(chip)- tuning
Fra : Per Rasmussen

Dato : 28-06-05 16:43

Hej gruppe
Nu læser jeg igen en forespørgsel om chiptuning.
Jeg har tænkt på om alle de biler, som bliver chiptunet, også bliver solgt
som tunede eller som tidligere tunede, hvor boksen eller chippen er fjernet
igen.
Hvis ikke det bliver oplyst, når jeg køber en brugt bil,at bilen har været
tunet, kan jeg jo reelt købe en bil, som kar kørt mange kkm.med en
motorstyring, som motoren ikke er konstrueret til.
Hvad det indebærer for risikoen for motorhavari er der vel ingen der ved.
Jeg har selv for 1½ år siden købt ny brugt bil, af en model, som let kan
chiptunes til rigtig meget forøgelse af effekten, havde bilen kørt som
privatbil ville jeg ikke have købt den, og jeg tvivler på, at jeg vil købe
en bil, som har været- eller muligvis har været chippet. I øvrigt bør det
vel også få brugtpriserne til at falde væsentlig hvis bilerne har været/er
chippet. Så det bliver vel fabriksny fra nu.

--
Venlig Hilsen
Per Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 22:38

"Per Rasmussen" <person@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> en bil, som har været- eller muligvis har været chippet. I øvrigt bør det
> vel også få brugtpriserne til at falde væsentlig hvis bilerne har været/er
> chippet. Så det bliver vel fabriksny fra nu.

Som branchen er nu (læs: ofte utroværdige),
så er sådan en aftagelig chip noget af det nemmeste
at glemme nogen sinde har været monteret.

En køber vil alligevel ikke finde ud af det.
Selv synsmanden har svært ved det.

Peugeot anbefaler IKKE at gøre det,
og de ved vel hvad de taler om, modsat
mange Peugeot-ejere, som synes
de ekstra krafter er kærkomne.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 29-06-05 09:50

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> "Per Rasmussen" <person@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Som branchen er nu (læs: ofte utroværdige),
> så er sådan en aftagelig chip noget af det nemmeste
> at glemme nogen sinde har været monteret.

Ja!, det er lige nøjagtigt det jeg mener. Og det er vel ikke bare
brugtbilbranchen, som er utroværdig, hvis også ejerne begynder på at
afmontere chippene før de indhandler bilen i bytte. I øvrigt er der
usædvanlig stille omkring dette, i modsætning til når diskusionen drejer sig
om alle de fortræffeligheder som chipning påstås at have.

> En køber vil alligevel ikke finde ud af det.
> Selv synsmanden har svært ved det.

Mener jeg har læst at det kan udlæses fra den originale ship, hvis der har
været monteret bokstuning, og så falder det jo tilbage på den, som sælger
bilen videre.

> Peugeot anbefaler IKKE at gøre det,
> og de ved vel hvad de taler om, modsat
> mange Peugeot-ejere, som synes
> de ekstra krafter er kærkomne.

Netop! Jeg fik tilbudt en Volvo S80 nogle måneder inden jeg købte den
nuværende V70. Den var chippet fra 140 HK til 170 HK. og prisen var 25 kkr.
under hvad den normalt ville være for en 170 HK, så Volvo er øjensynlig
heller ikke så glade for chiptuning.
Det eneste mærke jeg lige kan komme i tanke om, hvor man kan købe
tuningschip, som original tilbehør, er SAAB. Og med mit kendskab til
branchen, er det ikke nærliggende at tro man vil lade en indlysende mulighed
for aftermarket indtjening , forsvinde til andre.

--
Venlig Hilsen
Per Rasmussen

Fra : Jonas R.

Dato : 29-06-05 13:35

Per Rasmussen wrote:
SNIP
> [...]
> branchen, er det ikke nærliggende at tro man vil lade en indlysende
> mulighed for aftermarket indtjening , forsvinde til andre.

Tja
toyota - TTE
VAG - ABT
som sælges som org. chituning i tyskland. Bare ikke i lille Danmark

Så det passer ikke helt

/Jonas R.

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 15:43

> [...]
> kkr. under hvad den normalt ville være for en 170 HK, så Volvo er
> øjensynlig heller ikke så glade for chiptuning.

