Mystisk indikator i Mazda 626
Fra : Jesper Kristensen

Dato : 15-06-05 23:23

Halløjsa,

Jeg har for nylig anskaffet an Mazda 626 årgang '94. Lige til højre for
rattet sidder 3 knapper - eller dvs. kun den midterste er en rigtig knap
(til bagrude-varmeren), de 2 andre er "dummy"-knapper til diverse
ekstra-udstyr, som ikke er monteret.

På den venstre af disse "dummy"-knapper sidder noget, der ligner en rund
hvid refleksbrik med en diameter på 10-12 mm. Bagved denne "refleks" sidder
tilsyneladende en lysdiode, for den lyser i hvert fald grønt af og til.

Men hva' hulen er det den viser? Jeg synes ikke rigtig jeg ser noget system
i, hvornår den tænder og slukker. Ifølge manualen benyttes knappen på nogle
modeller til forlygtevaskere, men sådan nogle er der altså ikke på bilen.

Mvh.
Jesper

Fra : Martin Bak

Dato : 16-06-05 06:14

"Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på nogle modeller til forlygtevaskere, men sådan nogle er der altså ikke

Jeg har ikke sådan en lampe på min 626´er fra 92, men kunne det tænkes, at
det er en form for økonometer?

Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-06-05 07:32

"Jesper Kristensen" <jbk@NOSPAMsnaps.dk> wrote:

> [...]
>tilsyneladende en lysdiode, for den lyser i hvert fald grønt af og til.

Lyder som noget der er eftermonteret - Prøv at høre værkstedet om
funktionen næste gang vognen er til service....

Jeg havde på et et tidpunkt en brugt mazda med en mystisk knap samme
sted - Det viste sig at være en omskifter til hornet. Med den tilkoblet
kunne vognen pludselig spille 'Dengang jeg drog af sted...'

Det tog ganske lang tid før jeg gennemskuede det....

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : NHF

Dato : 16-06-05 08:56

Hej Jesper.

Bilen er forberedt til aircon, og denne knap er til at tænde for "kulden".
Den bør dog ikke lyse, da der normalt ikke er sat en sikring i
sikringsboksen såfremt bilen ikke er udstyret med aircon.

Mvh.

NHF, Århus

Fra : Peter Frost

Dato : 16-06-05 09:53

En dummy tyveri-alarm ?

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 16-06-05 16:08

> En dummy tyveri-alarm ?

Ifølge klistermærker i sideruderne har bilen faktisk haft et alarmsystem
monteret, så det kunne nok godt være et levn herfra. Hvorfor den opfører sig
tilsyneladende tilfældigt ved jeg dog stadig ikke. Men den har i hvert fald
ikke noget med aircon eller økonometer at gøre, som det blev foreslået af
andre.

Mvh.
Jesper