Fotofælder og overvågning
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 30-06-05 12:36

Komisk. Politiet føler sig overvåget og ubehaget deraf. Sikken ironi, når de
selv overvåger andre (både lovovertrædere og lovlydige borgere) med f.eks.
deres fotofælder.

Fra dr.dk:

"Endelig peger han (Peer Withagen, næstformand i Dansk Politiforbund) på det
generelle ubehag ved overvågning:

- Uanset om jeg sidder til et møde eller går i et supermarked, synes jeg da
det er ubehageligt at blive overvåget under alle omstændigheder, siger
næstformanden i Dansk Politiforbund."

Men jeg er i øvrigt helt enig med Peer Withagen.

Vh, Lars.

Fra : Gunnar007

Dato : 30-06-05 21:48

"Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev i en meddelelse

Klip en smule
> Komisk. Politiet føler sig overvåget og ubehaget deraf.

I hvilken forbindelse er der overvåget ?

Og så håber jeg sgu ikke du føler dig overvåget at politiets fotovogne.
Det fotograferer jo kun dem som ikke overholder fartgrænsen.

Der foregår jo massere af overvågning sted nærmest alle steder :
Diskoteket, der holder udsmidderen øje
Tankstationen, der holder tankpasseren øje, så man husker at betale.
Toget, der holder en kontrollør øje med billetten.
Biblioteket, der er jo også en som lige ser at du ikke napper bøgerne.

Så pak pivedyret sammen, og lev med det.. Det gør vi alle andre.

Hilsen G

Fra : Verner Olsen

Dato : 01-07-05 18:08

On Thu, 30 Jun 2005 22:47:40 +0200, "Gunnar007" <007c@teamsos.dk>
wrote:

>Og så håber jeg sgu ikke du føler dig overvåget at politiets fotovogne.
>Det fotograferer jo kun dem som ikke overholder fartgrænsen.

Joh - Man bliver lige netop overvåget...
Derudover fotograferer de dem som kører for hurtigt.

>Hilsen G

Verner

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-07-05 18:20

"Verner Olsen" <here@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Joh - Man bliver lige netop overvåget...
> Derudover fotograferer de dem som kører for hurtigt.

Lige som du gør i supermarkedet......
Derudover fanger de nogle af dem som ikke kan finde ud af at betale for
deres varer.

Fra : Verner Olsen

Dato : 02-07-05 19:09

On Fri, 1 Jul 2005 19:20:03 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Lige som du gør i supermarkedet......
>Derudover fanger de nogle af dem som ikke kan finde ud af at betale for
>deres varer.

Ja ja ja - Men det var ikke det der var pointen!

Verner

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-07-05 10:07

Gunnar007 wrote:
> [...]
> Biblioteket, der er jo også en som lige ser at du ikke napper bøgerne.
> Så pak pivedyret sammen, og lev med det.. Det gør vi alle andre.

Mon ikke det oprindeligt gik på det dobbeltmoralske i at være en af dem
der i udvidet grad selv benytter overvågning, og så klage sig over selv
at blive overvåget?

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,

Fra : Bernhard Ege

Dato : 02-07-05 17:34

On Thu, 30 Jun 2005 22:47:40 +0200, Gunnar007 wrote:

> [...]
>
> Og så håber jeg sgu ikke du føler dig overvåget at politiets fotovogne.
> Det fotograferer jo kun dem som ikke overholder fartgrænsen.

Ikke sandt. Fotovognene filmer konstant i den modsatte retning for at
fange billister der mangler den forreste nummerplade. Derved fander de
ofte billister i modsatte spor og også fodgængere.

mvh Bernhard

Fra : Lars [6710]

Dato : 30-06-05 21:55

Lars Bonnesen wrote:
> Komisk. Politiet føler sig overvåget og ubehaget deraf. Sikken ironi, når de
> selv overvåger andre (både lovovertrædere og lovlydige borgere) med f.eks.
> deres fotofælder.

Det har vist ikke så meget med biler og trafik at gøre

Men man kan da IMHO ikke sidestille et fotografi fra en fartkontrol med
den videoovervågning på offentlige steder, som vi alle er udsat for,
eller den stræben efter at fange politiet i uheldige situationer som
næstformanden henviser til.

Iøvrigt er politiet, PET, FET og lign. jo et eller andet sted hyret til
at overvåge landets borgere og håndhæve loven.... Det kan man jo ikke
gøre så meget ved, med mindre der kommer en markant anderledes
sammensætning i folketinget

( iøvrigt bliver du jo kun filmet af fotofælderne hvis du kører for
hurtigt, og man kan jo bare køre som det er tilladt, eller se sig godt
for... så undgår man helt at komme på billeder)

/Lars

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 01-07-05 10:18

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> wrote in message

> Det har vist ikke så meget med biler og trafik at gøre

Nej, det er vel egentligt mere politik, men det lugter lidt af biler...

> ( iøvrigt bliver du jo kun filmet af fotofælderne hvis du kører for
> hurtigt, og man kan jo bare køre som det er tilladt, eller se sig godt
> for... så undgår man helt at komme på billeder)

Jeg bliver lidt nødt til at pointere over for Gunnar og dig, at jeg aldrig
har fået en bøde fra en fotofælde, men har en gang fået en fra en alm.
lasermåling.

Jeg mener naturligvis, at vi er nødt til at følge de regler og love, der er
i Danmark, og politiet skal naturligvis kunne udføre deres arbejde. Men jeg
mener også, at der er forskel på regelbrud, og her mener jeg, at
fartovertrædelser hører til de absolut mindste af slagsen og at de har en
helt særlig karakter. At der er fotoovervågning i f.eks. banker, finder jeg
ikke synderligt irriterende (jo, jeg så helst, at det ikke var nødvendigt at
de var der), for her er kameraet sat op af hensyn til bankrøverier. Man
kommer ikke bare til at lave et bankrøveri. Et bankrøveri medfører altid
problemer for andre og er en bevist handling, hvorimod en fartovertrædelse i
hvert fald for mit vedkommende så godt som altid er ubevidst. Jeg sidder
ikke konstant og holder øje med nålen på speedometeret, og heldigvis for det
da.

På samme måde føler jeg heller ikke ubehag ved at vi logges elektronisk med
IPadresser, telefonopkald, korttransaktioner osv. - for overtræder man
lovene her, gør man det helt sikkert bevidst.

Vh, Lars.

Fra : Lars [6710]

Dato : 01-07-05 14:13

Lars Bonnesen wrote:
> [...]
>
> Jeg mener naturligvis, at vi er nødt til at følge de regler og love, der er
> i Danmark, og politiet skal naturligvis kunne udføre deres arbejde.

Tror et eller andet sted at vi alligevel er ret enige....
Det fremgik bare ikke helt klart af dit første indlæg

(Jeg må jo også tilstå et hvis jeg bli'r spurgt om jeg nogensinde kører
for stærkt, så svarer jeg ligesom Bjarne Riis at jeg aldrig er blevet
testet positiv )

mvh

Lars

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-07-05 14:25

Også skrev Vollert

> [...]
> den videoovervågning på offentlige steder, som vi alle er udsat
> for, eller den stræben efter at fange politiet i uheldige situationer

Så kan de (politiet)jo bare følje loven, hva er problemet.

> Iøvrigt er politiet, PET, FET og lign. jo et eller andet sted hyret
> til at overvåge landets borgere og håndhæve loven....

Netop derfor er det også vigtigt at de ikke bare teer sig som de vil, men
bliver "overvåget" af befolkningen om de gør tingene efter reglerne ellers
er der jo ingen respekt om lovene hvis politiet kan pisse på dem efter
behag, om man ved jo hvor svært det er at køre en sag mod politiet med
mindre man tager dem på fast gerning med kameraet.

