/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Dieselhakker i tomgang?
Fra : SørenFisker


Dato : 17-06-05 09:01

Hejsa

Har en Passat diesel. Når jeg starter om morgenen lader jeg den køre i
tomgang 30-60 sek. før jeg jeg futter af.
Ligeledes lader jeg den køre lidt i tomgang når jeg kommer hjem om
aftenen.
Det har jeg engang lært, var bedst for en diesel.

Nu siger min kone og datter, at jeg er et gammelt pjathoved'

Er jeg det?
Hilsen Søren


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1777 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



 
 
N/A (17-06-2005)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 17-06-05 08:30



Henrik Boegh (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Boegh


Dato : 17-06-05 08:30

On Friday 17 June 2005 10:07, Lars Knudsen wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Oh.. Hvorfor skulle det være godt? Det lugter også så grimt i
> garagen...

For at opnå fuld bæreevne på smøreolien når man starter og for at få kølet
motoren ned via kølevandet (som den er beregnet til), fremfor via
strålingsvarme fra motorblokken.

Jeg vil mene at det første stadigvæk kan have relevans, men det kommer nok i
højere grad an på den anvendte olie og omgivelsestemperaturen og ikke
motoren.
Med hensyn til det sidste tror jeg kun det er relevant, hvis motoren er meget
varmere end normalt.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Please sit down before you fall..."
-- Paul Freeman as Dr. Belloq in 'Indiana Jones I'


KASO (18-06-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 18-06-05 14:46


"Henrik Boegh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:27975822.dDMp1YeYo2@henrik.lan.lagengymnastik.dk...
> On Friday 17 June 2005 10:07, Lars Knudsen wrote in dk.fritid.bil:
>
> [...]
>
> > Oh.. Hvorfor skulle det være godt? Det lugter også så grimt i
> > garagen...
>
> For at opnå fuld bæreevne på smøreolien når man starter ....

Øhh - bæreevnen ændrer sig vel ikke?
Det kan da højest være tale om at sikre, at olietrykket er oppe og at olien
er fordelt til alle "hjørner"?



Henrik Boegh (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Boegh


Dato : 20-06-05 15:33

On Saturday 18 June 2005 15:46, KASO wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Øhh - bæreevnen ændrer sig vel ikke?

Jeg kan godt se at det jeg skrev, var noget vrøvl. Det jeg mente var, at skal
være under et passende tryk, alle de steder hvor det skal virke bærende.
Oliens "specifikke" bæreevne er selvfølgelig den samme.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I've been shot. In my fuckin ass"
-- Robert Carlyle as Felix DeSouza in '51st State'


Henrik B. (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-06-05 14:47


"Henrik Boegh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:27975822.dDMp1YeYo2@henrik.lan.lagengymnastik.dk...

>> Oh.. Hvorfor skulle det være godt? Det lugter også så grimt i
>> garagen...
>
> For at opnå fuld bæreevne på smøreolien når man starter og for at få kølet
> motoren ned via kølevandet (som den er beregnet til), fremfor via
> strålingsvarme fra motorblokken.

Enhver instruktionsbog siger noget andet....

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Henrik Boegh (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Boegh


Dato : 20-06-05 15:32

On Monday 20 June 2005 15:46, Henrik B. wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Enhver instruktionsbog siger noget andet....

Nu er jeg normalt ikke den store tilhænger af instruktionsbøger, men når nu du
ligefrem opfordrer til lidt læsning...

Og minsandten om der ikke står:
"I tomgang varer det meget længe, før motoren er driftsvarm. I
varmkøringsfasen er slid og udvikling af skadelige stoffer særligt stort. Kør
derfor, så snart motoren er startet, men undgå høje omdrejningstal."

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"It doesn't end until i say so!"
-- Alan Ruck as Stuart Bondek in 'Spin City'


Thomas Rasmussen (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 17-06-05 09:33

Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in
news:h415b11h17lf9co4k0l5g39k045rdo98gj@4ax.com:

> Hej,
>
> On Fri, 17 Jun 2005 10:00:39 +0200, "SørenFisker" <vejlo@esenet.dk>
> wrote:
>
>>Har en Passat diesel. Når jeg starter om morgenen lader jeg den køre i
>>tomgang 30-60 sek. før jeg jeg futter af.
>>Ligeledes lader jeg den køre lidt i tomgang når jeg kommer hjem om
>>aftenen.
>>Det har jeg engang lært, var bedst for en diesel.
>
> Oh.. Hvorfor skulle det være godt? Det lugter også så grimt i
> garagen...

Det at lade den stå i tomgang efter kørsel kan være en god ide hvis bilen
er med turbo, da den gerne vil køle lidt af inden den bliver slukket. Det
samme kan måske også gælde resten af motoren hvis den har fået gedigne tæsk
lige inden du kommer hjem. Hvis du kører pænt de sidste par minutter, så er
der IMO ingen grund til at lade den stå og tøffe sig kold.