Volvo gør dette trick i stor stil, boksen sendes til Volvo (eller Volvo
motorsport!!!) og vupti så har den 140 Hk 170 Hk.
Der er ingen forskel på motorene ud over motorstyringen.

Jeg har informationerne fra højeste sted ved den lokale Volvo pusher.

Og jeg ser intet holdbarhedsmæssigt problem i at 2,4 L motor yder 170 Hk.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Klaus G.

Dato : 29-06-05 15:50

> Og jeg ser intet holdbarhedsmæssigt problem i at 2,4 L motor yder 170 Hk.

Motoren kan sikkert fint holde, men hvad med koblinging som skal "slæbe"
mange flere nm? Trækaksler, gearkasse, osv. det er jo de ting som virklig
får tæsk.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 17:51

> Motoren kan sikkert fint holde, men hvad med koblinging som skal "slæbe"
> mange flere nm? Trækaksler, gearkasse, osv. det er jo de ting som virklig
> får tæsk.

Den er garanteret den samme som den 170 Hk der kører af samlebåndet.
Det er jo ikke en voldsom forøgelse, det betyder agaranteret ikke et
dallerløg.

Fra : EjS

Dato : 29-06-05 18:14

> Den er garanteret den samme som den 170 Hk der kører af samlebåndet.
> Det er jo ikke en voldsom forøgelse, det betyder agaranteret ikke et
> dallerløg.

Det er ret sikker at det netop ikke gør. Volvo har ikke særlig mange
forskellige motortyper så af rent markedsføringsmæssige grunde der
retfærdiggør at man tager en højere pris for 170 Hk modellen så har man
lavet en en 140 hk "rugbrødsmodel"...

Det er lige før jeg tror drivlinien (i hvert fald med aut.) er den samme for
motorerne 2.4 (140 Hk/170 Hk), 2.4D (130 Hk), D5 (163 Hk) og 2.5T (210 Hk).

Volvo tager en del for at udføre tuningen men det er jo ikke andet end en SW
opdatering der tager 2 min. Men som sagt er jeg ikke sikker og jeg ved
heller ingenting og jeg udtaler mig udelukkende som privatperson ;)

MVH EjS
- udviklingsingeniør, Volvo Technology

Fra : BJ

Dato : 29-06-05 23:01

"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> opdatering der tager 2 min. Men som sagt er jeg ikke sikker og jeg ved
> heller ingenting og jeg udtaler mig udelukkende som privatperson ;)

LOL og Rene Ord For Pengene.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rasmussen

Dato : 30-06-05 09:43

"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> MVH EjS
> - udviklingsingeniør, Volvo Technology

NÅ, det er dig der kostruerer biler, så det er nødvendigt at få monteret et
ekstra led på den ene arm for at. skifte forlygtepærer ;))

--
Venlig Hilsen
Per Rasmussen

Fra : EjS

Dato : 01-07-05 21:01

> NÅ, det er dig der kostruerer biler, så det er nødvendigt at få monteret
et
> ekstra led på den ene arm for at. skifte forlygtepærer ;))

Haha - det er det nu ikke. Det er nogle helt andre klovner i eksteriør og
interiørafdelingerne.

Min projektleder fortalte forleden dag at de havde en præsentation af en ny
model (hemmelig hemmelig). Da han tog i dørhåndtaget gik det mindsandten af
selvom bilen er tæt på produktion.

Det faldt IKKE i god jord blandt de fremmødte chefer :)

> Venlig Hilsen
> Per Rasmussen
> Volvo V70 2,4T

Dejlig bil!

MVH EjS

Fra : Per Rasmussen

Dato : 10-07-05 19:24

> et
>
> Haha - det er det nu ikke. Det er nogle helt andre klovner i eksteriør og
> interiørafdelingerne.

Jegkunne bare ik´ la´ vær´

> [...]
> ny
> model (hemmelig hemmelig). Da han tog i dørhåndtaget gik det mindsandten

spændende !

> Det faldt IKKE i god jord blandt de fremmødte chefer :)

Ja. Det tror jeg på ;(

> Dejlig bil!
Absolut, bare synd man er nødt til at køre til S eller D, for at købe
tilbehør til menskelige priser

--
Venlig Hilsen
Per Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 15:45

> Peugeot anbefaler IKKE at gøre det,
> og de ved vel hvad de taler om, modsat
> mange Peugeot-ejere, som synes
> de ekstra krafter er kærkomne.

