Ny motor i gammel bil.
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 25-06-05 23:20

Som en følge af de - IMO - ALT for høje benzinpriser, har jeg fået en idé om
at putte en diesel motor i vores gamle Fiat Tempra. Men så melder der sig et
par spørgsmål.

1. Hvordan vil T/S se på det? Jeg tænker her på, om der skal betales noget i
afgift, da den jo egentlig er født med en benzinmotor i.

2. Min idé er at importere en bil fra Tyskland, og så pille motoren ud af
denne, og smide den i vores. Der er så mange af de modeller der kører i
Tyskland der har noget klima-anlæg eller lignende i. Kan dette sættes over i
vores nuværende?

3. Der er et digitalt instrumentbord i den nuværende bil. Er der nogen der
ved om det passer sammen med en diesel? Det jeg tænker på er, speedometer,
omdrejningstæller, temperaturmåler. Hele bordet skal skiftes ud _hvis_ der
kan monteres et klima-anlæg i den, da det har et andet udseende, men vil
stikkene bag bordet være lige til at sætte i? Eller sagt på anden måde -- er
der en mulighed for, at alle ledninger er trukket til de forskellige typer
af instrument borde?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med et enkelt svar eller to, men
kan du svare på alle tre er det også velkomment.

på forhånd tak.

Jesper

Fra : Kim Poulsen

Dato : 26-06-05 00:00

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:42bdd864$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> 1. Hvordan vil T/S se på det? Jeg tænker her på, om der skal betales noget
> i afgift, da den jo egentlig er født med en benzinmotor i.

så længe den ikke overstiger 20% reglen skulle der ikke være nogen
problemer, man må gerne ombygge fra benzin til diesel og omvendt for den
sags skyld

> [...]
> Tyskland der har noget klima-anlæg eller lignende i. Kan dette sættes over

Ved jeg ikke faktisk. men som regl tager man vist alt og flytter over,
inklusiv ledningsnet osv

> [...]
> stikkene bag bordet være lige til at sætte i? Eller sagt på anden måde --
> er der en mulighed for, at alle ledninger er trukket til de forskellige

se foregående, tror "bare" man flytter alt over.

men når dette er sagt, så tror jeg ikke at den tid og de penge vil kunne
refærdiggøres på nogen måde, det bliver alt for dyrt.

tror det er billigere at anskaffe sig en diesel.

Der skal bruges en del tid og penge på projektet, og dette er ikke ondt
ment, men en fiat tempra er ikke vildt mange penge værd, og vil ikke kunne
bære denne operation.
kan måske bedre svare sig ved nyere passat'er osv.

Men ihvertfald hvis du går igang med det, held og lykke, der er lidt arbejde
i det.

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 07:12

> [...]
> om at putte en diesel motor i vores gamle Fiat Tempra. Men så melder der

Eet af spørgsmålene ku' være, om forskellen på benzin og
diesel pr. liter ikke næsten er ret minimal ?

Fra : Tommy Fer

Dato : 26-06-05 07:16

Olesen wrote:
> [...]
>

> Eet af spørgsmålene ku' være, om forskellen på benzin og
> diesel pr. liter ikke næsten er ret minimal ?

Og når man så har spurgt sig dette, må man jo så spørge sig, om ikke der
er noget med at den termiske virkningsgrad er væsentligt højere på
dielse motore end benzin motore.

mvh Tommy Fer

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 07:38

"Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> skrev i en meddelelse

> Og når man så har spurgt sig dette, må man jo så spørge sig, om ikke der
> er noget med at den termiske virkningsgrad er væsentligt højere på dielse
> motore end benzin motore.

Man ku også bare købe en brugt diesel fra starte af, så
'alt passer sammen'.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-06-05 10:21

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Eet af spørgsmålene ku' være, om forskellen på benzin og
> diesel pr. liter ikke næsten er ret minimal ?

