. Jeg mener ikke at GE-modellen ruster mere eller
mindre end andre biler, undtagen Opel vectra/astra, så det kommer an på
bilen du finder.
Bilen har aldrig været specielt plejet og passet, bare en alm. familiebils
brugsmønster.
Den eneste jeg savner er at den kunne bygges om til St. Car, da jeg har en
stor hund.

Trediegearet er langt...meget langt...her spiser vi de fleste...hehe
Kig dig godt omkring, for nogle tror at de er lavet af guld, specielt
forhandlerne.

Michael

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 30-06-05 17:21

> "> Mazda 626 er i søgeren lige nu, pga. prisen. Erfaringer søges

Paneler og bagerste tårne ruster, køre rigtigt fint og dele er til alm.
japser priser.
Bilen er STOR rigtig stor, køb en 5dør hatchback 1.8. Dog er sedan'en en del
billigere (grim) og der kan sgu ikke være meget i det bagagerum.

Leon

Ønsker jer alle Hobie-vejr og 20+kn
55.18.728N 11.10.018E
www.hobieco.com/linked_images/nissan_hobietiger.wmv

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-07-05 11:54

Den Thu, 30 Jun 2005 17:29:04 +0200. skrev Michael Kirkegaard:

> Det er en 1.8'er med 115 hk. Lidt mere end normalt = ca. 100 hk. Ikke at de
> betyder så meget.

Er det den "nye" model, altså den der huserer midt-halvfemserne?

I så fald har 1,8 16v 112hyppes så hut jeg visker standard.

MVH

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 01-07-05 12:27

"Martin Johansen [6000]" <tuxx@localhost.localdomain> skrev i en meddelelse

> Er det den "nye" model, altså den der huserer midt-halvfemserne?
>
> I så fald har 1,8 16v 112hyppes så hut jeg visker standard.

Som jeg skrev, så er det en 1,8 fra 1992 med 115 HK, den findes også i 100
hk udgave, ligesom 2,0 fås i 115 og 136 hk udgaver.
112 hk er der ingen af dem der er født med...
Lyder mere som noget Toyota, måske

Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-07-05 15:32

Den Fri, 01 Jul 2005 13:27:09 +0200. skrev Michael Kirkegaard:

> Som jeg skrev, så er det en 1,8 fra 1992 med 115 HK,

Ja men den skiller jo i 1992 hvor det "ligeså nemt" kan være den gamle
fra 80'erne.

> den findes også i 100
> hk udgave, ligesom 2,0 fås i 115 og 136 hk udgaver.

Okay.

> 112 hk er der ingen af dem der er født med...

Er du sikker? Jeg mener bestemt at der i svigermekanikkens manual står
112 HK..

> Lyder mere som noget Toyota, måske

Nej føj da :))

Men jeg KAN jo huske forkert så det vil jeg lige tjekke op på.

MVH

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 01-07-05 19:58

> Ja men den skiller jo i 1992 hvor det "ligeså nemt" kan være den gamle
> fra 80'erne.

Jaeh, det var GD-modellen, min er en GE-model, altså den "nye"
GD'eren i 1.8 havde vist ikke mere end 90 HK.

> Er du sikker? Jeg mener bestemt at der i svigermekanikkens manual står
> 112 HK..

Kan aldrig være 100 % sikker, men måske det kan være GD'eren med 2.0i eller
2.2 måske?

> Nej føj da :))

Ja, uha det var en alvorlig én....

Mazda 626 har altid været lidt underspillet mht. til HK, tilgengæld har de
et supergodt bundtræk. Jeg havde en GC-model fra 86 i 2,0/101 HK, den kørte
vildt godt og havde et hurtigt træk i det lange 3. gear.
Måske de relativ få HK'er sikrer motoren en lang leve tid, det er ihvertfald
min fornemmelse at Mazda er god for mange km. Iøvrigt uden de store udgifter
til skavanker.
Min har som sagt kørt 269.000 og den viser ingen tegn på slid i motoren. Den
kører bare.

Michael

Fra : Hansen

Dato : 30-06-05 20:21

On Thu, 30 Jun 2005 14:08:45 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Mazda 626 er i søgeren lige nu, pga. prisen. Erfaringer søges
>(køredynamik, reservedelspriser, rust)

Tjaa jeg har lige været nede ved Mazda for at købe reparationssæt til
bremse caliberne bag på min 626 GE fra 92.......kr. 603,00 + moms. Nå
men for de penge fik jeg så også 8 simmerringe/gummiringe + 2
gummihætter samt en lille pose smørelse. Der var dog heller ikke nye
udluftningsskruer med - dem skulle Mazda have kr. 48,00 + moms for.
2 gummi manchetter til de bagereste støddæmper....kr. 240,00 + moms pr
stk!!

Fuldstændig vanvittige priser efter min mening.

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-07-05 08:49

Hansen wrote:

> [...]
> stk!!
>
> Fuldstændig vanvittige priser efter min mening.

Tak for et konkret eksempel. Jeg kommer fra Honda/Roverpriser så jeg
bliver ikke særligt forskrækket, men det er værd at tage med i
overvejelserne. En bon på max. 3 cifre før kommaet er en god bon

Et forrør med flex (turbo til kat) til min vogn koster 3.500,- + moms.
Har lige været hos lyddæmper centret og bestille en walker til 2400,- da
min gamle ikke kunne repareres fornuftigt. En ombyttergenerator fås for
2200,-

--
vh
Torben