Skifte starter på Golf - hvordan?
Fra : ThomasB

Dato : 29-06-05 16:41

Hej med jer.

Jeg er så heldig at min starter ikke virker.

Nu har jeg købt en ny og skal have afmonteret den gamle.

Hvordan gør jeg?

I Haynes står der noget med et motorophæng der skal løsnes..

Kan jeg genbruge de gamle bolte?

Nogle tips?

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 20:07

> Jeg er så heldig at min starter ikke virker.

En golf III specialitet :(

> Nu har jeg købt en ny og skal have afmonteret den gamle.
>
> Hvordan gør jeg?

Af med batteriet og batteripladen, det går det hele lidt nemmere.

> I Haynes står der noget med et motorophæng der skal løsnes..

Arhh knap nok, men den ene bolt går igennem beslaget til det forreste
motorophæng.

> Kan jeg genbruge de gamle bolte?

Jep, ingen problem.

> Nogle tips?

Ja! Bolten det går igennem motorophænget kan være svær at få i igen, da det
hel kan "sætte" sig lidt.
En værkstedsdonkraft under motoren til lige at hæve den igen er nok
påkrævet.

Ellers er det hele overstået på en times tid.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : ThomasB

Dato : 30-06-05 06:18

> En golf III specialitet :(

Ja, nok fordi det sorte jernvandrør der går lige over, bliver utæt omkring
klipsene til ledningsholderne.

> Af med batteriet og batteripladen, det går det hele lidt nemmere.

Jep, fordi + er uisoleret på starteren

> Arhh knap nok, men den ene bolt går igennem beslaget til det forreste
> motorophæng.

Jeg synes nu godt nok at det var alle tre bolte der gik igennem til
motorbeslaget?

> Jep, ingen problem.

De sidder i igen :)

> Ja! Bolten det går igennem motorophænget kan være svær at få i igen, da
> det hel kan "sætte" sig lidt.

Ja tak, det fandt jeg ud af! (ømme fingerspidser på tommel og pege)

> En værkstedsdonkraft under motoren til lige at hæve den igen er nok
> påkrævet.

Løftede motoren op med donkraft før jeg løsnede beslaget. Men fik den ikke
løftet højt nok, så jeg fik som sagt ovenstående problem. Men efter at have
prøve at få den sk*de bolt igennem i 30 minutter, fandt jeg på at løfte
motoren lidt højere op, og så gik den i med det samme.

> Ellers er det hele overstået på en times tid.

Naaah... 1½ time inkl. oprydning :)

Nu starter den sgu igen, dog med en lidt anden lyd :)

VW ville have 3.700,- for at skifte starteren inkl. starter.
Bosch ville have 1.800 for starteren + 800 i arbejdsløn.
Høyer skulle have 1.400 for starteren.
To makanikere bad mig ringe en anden dag - sikke en service og jeg ringer
nok også en anden dag, men det bliver sgu ikke for at skifte starter.
Jeg fandt en original ny starter til 700,- +den gamle tilbage, men så var
det også inkl. levering.

Tak for hjælpen.

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-05 19:33

> Jeg synes nu godt nok at det var alle tre bolte der gik igennem til
> motorbeslaget?

Meget muligt. Men så vidt jeg huske er det kun bolten på forsiden af starten
der volder problemer, og der er vist kun to, ikk ?

Fra : ThomasB

Dato : 07-07-05 10:20

> Meget muligt. Men så vidt jeg huske er det kun bolten på forsiden af
> starten der volder problemer, og der er vist kun to, ikk ?

Har lige været ude og kigge, og alle tre bolte går igennem til
motorbeslaget.
Jeg tror den besværlige bolt kommer meget an på hvor man har løftet og hvor
højt man har løftet motoren.

Den blev skiftet, og det samme har jeg lige gjort med jernkølerøret (hold
kæft det var svært at få slangerne af - gode råd til en anden gang?), som
stod og lækkede direkte ned på starteren.

Mvh Thomas