At starte den om morgenen og tøffe 1 minut giver ingenting. Tværtimod
måske, en motor har ikke godt af at stå og tøffe i tomgang i langtid. Det
der derimod er meget vigtigt er, at du ikke piner den før den er
gennemvarm. Hvis man vil være god ved motoren om morgenen, så får man
monteret en motorvarmer (dypkoger, fyr eller lign) som så varmer den op 30
minutter før du skal afsted. Specielt om vinteren er det en god ting,
derudover får du også meget hurtigere varme i kabinen

Thomas

Lars L. Hansen (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 17-06-05 09:56

Thomas Rasmussen wrote:

> At starte den om morgenen og tøffe 1 minut giver ingenting. Tværtimod
> måske, en motor har ikke godt af at stå og tøffe i tomgang i langtid. Det
> der derimod er meget vigtigt er, at du ikke piner den før den er
> gennemvarm. Hvis man vil være god ved motoren om morgenen, så får man
> monteret en motorvarmer (dypkoger, fyr eller lign) som så varmer den op 30
> minutter før du skal afsted.

Hvis man vil være rar ved en koldstartende motor, er der så ikke også
noget vundet ved at give den en fuldsyntetisk 0W-40 olie?


--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Thomas Rasmussen (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 17-06-05 10:11

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in
news:42b29010$0$18637$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvis man vil være rar ved en koldstartende motor, er der så ikke også
> noget vundet ved at give den en fuldsyntetisk 0W-40 olie?

Jo naturligvis, den er netop mere letløbende kold end fx. en 5W40 eller
10W40. Jeg kunne forestille mig at en diesel vil få mere glæde af det end
en benziner da den er væsentlig længere tid om at blive ordentlig
driftsvarm.

Thomas

Lars Knudsen (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 17-06-05 10:12

Hejsa,

On 17 Jun 2005 08:33:11 GMT, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.invalid.too> wrote:

>> Oh.. Hvorfor skulle det være godt? Det lugter også så grimt i
>> garagen...
>Det at lade den stå i tomgang efter kørsel kan være en god ide hvis bilen
>er med turbo, da den gerne vil køle lidt af inden den bliver slukket. Det
>samme kan måske også gælde resten af motoren hvis den har fået gedigne tæsk
>lige inden du kommer hjem. Hvis du kører pænt de sidste par minutter, så er
>der IMO ingen grund til at lade den stå og tøffe sig kold.

Nej ok... Jeg giver den sjældent decideret tæsk Og de sidste 3 km
er grusvej, så der giver det næsten sig selv at man kører pænt.


>At starte den om morgenen og tøffe 1 minut giver ingenting. Tværtimod
>måske, en motor har ikke godt af at stå og tøffe i tomgang i langtid. Det
>der derimod er meget vigtigt er, at du ikke piner den før den er
>gennemvarm.

Klart nok. Der står faktisk også i vildledningen til min at man skal
påbegynde kørsel straks den er startet og ikke lade den stå og arbejde
sig varm i tomgang.


>Hvis man vil være god ved motoren om morgenen, så får man
>monteret en motorvarmer (dypkoger, fyr eller lign) som så varmer den op 30
>minutter før du skal afsted. Specielt om vinteren er det en god ting,
>derudover får du også meget hurtigere varme i kabinen

Klart, jeg nøjes med den fabriksmonterede varmer som tænder hvis det
er koldt, der er varme i kabinen i løbet af få minutter.


** Lars


Karsten Andersen (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 17-06-05 10:35

Fri, 17 Jun 2005 11:11:59 +0200, skrev Lars Knudsen, på 38 linier, i
<1n45b1tsc6tapfnru9vuq91u9kv0hf61o9@4ax.com>, :

>Hejsa,
>
>On 17 Jun 2005 08:33:11 GMT, Thomas Rasmussen
><thomas@p7.dk.invalid.too> wrote:
>
>>> Oh.. Hvorfor skulle det være godt? Det lugter også så grimt i
>>> garagen...
>>Det at lade den stå i tomgang efter kørsel kan være en god ide hvis bilen
>>er med turbo, da den gerne vil køle lidt af inden den bliver slukket. Det
>>samme kan måske også gælde resten af motoren hvis den har fået gedigne tæsk
>>lige inden du kommer hjem. Hvis du kører pænt de sidste par minutter, så er
>>der IMO ingen grund til at lade den stå og tøffe sig kold.
>
>Nej ok... Jeg giver den sjældent decideret tæsk Og de sidste 3 km
>er grusvej, så der giver det næsten sig selv at man kører pænt.
>
>
>>At starte den om morgenen og tøffe 1 minut giver ingenting. Tværtimod
>>måske, en motor har ikke godt af at stå og tøffe i tomgang i langtid. Det
>>der derimod er meget vigtigt er, at du ikke piner den før den er
>>gennemvarm.
>
>Klart nok. Der står faktisk også i vildledningen til min at man skal
>påbegynde kørsel straks den er startet og ikke lade den stå og arbejde
>sig varm i tomgang.
>
>
>>Hvis man vil være god ved motoren om morgenen, så får man
>>monteret en motorvarmer (dypkoger, fyr eller lign) som så varmer den op 30
>>minutter før du skal afsted. Specielt om vinteren er det en god ting,
>>derudover får du også meget hurtigere varme i kabinen
>
>Klart, jeg nøjes med den fabriksmonterede varmer som tænder hvis det
>er koldt, der er varme i kabinen i løbet af få minutter.