Det er ikke prisforskellen på benzin og diesel jeg kigger på her, men mere
hvor tit der skal tankes for at køre eks. 10.000 km. Efter en hurtig
udregning, så skal benzineren til standeren og have hældt lige i omegnen af
900 liter på, hvilket med en 55 liters tank ligner noget med 20 gange.
Dieselen derimod skal nok kun bruge i omegnen af 575 liter, og skal derfor
til tanken 12 gange. regnestykket vil derfor være at på de 10000 km sparer
jeg 8x50 liter = 400 liter. Gang det med de knap 9 kr det koster, så lander
man på 3600 kr.
Det koster selvfølgelig noget at købe den anden bil, og vægtafgiften tager
også en del i det samlede regnskab. Alternativet er, som en anden foreslår,
at købe en bil der allerede er en dieselmotor i. Skulle jeg gøre det, ville
prisen for samme bil så bare blive væsentligt højere end det jeg gav for den
jeg har nu, og så kan jeg ikke lige se nogen forskel på det, ud over at jeg
skal arbejde lidt for det. En anden ting er så, at en Fiat Tempra i Desel
ikke er nem at finde, og da det så også er en stationcar vi har, så bliver
det ikke lettere at finde dem med danske numre på. Jeg kunne så finde en i
Tyskland og få den indregistreret her i DK, men det vil koste en del mere,
end hvis jeg bare kunne hive motoren over i, og så bruge resten af bilen til
reservedele.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-05 10:31

Jesper Jacobsen skriver:

> Det koster selvfølgelig noget at købe den anden bil, og vægtafgiften tager
> også en del i det samlede regnskab.

Vægtafgift ?
Er det sådan en gammel bil du har ?

Til din information kan jeg fortælle at min nye Golf 1,9 TDI koster
næsten det samme i grøn ejerafgift som min gamle 1,8 benzin.

> [...]
> end hvis jeg bare kunne hive motoren over i, og så bruge resten af bilen til

Se lidt anderledes på det, du vil kunne få en forholdsvis frisk (rent
rustmæssigt) bil fra sydtyskland og bruge din egen til reservedele.
Men det kommer selvfølgelig an på standen af din nuværende bil.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-06-05 12:03

> Vægtafgift ?
> Er det sådan en gammel bil du har ?

Tempra'erne udgik af produktion i '96, så de nåede aldrig at komme på grøn
afgift. Det skulle vel så ikke betyde der ikke kan være økonomi i at skifte
motor rundt på den IMO.

> Til din information kan jeg fortælle at min nye Golf 1,9 TDI koster
> næsten det samme i grøn ejerafgift som min gamle 1,8 benzin.

Og væsentligt mere i indkøb end min gjorde.

> Se lidt anderledes på det, du vil kunne få en forholdsvis frisk (rent
> rustmæssigt) bil fra sydtyskland og bruge din egen til reservedele.
> Men det kommer selvfølgelig an på standen af din nuværende bil.

Rustmæssigt klarer min nuværende sig ganske flot. Der er lidt rust i højre
bagdør oppe ved vinduet, og en lille smule i bunden af et par af dørene, men
derud over er den pæn frisk. Dette var faktisk en af grundende til jeg købte
bilen, da der ikke skulle ofres flere tusind på rustarbejde.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-05 08:07

Jesper Jacobsen skriver:

> Som en følge af de - IMO - ALT for høje benzinpriser

Lær at tanke søndag aften (sådan er det ihvertfald her), kom igenne
skive i går, der var benxinen 1 kr under listepris.

> [...]
> Tyskland der har noget klima-anlæg eller lignende i. Kan dette sættes over i

Ja, men kan det betale sig ?

> 3. Der er et digitalt instrumentbord i den nuværende bil. Er der nogen der
> ved om det passer sammen med en diesel?

Mit bud er at det gør det ikke

> [...]
> kan monteres et klima-anlæg i den, da det har et andet udseende, men vil
> stikkene bag bordet være lige til at sætte i?

Højst sandsynligt - nej.

> Eller sagt på anden måde -- er
> der en mulighed for, at alle ledninger er trukket til de forskellige typer
> af instrument borde?

Næppe

> Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med et enkelt svar eller to, men
> kan du svare på alle tre er det også velkomment.

