/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Apropos Aircon
Fra : Jasper Ahrensbach


Dato : 25-06-05 23:02

Hejsa.

Jeg er ved at se på enten en BMW eller Rover 75. På begge modeller er der
klimaanlæg. Men jeg bliver lidt nysgerrig efter at have læst tråden ang.
skal / skal ikke aircon... Ikke at jeg overhovedet vil overveje at undvære
det

Men hvad er forskellen på aircon og klima? Er det ene at foretrække frem for
det andet, eller er det "hip som hap" ?

Mvh

Jasper

--
Husk at fjerne "FJERNES" i min e-mail adr.



 
 
Anders Houmark (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 26-06-05 00:48

Jasper Ahrensbach wrote:
> Hejsa.
>
> Jeg er ved at se på enten en BMW eller Rover 75. På begge modeller er
> der klimaanlæg. Men jeg bliver lidt nysgerrig efter at have læst
> tråden ang. skal / skal ikke aircon... Ikke at jeg overhovedet vil
> overveje at undvære det
>
> Men hvad er forskellen på aircon og klima? Er det ene at foretrække
> frem for det andet, eller er det "hip som hap" ?

aircon kan køle. det køler bare i den temperatur du har valgt, indtil du
slukker det.
klima køler/varmer til et bestemt punkt som du bestemmer, f.eks. 20grader,
og så holder den temperaturen der konstant.

> Mvh
>
> Jasper



Claus Nygaard-Peders~ (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Claus Nygaard-Peders~


Dato : 26-06-05 09:33

Jasper Ahrensbach skrev:
>
> Men hvad er forskellen på aircon og klima? Er det ene at foretrække frem for
> det andet, eller er det "hip som hap" ?

Begreberne bruges i flæng så du kan med fordel kigge lidt på funktionen
af de forskellige anlæg.

For begge typer anlæg gælder at der er monteret et køleaggregat, som
luften passerer på sin vej ind til kabinen. Derfor kan de begge levere
kold luft.

At mange roser aircon/klimaanlæg for at kunne afdugge ruder skyldes at
den kraftige afkøling af luften får fugten deri til at fortættes og
derved tørrer luften.

Forskellen mellem de forskellige anlæg ligger i styringen og det vil
sige reguleringen af temperaturen.

Det simpleste anlæg har ingen automatisk styring af temperaturen. Her
aktiverer man kølesystemet og regulerer temperaturen ved selv at iblande
varm luft (ved at skrue op for varmen) indtil man får den ønskede
temperatur. Denne type anlæg betegnes ofte (her i landet) aircon.

Anlæg med automatisk styring af temperaturen betegnes ofte klimaanlæg.
Disse anlæg fås med én enkelt eller flere zoner. To zoner er vist ved at
være ganske almindeligt i nye biler. For hver zone er det muligt at
regulere temperaturen separat. For at regulere temperaturen behøver
styringen i et sådan anlæg input fra én eller flere sensorer. De gode
anlæg har flere sensorer (over 5 for hver zone) så der f.eks. kan
korrigeres for direkte solindstråling. De simple (typisk ældre) anlæg
har kun en enkelt der måler temperaturen ét centralt sted.

Mon ikke ovenstående gav dig lidt input til at skelne de forskellige
anlæg fra hinanden.

Mvh
Claus

Ukendt (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-06-05 09:36


"Jasper Ahrensbach" <ahrensbach@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:42bdd45d$0$63642$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa.
>
> Jeg er ved at se på enten en BMW eller Rover 75. På begge modeller er der
> klimaanlæg. Men jeg bliver lidt nysgerrig efter at have læst tråden ang.
> skal / skal ikke aircon... Ikke at jeg overhovedet vil overveje at undvære
> det
>
> Men hvad er forskellen på aircon og klima? Er det ene at foretrække frem
> for det andet, eller er det "hip som hap" ?

aircon er den engelske betegnelse for "køleanlæg" og klima er den
tyske........længere er den ikke
Hvis du vil se hvad anlæget kan mht til regulering af temp, så er du nød til
at læse brochurer og lign.

--
Tom



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste