Må bilen bruge vand/kølervæske
Fra : Lene

Dato : 28-06-05 20:02

Hej.

Jeg tjækkede lige kølervandet på bilen idag.

Den havde brugt ca 3/4 liter siden sidst (25000 km.)

Må den det???

mvh

Lene

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 28-06-05 20:16

> Jeg tjækkede lige kølervandet på bilen idag.
>
> Den havde brugt ca 3/4 liter siden sidst (25000 km.)

Lucky Bastard! :-*)

Men det er da ikke noget at regne. Det er mere interessant om den lige har
drukket 3/4 den seneste tid eller det er fordelt over perioden. Lidt kan der
let fise ud ved slanger og ved ekspansionsbeholderens tankdæksel hvis
motoren har været meget varm.

Men hold øje med det på ugebasis. Det tager jo kun 5 min.
Mvh
FOCs
med en RR 84'er diesel der drikker alt!

Fra : Mikkel Lund

Dato : 28-06-05 20:19

"Lene" <chrsof@mail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg tjækkede lige kølervandet på bilen idag.
>
> Den havde brugt ca 3/4 liter siden sidst (25000 km.)

> [...]

Min må ikke, og jeg vil da også opfordre dig til at irettesætte din med det
samme, i håb om at den holder op.

Kunne ikke lade være.
En bil skal ikke bruge kølevand! Når din gør det er det på grund af en
utæthed, hvor den er kan jeg ikke sige.

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-06-05 16:45

Mikkel Lund wrote:

> [...]
> samme, i håb om at den holder op.
>
> Kunne ikke lade være.
> En bil skal ikke bruge kølevand! Når din gør det er det på grund af en

Uhmmm... nu kommer det jo an på bilen og køleindretningen. Kølevand kan
nemt fordampe, specielt hvis der er en ventil i ekspansionsbeholderen
hvor det kan "slippe" ud.

Min gamle Golf2'er bruger kun vand indtil niveauet er mellem min og max,
hvilket jeg har mistænkt blot skyldes at der passer det med
ekspanderingen af vandet når motoren bliver varm (det ser det hvert fald
ud til).

Som Freddy også skrev, så er det meget interessant over hvor lang tid
den har brugt det. Hvis den med det samme bruger det og derefter er
stabilt, så vil jeg ikke blive bekymret. Hvis den bruger det løbende
(over ikke meget lang tid) så vil jeg dog være lidt bekymret. Her kommer
det så an på bilen og alder mv. for slanger, spændebånd og lign. kan
nemt blive trætte og slippe en smule vand ud. Dette vil jeg personligt
ikke bruge mange timer på at fejlfinde. Men hvis det er voldsomt
vandforbrug over kort tid (den må naturligvis ikke kommer under min
mærket) så ville jeg tage et kig på den. Evt. få den trykprøvet for at
se om toppakningen evt. er gået.

Thomas

Fra : clarke_@sol.dk

Dato : 29-06-05 18:32

3/4 liter vand er sgu meget. Hvad bil, motor, km, og alder er din model?

Fra : Knud Thomsen

Dato : 29-06-05 19:00

Hvad skulle bilen bruge det til?

Det må fise ud et eller andet sted uden din 'tilladelse'.

Knud

Fra : ChipMIK

Dato : 30-06-05 16:46

Lene wrote:
> Hej.
>
> Jeg tjækkede lige kølervandet på bilen idag.
>
> Den havde brugt ca 3/4 liter siden sidst (25000 km.)

> [...]
Er det en 2½ år gammel & 60KKM Toyota Landcruiser 4.2L diesel, offenligt
ejet & bor du på Færøerne...tja så må den gerne.. se det er 112% Toyota !

ChipMIK