Det gør de jo alle, og det skal de jo også.

VW tager også officielt afstand fra det, men alligevel tilbyder de selv
chiptuning med fortsat fabriksgaranti.
Det samme gælder Volvo.

Fra : BJ

Dato : 29-06-05 15:52

KLIP

Danmark er vist efterhånden kendt for at at frasige sig ansvar både
forretningsmæssigt og så sandelig også privat.

> VW tager også officielt afstand fra det, men alligevel tilbyder de selv
> chiptuning med fortsat fabriksgaranti.
> Det samme gælder Volvo.

De nyere og nye Volvoer er samtidig gennemelektronisk styret (specielt med
automatgear), så man praktisk talt kun kan dreje på rattet og træde på
speederen.

Så skal motor- og gearkassestyringen nok bestemme, med hvilken fart du skal
accelerere.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rasmussen

Dato : 30-06-05 06:10

> [...]
> speederen.
>
> Så skal motor- og gearkassestyringen nok bestemme, med hvilken fart du

Geartronic

--
Venlig Hilsen
Per Rasmussen

Fra : BJ

Dato : 30-06-05 10:10

"Per Rasmussen" <person@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Geartronic

Jeg har visse erfaringer med Volvo´s Geartronic, ja..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : EjS

Dato : 01-07-05 21:08

> Jeg har visse erfaringer med Volvo´s Geartronic, ja..;)

Det er noget lort IMO :)

For langsomt både fra "du skifter" til skiftet rent faktisk begynder - og
fra skiftet begynder til skiftet slutter.

Derudover kobler momentomformeren også lidt ud ved lave o/min så man
"slider" på gearet hvis man vil accelerere. Hvis jeg kører manuelt er det
for at jeg vil ha fuld kontrol med momentet på hjulene - evt. kunne man lave
en nedskiftningsanbefaling i displayet eller bare skifte ned automatisk ved
for lavt o/min og ønske om højt motormoment (=speeder trådt langt ned).

Det sædvanlige aut. er derimod ok - faktisk kan jeg køre længere på literen
med det i Gøteborg C fremfor manuelt da aut. skifter perfekt (og ofte) i
forhold til o/min osv. osv. På landevej uden hyppige op- og ned-i-fart
manøvrer er det dog omvendt hvilket ikke er mærkeligt.

MVH EjS

Fra : BJ

Dato : 01-07-05 22:22

"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er noget lort IMO :)

Jeg kan kun give dig ret.

Samtidig kan det ikke holde.

Jeg har jo som bekendt måtte skifte min gearkasse.

Hydraulikpumpe 1 til bl.a. første trin kunne ikke mere.

Resten så ud som nyt.

Endnu et stunt (samt alle de andre i årgangene fra 1998 til 2004) Volvo kan
takke amerikanerne for..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rasmussen

Dato : 10-07-05 19:18

> "EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg kan kun give dig ret.
>
> Samtidig kan det ikke holde.
>
> Jeg har jo som bekendt måtte skifte min gearkasse.

Min V70 med geartronic har nu kørt 270kkm. uden problemer, så deeet.

--
Venlig Hilsen
Per Rasmussen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-05 17:09

Claus Petersen skriver:

> VW tager også officielt afstand fra det, men alligevel tilbyder de selv
> chiptuning med fortsat fabriksgaranti.

Hvor ?

Læser man sidste nummer af bilsnak tager de voldsomt afstand til det.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 17:52

> Claus Petersen skriver:

> Hvor ?

I instruktions bogen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-05 18:41

Claus Petersen skriver:

> I instruktions bogen

Det har jeg skutte fundet, skal måske læse den igen ???

Fra : Jonas R.

Dato : 30-06-05 08:42

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)
SNIP
> I instruktions bogen

Som tidligere nævnt er der et samarbejde mellem ABT i tyskland og VAG,
såvidt jeg husker.

Men det er helt sikkert ikke i danmark.

/Jonas R.

Fra : Jonas R.

Dato : 30-06-05 08:43

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)
SNIP
> I instruktions bogen

Sorry det svar var til Klaus,

/Jonas R.

