Forstærkning af ny/rå karrosse..
Fra : John Sahl

Dato : 14-06-05 08:39

Jeg har været så heldig, at få fat i et fabriksnyt karrosseri til
mit Uno Turbo projekt.

Nu vil jeg så gerne høre ,om der er nogen her inde, som måske
kunne give mig nogen tips, om hvor jeg kan forstærke det, så
det bliver mere vridningsstabilt. Bilen vil blive brugt til diverse
trackdays, men skal ikke strippes for vægt eller noget i den stil,
dog vil der blive monteret en god gevindundervogn og tårnstivere
både for og bag.

Og om der er noget jeg specifikt ikke må gøre i forbindelse
med forstærkninger, inden jeg begynder at at skrue andre ting
fast til den nye karrosse. Bilen skal kunne køre gennem syn.

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-05 09:54

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev

> Jeg har været så heldig, at få fat i et fabriksnyt karrosseri til
> mit Uno Turbo projekt.

Hej John, hvordan får man fat i sådan en?

Og er det i øvrigt muligt at indregistrere sådan en uden at skulle betale
fornyet afgift?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : John Sahl

Dato : 14-06-05 10:09

Uffe Ravn wrote:
> Hej John, hvordan får man fat i sådan en?

Hej Uffe,

Det var rent held, den stod i vejen på et værksted og jeg fik et
tilbud jeg ikke kunne afslå

> Og er det i øvrigt muligt at indregistrere sådan en uden at skulle
> betale fornyet afgift?

Jeg har fået en genindhugningsattest med til den, så ja

Det er en perfekt basis for min projekt, i morgen henter jeg en
Punto GT motor som vil blive strippet og bygget op fra bunden
efter alle kunstens regler.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-05 12:08

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev

> Det var rent held, den stod i vejen på et værksted og jeg fik et
> tilbud jeg ikke kunne afslå

> Jeg har fået en genindhugningsattest med til den, så ja

Pisse heldige møgsvin!

God fornøjelse med projektet!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 14-06-05 10:14

John Sahl wrote:
> [...]
> med forstærkninger, inden jeg begynder at at skrue andre ting
> fast til den nye karrosse. Bilen skal kunne køre gennem syn.

Hej John

Jeg ved intet om hvad du kan/må gøre, men når nu
du går videre med dit projekt på denne måde, så
lyder det til at blive en rigtig lækker bil! Det vil en del
langfingrede amøber nok også synes og med dit
(manglende) held hvad den slags angår vil jeg derfor
foreslå at du bygger et bur i bilen - ikke et rollcage
men et hundebur til den største og mest glubske
kamphund du kan finde

/Jakob

Fra : John Sahl

Dato : 14-06-05 10:20

Jakob Jeppesen wrote:
> Hej John

Hej Jakob,

> [...]
> foreslå at du bygger et bur i bilen - ikke et rollcage
> men et hundebur til den største og mest glubske

Jeg er ikke så vild med hunde, så planen er at skyde pengene
i et GPS-overvågningssystem og et aluminiums-baseballbat

Jeg føler mig ekstremt heldig, at have fået denne mulighed, da
det er planen, at denne Uno Turbo skal være min sidste af slagsen.
Der efter vil jeg have noget med 4x4 og turbo, så man kan overføre
nogen flere kræfter til asfalten.!

Det er et længerevarende projekt, så lige nu siger tidsrammen, at
jeg vil være færdig i maj måned næste år.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 14-06-05 10:39

John Sahl wrote:

> Jeg er ikke så vild med hunde, så planen er at skyde pengene
> i et GPS-overvågningssystem og et aluminiums-baseballbat

Nå ja - det er jo også en mulighed. Det har jo samtidig
den fordel at de ikke skal luftes flere gange om dagen og
er noget billigere i foder

> [...]
> det er planen, at denne Uno Turbo skal være min sidste af slagsen.
> Der efter vil jeg have noget med 4x4 og turbo, så man kan overføre

Kan man mon lave en uno med 4x4?

> Det er et længerevarende projekt, så lige nu siger tidsrammen, at
> jeg vil være færdig i maj måned næste år.

- noget siger mig, at det endelig er lykkedes for dig
at finde en passende garage/værksted et eller andet sted i
trekantsområdet

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 10:45

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

| Kan man mon lave en uno med 4x4?

Sikkert, når man ka' med en Panda.

Fra : John Sahl

Dato : 14-06-05 10:49

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Sikkert, når man ka' med en Panda.

Det ville være ret dumt at bruge dele fra Panda'en den er
for spinkel, men der findes et par andre italienske biler der
kunne levere donordele til sådan et projekt.

