Skifte bærekugler på Xantia: HJÆLP
Fra : Ole Jeppesen

Dato : 17-06-05 20:44

Hej.

Nu var jeg netop kommet godt igang med at skifte den en bærekugle på min
gamle Xantia fra '94.

Men efter at jeg har fået konussen fri opdager jeg nu, at selve kuglen incl.
hus, skal skrues ud vha. et specialværktøj (tror jeg da nok), som jeg
selvfølgelig ikke lige ligger inde med.....øv.

Nogen der kender tricket?

mvh Ole

- der ikke har lyst til at give op og samle skidtet igen for at køre den til
en mekaniker!

Fra : Mogens

Dato : 18-06-05 07:19

On Fri, 17 Jun 2005 21:43:50 +0200, "Ole Jeppesen"
<nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> wrote:

>Nogen der kender tricket?

Møller har tidligere beskrevet arbejdet nøje hér i gruppen. Jeg vil
tro, at du kan finde tråden ved at søge via google - > grupper...

Mvh...

Fra : Mogens

Dato : 18-06-05 07:24

On Sat, 18 Jun 2005 08:19:18 +0200, Mogens
<nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> wrote:

>Møller har tidligere beskrevet arbejdet nøje hér i gruppen. Jeg vil
>tro, at du kan finde tråden ved at søge via google - > grupper...

Der bør bruges en kugleaftrækker de fås i flere versioner, den ned
"vægtstangsprincippet plejer at være bedst, nr 1555 fra HN kan man
ikke altid få plads til. Så sætter spænder man pænt til Holder en
kraftig hammer på den ene side af konusen og giver bærearmen et hårdt
og præcist slag fra den modsatte side så plejer de at smutte som ingen
ting.

Hvis man ikke har en klemme, så kan man evt. blot prøve med de to
hamre og så slå på enden af bolten på bærekuglen, men det medfører, at
du ikke kan bruge den igen. Du kan evt. skrue møtrikken ud, så
nylonringen er fri af gængerne og så slå på den, så har du en større
anlægsflade. Men nu er vi helt ude i perlegruset.

En kugelaftrækker kan fås hos HM

Mvh...

Fra : alexbo

Dato : 18-06-05 09:37

"Ole Jeppesen" skrev

> Nogen der kender tricket?

Den er bare skruet i, formentlig låst med en flap, en hammer og mejsel for
at få den ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 18-06-05 15:26

> Den er bare skruet i, formentlig låst med en flap, en hammer og mejsel for
> at få den ud.

Ja, den er skruet i, men har prøvet hammer og mejsel uden held.

Jeg har bestemt mig for at vente med at skifte den til jeg kan låne en
svejser - det må være måedn at få den ud på!

Ole