Fra : Per Olsen

Dato : 30-06-05 17:04

"Olesen" skrev
> Peugeot anbefaler IKKE at gøre det,
> og de ved vel hvad de taler om, modsat
> mange Peugeot-ejere, som synes
> de ekstra krafter er kærkomne.

Hej.

Og samtidig er der en del nye Peugeot'er der
ikke kan holde den brændstoføkonomi som
bilen er opgivet til.
Har en kammi med en ny 307'er som har
beklaget sig til Peugeot.
Deres svar er: "at de er godt klar over
problemet, og bilen skal ind og have
"optimeret" motorstyringen (chippes).
Men først når bilen har kørt 10 kkm.

Så det viser jo bare at de også "gør det selv selv"
Men tjener selvfølgelig ikke noget hvis der er
andre der gør det istedet!

Pe®=s1

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-05 06:45

"Per Olsen" <po_danmark@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

| Så det viser jo bare at de også "gør det selv selv"
| Men tjener selvfølgelig ikke noget hvis der er
| andre der gør det istedet!

Der er sgu' da himmelvid forskel på de to slags chipning :(. Den pegøj selv
gør er for at "afluse", reparere motorens styresystem, den tuneren gør er
for at gribe ind i det, ændre så motoren yder mere end den egentligt er
designet til. At det så fysisk gøres på samme måde, ændre ikke på det.

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-05 14:28

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-05 14:37

> [...]
> for at gribe ind i det, ændre så motoren yder mere end den egentligt er
> designet til. At det så fysisk gøres på samme måde, ændre ikke på det.

Ja det er jeg ret enige i, havde selv en fransk dunk engang, da den gik ad
h.... til fra ny i tomgang fik jeg en ny chip i lavet ved en kendt dansk
peugeot tuner, den kom til at gå rigtig fint, men CO steg med næsten 500 %
således at den formodentlig ikke kunne synes idag.

Nu skriver du så nok hvad motoren er designet til, så er de fleste motorer
nok vel ovedimmensioneret i forhold til hvad fabrikken lader dem løbe af
båndet med. f.eks er kobling og svinghjul i en 1,8T fra VAG noget
ovedimmensionert (kan desværre ikke huske tallene), plejlstænger og krumtap
lejer er fint dimensioneret til over 260 Hk.
Så jeg ser altså ikke noget holdbarhedsproblem overhovedet, ydermere er
nymodens motorer fyldt med alverdens elektronik der selv lukker ned for
gassen (eller turbo ladetryk) såfremt ifald forbrændingstemperaturen stiger
så meget at motoren begynder at tændingsbanke.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-07-05 06:16

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk>

, den kom til at gå rigtig fint, men CO steg med næsten 500 %
> således at den formodentlig ikke kunne synes idag.

Det er sagen i en nøddeskal, fabrikkerne kæmper for at overholde div. krav
til økonomi,forurening etc., derfor kan det være din Pegøj gik dårligt, men
deres arbejde bliver boykotttet af "eftermarkedet".
BTW. Hvor langt gik den på l., når Co nu steg 500%?.

> nok vel ovedimmensioneret i forhold til hvad fabrikken lader dem løbe af
> båndet med. f.eks er kobling og svinghjul i en 1,8T fra VAG noget
> ovedimmensionert (kan desværre ikke huske tallene),

Og gearkasse, trækaksler, motorophæng,bremser?.

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-05 09:42

> [...]
> men deres arbejde bliver boykotttet af "eftermarkedet".
> BTW. Hvor langt gik den på l., når Co nu steg 500%?.

Der var ikke den nogen forandring ca. 10 km/l problemet der blev rettet var
også omkring tomgang, hvor den ikke gik godt og nogle gange kunne gå i stå.
Co steg fra 0,5 til 2,5 % svjh.
Det var sådan en 2 liters 155 HK psa ting i en Citroen ZX, som underligt nok
kun gav 142 hk.
Første gang den blev målt gav den kun 136 Hk, men vi fandt rimeligt hurtigt
ud af at den ikke kunne åbne gassspjældet helt (pga gulvtæppet !!!) da vi så
havde mokket det på plads kunne den snige sig op på 142 Hk med stramt kabel,
jubii så manglede der kun 13 Hk, det havde de ikke tænkt sig at gøre noget
ved.
Behøver jeg sige at dette var min sidste Citrobang og PSA bil.

