Aircondition - for/imod
Fra : Lisbeth

Dato : 25-06-05 19:09

Jeg overvejer at købe ny bil og overvejer i den forbindelse, om det skal
være med eller uden aircondition. Nogle forklarer mig, at man lettere bliver
forkølet i biler med aircondition. Andre forklarer mig, at det er spild af
penge. Og andre igen at det er herligt..... men ingen af dem, jeg har talt
med, har erfaring med aircondition i egen bil - de har kun oplevet det
sporadisk som passagerer.

Så hvad skal jeg regne med. Hvad er fordele og ulemper? Er det pengene værd?

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-05 19:28

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplevet det sporadisk som passagerer.
>
> Så hvad skal jeg regne med. Hvad er fordele og ulemper? Er det pengene

Vi har AC i både den lille Yaris og i min Mondeo. Vil ALDRIG mere leve uden.
Fordelen er helt klart at man aldrig skal køre med nedrullet vindue for bare
at få en anelse køligere luft. Når det er rigtig varmt kan nedrullet vindue
slet ikke være med mere, man sidder og sveder alligevel.
Med AC er man altid frisk når man kører og man har et køligt hovede.
AC er ikke til at leve uden....det burde være lige så naturligt som at have
et varmeapparat til vinterperioden.
Kroppen venner sig også til de måske kraftige temp. påvirkninger man kan
udsætte sig selv for, alt efter hvor meget man skruer ned for temperaturen.
Jeg har ikke været forkølet af den grund i 3-4 nu.

Eneste ulempe synes jeg er prisen, men alligevel er vi rede til at betale
den.

Det er bare vildt ufedt at sidde i en møg varm bil med klistret t-shirt og
vindstøj fra det nedrullede vindue.

--
Tom

Fra : Lisbeth

Dato : 25-06-05 19:31

> Det er bare vildt ufedt at sidde i en møg varm bil med klistret t-shirt og
> vindstøj fra det nedrullede vindue.

Det er vi ikke uenige om. Og efter dagens køretur UDEN aircondition hælder
jeg også mest til at bruge pengene på det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mogens

Dato : 25-06-05 21:13

On Sat, 25 Jun 2005 20:31:21 +0200, "Lisbeth"
<lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> wrote:

>Det er vi ikke uenige om. Og efter dagens køretur UDEN aircondition hælder
>jeg også mest til at bruge pengene på det.

Det hæver endvidere bilens gensalgsværdi - den vil være nemmere at
komme af med igen...

Mvh...

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 25-06-05 23:08

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Det hæver endvidere bilens gensalgsværdi - den vil være nemmere at
> komme af med igen...

og dog !!! Der er ALT for mange biler der bliver solgt med a/c idag (det er
ikke ment negativt), så det vil ikke være der der er nogen penge at hente.
Selvfølgelig vil prisen man kan få for den være lidt højere end hvis den
ikke havde, men det er langt fra hvad det var for bare 5-8 år siden, da det
ikke var så almindeligt at, selv små biler har det, som det er næsten
standardudstyr idag.

Men helt sikkert -- næste gang jeg skal handle bil _SKAL_ det bare være i
den. Er det ikke det, er bilen uinteressant.

Jesper

Fra : Mogens

Dato : 26-06-05 06:57

On Sun, 26 Jun 2005 00:07:35 +0200, "Jesper Jacobsen"
<jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Selvfølgelig vil prisen man kan få for den være lidt højere end hvis den

Jeg taler ikke om pris - jeg taler om lagertid. Hvis en given køber
har 2 biler at vælge imellem, vil langt de fleste vælge dén, der har
a/c

Mvh...

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-06-05 10:38

> Jeg taler ikke om pris - jeg taler om lagertid. Hvis en given køber
> har 2 biler at vælge imellem, vil langt de fleste vælge dén, der har
> a/c

Fuldstændig enig, men det giver ikke en ret meget højere pris når du skal
sælge brugt.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 12:08

Der er stadig manger biler på markedet uden A/C, derfor vil det være
eftertragtet indtil at alle de gamle "ådsler" uden A/C er hugget op.

> Fuldstændig enig, men det giver ikke en ret meget højere pris når du skal
> sælge brugt.

Man kan måske vende det om at sige hvis du køber en tilsvarende model uden
A/C vil den måske ikke kunne indbringe den samme pris som en med A/C.
F.x. VW Bora, de fik A/C som standard i 2001 modellen derfor er der mange
til salg med A/C, og dermed er en uden A/C direkte uattraktiv og skal derfor
næsten bortgives :(

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 07:07

> Det er bare vildt ufedt at sidde i en møg varm bil med klistret t-shirt og
> vindstøj fra det nedrullede vindue.

Et soltag er dejligt.
Frisk luft, nul støj, vedligeholdesfrit
og gir' et godt lys i bilen.

A/C er dejligt om vinteren, da det afdugger på 1 minut,
mest et problem, hvis man er flere i bilen med våde jakker mv.

Om sommeren er A/C af naturlige grunde behageligt,
men den skærmer ikke for solen, som er det største problem.
Varmen drives ud, medmindre man kører i storbyen og konstant
holder i kø.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 26-06-05 08:57

Olesen skrev:

> Et soltag er dejligt.
> Frisk luft, nul støj, vedligeholdesfrit
> og gir' et godt lys i bilen.

Det er vist et spørgsmål om temperement. jeg havde engang en Golf III
med originalt eldrevet soltag. Det skal jeg ikke have igen!

Frisk luft: Sandt men det kan jeg nu få i rigelige mængder gennem
ventilationssystemet, som i øvrigt filtrerer for pollen (for dem som er
allergiske overfor den slags).

Nul støj: Delvist sandt! hvis alternativet er åbne sideruder er et åbent
soltag klart at foretrække. Det støjer væsentligt mindre, men jeg finder
det nu alligevel irriterende at høre på.

Vedligeholdelsesfrit: Det er i hvert fald sandt om det soltag der var i
Golfen.

Godt lys i bilen: Her er jeg helt uening. Jeg var meget glad for den
lystætte klap der kunne trækkes hen under soltaget, for jeg fandt det
ærlig talt meget generende at have solen ind gennem soltaget (uåbnet).

Derudover snupper et soltag en smule af højden i kabinen, da det skal
køres ind under taget. Med min højde (180cm) var det dog ikke noget
problem i Golfen.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 09:22

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Derudover snupper et soltag en smule af højden i kabinen, da det skal
> køres ind under taget. Med min højde (180cm) var det dog ikke noget
> problem i Golfen.

Jeg fik ofte mit hår i klemme i soltaget (183 cm) men det var måske
typebestemt til bilen

--
Tom

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 26-06-05 11:06

Tom skrev:
> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fik ofte mit hår i klemme i soltaget (183 cm) men det var måske
> typebestemt til bilen

Eller måske frisuren?

Ikke et ondt ord om hentehår, men det blafrer jo noget når det fanges af
vinden ;)

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 12:25

> Eller måske frisuren?
>
> Ikke et ondt ord om hentehår, men det blafrer jo noget når det fanges af
> vinden ;)

hentehår....så vidt er jeg ikke kommet....men palle pophår måske

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 09:20

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Et soltag er dejligt.
> Frisk luft, nul støj, vedligeholdesfrit
> og gir' et godt lys i bilen.

havde soltag i sierra'en og jeg vil nu nok sige at det øger støjen i kabinen
at åbne for soltaget.

> [...]
> men den skærmer ikke for solen, som er det største problem.
> Varmen drives ud, medmindre man kører i storbyen og konstant

Mit AC kan nu også sagtens drive varmen ud selv om man holder i kø og det er
lige netop det som er kanon

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 12:17

> Et soltag er dejligt.
> Frisk luft, nul støj, vedligeholdesfrit
> og gir' et godt lys i bilen.

Jeg havede indtil for 3 md. siden en Golf med både climatronic og elektrisk
soltag.
Hele sidste sommer kørte jeg nok med soltaget åbent max 1 time.
Det støjer lidt (dog meget mindre end et åbent vindue), men det mest
ulidelige er da at man får solstik oven i panden når solen står ned gennem
hullet. Det var et glas soltag og jeg finder ovenlyset irriterende og havde
altid trukket lugen for.

> Om sommeren er A/C af naturlige grunde behageligt,
> men den skærmer ikke for solen, som er det største problem.
> Varmen drives ud, medmindre man kører i storbyen og konstant
> holder i kø.

Et automatisk klimaanlæg har ofte en solsensor, så den dosere kølingen efter
om der står sol ind gennem ruderne.
Et A/C kan langt hen ad vejen holde varme fra solskin væk, det har dog svært
ved at køle ens mave hvis man har sort t-shirt på :)

Gæt hvad jeg valgte fra da jeg købte ny bil? :)

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-05 18:39

> [...]
> ulidelige er da at man får solstik oven i panden når solen står ned gennem
> hullet. Det var et glas soltag og jeg finder ovenlyset irriterende og

Mit soltag er 'nistret' med sorte prikker, så gennemlysningen
blir' optimal istedet for ekstrem.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 29-06-05 09:48

Olesen skrev:
> "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Mit soltag er 'nistret' med sorte prikker, så gennemlysningen
> blir' optimal istedet for ekstrem.

Det var det soltag jeg omtalte i min tidligere Golf3 også. Min holdning
er uændret. Aldrig mere soltag til mig.

Mvh
Claus

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-06-05 09:53

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Det var det soltag jeg omtalte i min tidligere Golf3 også. Min holdning
> er uændret. Aldrig mere soltag til mig.

Jeg var helt vild med soltaget i Opel'n det var tonet ganske mørkt, desuden var der en
jalousi klap (plade med riller i) så man kunne få diffus luft uden sol.
Men jeg ville aldrig få skåret et hul, det skal være originalt.

Mvh
Roberto

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-05 14:38

> Det var det soltag jeg omtalte i min tidligere Golf3 også. Min holdning er
> uændret. Aldrig mere soltag til mig.

Man skal da bare have et motoriseret ståltag.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-05 17:02

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Det var det soltag jeg omtalte i min tidligere Golf3 også. Min holdning
> er uændret. Aldrig mere soltag til mig.

Glastag er IMHO noget skrammel....
I min 2'er var der stålskydetag.

Det vil jeg godt have igen....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 18:40

> Glastag er IMHO noget skrammel....

Glassoltag i god kvalitet holder helen bilen ud.
Men eftermontering er bandlyst.
Elektriske skyde/vippe soltage skal man holde
sig fra pga. for megen mekanik og fare for rust.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-05 18:43

Olesen skriver:

> Glassoltag i god kvalitet holder helen bilen ud.

Sikkert, men sådan et "glashul" pynter sku sjældent på en bil.
Stålskydetag derimod.....

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 19:58

> Olesen skriver:

> Sikkert, men sådan et "glashul" pynter sku sjældent på en bil.
> Stålskydetag derimod.....

Sådan et mørkttonet stykke glas med tilhørende
sort kunststof kant pynter faktisk mere end
en eks. rødt-i-rødt stålplade, og gir' et godt
break på den store tagflade.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-05 21:25

Olesen skriver:

> Sådan et mørkttonet stykke glas med tilhørende
> sort kunststof kant pynter faktisk mere end
> en eks. rødt-i-rødt stålplade, og gir' et godt
> break på den store tagflade.

Din mening, _bestemt_ ikke min

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 00:05

> Olesen skriver:

> Din mening, _bestemt_ ikke min

Og som sagt, så holder det og kan tåle
at blive brugt, som må være det væsentligste.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-06-05 06:10

Olesen skriver:

> Og som sagt, så holder det og kan tåle
> at blive brugt, som må være det væsentligste.

Hvilket at stålskydetag så absolut også gør.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 19:00

> Olesen skriver:

> Hvilket at stålskydetag så absolut også gør.

Da den er meget mere mekanisk, der er flere udfræsninger
og samlinger mv. til et motoriseret ind-under-taget soltag,
vil den i sagens natur være mere modtagelig for slid,
skidt rust, vand mv. sammenlignet med et alm. soltag
som blot kan vippes op og i.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-06-05 19:16

Olesen skriver:

> [...]
> vil den i sagens natur være mere modtagelig for slid,
> skidt rust, vand mv. sammenlignet med et alm. soltag

Og det viser sig blot at de er lavet bedre, så der ingen problemer er af
den slags. Havde en 91'er golf mellem 1994 og 1998 der var absolut ingen
problemer med stålskydetaget !

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 20:16

> Og det viser sig blot at de er lavet bedre, så der ingen problemer er af
> den slags.

Det viser sig så, at den enkle soltag består af en
fast ramme som slutter helt tæt mod taget,
og resten består så blot af en gummipakning
og en smule glas samt et beslag, som holder
ruden lukket eller åbent i 1-3 trin.

> Havde en 91'er golf mellem 1994 og 1998 der var absolut ingen
> problemer med stålskydetaget !

Golfen havde så været små 7 år da du solgte den,
og et soltag burde selvfølgelig ikke ha' problemer
af nogen art inden for så få år.

Jeg forventer samtidig, at mit soltag
ser ud og virker som nyt som 23-årig,
hvis bilen skrottes om ca. 4 år.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-06-05 21:33

Olesen skriver:

> Golfen havde så været små 7 år da du solgte den,
> og et soltag burde selvfølgelig ikke ha' problemer
> af nogen art inden for så få år.

10 år efter har det stadigt ingen problmer, simpel og holdbar mekanik.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 23:29

> Olesen skriver:

> 10 år efter har det stadigt ingen problmer, simpel og holdbar mekanik.

Der er stadig forskel på 10 år og 20 år...og 20 år kræver
ikke for megen mekanik, hvis det skal være bare nogenlunde
fejlfri og pænt efter de år.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-07-05 07:01

Olesen skriver:

> Der er stadig forskel på 10 år og 20 år...og 20 år kræver
> ikke for megen mekanik, hvis det skal være bare nogenlunde
> fejlfri

Der er sku heller ikke for meget mekanik.
Og chancen for at det går i stykker er knapt så stor som chancen er for
at gummiet omkring et "klapsoltag" mørner.

> og pænt efter de år.

Pænt ?
Det er en stålplade i tagets farve, den er lige så pæn som taget...

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-05 20:10

> Der er sku heller ikke for meget mekanik.

Gu er der da det.
En elmotor samt vippe/skubbe mekanisme
er helt nødvendigt, hvis den skal glide under taget,
som har været aktuelt i denne tråd.

> Og chancen for at det går i stykker er knapt så stor som chancen er for
> at gummiet omkring et "klapsoltag" mørner.

Vrøvl.

> Pænt ?
> Det er en stålplade i tagets farve, den er lige så pæn som taget...

Mekanismen som elektrisk bevæger soltaget slides
og området den bevæger sig i ser også sjældent
pænt ud, da det kan være vanskeligt at komme til.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-07-05 21:38

Olesen skriver:

> Gu er der da det.

Nej

> En elmotor samt vippe/skubbe mekanisme
> er helt nødvendigt, hvis den skal glide under taget,
> som har været aktuelt i denne tråd.

Nej, elmotoren er ikke.

> Vrøvl.

Nej, sandt.

> Mekanismen som elektrisk bevæger soltaget slides
> og området den bevæger sig i ser også sjældent
> pænt ud, da det kan være vanskeligt at komme til.