Dieselen er _så_ meget forskellig fra benzin at din operation slet ikek
vil kunne betale sig. Hvis du alligevel vil til at købe en ældre bil
hjem fra Tyskland, så find en ogfå den indregistreret i stedet for. Dit
projekt vil koste dig en 2-300 timer (mindst) inden du er færdig. I al
den tid har du ingen bil....

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-06-05 10:16

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]

> hjem fra Tyskland, så find en ogfå den indregistreret i stedet for. Dit
> projekt vil koste dig en 2-300 timer (mindst) inden du er færdig. I al

Ah det er vist skudt noget over målet.
Min bror har gjort det et par gange med forskellige biler(mondeo,alfa etc) -
det var cirka 2 weekenden hvor den fik gas så den ged barberet (forudsat der
ikke er noget der er defekt eller en startespære der smækker i og man ingen
kode har hertil..)

Men udover det er jeg enig - en gammel bil kan det næppe svare sig. Så
skulle det være for sportens skyld man gjorde det(forudsat man selv kan
eller har en der kan hjælpe)

--
/Dennis
Seat Leon 1.9 oliefyr

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-05 10:24

Dennis Pedersen skriver:

> Ah det er vist skudt noget over målet.

Ændre fra denzin til diesel ?

> [...]
> ikke er noget der er defekt eller en startespære der smækker i og man ingen

At putte en ny motor i er ikke så besværligt, blot man holder sig til
samme brændstofstype. MEn ændre fra Benzin til disel er altså noget af
en ombygning....

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-06-05 11:31

> Dennis Pedersen skriver:

> Ændre fra denzin til diesel ?

ja
Nyere benzin bil - til tyskland og hente et skadet oliefyr

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-05 12:45

Dennis Pedersen skriver:

> ja
> Nyere benzin bil - til tyskland og hente et skadet oliefyr

Incl alt fra tankstuds til køler ?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-06-05 15:03

> Dennis Pedersen skriver:

> Incl alt fra tankstuds til køler ?

Lige om tankstudsen var med skal jeg være usagt ;)
Men ja pretty much alt.
Doner bilen lignede en der har fået smidt en stang dynamit ind i kabinen da
de var færdige

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-06-05 10:36

> Jesper Jacobsen skriver:

> Lær at tanke søndag aften (sådan er det ihvertfald her), kom igenne
> skive i går, der var benxinen 1 kr under listepris.

Den virker ikke her. Jeg kører forbi mange tanke på mange forskellige tider
af døgnet, og der er ikke noget system i hvornår benzinen er billig. Jeg
kender endda en der arbejder på OK, og hun siger de har ikke noget system.
De sætter priserne ned, når de andre også sætter dem ned.

> Ja, men kan det betale sig ?

Motormæssigt vil jeg mene det kan. Prismæssigt er jeg lidt i tvivl, da de jo
skal hentes hjem også. Men de kan jo køre selv dem jeg har kigget på, så det
bliver ikke vanvittigt dyrt med stor bil og autotrailer.

> Mit bud er at det gør det ikke

Er det ikke mere regelen at fabrikkerne trækker ledninger til alt, så de
frit kan vælge hvilken motor der skal ligge i lige netop den bil der kommer
på båndet. Den 2.0'er jeg har nu ligner jo slet ikke 1.4'eren i størrelse,
og gearkassen er jo også noget anderledes i udformning end min. Trækaksler
og andet i ophængene er jo heller ikke det samme, og så skal de jo styre
meget mere om hvilke biler der skal hvor hen. Ikke at det skulle være noget
problem at gøre det, men jeg mener bare det vil være nemmere at have alt el
installeret så den kan sendes hvorhen der nu lige er behov for den.

> [...]
> hjem fra Tyskland, så find en ogfå den indregistreret i stedet for. Dit
> projekt vil koste dig en 2-300 timer (mindst) inden du er færdig. I al

Hvad skal vi da bruge al den tid på ??? Jeg har da skiftet et par motorer
rundt på forskellige biler, og det tager altså ikke meget mere end 1 dag,
eller i omkring 8 timer for 2 mand. hvad de sidste 184 timer så skal gå med
(200-(2x8)) kan jeg ikke lige helt finde ud af. Der er selvfølgelig et par
ting der er anderledes når man går fra benzin til diesel, men det tager
næppe 184 timer.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-05 10:46

Jesper Jacobsen skriver:

> [...]
> kender endda en der arbejder på OK, og hun siger de har ikke noget system.
> De sætter priserne ned, når de andre også sætter dem ned.

Her, hvor jeg bor, er benzin og diesel billigst søndag aften.

Okay i sødags var diesel over 7 kr/liter, det var helt uhørt. I Skive i
går lå diesel på omkring 7,40.

> Motormæssigt vil jeg mene det kan. Prismæssigt er jeg lidt i tvivl, da de jo
> skal hentes hjem også. Men de kan jo køre selv dem jeg har kigget på, så det
> bliver ikke vanvittigt dyrt med stor bil og autotrailer.

Jo, men ombygningsmæssigt, kan det der ?

> Er det ikke mere regelen at fabrikkerne trækker ledninger til alt, så de
> frit kan vælge hvilken motor der skal ligge i lige netop den bil der kommer
> på båndet.

Nej

> Hvad skal vi da bruge al den tid på ??? Jeg har da skiftet et par motorer
> rundt på forskellige biler, og det tager altså ikke meget mere end 1 dag,
> eller i omkring 8 timer for 2 mand.

Ja, for 2 næsten ens benzinmotorer.

> [...]
> ting der er anderledes når man går fra benzin til diesel, men det tager

Der er meget mere end motoren der skal skiftes, det er der problemet
ligger.....

Instrumentpanelet skal du have skiftet. Hvor lang tid tror du selv at
det tager ?

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-06-05 12:07

> Jesper Jacobsen skriver:
>>
> Instrumentpanelet skal du have skiftet. Hvor lang tid tror du selv at
> det tager ?

Lige i omegnen af 1 times tid for afmontering, og nogenlunde det samme for
at montere. Jeg har prøvet det, så derfor ved jeg hvor lang tid det tager.
Det er ret nemt med Tempra'en at komme til det hele, så den vil ikke stjæle
meget tid.

Jesper

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-06-05 11:35

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> kender endda en der arbejder på OK, og hun siger de har ikke noget system.
> De sætter priserne ned, når de andre også sætter dem ned.

Her i holstebro plejer det også at holde stik den stiger tors/fre for
derefter at falde jævnt til mandag morgen kl 10.00. Den stiger herefter til
listeprisen for at falde igen henimod tors/fre

Lige p.t. ligger diesel på 7,40

Fra : alexbo

Dato : 26-06-05 10:25

"Jesper Jacobsen" skrev

> 1. Hvordan vil T/S se på det? Jeg tænker her på, om der skal betales noget
> i afgift, da den jo egentlig er født med en benzinmotor i.
Der er ingen afgift på et sådan motorskift, men vægtafgiften skal ændres..

> 2. Min idé er at importere en bil fra Tyskland, og så pille motoren ud af
> denne, og smide den i vores.
Det lyder jo nemt, men der er ikke ret meget der passer fra en bensin til en
diesel.
Så det er nok noget med at skifte alt, fra tank til køler.

> Der er så mange af de modeller der kører i Tyskland der har noget
> klima-anlæg eller lignende i. Kan dette sættes over i vores nuværende?
Når man har en hel donorbil kan man jo bare "smide" hele indmaden over i.

> 3. Der er et digitalt instrumentbord i den nuværende bil. Er der nogen der
> ved om det passer sammen med en diesel?
Sikkert ikke.

? Eller sagt på anden måde -- er der en mulighed for, at alle ledninger er
trukket til de forskellige typer af instrument borde?
Nej.

> Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med et enkelt svar eller to, men
> kan du svare på alle tre er det også velkomment.
Jeg vil fraråde et sådant projekt, sælg bensinen og køb en diesel.
Men hvis man kan lide at rode med biler og har erfaring i det, kan det da
blive en interessant opgave til en lang vinter.

mvh
Alex Christensen