Ensøjlet lift virkemåde ?
Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 15-06-05 22:42

Hej!

Ja egentlig er det vel et simpelt spg, men jeg kan ikke
lige hitte noget på Google om det. Hvordan virker
en ensøjlet lift ?
efter hvad jeg har hørt er den luft/hydraulisk, men
er der noget oliereservoir i den eller hvordan.

Grunden til jeg spørger er, at jeg har et Ø80 hydraulik
stempel liggende som jeg godt vil ha lavet en minilift
udaf, f.eks til at løfte minitraktoren op på.

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : Kito

Dato : 16-06-05 06:10

"Kaj Kristian Thomsen" <Who Knows@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>køre den. stationen skal rumme alt den olie der kan være i stemplet og lidt
Du skal tage dig iagt for sikkerheden omkring stemplet med bla.
slangebrudsventil mm.
Du må ikke bruge luft da den kan presses sammen og er ikke så nemt at styre.

vh
Poul

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-06-05 06:55

> [...]
> en ensøjlet lift ?
> efter hvad jeg har hørt er den luft/hydraulisk, men
> er der noget oliereservoir i den eller hvordan.

Der er et reservoir der er tilpasset cylinderens rumfang ved max. slaglænde.
Du kan roligt bruge luft til at hæve med, du skal blot for sikkerhedens
skyld montere en brud/drøvleventil direkte på cylinderen, *ikke* på slangen
!

> Grunden til jeg spørger er, at jeg har et Ø80 hydraulik
> stempel liggende som jeg godt vil ha lavet en minilift
> udaf, f.eks til at løfte minitraktoren op på.

Jeg går ud fra din cylinder er 80mm udvendig, så er den max. 70 mm indvendig
og kan så løfte ca. 300Kg/v.8bar lufttryk - incl i de 300kg er *alt* der
løftes.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 16-06-05 11:46

Hej

Brian Sørup wrote:
> [...]
> slaglænde. Du kan roligt bruge luft til at hæve med, du skal blot for
> sikkerhedens skyld montere en brud/drøvleventil direkte på

Ok, dvs at jeg skal ha fundet en beholder der kan indeholde ca
xx L olie, og som kan holde til 15 bar. Og så pumpe luft
i tanken så olien bliver presset over i stemplet ?
Der er i forvejen en faldventil på stemplet, det er et
støtteben fra en ældre Hiabkran.

> Jeg går ud fra din cylinder er 80mm udvendig, så er den max. 70 mm
> indvendig og kan så løfte ca. 300Kg/v.8bar lufttryk - incl i de 300kg
> er *alt* der løftes.

Næsten Yder diameter på cylinderen er 120 mm, og stemplet
( det der kommer ud ) er 80 mm. Slaglængden er 1000 mm
Jeg håber på at det kan løfte ca 500 kg ialt, så er der lidt til at
lave en solid ramme af foroven, og traktoren vejer ca 260 kg.
Næste spg er så om det er stærkt nok, og om der er risiko for
at stemplet kan bøje når det er skudt helt ud. Jeg har en ide´
om at lave en 100 x 150 cm platform placeret på et stort X
som så skal monteres ovenpå stemplet.

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-06-05 15:33

> [...]
> xx L olie, og som kan holde til 15 bar. Og så pumpe luft
> i tanken så olien bliver presset over i stemplet ?

Jepz.

> Der er i forvejen en faldventil på stemplet, det er et
> støtteben fra en ældre Hiabkran.

Fint.

> Næsten Yder diameter på cylinderen er 120 mm, og stemplet
> ( det der kommer ud ) er 80 mm. Slaglængden er 1000 mm

Så er den nok nærmere 100mm indvendig og løfter så omkring det dobbelte,
altså 600Kg/v.8bar.

> [...]
> at stemplet kan bøje når det er skudt helt ud. Jeg har en ide´
> om at lave en 100 x 150 cm platform placeret på et stort X

Bare rolig - det bøjer *ikke* - hvor meget belastning tror du der er på
sådan en kran ?

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-06-05 20:33

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bare rolig - det bøjer *ikke* - hvor meget belastning tror du der er på
> sådan en kran ?

Kan du da på ingen måde sammenligne, på krancylinderen forekommer der da kun
påvirkning i længderetningen, aldrig sideværts.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-06-05 21:09

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kun
> påvirkning i længderetningen, aldrig sideværts.

Det er ikke en krancylinder, men et støtteben, og de får altså bank - jeg
arbejder med produktion af hydrauliske cylindre til daglig og tro mig den
bøjer ikke fordi der er en ubalance på 100kg ......
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 17-06-05 16:13

Brian Sørup wrote:

> Bare rolig - det bøjer *ikke* - hvor meget belastning tror du der er
> på sådan en kran ?

_Meget_ Da jeg tog mit certifikat havde vi en bagmonteret kran
på overarbejde. Læreren ville vise hvad der sker
hvis man sætter diverse følere ud ad drift, så kranen blev hægtet i
en krog i gulvet. Volvoen løftede fint forhjulene fra jorden

Og mange tak for hjælpen indtil videre !

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : Kito

Dato : 17-06-05 06:01

> [...]
> i tanken så olien bliver presset over i stemplet ?
> Der er i forvejen en faldventil på stemplet, det er et

Nej du skal ikke bruge luft til at pumpe olien med, men en olie pumpe som
sidder i hydralikstationen.
Hydralikstationen behøver ikke være ret stor det er kun et spørgsmål om
hastigheden på stemplet. Selv små stationer kan løfte et stempel, da det er
stemplets overflade der bestemmer styrken.

vh
Poul
Poul

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 17-06-05 16:21

Hej

Kito wrote:

> [...]
> om hastigheden på stemplet. Selv små stationer kan løfte et stempel,
> da det er stemplets overflade der bestemmer styrken.

Jeg har prøvet med trykluft og det fungerer tilsyneladende fint, hvor
meget det kan løfte ved jeg dog ikke da det ikke er gravet ned
i gulvet endnu.
Hvis ikke det kan klare det med luft alene må jeg ud og lede efter en
hydraulikstation.

Mvh
Kaj K Thomsen