Vrøvl (for nu at blive på dit niveau).

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-05 08:48

> Olesen skriver:

> Nej, elmotoren er ikke.

Nuvel, de fleste soltage jeg har set som glider
under taget, har været med mtor...

> Vrøvl (for nu at blive på dit niveau).

Det vr nu dig som begyndt med 'ku' osv..så
jeg valgte at fortsætte i samme spor.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-07-05 10:45

> Gu er der da det.

Gu' er der da ej. Én elmotor og en glideskinne - thta's it.

> Mekanismen som elektrisk bevæger soltaget slides
> og området den bevæger sig i ser også sjældent
> pænt ud, da det kan være vanskeligt at komme til.

Hvordan fa'n er det du vrøvler? Har du overhovedet set, hvordan sådan nogle
soltag er konstrueret/fungerer? Altså ud over Ford's?

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 20:51

> Gu' er der da ej. Én elmotor og en glideskinne - thta's it.

OG nogle fæle rust/vandfælder vandet kan søppe i.

> Hvordan fa'n er det du vrøvler? Har du overhovedet set, hvordan sådan
> nogle soltag er konstrueret/fungerer? Altså ud over Ford's?

Hehe..du minder mig om Huset på Christianshavn.
Ja, de er designet så de ruster og holder på vandet.
De færrest elektriske ind-under taget soltage
er lave så det virker som en sund og langtidsholdbar
konstruktion. De fleste jeg har observeret er
de rene rustfælder.
-Undtagen dem som blot klapper op og i - manuelt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-07-05 21:15

Olesen skriver:

> OG nogle fæle rust/vandfælder vandet kan søppe i.

Find du nu en Golf 2 mned originalt stålskydetag og få lov til at kigge
lidt i den.....

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 22:36

> Olesen skriver:

> Find du nu en Golf 2 mned originalt stålskydetag og få lov til at kigge
> lidt i den.....

Nu ruster en Golf 2 også andre steder end bare i soltaget.
En Golf 2 er ikke så 'hellig' som du vil gøre den til.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-07-05 05:36

Olesen skriver:

> Nu ruster en Golf 2 også andre steder end bare i soltaget.

Har jeg påstået det ?

Det er skydesoltag og den mekaniske konstruktion heraf vi snakker
her.....

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 16:30

> Olesen skriver:

> Har jeg påstået det ?

Det er vel ligegyldigt hvad du påstår, når
facts er, mange af de Golf 2'er du ser på gader
og stræder så absolut ikke alle er pletfri. Slet ikke.
Ved godt du vil tegne sådan et billede, men
billedet er ret dårligt.

> Det er skydesoltag og den mekaniske konstruktion heraf vi snakker
> her.....

Jo mere mekanik og 'pladebearbejdning'
ang. og omkring soltaget, jo større chancer for fejlfunktion,
rust og ærgelser.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-07-05 17:54

Olesen skriver:

> Det er vel ligegyldigt hvad du påstår, når
> facts er, mange af de Golf 2'er du ser på gader
> og stræder så absolut ikke alle er pletfri.

Hvad har det med sagen at gøre ?
Har jeg påstået at en golf 2 ikke ruster ?

Mange af de Golf2 du er er 20 år gamle.

> Ved godt du vil tegne sådan et billede, men
> billedet er ret dårligt.

Hvor er det lige at jeg vil det ?

Nu bliver du sku nødt til at komme med nogle beviser.

Jeg har selv haft en 2'er der fik skiftet bagklap på en rustkonto, det
har jeg endda skrevet om her i gruppen, så jeg kan ikke se, hvordan du
har fået den opfattelse.

> Jo mere mekanik og 'pladebearbejdning'
> ang. og omkring soltaget, jo større chancer for fejlfunktion,
> rust og ærgelser.

Ja. Man laver man det ordentligt og vedligeholder det sker det ikke.

Nu er du ude i chancer og tankespil.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 18:08

> Hvad har det med sagen at gøre ?
> Har jeg påstået at en golf 2 ikke ruster ?

Du vil gerne få det til at se ud som om,
Golf er nærmest rustfri, hvilket langtfra
altid er tilfældet.

> Mange af de Golf2 du er er 20 år gamle.

Og ?

> Hvor er det lige at jeg vil det ?

Det fornemmes tydeligt i hele
din formuleren.

> Nu bliver du sku nødt til at komme med nogle beviser.

Mine indlæg er bevis nok.

> Jeg har selv haft en 2'er der fik skiftet bagklap på en rustkonto, det
> har jeg endda skrevet om her i gruppen, så jeg kan ikke se, hvordan du
> har fået den opfattelse.

Det gør ondt at indrømme dêt, eh ?
Golf ruster.

> Ja. Man laver man det ordentligt og vedligeholder det sker det ikke.

Se, det sidste i dên sætning ka' jeg li'.
Et meget mekaniskt soltag kræver derfor
mere omhu end et ordinært.

> Nu er du ude i chancer og tankespil.

Nej.
Facts.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-07-05 18:10

Olesen skriver:

> Og ?

Vedligeholdes de er de blandt de mest rustfri biler på markedet.

> Mine indlæg er bevis nok.

Nej

> Det gør ondt at indrømme dêt, eh ?

Nej

> Golf ruster.

Ja, de er lavet af metal.

> Se, det sidste i dên sætning ka' jeg li'.
> Et meget mekaniskt soltag kræver derfor
> mere omhu end et ordinært.

Nej

> Nej.
> Facts.

Bevis det.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 23:09

> Bevis det.

Følg blot med, så ved du jeg har ret.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-07-05 06:34

Olesen skriver:

> Følg blot med, så ved du jeg har ret.

Hvor skal vi hen da ???

Fra : Henrik B.

Dato : 05-07-05 11:39

> OG nogle fæle rust/vandfælder vandet kan søppe i.

Jeg kan kun sige igen: Olesen, du aner ikke en hujende skid om, hvad du
snakker om. Du kender kun til gamle historier du har fået fortalt, for 2
årtier siden.

Der findes ingen "vandfælder", hvad det så end måttet være.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 16:34

> Du kender kun til gamle historier du har fået fortalt, for 2 årtier siden.

Jeg er ret sikker på, at soltage og deres konstruktion
næppe er blevet bedre/mere modstandsdygtige
over for rust mv. Der proppes mere og mere
mekanik i, og det vil uundgåeligt være en
holdbarhdsmæssig dårligere løsning end
et simpelt soltag.

> Der findes ingen "vandfælder", hvad det så end måttet være.

Ork jo.
Prøv at studere flere biler med skydesoltag,
så vil du ofte se der er oplagte rustfælder
i mekanikken, og samlinger mv.

Fra : Katja & Dennis

Dato : 06-07-05 19:45

Hejsa...

Så længe man gider at vedligeholde sin bil eller betaler sig fra det og ikke
lade tingene stå til så er der sku ikke flere fejl på et skyde vippe/soltag
end der er på så meget andet heller ikke angående rust.. mit elektriske
skyde/vippe tag er nu 16 år Hmmmm ingen fejl på det i nu..... Vil væde på at
F.eks en Volvo 700 serie fra 84 er der heller ikke mange der er fejl på
eller Mercedes E klasse samme årgang....

Mvh Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 17:43

"Katja & Dennis" <Dodge@email.dk> skrev i en meddelelse

> skyde/vippe tag er nu 16 år Hmmmm ingen fejl på det i nu..... Vil væde på
> at F.eks en Volvo 700 serie fra 84 er der heller ikke mange der er fejl på
> eller Mercedes E klasse samme årgang....

He, en bekendt har netop en hvid Volvo 740 med hvid metal
skydetag, og den er ret 'blæret' på den ufede måde...