> Og gearkasse, trækaksler, motorophæng,bremser?.

Det anser jeg heller ikke for noget problem, med en alm. chip.
Jeg kørte knap 90000 km uden problemer overhovedet, jeg har heller aldrig
hørt om nogle der har haft problemer - og je kender mange der kører med
chip.
Det nærmeste jeg kan komme er en glidende kobling på en kammerats TDI (154
Hk / 380 Nm) da han kørte med campingvogn.
Voldtuner man er man selvfølgelig nødt til at skifte sine motorophæng,
kobling og bremser til noget der matcher.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-07-05 19:09

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk>
> Jeg kørte knap 90000 km uden problemer overhovedet, jeg har heller aldrig
> hørt om nogle der har haft problemer

Jeg er sikker på at hvis det var ~190 kkm. så havde du fået lov til at
"betale" :(. Du kan ikke bilde mig ind at, fabrikanterne over-dimensionere
så det ingen betydning har- det afh. selvf. af om de ekstra kræfter
udnyttes, men hvof' skal de ikke det, når man nu har betalt for at få dem
frem.

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-05 19:41

> [...]
> så det ingen betydning har- det afh. selvf. af om de ekstra kræfter
> udnyttes, men hvof' skal de ikke det, når man nu har betalt for at få dem

Jeg tror også at det har betydning hvis man kører med klampen i bunnd hele
tiden. Det er der bare ikke mange der gør.
Men hvis din motor med chip stiger af ved 190.000 km, hvorfra ved du så et
chippen er skyld i det og hvis den er hvor meget har den afkortet motorens
liv?
Det er min overbevisning at det er så minimalt at det i der store km-pris
regnskab er stort set uden betydning.

Jeg har tilfældigvis en bekendt som har kørt chiptunet Golf GTI nu over
250.000 km - uden problemer.
Hovedsagligt laver fabrikkerne deres svage versioner af samme motor netop
for at kunne tage ekstra penge for deres kraftige versioner af samme motor.

Deri er Volvo 2,4 140/170 Hk og VW's 1,9 TDI 115/130/150 og 1,8T
150/163/180/210/225 Hk et godt eksempel.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-07-05 10:41

> Og gearkasse, trækaksler, motorophæng,bremser?.

Og turboladeren.....

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 15:38

> [...]
> vel også få brugtpriserne til at falde væsentlig hvis bilerne har været/er
> chippet. Så det bliver vel fabriksny fra nu.

Det tror jeg såmænd ikke du skal være bange for.
Der er vist ikke mange dokumenterede motorhaverier på den bekostning.

De effekt forøgelser man kan opnå blot ved at ændre motorstyringen har vist
ikke den store indflydelse på holdbarheden.
Noget andet er hvis man begynder med større turbolader, ladeluftskøler,
andre stempler sportskatalysator osv. så motoren pludselig yder det dobbelte
af hvad den gjorde da den forlod samlebåndet, så er der grund til at se sig
rigtig godt for.

En Chiptuning koster jo også noget, har selv haft en Golf 1,8T, da jeg
solgte den var det nærmest et must at den skulle være chiptunet.
Så jeg tror ikke det trækker ned på prisen, men heller ikke op.

Noget helt andet er at man skal tænke på lovlighed og "synbarhed" hvis ikke
man umiddelbart kan lave bilen "lovlig" igen så har man et problem hvis den
falder til syn. Jeg ved dog positivt at min tidligere bil gik igennem syn m.
chiptuning.
Køberen fik selvfølgelig den orginal chip med.

Det er min klare opfattelse at der ikke generelt frygt for at købe en bil m.
chip.
Chippen er ofte bare et udtryk for at udnytte motorens fulde potentiale, det
er der mange eksempler på, f.eks Volvos 2,4 sugemotor med 140 vs 170 Hk der
er kun motorstyringe til forskel, VAG's 1,8 T fåes fra 150 til 225 Hk der er
dog nogle andre småændringer også.

Personligt ville jeg heller ikke have noget imod at købe en chiptunet bil.