Varme i Sierra...
Fra : Peter Frost

Dato : 16-06-05 07:57

Jeg har købt en Ford Sierra 2,0i fra 90. Og dagen efter opdager jeg
varme systemet ikke virker. Er der nogen der kan fortælle mig hvad det
kan være ?

- Motoren er varm
- Der er fin luft gennem strømning
- Spællet lukker til

Hvis man har haft blæseren slukket lidt, og varme regulatoren på maks.
Og man så sætter blæseren på 1, kommer der kort varigt lidt varm luft
ud. På mig virker det som om, heather matrixen ikke bliver varm nok ?

Køler væske standen er mellem min og max. Kunne dog godt få lidt mere.

---
Peter F.
Sierra 2,0i DOHC '90

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-06-05 08:00

> [...]
> ud. På mig virker det som om, heather matrixen ikke bliver varm nok ?
>
> Køler væske standen er mellem min og max. Kunne dog godt få lidt mere.

Defekt termostat, som ikke åbner ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-06-05 08:09

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in news:42b12376$0$167
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Defekt termostat, som ikke åbner ?

Tvivler jeg på... Eller er kølesystemet på en Sierra afhængig af
termostatens 'position'?

På min Golf2'er der kan der kommer gennemstrømning til varmeapp. uanset
om termostaten er åben eller lukket. Vandet kommer direkte fra toppen og
kan løbe ind til varmeapp.

På en G2'er er der monteret nogle djævelske overtryksventiler der skulle
modvirke skoldninger hvis varmeapp. springer. Er der monteret en sådan på
din Sierra? Alternativt kan kølesystemet jo være blokeret således at
vandet slet ikke kan flyde igennem varmeapp (måske har tidl. ejer brugt
køletætner :-|)

Prøv at afmontere begge slanger til varmeapp og sæt en vandslange på
indløbet til varmeapp. Vandet burde naturligvis kunne flyde uhindret
igennem app. Hvis det bare sprøjter ud af indløbet og ikke af udløbet så
er varmeapp. stoppet. Prøv at sprøjte baglæns så, hvis det ikke hjælper
skal der et nyt varmeapp. i.

Thomas

Fra : Peter Frost

Dato : 16-06-05 11:24

"Andreas M. Hansen" skrev

> Defekt termostat, som ikke åbner ?
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen

Okay, så den vel bare at følge Haynes ?

Motoren overopheder ikke, og temp. for kølvand er også normal, kan det
så stadig godt være det ? har ikke en dadel forstand på vandsystemet.

---
Peter F.
Sierra 2,0i DOHC '90

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-06-05 09:07

Peter Frost skriver:

> [...]
> Og man så sætter blæseren på 1, kommer der kort varigt lidt varm luft
> ud. På mig virker det som om, heather matrixen ikke bliver varm nok ?

Er der luft i "radiatoren ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Troels Pedersen

Dato : 16-06-05 11:50

"Peter Frost" <pgf@gregand.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt en Ford Sierra 2,0i fra 90. Og dagen efter opdager jeg
> varme systemet ikke virker. Er der nogen der kan fortælle mig hvad det
> kan være ?

Fin bil! Jeg har selv sådan en.

Der er flere muligheder:
Termostat lukker ikke rigtig. Min er skiftet med godt resultat, pga. samme
fejl.
Det er svært at se om kølevæsketemperaturen er rigtig, da temp måleren ikke
er vanvittig præcis.

Luft i systemet. Kommer der boblelyde fra varmeapperatet når du
accelerer/gasser op?

Dit kabel til varmvandsventilen er blevet slapt, og den åbner ikke rigtigt.

--
Med Venlig Hilsen
Troels Pedersen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-06-05 17:40

Peter Frost wrote:
> [...]
> ud. På mig virker det som om, heather matrixen ikke bliver varm nok ?
>
> Køler væske standen er mellem min og max. Kunne dog godt få lidt mere.

Det er sandsynligvis dit varmelegeme der er tilstoppet (såfremt at
kølevandet har den rette temp).
Et nyt kan købes hos f.eks. Høyer Autodele og koster vist omkring 400,- kr.
Det er rimeligt nemt at skifte.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : Jens B

Dato : 16-06-05 18:57

Peter Frost wrote:
> [...]
> ud. På mig virker det som om, heather matrixen ikke bliver varm nok ?
>
> Køler væske standen er mellem min og max. Kunne dog godt få lidt mere.

samme problem har jeg med min sierra 1,6 fra 87

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-05 20:13

> [...]
> ud. På mig virker det som om, heather matrixen ikke bliver varm nok ?
>
> Køler væske standen er mellem min og max. Kunne dog godt få lidt mere.

Har haft 3 sierra'er med samme problem. Det var termostaten i alle 3 der var
defekt og var åben hele tiden, så vandet aldrig kunne blive rigtig varmt.
Temp. måleren skal man ikke kigge på da den sidder et sted hvor den altid
vil vise varme selv om vandet er koldt.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-05 08:33

> [...]
> varmt. Temp. måleren skal man ikke kigge på da den sidder et sted hvor den
> altid vil vise varme selv om vandet er koldt.

Er det ikke dene 'kobberlign. dims' som er skruet i blokken lidt nede
unde midten i højre side, når man kikker forfra ?

Men der burde nu komme mærkbar varme hele tiden,
når motoren er varm og vandet ellers cirkulere med konstant
åben termostat vil jeg mene.