Fra : Katja & Dennis

Dato : 08-07-05 05:38

Hejsa...

Som skrevet..

Så længe man gider at vedligeholde sin bil eller betaler sig fra det og ikke
lade tingene stå til så er der sku ikke flere fejl på et skyde vippe/soltag
end der er på så meget andet heller ikke angående rust..

Med Venlige Sommer Hilsen

Dennis

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-05 21:49

> [...]

> fast ramme som slutter helt tæt mod taget,
> og resten består så blot af en gummipakning
> og en smule glas samt et beslag, som holder

Ståltag = Én plade, der ligger i åbningen med en gummipakning - that's it.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 23:28

> Ståltag = Én plade, der ligger i åbningen med en gummipakning - that's it.

Okay, om pladen er af glas eller stål er ligemeget, men
mekanikken som får den til at køre under taget er følsomt.

Fra : Henrik B.

Dato : 01-07-05 13:03

> Okay, om pladen er af glas eller stål er ligemeget, men
> mekanikken som får den til at køre under taget er følsomt.

Vrøvl. Det kræver en klat fedt, 2 gange om året - that's it. Det er jo ikke
konpliceret finmekanik.

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-05 20:12

> Vrøvl. Det kræver en klat fedt, 2 gange om året - that's it. Det er jo
> ikke konpliceret finmekanik.

Så lukker det skævt, så ruster beslag og kantombøjninger,
så strejker motoren, så er der en løs forbindelse, så jo,
en elektrisk dreven flerpositioneret soltag kan være noget
djævelen har skabt. Især hvis bilen er ældre.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-07-05 21:39

Olesen skriver:

> [...]
> en elektrisk dreven flerpositioneret soltag kan være noget
> djævelen har skabt. Især hvis bilen er ældre.

Måske med det fabrikat af biler du kører.....

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-05 08:51

> Måske med det fabrikat af biler du kører.....

Jeg har VW og Ford.
Og ingen af dem har vrøvl med soltaget.

1) VW'en har ingen
2) Ford'ens er originalt monteret, og af
den bedste/simple type som er ganske manuel,
og holder bilen tid ud.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-07-05 10:46

> Så lukker det skævt, så ruster beslag og kantombøjninger,
> så strejker motoren, så er der en løs forbindelse, så jo,

Vrøvl, vrøvl og vrøvl. Du har jo ingen erfaringer med omtalte, det er
tydeligt....

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 20:53

> Vrøvl, vrøvl og vrøvl. Du har jo ingen erfaringer med omtalte, det er
> tydeligt....

Erfaring ?
Brug øjnene og se hvor ringe stand de
bare lidt ældre elektriske soltage ofte er i.

Men ok, er man mere T-hansen typen
som går efter lir' frem for funktion,
så er det klart du vil overse detaljerne..

Fra : Henrik B.

Dato : 05-07-05 11:40

> Erfaring ?
> Brug øjnene og se hvor ringe stand de
> bare lidt ældre elektriske soltage ofte er i.

Ja, jeg kan godt se at mit 12 år gamle el-soltag, med skyde/vippe, er i en
stand som var det nyt - ellers noget?

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 16:37

> Ja, jeg kan godt se at mit 12 år gamle el-soltag, med skyde/vippe, er i en
> stand som var det nyt - ellers noget?

Du passer vel også på din bil ?
Det er der mange som ikke gør, og
her er sådan en finesse ofte et kedeligt syn.

Men kom igen når bilen er 20 år, så må vi se
hvor 'sundt' det ser ud..

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-05 19:32

> Da den er meget mere mekanisk, der er flere udfræsninger
> og samlinger mv. til et motoriseret ind-under-taget soltag,

Nej, der er kun én udfræsning, som er magen til den der benyttes ved et
glastag. Og m.h.t. samlinger, så er det ikke mere utæt end et glastag,
snarere tværtimod.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 20:18

> Nej, der er kun én udfræsning, som er magen til den der benyttes ved et
> glastag. Og m.h.t. samlinger, så er det ikke mere utæt end et glastag,
> snarere tværtimod.

Jeg har endnu ikke set et elektrisk køre-ind-under-taget
soltag, som kun består af een udskæring.

Der skal være plads til motor, gear, træk mv, og
dette kører i noget mekanik, som helt sikkert
ikke kun er limet fast....alene derfor er det mere udsat
for tear'n wear.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-05 21:50

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Jeg har endnu ikke set et elektrisk køre-ind-under-taget
> soltag, som kun består af een udskæring.

Så skal du se mit.

> Der skal være plads til motor, gear, træk mv, og
> dette kører i noget mekanik, som helt sikkert
> ikke kun er limet fast....alene derfor er det mere udsat
> for tear'n wear.

Det hele er én kasette, som er monteret op under taget v.h.a. skruer i den
bærende konstruktion i siderne. Den eneste kontakt der er med taget, er
stålpladen der passer i det udskårne hul.

Fra : Verner Olsen

Dato : 01-07-05 17:52

On Wed, 29 Jun 2005 19:42:34 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Sikkert, men sådan et "glashul" pynter sku sjældent på en bil.
>Stålskydetag derimod.....

Nah - Jeg er nu meget tilfreds med mit "glas-folde-tag" med
"mørkelægningsrullegardin" - Hvis man ikke ved det er der, lægger man
ikke mærke til det, når det er lukket.

>Klaus

Verner
- Fiat Stilo "Skywindow"

Fra : Mogens

Dato : 29-06-05 18:42

On Wed, 29 Jun 2005 19:39:40 +0200, "Olesen" <n/a> wrote:

>Elektriske skyde/vippe soltage skal man holde
>sig fra pga. for megen mekanik og fare for rust.

Du lever da vist i anden tidsalder :) - desuden er der i princippet
ingen forskel på et mekansik og et elektrisk soltag. OG desuden kommer
rusten først efter "100 år" på moderne biler...

Mvh...

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 19:53

> Du lever da vist i anden tidsalder :) - desuden er der i princippet
> ingen forskel på et mekansik og et elektrisk soltag. OG desuden kommer
> rusten først efter "100 år" på moderne biler...

Ok, men netop moderne biler ruster jo meget hurtigt, og
et 'vådt' område som mekanikken soltaget kører i er
og vil altid være et ømt område.

Fra : Mogens

Dato : 29-06-05 21:11

On Wed, 29 Jun 2005 20:53:03 +0200, "Olesen" <n/a> wrote:

>Ok, men netop moderne biler ruster jo meget hurtigt

Måske i dit lokalområde, 5 km fra Vesterhavet, men ikke på
"fastlandet" :)

> og et 'vådt' område som mekanikken soltaget kører i er
>og vil altid være et ømt område.

De originale soltage har hældning og er desuden udstyret med
afvandingskanaler. Man har lov at holde sidstnævnte fri, så vandet kan
komme væk...

Mvh...

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 00:08

> Måske i dit lokalområde, 5 km fra Vesterhavet, men ikke på
> "fastlandet" :)

Til gengæld slipper vi for syreregn og
metalpartikler fra sværindustrien.,o)

> De originale soltage har hældning og er desuden udstyret med
> afvandingskanaler. Man har lov at holde sidstnævnte fri, så vandet kan
> komme væk...

Men..alligevel en mere delikat og alligevel sart løsning.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-05 22:43

> [...]

> ingen forskel på et mekansik og et elektrisk soltag. OG desuden kommer
> rusten først efter "100 år" på moderne biler...

Try again, Granberg....

Fra : Mogens

Dato : 29-06-05 22:45

On Wed, 29 Jun 2005 23:43:01 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Try again, Granberg....

Dét, jég mener, ér, at skærmen ruster før taget. Ellers giver det jo
ingen mening, at nogle fabrikanter "galvaniserer" op til ruderne. Vel?