Det kan meget let tænkes den kan udbygges meget let og billigt.
Ketner skulle have 3500 for det på min gamle Opel Vectra.
Den havde også fyr indbygget.
Men det er jo stadigt kold selv om den afgiver varme i bilen.


--
MVH Karsten
Horsens

Lars Knudsen (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 17-06-05 10:43

Hej,

On Fri, 17 Jun 2005 11:34:57 +0200, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
wrote:

>>Klart, jeg nøjes med den fabriksmonterede varmer som tænder hvis det
>>er koldt, der er varme i kabinen i løbet af få minutter.
>Det kan meget let tænkes den kan udbygges meget let og billigt.
>Ketner skulle have 3500 for det på min gamle Opel Vectra.
>Den havde også fyr indbygget.

Jeg har faktisk luret lidt på det, det er sådan en Webasto varmer der
sidder i. Og man kan som fabriksmonteret ekstraudstyr få
"standheizung". I computeren under "aux. ventilation" hvor man kan få
ventilationen til at starte på tid (til om sommeren) er punktet
omkring opvarmning er bare grået ud...

Så det er faktisk ikke umuligt at det kan slås til somehow!


>Men det er jo stadigt kold selv om den afgiver varme i bilen.

Klart nok. Og rent komformæssigt syntes jeg det fungerer fint nok med
sædevarme og varm luft i løbet af få minutter.


** Lars


Karsten Andersen (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 17-06-05 17:28

Fri, 17 Jun 2005 11:42:53 +0200, skrev Lars Knudsen, på 28 linier, i
<ac65b115e9i1vosjo1ap8hns2n3foduvjh@4ax.com>, :

>Hej,
>
>On Fri, 17 Jun 2005 11:34:57 +0200, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
>wrote:
>
>>>Klart, jeg nøjes med den fabriksmonterede varmer som tænder hvis det
>>>er koldt, der er varme i kabinen i løbet af få minutter.
>>Det kan meget let tænkes den kan udbygges meget let og billigt.
>>Ketner skulle have 3500 for det på min gamle Opel Vectra.
>>Den havde også fyr indbygget.
>
>Jeg har faktisk luret lidt på det, det er sådan en Webasto varmer der
>sidder i. Og man kan som fabriksmonteret ekstraudstyr få
>"standheizung". I computeren under "aux. ventilation" hvor man kan få
>ventilationen til at starte på tid (til om sommeren) er punktet
>omkring opvarmning er bare grået ud...
>
>Så det er faktisk ikke umuligt at det kan slås til somehow!
Der mangler feks næsten kun en pumpe til og få vandet rundt i motoren


--
MVH Karsten
Horsens

SørenFisker (17-06-2005)
Kommentar
Fra : SørenFisker


Dato : 17-06-05 12:31

Takker gruppen for svar - jeg udleder, at det der med at
lade hakkeren køre i tomgang er unødvendigt.

Og så må min kone og datter jo desv. ha lov til at kalde mig en gammel nar
Hilsen Søren


> >Har en Passat diesel. Når jeg starter om morgenen lader jeg den køre i
> >tomgang 30-60 sek. før jeg jeg futter af.
> >Ligeledes lader jeg den køre lidt i tomgang når jeg kommer hjem om
> >aftenen.
> >Det har jeg engang lært, var bedst for en diesel.


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1778 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Ukendt (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-06-05 16:13

> Har en Passat diesel. Når jeg starter om morgenen lader jeg den køre i
> tomgang 30-60 sek. før jeg jeg futter af.
> Ligeledes lader jeg den køre lidt i tomgang når jeg kommer hjem om
> aftenen.
> Det har jeg engang lært, var bedst for en diesel.
>
> Nu siger min kone og datter, at jeg er et gammelt pjathoved'
>
> Er jeg det?

Både og.

Du skal afsted med de samme for at få lavet noget olietryk og varme.
Men når du kommer hjem er det fint lige at lade turboen (hvis det er
turbodiesel) løbe farten og varmen af sig.


--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste