Brugt bil 30-50.000 og forsikring
Fra : NumZie

Dato : 30-06-05 11:00

Nu har jeg kigget lidt tilbage i gruppen og set på de forslag, der er
kommet. Jeg er dog stadig i tvivl om, hvad jeg skal kigge efter.
Vil have en bil til 30-50.000-klassen, da jeg har måtte sande, at mit behov
og mine krav ikke er til en bil til 100.000.

Jeg er ydermere i tvivl om en bil i 30-50.000-klassen bør kaskoforsikres.
Jeg har kun 2 år med (hvis jeg endda kan få dem overbevist om det, da jeg
har holdt bilpause i 1 år), så forsikringen bliver svinedyr. Håber på
5-6.000 for ansvar og det dobbelte for kasko.

Mit kørselsbehov er begrænset. Ture i København nogle gange om ugen og
enkelte ture til Fyn - ikke meget mere end 5-8000 km om året.

Jeg kan ingenting selv - rent teknisk. Så den skal bare være rigtig stabil
og økonomisk i drift og vedligeholdelse - og så god brugtsalgspris som
muligt. Komfort mv går jeg ikke så meget op i. Dog må den gerne have servo.

Jeg hører en del sige, at man skal købe en Corolla fra midt-90'erne - men
også, at der kan være rust på disse biler? Nogen nævner en Starlet som en
stabil bil - og andre igen siger at Honda bare kører og kører.

Nogen siger diesel - andre siger benzin. Golf hører jeg også tit nævnt, men
har ikke lige mod på at importere en velholdt model fra Tyskland.

I 'den anden grøft' hører jeg tit Peugeot 106, 306 og Citroen (forsk.
modeller) foreslået. Men så er der jo nogen, der bare ikke kan lide fransk -
og nogen der siger, at de kører ganske fint...

Jeg håber, nogen vil supplere med lidt opdaterede meninger - måske noget har
ændret sig siden de sidste 1½ års tråde med bilråd :)

/Kenneth

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-06-05 11:34

"NumZie" <nyhedsgruppe@NUMSEHVALkennethbon.dk> wrote in

> [...]
> Vil have en bil til 30-50.000-klassen, da jeg har måtte sande, at mit
> behov og mine krav ikke er til en bil til 100.000.

Well, det kommer an på hvad man vil har at bruge dem til. For 100.000 får
du mere bil end for 30-50kkr, men på den anden side er der måske plads til
lidt flere uventede omkostninger på den billigere bil, men det kommer jo
meget an på hvor heldig man er med den bil man finder. En bil til 15kkr kan
man være heldig næsten aldrig skal på værksted mens en bil til 100kkr kan
man være uheldig og skal holde på værksted flere gange om måneden.

> [...]
> overbevist om det, da jeg har holdt bilpause i 1 år), så forsikringen
> bliver svinedyr. Håber på 5-6.000 for ansvar og det dobbelte for

Jeg ville kigge grundigt på behovet for kasko hvis jeg købte bil i den
prisklasse. Hvis jeg betalte bilen kontant (dvs. uden at blande banken ind
overhovedet) så ville jeg nok ikke vælge kasko (har kørt knap 4 år i min
nuværende G2'er til ren ansvar, så nu vil jeg nok kunne få en fornuftig
pris på kasko). Til 30kkr ville jeg fravælge kasko, mens til 50kkr ville
jeg nok vælge den.

> Mit kørselsbehov er begrænset. Ture i København nogle gange om ugen og
> enkelte ture til Fyn - ikke meget mere end 5-8000 km om året.

Det var ikke meget, det skal du huske at tage med i dine beregninger!

> [...]
> stabil og økonomisk i drift og vedligeholdelse - og så god
> brugtsalgspris som muligt. Komfort mv går jeg ikke så meget op i. Dog

Det har de fleste biler i den prisklasse også.

> Jeg hører en del sige, at man skal købe en Corolla fra midt-90'erne -
> men også, at der kan være rust på disse biler? Nogen nævner en Starlet
> som en stabil bil - og andre igen siger at Honda bare kører og kører.

En Corolla fra midt 90'er er en ganske fin bil, dog findes der mange
eksempler på at rusten bider meget hårdt på nogen af dem. Dette gælder
næsten alle biler, så uanset hvad skal du kigge meget efter rust.

> Nogen siger diesel - andre siger benzin. Golf hører jeg også tit
> nævnt, men har ikke lige mod på at importere en velholdt model fra
> Tyskland.

Dit behov udelukker diesel, det er ganske simpelt for dyrt at køre diesel
når du ikke kører mere. Vægt/grøn afgift er højere for diesel end for
benzin, så der skal køres meget før den er tjent ind på den lavere
dieselpris. En import golf behøver du ikke selv importere, der findes mange
firmaer (specielt omkring grænsen til Tyskland) der har en del pæne Golf
2'ere stående. De er ofte uden afgift da du så selv kan vælge om den skal
være med gule eller hvide plader (gule plader er billigere i vægtafgift).
Golf 3'ere er mere problematiske da de tidlige modeller var rimelig ramt af
rustproblemer, plus prisen som regel er høj.

> I 'den anden grøft' hører jeg tit Peugeot 106, 306 og Citroen (forsk.
> modeller) foreslået. Men så er der jo nogen, der bare ikke kan lide
> fransk - og nogen der siger, at de kører ganske fint...

Personligt ville jeg ikke vælge fransk. Japansk eller Tysk vil være mit
foretrukne.

> Jeg håber, nogen vil supplere med lidt opdaterede meninger - måske
> noget har ændret sig siden de sidste 1½ års tråde med bilråd :)

Det tror jeg ikke det har. Der er mange holdninger og mange af dem er meget
farvede af personlige oplevelser med enkelte bilmærker. Generelt klarer
Toyota sig pænt mht. holdbarhed og omkostninger.

Af bilmodeller ville jeg nok gå efter:
Toyota Corolla eller Carina
Mazda 323 eller 626
VW Golf 2 (dog er det en gammel konstruktion, men den fås så også billigere
end dine krav)

Undgå GTI og lign. betegnelser da forsikringsselskaber går agurk når de ser
dem. Jeg ville nok ikke kigge så voldsomt meget på benzinøkonomien da du
ikke køre ret meget.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 11:35

> [...]
behov
> og mine krav ikke er til en bil til 100.000.

Hvad med sådan en her nysynet ?

Mvh
Morten

Fra : NumZie

Dato : 30-06-05 12:48

"Juel" <xsnabelastarchild.dk> wrote in message
> behov
>
> http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11297
>
> Hvad med sådan en her nysynet ?

Nej - den er for gejlet (og for stor) - sådan en er jeg ikke interesseret i
:)

/Kenneth

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-06-05 12:41

NumZie wrote:

> Mit kørselsbehov er begrænset. Ture i København nogle gange om ugen og
> enkelte ture til Fyn - ikke meget mere end 5-8000 km om året.

Suzuki Burgman 400.

> [...]
> muligt. Komfort mv går jeg ikke så meget op i. Dog må den gerne have servo.

Suzuki Burgmann 400 (nej, det er ingen spøg. Tænk lidt bredere.
Kombineret med offentlig transport/taxi om vinteren kan det sikkert
konkurere på totaløkonomi)

> Jeg hører en del sige, at man skal købe en Corolla fra midt-90'erne - men
> også, at der kan være rust på disse biler? Nogen nævner en Starlet som en
> stabil bil - og andre igen siger at Honda bare kører og kører.

Jeg har haft en Corolla '91 1.6gsi - den kører relativt uinspirerende,
og ruster i skærmkanterne (ikke så dyrt at få lavet), og mekanikken
holder "evigt". Den blev solgt nysynet for 23.500 i 2002 - med 240.000km
på tælleren. Jeg havde den i 2 år uden udgifter til andet end sliddele
og med et værditab på 14.000,-

For 30-50.000 skulle det være muligt at få et fint eksemplar af noget
nyere dato - få en bekendt der har forstand på de dele til at checke før
køb, eller beting købet af en positiv FDM test betalt af dig. På den
måde burde det også være muligt at købe privat, hvor du får mere bil for
pengene.

> Nogen siger diesel - andre siger benzin. Golf hører jeg også tit nævnt, men
> har ikke lige mod på at importere en velholdt model fra Tyskland.

Golfpriserne er skruet MEGET op - check f.eks i forhold til Passat på
bilbasen - jeg blev overrasket (og fravalgte golf).

> I 'den anden grøft' hører jeg tit Peugeot 106, 306 og Citroen (forsk.
> modeller) foreslået. Men så er der jo nogen, der bare ikke kan lide fransk -
> og nogen der siger, at de kører ganske fint...

De kører vel fint når de kører - jeg har ingen erfaringer, kun fordomme.
Check diverse uvildige lister for hyppigste vejnedbrud (ADAC, FDM?) og
køb en brandslukker.