> ( iøvrigt bliver du jo kun filmet af fotofælderne hvis du kører for
> hurtigt, og man kan jo bare køre som det er tilladt, eller se sig godt
> for... så undgår man helt at komme på billeder)

Det samme gælder sig for politiet.

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Lars [6710]

Dato : 01-07-05 14:58

Martin Vollert wrote:
> Også skrev Vollert

> Så kan de (politiet)jo bare følje loven, hva er problemet.

selvfølgelig skal politiet følge loven..... problemet kunne jo blot være
hvis det er folk med en anden opfattelse af lovens bogstaver der
foretager en selvbestaltet overvågning. (Narkobagmænd, Rockermiljøet, 2G
bander o.s.v. o.s.v.)

> [...]
> bliver "overvåget" af befolkningen om de gør tingene efter reglerne ellers
> er der jo ingen respekt om lovene hvis politiet kan pisse på dem efter

Kan det mon bevises at det skulle gøre vores samfund bedre ??
Befolkningen som sådan har IMHO dybest set ikke en sk.. forstand på
hvilke beføjelser politiet og andre har....
Det er ligesom i fodbold. Der sidder altid flere tusinde der kan
fortælle hvor åndsvag dommeren er uden selv at kende reglerne....

/Lars

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-07-05 18:21

Også skrev Vollert

> [...]
> være hvis det er folk med en anden opfattelse af lovens bogstaver der
> foretager en selvbestaltet overvågning. (Narkobagmænd, Rockermiljøet,

Det forstår jeg ikke hvordan kan det belaste politiet hvis de har loven på
deres side og ikke gør noget galt.

> [...]
> Det er ligesom i fodbold. Der sidder altid flere tusinde der kan
> fortælle hvor åndsvag dommeren er uden selv at kende reglerne....

Ok jamen så giver vi jo bare politiet lov til det de vil´, rangsaning uden
kendelse og lad dem tæske dem de anholder hvis de ikke fortæller hvad
politiet vil hører, og hvis du filmer det så ryger du med i spjældet, hmmm
var det ikke også sådan i sydamerika på et tidspunkt.

Fra : Lars [6710]

Dato : 01-07-05 18:50

Martin Vollert wrote:

> [...]
> politiet vil hører, og hvis du filmer det så ryger du med i spjældet, hmmm
> var det ikke også sådan i sydamerika på et tidspunkt.

Åååårh Hwad ????

Spis lige brød til
Du taler som om du har erfaret det på egen krop, og det kan jeg ikke
hamle op med.

så EOD.... da vi iøvrigt er ret meget off-topic

/Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-07-05 20:05

Martin Vollert skriver:

> Ok jamen så giver vi jo bare politiet lov til det de vil´, rangsaning uden
> kendelse

De skal da være velkomne. Jeg har intet at skjule...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-07-05 20:37

Også skrev Vollert
> Martin Vollert skriver:

> De skal da være velkomne. Jeg har intet at skjule...

Nææ det har jeg heller ikke, men syntes du virkelig det er ok at politiet
kommer og roder dit hjem igennem bare fordi de tror du måsker engang kunne
ha gjordt noget, og når de så ikke finder noget så tager de dig med på
stationen alligevel og truer dig til at tilstå ?
Ja jeg ved den er søgt og langt ude i DK, men du skal ikke så langt væk i
verden så holden den vand 100%

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-07-05 21:41

Martin Vollert skriver:

> [...]
> ha gjordt noget, og når de så ikke finder noget så tager de dig med på
> stationen alligevel og truer dig til at tilstå ?

Jeg har sku ikke noget imod at politiet kommer til mig og kigger efter
noget. Du betegner det negativt, ved at skrive "rode", du har en
forhåndsindtaget negtiv stilling til politiet.

> Ja jeg ved den er søgt og langt ude i DK, men du skal ikke så langt væk i
> verden så holden den vand 100%

Haloo, du er i Danmark min ven.....

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-07-05 22:16

Også skrev Vollert
> Martin Vollert skriver:

> Jeg har sku ikke noget imod at politiet kommer til mig og kigger efter
> noget. Du betegner det negativt, ved at skrive "rode", du har en
> forhåndsindtaget negtiv stilling til politiet.

