Bi-turbo
Fra : test

Dato : 17-06-05 11:19

Hej

Dagens spørgsmål:

Hvad gør man for at nr. 1 turbo ikke får blæst luft baglæns igennem når
nummer 2. tar over...

eks: turbo 1 klarer fra bund til ~3500 rpm

turbo 2. klarer resten ? men med 0...01 bar tryk end turbo 1 ??

tja snedige tanker en fredag formiddag

ChipMIK

Fra : Janner

Dato : 17-06-05 11:26

> tja snedige tanker en fredag formiddag
>
> ChipMIK

Det jo en Bi-turbo så måske et bierne blevet trætte her i regnvejret, ifølge
sigende skulle hvepse også være mere hidsige måske skulle du efterfylde med
sådan nogen.

Fååg hvor er jeg plat men keder mig i regnvejret

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk

Fra : Casper R

Dato : 17-06-05 14:23

Hey

> tja snedige tanker en fredag formiddag

Hmmm nej.
Biturbo er når du fx har 6 udstødningsudgange fra blol. (lad os sige en
supra mk4)
Toyota fabrikken brugte her en lille turbo til hver 3 cylindre for at
spoolup tiden bliver mindre da en mindre turbo med et lille udstødningshus
ikke er lang tid om at spoole op. Turboen skal kun fodres med 3 cylindre og
det kan den sagtens klare, og da begge turboer kører med samme tryk og er
"små" er der hurtig spoolup.
Når du så monterer 1 stor istedet så får du mere spool op tid (lag) men
flere heste længere oppe af feltet. Om man så vil have MEGET lag og mange
heste eller ingen lad og færre heste er jo så op til en selv.
Du montere dem ikke i række (jo det kan godt lade sig gøre og det bruges i
traktor træk men glem det på en alm bil)
--

/CasperR
/89' RST

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-06-05 14:56

On Fri, 17 Jun 2005 15:23:28 +0200, "Casper R" <nospam@hop.net> wrote:

> [...]
>Du montere dem ikke i række (jo det kan godt lade sig gøre og det bruges i
>traktor træk men glem det på en alm bil)

Jeg troede at Biturbo var at Turboen sad parallelt over hinanden så at
den ene(lille turbo) leverede tryk til hele motoren og når at
boostpressure eller motorens omdrejninger nåede et vidst niveau at så
blev udstødningsgassen ledt over i den store turbo og så begyndte den at
tage over og leverer tryk resten af vejen.

For jeg kan se et par problemer i den løåsning du nævner. Fx at hvis den
ene turbo står af, så får halvdelen af motoren boost og den anden
halvdel gør ikke og det kan da umuligt være særligt sundt.
Flemming Jacobsen

Fra : BJ

Dato : 19-06-05 16:10

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> blev udstødningsgassen ledt over i den store turbo og så begyndte den at
> tage over og leverer tryk resten af vejen.

Sådan virker min Volvo i hvert fald:

http://www.automotive-technology.com/projects/volvo_s80/volvo_s802.html

.... men den har jo heller ikke noget at gøre med Puch..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars M

Dato : 17-06-05 16:06

"test" <test@frkikke.fo> skrev i en meddelelse
> [...]
> nummer 2. tar over...
>
> eks: turbo 1 klarer fra bund til ~3500 rpm
>
> turbo 2. klarer resten ? men med 0...01 bar tryk end turbo 1 ??

Du tænker nok på sekventiel turbo.. google den..