> Jeg håber, nogen vil supplere med lidt opdaterede meninger - måske noget har
> ændret sig siden de sidste 1½ års tråde med bilråd :)

Køb billigt og sælg dyrt

--
vh
Torben

Fra : NumZie

Dato : 30-06-05 12:52

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> køb, eller beting købet af en positiv FDM test betalt af dig. På den måde
> burde det også være muligt at købe privat, hvor du får mere bil for

Jaeh - jeg giver dog ikke så meget for FDM-tests. Jeg har hørt om flere, der
ikke har været tilfredse med dem. Sågar har jeg hørt det fra professionelle
mekanikere.

> Golfpriserne er skruet MEGET op - check f.eks i forhold til Passat på
> bilbasen - jeg blev overrasket (og fravalgte golf).

Jep - men det går nok. Jeg betaler kontant, så er det totaløkonomien, der er
vigtig, og får jeg lige så meget, når jeg sælger er det jo fint :)

> De kører vel fint når de kører - jeg har ingen erfaringer, kun fordomme.
> Check diverse uvildige lister for hyppigste vejnedbrud (ADAC, FDM?) og køb
> en brandslukker.

Ohja - ADAC hvor er det nu man finder den for tiden?

/Kenneth

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-06-05 14:13

"NumZie" <nyhedsgruppe@NUMSEHVALkennethbon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har holdt bilpause i 1 år), så forsikringen bliver svinedyr. Håber på
> 5-6.000 for ansvar og det dobbelte for kasko.

Der er jo mange parametre med til at afgøre hvad prisen for en kasko vil
blive, prøv at beregne prisen ud fra dine data og en aktuel bil på
forsikringsselskabernes hjemmesider.

> [...]
> og økonomisk i drift og vedligeholdelse - og så god brugtsalgspris som
> muligt. Komfort mv går jeg ikke så meget op i. Dog må den gerne have

Det er jo altid et lotteri, med nogle mærker/modeller mere end andre.
Almindelige familien Danmark biler på 8-10 år har ofte servo til den pris.
Du skal tænke på at hvis brugtsalgsprisen som du kalder den er høj nå du
skal sælge, så er den det ofte også nå du skal købe.

> Jeg hører en del sige, at man skal købe en Corolla fra midt-90'erne - men
> også, at der kan være rust på disse biler? Nogen nævner en Starlet som en
> stabil bil - og andre igen siger at Honda bare kører og kører.

Det passer også ganske udmærket, både Honda og Toyota er noget af det mest
stabile mekanik du kan finde. Rusten er den største fare på ældre japanere,
men der er er skam mange velplejede eksemplarer at tage af.

> Nogen siger diesel - andre siger benzin. Golf hører jeg også tit nævnt,
men
> har ikke lige mod på at importere en velholdt model fra Tyskland.

Jeg tror ikke at det kan betale sig med diesel til det behov du har, men jeg
har ikke regnet på det. Golfen er også en udmærket brugtbil, det er det
mekanikken der er den største fare selv om jeg kan se at Thomas har et issue
på G3. Jeg mener ikke at de omtale farer er et stort problem, blot det
største generelt set.

> [...]
fransk -
> og nogen der siger, at de kører ganske fint...

En 306 var nok heller ikke noget dårligt valg jeg kender dog ikke spor til
den, Xantia er jo nærmest blevet et brugt-bils-hit da man får meget bil for
små penge.

> Jeg håber, nogen vil supplere med lidt opdaterede meninger - måske noget
har
> ændret sig siden de sidste 1½ års tråde med bilråd :)
>
> /Kenneth

Hvis du ikke har brug for bagsæderne vil en gulpladebil måske være en
løsning, så er der jo noget at spare på prisen.

Jeg vil nu ikke være bleg for at anbefale en som denne
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=264002692&page=1 da jeg
har 8 års (den 1/8-05) 160.001 km erfaringer med den. Den har været/er
klippestabil og den første reparation har jeg stadig til gode, den er også
ganske økonomisk hvis man køre pænt og servo samt meget andet udstyr har den
skam også. Alternativt denne
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=696000158&page=1 som i
nogen grad deler mekanik med "min" model.

Du kan se mere om stabilitet eller mangel på samme i den svenske
maskinskaderapport (søg efter ordet på Google) på denne side
http://www.reliabilityindex.co.uk/ eller her
http://www.whatcar.com/News_SpecialReport.asp?NA_ID=212036&EL_ID=3103317&ST=search&C_EL_ID=3103340
hvor de har lavet en årlig opsummering ud fra data hos Reliabilityindex.

Med venlig hilsen Kim