OG ? kan jeg så ikke udtale mig, og helt ærlig så tror jeg ikke du ved hvad
du taler om.

> Haloo, du er i Danmark min ven.....

Jamen lad os da bare give dem lov til alt uden at være kritisk, det er
allerede på vej du, de må visitere dig som de vil, de anklager lystfiskere
efter terrorlovgivning, og med folk som dig som bare siger giv dem lov så
skal du bare se.
Men du kender årbenbart ikke meget til deres måde at arbejde på kan jeg
hører.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-07-05 07:25

Martin Vollert skriver:

> OG ? kan jeg så ikke udtale mig, og helt ærlig så tror jeg ikke du ved hvad
> du taler om.

Nej, du tror åbenbart meget...

> Jamen lad os da bare give dem lov til alt uden at være kritisk, det er
> allerede på vej du, de må visitere dig som de vil,

Og ?
De skal da være velkomne, jeg tror bare at de bliver skuffede, for de
finder sku ikke noget.

> de anklager lystfiskere efter terrorlovgivning,

De kan bede en lystfisker om at fjerne sig med henvisning til
terrorlovgivningen. Flytter han sig ikke, kan de anklage ham. Deri
ligger forskellen.

> og med folk som dig som bare siger giv dem lov så
> skal du bare se.

Se hvad ?
De betjente jeg kender til er flinke folk der passer deres arbejde. De
er ude på at få samfundet til at glide efter de regler og normer der
findes. De er ikke ude på at skade folk....

> Men du kender årbenbart ikke meget til deres måde at arbejde på kan jeg
> hører.

Jammen fortæl om dine personlige oplevelser. Glem BTavisen og deres
løgnehistorier....

Fra : Martin Vollert

Dato : 02-07-05 13:48

Også skrev Vollert
> Martin Vollert skriver:

> Nej, du tror åbenbart meget...

Nej jeg tror ikke noget, jeg har prøvet det Klaus så luk bare med den der
bederviden tone.

> [...]
> er ude på at få samfundet til at glide efter de regler og normer der
> findes. De er ikke ude på at skade folk....

Jeg kender også flinke betjente, jeg har faktisk trænet hund sammen med alm.
betjente og betjente fra hundepatruljen.

> Jammen fortæl om dine personlige oplevelser. Glem BTavisen og deres
> løgnehistorier....

Jamen jeg kan så fortælle at for ca 10år siden blev mit hjem gennemrodet og
jeg blev afhørt uden advokat i min sofa af 3 urobetjente der tog fejl af en
adresse, at de ikke fandt noget er ikke det der er det afgørende, det er
afgørende er at de overtrådte MINE rettigheder som borger i DK noget som du
åbenbart ikke mener man burde ha.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-07-05 14:53

Den Fri, 01 Jul 2005 19:20:56 +0200. skrev Martin Vollert:

> [...]
> politiet vil hører, og hvis du filmer det så ryger du med i spjældet, hmmm
> var det ikke også sådan i sydamerika på et tidspunkt.

"Var" ??? Prøv med "er".

MVH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-07-05 10:13

Lars [6710] wrote:
> [...]
> at overvåge landets borgere og håndhæve loven.... Det kan man jo ikke
> gøre så meget ved, med mindre der kommer en markant anderledes

Sammenligningen hænger da godtnok sammen når man betænker at grunden til
udtalelsen er at politiet filmes/fotograferes mens de selv begår noget
ulovligt. Og det kan de ikke lide. Mens de ikke har noget imod at gøre
det selv.

> ( iøvrigt bliver du jo kun filmet af fotofælderne hvis du kører for
> hurtigt, og man kan jo bare køre som det er tilladt, eller se sig godt
> for... så undgår man helt at komme på billeder)

( i øvrigt kan politiet da også bare overholde de love de skal.
Politiets piberi bør vel have samme behandling som piberiet over
fotokontrollerne?)