Mvh...

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-05 11:16

> Dét, jég mener, ér, at skærmen ruster før taget. Ellers giver det jo
> ingen mening, at nogle fabrikanter "galvaniserer" op til ruderne. Vel?

Nej, men min - bitre - erfaring siger noget andet.

Fra : Mogens

Dato : 30-06-05 21:37

On Thu, 30 Jun 2005 12:16:13 +0200, "Henrik B."

>Nej, men min - bitre - erfaring siger noget andet.

En overgang blev de originale soltag eftermonterede - var det mon
sådan eet? -> min læges BMW 525i fik det eftermonteret inden nr.
pladerne blev skruet på bilen (første reg. !).

Mvh...

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 18:38

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Det var det soltag jeg omtalte i min tidligere Golf3 også. Min holdning er
> uændret. Aldrig mere soltag til mig.

Kan der ligge en skjult skræk for rust ?
Et simpelt soltag som ikke kører ind under taget
og uden for megen vip osv. ER en dejlig ting.

Fra : Mogens

Dato : 29-06-05 18:43

On Wed, 29 Jun 2005 19:37:58 +0200, "Olesen" <n/a> wrote:

>Kan der ligge en skjult skræk for rust ?

Næppe - han er VAG-entusiast :)

Mvh...

Fra : Knud Thomsen

Dato : 25-06-05 19:34

> [...]
skal
| v¿re med eller uden aircondition. Nogle forklarer mig, at man
lettere bliver
| fork¸let i biler med aircondition. Andre forklarer mig, at det er
spild af
| penge. Og andre igen at det er herligt..... men ingen af dem, jeg
har talt
| med, har erfaring med aircondition i egen bil - de har kun oplevet
det
| sporadisk som passagerer.
|
| Så hvad skal jeg regne med. Hvad er fordele og ulemper? Er det

Skal du have ny bil skal du også have a/c - I sommervarmen er det ikke
til at undv¿re - i hvert fald hvis man sidder mere end 5-10 km ad
gangen i bilen.

Knud

Fra : bme

Dato : 25-06-05 20:02

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse

> Så hvad skal jeg regne med. Hvad er fordele og ulemper? Er det pengene
> værd?

Efter at have holdt i kø i 2½ time igår syd for horsens, skal jeg aldrig
mere have en bil uden a/c. fra at jeg bare har betragtet det som
luksusudstyr er det røget i kategorien sikkerhedsudstyr.

/bo

Fra : Basil

Dato : 25-06-05 20:26

Lisbeth wrote:
> [...]
> sporadisk som passagerer.
>
> Så hvad skal jeg regne med. Hvad er fordele og ulemper? Er det pengene

Jeg er absolut for.
Det er rigtig rart de 8-9 måneder om året hvor solen har varmet bilen mens
man lige er på arbejde.
De rigtig varme sommerdage er det nærmest uundværligt, og sidst men ikke
mindst, når bilen dugger er det bare at slå den til, så er duggen væk.
Jeg er tilbøjelig til at sige at jeg bruger min mere om vinteren end om
sommeren.
Jeg kører ca. 1 km mindre pr. liter når den er konstant til, men vil ikke
undvære den.
Kai

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 25-06-05 20:56

> [...]
> oplevet det sporadisk som passagerer.
>
> Så hvad skal jeg regne med. Hvad er fordele og ulemper? Er det pengene

Hej,

Fabriksmonteret A/C koster på nogle modeller kun 5000,- ekstra, så det KAN
være en beskeden udgift.

Carsten

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 25-06-05 21:20

Lisbeth skrev:
> [...]
> sporadisk som passagerer.
>
> Så hvad skal jeg regne med. Hvad er fordele og ulemper? Er det pengene værd?

Når folk bliver forkølede af at køre i bil med aircondition skyldes det
at de lader systemet blæse den kolde luft lige ud i hovedet på sig selv.
Derved kommer de til at sidde i træk og så er der gode muligheder for at
blive forkølet.

Hvis man vil undgå forkølelse ved brug af aircondition i bilen skal man
lade den kolde luft blæse ud mod de varme ruder. Herved afkøles
instrumentbræt og bilens øvrige interiør samtidig med at luften i
kabinen holdes på en behagelig temperatur. Og væsentligst... man sidder
ikke i træk og bliver ikke forkølet.

Mvh
Claus
Som heller ikke vil undvære aircondition i bilen

Fra : Lars Jensen

Dato : 25-06-05 22:37

> [...]

> instrumentbræt og bilens øvrige interiør samtidig med at luften i
> kabinen holdes på en behagelig temperatur. Og væsentligst... man sidder

Det kunne du satme godt have skrevet inden jeg fik denne her slemme
omgang ondt i halsen, og snot i hele hovedet :(

Og det kom efter en god lang køretur, hvor jeg fik kold luft blæst i
hovedet, efter ta have vadet rundt i 27 graders varme i 4 timer... det
var ikke smart!

Bort set fra det, elsker jeg mit A/C / Klima - både vinter og sommer.

> Mvh
> Claus

Lars B

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-06-05 01:18

> [...]
> instrumentbræt og bilens øvrige interiør samtidig med at luften i
> kabinen holdes på en behagelig temperatur. Og væsentligst... man sidder

Nu kan der jo være mange måde at indrette styringen af AC. Men i de
lastbiler jeg har kørt hvor det er (efterhånden dem alle sammen) har det
fungeret sådan at man tilvælger AC og så styrer temperaturen med det
almindelige varmeanlæg.

Jeg tror nok at grunden til de mange sommerforkølelser er at 'man'
skruer helt ned for temperaturen. Gør man det får man en masse kold luft
blæst ind i kabinen. Og så løber næsen bagefter.

Man skal vælge en temperatur lige i underkanten af det område der er
markeret som at give varme (eller lige under).

Blæseren styrer AC så selv. Og når så temperaturen er nede hvor den skal
være kører blæseren på laveste hastighed. Og det er behageligt at køre.

Men det er da meget rart når man lige har været ude i varmen og lave et
eller andet, så sætte fuld blæs på nogle minutter.

Det er i øvrigt en god idé at bruge AC hele året. Dels til at afdugge
ruderne med. Men også for at holde det funktionsdygtig.

--
MVH Finn Arbejdslivet er som et træ, fyldt med aber på forskellige
grene i forskellige højder. Nogle aber klatrer op og andre ned. Aberne

Fra : Per Hagemann

Dato : 26-06-05 11:29

> Jeg tror nok at grunden til de mange sommerforkølelser er at 'man' skruer
> helt ned for temperaturen. Gør man det får man en masse kold luft blæst
> ind i kabinen. Og så løber næsen bagefter.

Er der mon ikke nogen som forveksler forkølelse med allergi? De giver flere
af de samme symptomer.

Uden pollenfilter er man vist ret udsat for at indånde allergener med
ventilationsanlægget på fuld effekt lige mod fjæset.

--
Sura 9:29 " Kæmp mod dem fra Skriftens folk, som ikke tror på Allah og ej
heller på den yderste dag, og som ikke holder det forbudt, som Allah og Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-06-05 15:37

Per Hagemann wrote:
> [...]
> Uden pollenfilter er man vist ret udsat for at indånde allergener med
> ventilationsanlægget på fuld effekt lige mod fjæset.

Når der er en sammenhæng mellem om man skruer helt ned eller om man
ender lidt højere på temperaturen tror jeg ikke det er allergi.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-06-05 21:41

Hej,

On Sat, 25 Jun 2005 20:08:58 +0200, "Lisbeth"
> [...]

>sporadisk som passagerer.
>
>Så hvad skal jeg regne med. Hvad er fordele og ulemper? Er det pengene værd?

