Nysynet
Fra : Basil

Dato : 24-06-05 21:32

Hej.
Findes der nogen steder en officiel fortolkning af dette ord, som man evt.
kan bruge overfor en lidt for smart bilforhandler ?
Nysynet bruges jo desværre på en måde, så det ikke har nogen egentlig værdi
i forhold til bare "synet".
Jeg synes at læse og høre at alt for mange føler sig temmelig snydt af ordet
"nysynet", måske er det en definition på det ord som forbrugerstyrelsen og
FDM burde arbejde på ?
Kai

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-06-05 16:32

Nysynet bliver af nogle forhandlere opfattet som "At bilen ikke skal
til syn i forbindelse med salget".
Forbrugerne tror at det betyder :Er lige trillet ud af synshallen uden
"fejl", og skal først synes næste gang om 2 år.

Hvis det har betydning for valget af bil, hvornår bilen er synet,
spørger man forhandleren om dette, og stiller sig ikke tilfreds med
svaret "Den er nysynet".
Hvis det har betydning for valget af bil, hvornår bilen skal til næste
regelmessige syn, spørger man forhandleren om dette. Alternativt beder
om en kopi af regestreringsattesten, og kontakter motorkontoret (eller
cfm) og stiller sit spørgsmål der.

Har selv købt en bil hvor der med store bogstaver stod "Nysynet", stor
blev min overraskelse da jeg blev indkaldt til regelmessig syn 3
måneder senere. FDM sagde at der intet var at gøre da jeg intet tab
havde lidt, underforstået at bilen skulle jo synes, og tidspunket i
sig selv havde ikke givet mig noget tab, kun en overraskelse.

/Hans