Det er klart pengene værd, man slipper helt for støj og træk fra åbne
ruder og kan styre temperaturen. Eneste ulempe er vel det teoretisk
højere brænstof forbrug, men man bruger også mere brændstof med åbne
vinduer.

Jeg har aldrig haft problemer med forkølelse - og har haft
aircondition i bilen de sidste 5 års tid...

** Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-06-05 22:44

> [...]
> forkølet i biler med aircondition. Andre forklarer mig, at det er spild af
> penge. Og andre igen at det er herligt.....

Det e r herligt. Den allervigtigste komfortkomponent, der overhovedet
findes til biler. Var det gængs da jeg var (helt) ung, havde jeg ikke kørt
motorcykel i 15 år. Om vinteren er det oliefyret der på om jeg så må sige,
omvendt måde, scorer ligeså mange points.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Hagemann

Dato : 25-06-05 22:55

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse
> Så hvad skal jeg regne med. Hvad er fordele og ulemper? Er det pengene
værd?

Den vigtigste funktion ved A/C er muligheden for at få duggen væk om
vinteren og i regnvejr.

Om sommeren er det komfortabelt med kold luft, og forkølelsesvira florerer
ikke på den årstid, så man kan roligt lade kulden strømme direkte i
ansigtet.

Min Hyundai Accent med aircondition kostede 130.000 kr fra ny, og nu kan man
sikkert få en brugt for 50.000 kr. Alle Accenter fra 2000 og frem har A/C.

--
Sura 2:217 "Det er forskrevet jer at kæmpe, selv om I hader det. Men det kan
være, at I hader noget skønt, det er godt for jer, og det kan være, at i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-06-05 23:20

Lisbeth skriver:

> Jeg overvejer at købe ny bil og overvejer i den forbindelse, om det skal
> være med eller uden aircondition.

Kender det....

> Nogle forklarer mig, at man lettere bliver
> forkølet i biler med aircondition.

Korrekt

> Andre forklarer mig, at det er spild af
> penge.

Kommer an på, hvad det koster di at få det i bilen.

> Så hvad skal jeg regne med. Hvad er fordele og ulemper? Er det pengene værd?

Fordele = afdugning af ruder.
Om sommeren kan du få duggede ruder, når du har aircon, det får du meget
sjældent i en bil uden......

Om vinteren kan du afdugge ruder hurtigt - her vil jeg til enhver tid
foretrække et oliefyr, så bilen er varm og dejlig, når man kommer til
den.

Jeg har personbil med A/C og firmabil med oliefyr.....

Fra : Lisbeth

Dato : 25-06-05 23:46

> Kommer an på, hvad det koster di at få det i bilen.

12.500 kr i en bil til 215.000

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-06-05 23:45

Lisbeth skriver:

> 12.500 kr i en bil til 215.000

Nok lige til smertegrænsen for mig. I høj solskin som i denne uge, vil
du være glad for det, resten af året, er det næsten lige meget, så er et
oliefyr IMHO bedre....

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 26-06-05 02:19

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Lisbeth skriver:

> Nok lige til smertegrænsen for mig. I høj solskin som i denne uge, vil
> du være glad for det, resten af året, er det næsten lige meget, så er et
> oliefyr IMHO bedre....

Orv endelig et punkt hvor vi er enige Klaus ;)

Jeg har nu haft to biler med A/C (den ene også med klima), og jeg må sige at
selvom det lydder besnærende i denne sommerhede, er det altså ikke helt så
fantastisk som man skulle tro.
Kommer du ned til en varm bil, tager det lang tid inden den bliver behagelig
da instrumentering, sæder og alting er varmt, og på en solrig dag (er det
ofte når det er varmt) kan du altså sagtens mærke solstrålernes stikken
igennem ruden, en følelse du ikke har på samme måde med nedrullede ruder.

Til sammenligning vil jeg fx. meget hellere komme ned til min bil, der har
holdt i kølig parkeringskælder hele dagen, end skulle ud i en sol varm bil
med A/C.
Bilen fra parkeringskælderen har en meget mere behagelig kølighed da hele
bilen en kølig, og jeg kan med fornuftig indstilling af ventilationsanlæget
godt holde en rimelig temperatur hele vejen hjem (ca. 50 min.).

Med hensyn til afdugning er det rigtigt, det er et stort plus, men kan man
finde ud af at indstille sit ventilations anlæg rigtigt (og det er der
desværre alt for få der kan), så er det altså heller ikke noget stort
problem, med mindre man sætter sig 4-5 mennesker ind med vådt overtøj.

Nu giver det her nok det indtryk at jeg er imod A/C, det er jeg på ingen
måde, skulle jeg ud og skifte min gamle hæderkronede Vectra ud nu, ville det
da helt sikkert blive til en med A/C og nok også klima. Jeg prøver bare at
give debatten en anden vinkel end alle dem der sidder og (skam) roser deres
A/C...

Vælger du at få A/C (og det ville jeg nu nok i dit tilfælde), så undersøg
lige hvad automatisk-klima koster, det er altså en rigtig god ting at have
da man ellers har en tendens til at skrue ALT for meget ned for
temperaturen, da man ikke lægger mærke til at den langsomt falder.
Faktisk burde et indendørs termometer være standard i alle biler med A/C,
desværre har jeg aldrig set det.

/Morten

Vectra 2,0i GLS '94
Corsa 1,2 '01

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-05 07:55

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Orv endelig et punkt hvor vi er enige Klaus ;)

Påa på, det kan ske igen.

> Bilen fra parkeringskælderen har en meget mere behagelig kølighed da hele
> bilen en kølig, og jeg kan med fornuftig indstilling af ventilationsanlæget
> godt holde en rimelig temperatur hele vejen hjem (ca. 50 min.).

En godt isoleret garage med små vinduer (som min) gør sit arbejde godt.
Tænder du for a/c er det iskold luft der kommer ind i kanbinen, når man
kommer ud af garagan.

Men en dag som i går, hvor vi holdte på en gårdplads i Thy, er finessen
med at kunne rulle alle ruder ned med fjernbetjeningen en fin ting. 10
minutter før vi skulle hjem, rullede jeg alle ruder ned og der var
forholdsvis frisk luft i bilen. Nok til at vi ikke havde den voldsomme
brug for a/c'en, da vi kørte...

Fra : Lisbeth

Dato : 26-06-05 08:22

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjernes.mikro.dk> skrev i en meddelelse

> Nu giver det her nok det indtryk at jeg er imod A/C, det er jeg på ingen
> måde, skulle jeg ud og skifte min gamle hæderkronede Vectra ud nu, ville
> det da helt sikkert blive til en med A/C og nok også klima.

Hvad er forskellen på A/C og klima?

Og i hvorfor ville du alligevel vælge det til?

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-05 08:31

Lisbeth skriver:

> Hvad er forskellen på A/C og klima?

Groft sagt:

A/C: tryk på en knap og du putter kold luft ind i kabinen. Skal den være
knapt så kold, drejer du på varmeknappen og tilføjer ekstra varme.

Klima: Drej på en kanp, sæt ønskede temperatur og klima'en regulerer det
hele selv (blæser, hvor luften skal hen og varme/kulde).

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 28-06-05 00:15

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> wrote in message

> Hvad er forskellen på A/C og klima?

Som Klaus forklarer.

> Og i hvorfor ville du alligevel vælge det til?

Tja fordi det trodsalt er en rar ting at have i nogen situationer. Man skal
nok bare gøre op med sig selv *hvor* vigtigt det er.
Nu er jeg jo også lidt af en nørd, og elsker alt med knapper, jo flere desto
bedre, og så hader jeg de der blændpropper der siger "her er gjort plads til
endnu en ting din model ikke har" ;)
Som eksempel er jeg også en af dem der går meget op i om der er el-hejs på
bagvinduerne (giver så også bedre udluftningsmuligheder).

Men det kommer alt sammen an på prisen, aircon for 12.000kr til en bil til
120.000kr er trods alt en stor del af bilens pris, men i dit tilfælde er det
jo en noget dyrre bil, og derfor ville det nok rykke op på must-have listen.
Jeg prøver jo heller ikke at tale dig fra at vælge A/C, men mit indtryk er
at du ikke kender så meget til det, og derfor ville jeg bare prøve at give
et indblik i hvad det kan og ikke kan.

Var det mig der skulle ud og købe bil i 200-250.000kr lejret idag, var der
mange ting på min liste, klima ville blot være en af dem. Andet ville være:
motorvarmer (fyr), regnsensor, 4xel-ruder, velur indtræk, fartpilot,
boardcomputer og parkeringssensor.
Nu kan man jo ikke få alt og derfor vil det selvfølgelig være en
prioritering, også efter hvad der ikke sådan lige lader sig eftermontere, og
A/C / klima er en af de ting bilen helst skal have fra starten, om end det
nok kan eftermonteres for de 12.500kr i de fleste biler (12.500,- er mere
end de fleste mærker forlanger nu om dage).

Endelig glemte jeg vist at sige at A/C er ekstra godt for bagsædepassagerne,
da de ikke får lige så meget glæde af luften fra et almindeligt
ventilationsanlæg der bare er skruet højt op.

/Morten

Fra : Lisbeth

Dato : 28-06-05 00:39

> motorvarmer (fyr),

Ja... det ville dælme være dejligt.
Det er ikke sjovt at køre ved midnat i en kold bil - og det gør jeg tit.

> regnsensor

Øhhh.... dråber på forruden? *G*

> 4xel-ruder

Hvad er det?

> velur indtræk

Og truckernosser i bakspejlet? *G*

Nej seriøst... hvad er velourindtræk?

> fartpilot,

Nej... kører relativt sjældent på motorvej. Det sker.... men det er måske
2-3 gange om måneden og som regel max 35 km.

Og skal jeg på ferie, kunne jeg ikke drømme om at snuppe andet end flyveren.

> boardcomputer

Hvad er det?

> og parkeringssensor.

Jeg har en ret god afstandsbedømmelse og ved udmærket, hvor lang 20 cm er
*G*

> Nu kan man jo ikke få alt

Hvorfor ikke?

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-05 06:55

Lisbeth skriver:

> Ja... det ville dælme være dejligt.
> Det er ikke sjovt at køre ved midnat i en kold bil - og det gør jeg tit.

Det er dejligt !

> Hvad er det?

En knap det styrer en elmotor der får siderruderne til at køre op og ned

Jeg har først nu fået en bil med det og det er da dejligt, specielt, når
man kan trykke på nøglen til bilen og få alle ruder til at rulle ned, 5
minutter inden man kører, så er der luftet ud i bilen.

> Nej... kører relativt sjældent på motorvej. Det sker.... men det er måske
> 2-3 gange om måneden og som regel max 35 km.

Jeg har også fået fartpilot i (1898 kr incl 2 nye viskerblade på bilen
på et autoriseret værksted). Det er lækkert. Vi var en tur i Thy
iweekenden - op i fart og tryk på knappen og vupti, ikke noget med at
sidde med foren på speederen. Bilen går (endnu) længere på literen, da
den holder konstant fart og man er ikek så tilbøjelig til at køre for
stærkt. Når man selv træder på speederen kan den nemt løbe sig op på
110-120 på de lange lige landeveje, men man sætter ikke fartpiloten til
den hastighed, fordi man ved at det er for dyrt. De 5 minutter man vider
ved at køre alt for stærkt er ikke pengene værd.

> Hvad er det?

Kørecomputer, se brænstoftsforbrug, se km kørt på denne tur, se km kørt
på en tankfuld, se gennemsnitshastighed på tur eller tankful,
eller......

Fra : Lisbeth

Dato : 28-06-05 08:00

> En knap det styrer en elmotor der får siderruderne til at køre op og ned

Afhængig af, om der er regnvejr??? jeg er ikke helt med...

> Jeg har først nu fået en bil med det og det er da dejligt, specielt, når
> man kan trykke på nøglen til bilen og få alle ruder til at rulle ned, 5
> minutter inden man kører, så er der luftet ud i bilen.

Medmindre man bor på 4. sal og bilen står i Århus midtby... jeg tror ikke
det er så smart så at rulle vinduerne ned på forhånd *S*

> Kørecomputer, se brænstoftsforbrug, se km kørt på denne tur, se km kørt
> på en tankfuld, se gennemsnitshastighed på tur eller tankful,
> eller......

Jojo... det er min bil født med. Både den nuværende og den næste.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-05 08:34

Lisbeth skriver:

> Afhængig af, om der er regnvejr??? jeg er ikke helt med...

Nej, regnsensoren kan styre intervalviskeren. Jeg svarede på elruder....

> Medmindre man bor på 4. sal og bilen står i Århus midtby... jeg tror ikke
> det er så smart så at rulle vinduerne ned på forhånd *S*

Nej, men man kan jo bruge det, når man er på besøg andre steder.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-06-05 09:38

Hej,

On Tue, 28 Jun 2005 09:33:50 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

>Nej, regnsensoren kan styre intervalviskeren. Jeg svarede på elruder....

Og faktisk ganske vanedannende når man først har prøvet den hvis jeg
må tilføje...

>Nej, men man kan jo bruge det, når man er på besøg andre steder.

Ja, eller når man handler - så kan man lige åbne alle vinduerne og
soltaget med nøglen så den bliver luftet ud mens man lige pakker
bilen...

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-06-05 11:42

Hej,

On Sun, 26 Jun 2005 03:18:50 +0200, "Morten Vinding Svendsen"
<mvn@fjernes.mikro.dk> wrote:

> [...]
>bilen en kølig, og jeg kan med fornuftig indstilling af ventilationsanlæget
>godt holde en rimelig temperatur hele vejen hjem (ca. 50 min.).

Jeg syntes nu nok temperaturen kan nå pænt opad når solen skinner selv
efter man har holdt i en dejlig sval kælder.

Utroligt forresten, jeg kan desværre ikke holde i kælder/skygge hvor
jeg parkerer om dagen nu, men kom i tanke om den funktion mit
klimaanlæg har hvor man kan programmere den til at starte ventilatoren
på et bestemt tidspunkt så den trækker luft udefra igennem kabinen.

Hvis man ved hvornår man har fri - er det rigtig effektivt at sætte
den til at starte 15 min før så er den der "PUHA" ekstreme varme
dæmpet rigtig meget.

> [...]
>desværre alt for få der kan), så er det altså heller ikke noget stort
>problem, med mindre man sætter sig 4-5 mennesker ind med vådt overtøj.

Enig... Det største problem med dug er faktisk nok at mange kører med
ventilationen helt slukket. Så er det jo klart at der kommer fugt i
bilen.

> [...]
>da man ellers har en tendens til at skrue ALT for meget ned for
>temperaturen, da man ikke lægger mærke til at den langsomt falder.

Nemlig. Eller som min kæreste ynder at gøre i vores hvor der er sådan
en bi-zone klima... I den side hvor hun sidder sætter hun den på 16-17
grader fordi det er altså bare "VILDT VARMT". Men det går altså bare
ikke hurtigere med at få det kølet ned fordi "target-temperaturen"
sættes lavt. Til gengæld får man fornøjelsen af at sidde og småfryse
efter lidt tid - og så skrue op for varmen igen....

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 26-06-05 11:46

On Sun, 26 Jun 2005 12:42:08 +0200, Lars Knudsen
<larsnospam@landligtxxx.dk> wrote:

>Hvis man ved hvornår man har fri - er det rigtig effektivt at sætte
>den til at starte 15 min før så er den der "PUHA" ekstreme varme
>dæmpet rigtig meget.

I disse varme tider står min bil på arbejdet med taget "slået ned" og
i carport. Dét giver den perfekte løsning :)

Mvh...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-06-05 08:03

Hej,

On Sun, 26 Jun 2005 12:46:28 +0200, Mogens
<nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> wrote:

>I disse varme tider står min bil på arbejdet med taget "slået ned" og
>i carport. Dét giver den perfekte løsning :)

Hehe.. Ja det lyder najs... Hvad kører du i?

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 28-06-05 20:58

On Mon, 27 Jun 2005 09:03:28 +0200, Lars Knudsen
<larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

>Hehe.. Ja det lyder najs... Hvad kører du i?

'97 Chevrolet Camaro Z28 V8 m/300 hk og 450 Nm

Mvh...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-06-05 22:55

> '97 Chevrolet Camaro Z28 V8 m/300 hk og 450 Nm
>
> Mvh...

Så er det sgu' da klart at taget ikke kan blive hængende på bilen

Med venlig hilsen Kim

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 28-06-05 00:22

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote in message

> Jeg syntes nu nok temperaturen kan nå pænt opad når solen skinner selv
> efter man har holdt i en dejlig sval kælder.

Selvfølgelig kan den det, men med ventilationen skruet godt op kan den
faktisk holdes nede i forholdsvis lang tid.

> [...]
>
> Hvis man ved hvornår man har fri - er det rigtig effektivt at sætte
> den til at starte 15 min før så er den der "PUHA" ekstreme varme

Er det dit klimaanlæg der kan det? Ikke dit fyr?

> Enig... Det største problem med dug er faktisk nok at mange kører med
> ventilationen helt slukket. Så er det jo klart at der kommer fugt i
> bilen.

Jep det kender jeg desværre alt for mange der gør. Faktisk bør blæseren
altid være på, tænk engang på hvor lille et rum man lukker folk ind i.
Jeg har så godt som altid min blæser på trin 2 ud af fem (0 til 4), og har
kun sjældent problemer med dug.

> [...]
> sættes lavt. Til gengæld får man fornøjelsen af at sidde og småfryse
> efter lidt tid - og så skrue op for varmen igen....

Ja det kunne jeg forstille mig. Jeg har desværre aldrig haft dual-zone
klima, men jeg kan klart se fordelen.
Desværre er det typisk kun ret dyrre biler der findes med klima, om end det
er ved at ændre sig nu.

/Morten

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-06-05 14:39

Morten Vinding Svendsen wrote:

> [...]
> klima, men jeg kan klart se fordelen.
> Desværre er det typisk kun ret dyrre biler der findes med klima, om end det

Ja, alle biler er ved at være ret dyre.

--
vh
Torben

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-06-05 02:16

On Sun, 26 Jun 2005 00:20:18 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Eller bare en bil med begge dele :D
Flemming Jacobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-05 07:56

"Thunderbird [7100]" skriver:

> Eller bare en bil med begge dele :D

Det kunne være lækkert. Men jeg tror sku ikke at jeg får a/c i
firmaøsen.

"Traktoren" står i lukket isoleret garage, så der er oliefyr ikke meget
bevendt......

Fra : Henrik B.

Dato : 27-06-05 11:51

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Eller bare en bil med begge dele :D

Nej sgu - Aut. Klima og benzinfyr. )

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-06-05 08:03

Lisbeth wrote:
> [...]
> sporadisk som passagerer.
>
> Så hvad skal jeg regne med. Hvad er fordele og ulemper? Er det pengene værd?

Hvis du bruger det, ellers er det jo lidt fjollet :)
Skulle være godt til at afdugge ruderne i de fugtige mdr.
Personligt bryder jeg mig ikke om den tørre klamme køleskabsluft.

Mvh
Roberto

Fra : Lisbeth

Dato : 26-06-05 08:20

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Skulle være godt til at afdugge ruderne i de fugtige mdr.

Jeg har aldrig oplevet duggede ruder som et problem - slet ikke noget, der
er værd at betale 12.500 kr for.

Så den "fordel" betragter jeg ikke overhovedet som værd at tænke på.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 09:34

> Hvis du bruger det, ellers er det jo lidt fjollet :)
> Skulle være godt til at afdugge ruderne i de fugtige mdr.
> Personligt bryder jeg mig ikke om den tørre klamme køleskabsluft.

Det er da også noget nær en misforståelse at et AC er til for at afdugge
ruder. Det er til for at skabe en behagelig rumtemperatur i kabinen. Det med
at fjerne dug er bare en ekstra feature som iøvrigt ikke virker godt om
vinteren når temperaturen nærmer sig frysepunktet.

Sidst jeg gik rundt i Silvan var jeg ikke i tvivl om to herrer som i hvert
fald ikke havd AC i deres bil......det kan altså lugtes når man selv er
frisk :o/

--
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-06-05 09:54

Tom wrote:

> [...]
> at fjerne dug er bare en ekstra feature som iøvrigt ikke virker godt om
> vinteren når temperaturen nærmer sig frysepunktet.

Selvf, men det er altid godt at holde anlægget igang, ellers fiser det
hele jo ud.

> Sidst jeg gik rundt i Silvan var jeg ikke i tvivl om to herrer som i hvert
> fald ikke havd AC i deres bil......det kan altså lugtes når man selv er
> frisk :o/

Det kunne jo skyldes dårlig hygiejne :)
Sved lugter ikke før bakterierne har været der et stykke tid.
De nævnte herrer ville stinke selv om temperaturen var lav.

Jeg skænkede det ikke en tanke om der var a/c eller ej da jeg købte min
Yoda. Der er trods alt andre ting der vejer tungere end dåseluft.

Jeg bliver forkølet af at sidde skiftevis i kold tør luft og så varm fugtig.

Sidst jeg kørte hjem fra Kastrup var jeg så 'heldig' at få en taxa hvor
chaufføren stolt proklamerede '16 grader i taxa!'. #¤%&!
Jeg fik ham til at hæve til 18.

Mvh
Roberto

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-06-05 11:33

Hej,

On Sun, 26 Jun 2005 10:54:22 +0200, Roberto Saldo <rs@yahoo.com>
wrote:

>Sidst jeg kørte hjem fra Kastrup var jeg så 'heldig' at få en taxa hvor
>chaufføren stolt proklamerede '16 grader i taxa!'. #¤%&!
>Jeg fik ham til at hæve til 18.

Hehe.. Det er altså en udbredt misforståelse at temperaturen bare skal
sættes mega-lavt Jeg har min stående på 21° mere eller mindre året
rundt og så sørger system selv for resten....

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 12:29

> Jeg bliver forkølet af at sidde skiftevis i kold tør luft og så varm
> fugtig.

Hmm, der er da ellers AC i både Fona, McDonalds, Aldi og en del butikker

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-06-05 08:04

On Sun, 26 Jun 2005 13:29:23 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Hmm, der er da ellers AC i både Fona, McDonalds, Aldi og en del butikker

Så må man handle om vinteren, ja

** Lars

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-06-05 08:36

Tom wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hmm, der er da ellers AC i både Fona, McDonalds, Aldi og en del butikker

Det er også inerverende (handler ikke i Fona og McD men alligevel), man kommer varm og
iklædt korte bukser og tynd t-shirt og så direkte i en frysevogn.

Det er iøvrigt lige så tosset om vinteren, man ankommer i vintertøj og i indgangen til at
eller andet storcenter får man lige 100grader varm luft lige i fjæset.

Mvh
Roberto