Spændende projekt til en legebil på et senere tidspunkt måske

Fra : John Sahl

Dato : 14-06-05 10:43

Jakob Jeppesen wrote:
> Nå ja - det er jo også en mulighed. Det har jo samtidig
> den fordel at de ikke skal luftes flere gange om dagen og
> er noget billigere i foder

Yeah, og fornøjelsen vil være stor hvis jeg kunne stå ansigt
til ansigt med en biltyv.!

> Kan man mon lave en uno med 4x4?

Ja, det ville jeg sagtens kunne, men jeg ville få et alvorligt problem i
synshallen ,-)

> - noget siger mig, at det endelig er lykkedes for dig
> at finde en passende garage/værksted et eller andet sted i
> trekantsområdet

Jeg får det her til den 1/7 så det klør i fingrene for at komme
i gang

Fra : Thomas

Dato : 14-06-05 12:39

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message

> [...]
> nogen flere kræfter til asfalten.!
>
> Det er et længerevarende projekt, så lige nu siger tidsrammen, at
> jeg vil være færdig i maj måned næste år.

Det lyder som et spændende projekt. Du tager vel nogle billeder undervejs
og smider op et eller andet sted? Ang. Punto GT motoren så kommer du da til
at bevæge dig i et forkert område, hvis vi taler om 20% reglen, eller ? Har
Uno turboen ikke 105 hk og GT'en de 130 hvis jeg ikke huske meget forkert?

Ang. firhjulstræk og turbo der må jeg da vist klart anbefale en Lancer
Evolution 8, som jeg har været så heldig at få en tur i. Den gir en "nøøj
det er da løgn effekt" når der trædes på speederen ;:)

Mvh

Thomas
Fiat Duna, Sedan modellen af Uno Turbo, dog uden turbo

Fra : John Sahl

Dato : 14-06-05 12:46

Thomas wrote:
> [...]
> kommer du da til at bevæge dig i et forkert område, hvis vi taler om
> 20% reglen, eller ? Har Uno turboen ikke 105 hk og GT'en de 130 hvis

112Hk i min model, 136Hk i Punto'en men blokken er ens, så der
bruger jeg bare selve blokken fra en Uno Selv om der burde være
0,4Hk at give af.

Det er 1.3 modellen der har 105Hk

Det drejer sig om den nye model af Uno'en det her, ikke den gamle
med helt firkant front.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 14-06-05 13:01

John Sahl wrote:

> 112Hk i min model, 136Hk i Punto'en men blokken er ens, så der
> bruger jeg bare selve blokken fra en Uno Selv om der burde være
> 0,4Hk at give af.

Kunne du evt. løfte sløret for hvad der skal
ske og hvad det (forhåbentligt) ender med?

/Jakob

Fra : John Sahl

Dato : 14-06-05 13:46

Jakob Jeppesen wrote:
> Kunne du evt. løfte sløret for hvad der skal
> ske og hvad det (forhåbentligt) ender med?

Jeg vil i løbet af året opdatere med tekst og billeder på denne
webside, med passende mellemrum..

http://www.unoturbo.info/info/

Var lidt i tvivl om at offentliggøre dette, men om ikke andet
kan man sige at det forpligter

Målet er simpelt: At bygge den fedeste Uno Turbo i DK, ikke
den hurtigste, men heller ikke den langsomste!

Fra : ChipMIK

Dato : 14-06-05 10:49

John Sahl wrote:
> [...]
> med forstærkninger, inden jeg begynder at at skrue andre ting
> fast til den nye karrosse. Bilen skal kunne køre gennem syn.

Jeg er ikke misundelig nøj nøj det ska du ikke tro tralulalej...

ChipMIK

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-06-05 14:21

John Sahl wrote:
> [...]
> med forstærkninger, inden jeg begynder at at skrue andre ting
> fast til den nye karrosse. Bilen skal kunne køre gennem syn.

Du kan jo sømsvejse karossen op der hvor den kun er punktsvejst sammen.
Hvis du så monterer et ordentligt bur bliver den også mere uvridelig.

Mvh
Roberto

Fra : John Sahl

Dato : 14-06-05 14:26

Roberto Saldo wrote:
> Du kan jo sømsvejse karossen op der hvor den kun er punktsvejst
> sammen. Hvis du så monterer et ordentligt bur bliver den også mere
> uvridelig.

Bur er ikke en option, det er både grimt og trælst i hverdagen,
men ellers var det selvfølgelig den mest åbenlyse metode.

Sømsvejsningen er klart noget jeg vil se nærmere på når jeg får
kigget nærmere på detaljerne.

Fra : ham-der

Dato : 14-06-05 20:54

">
> [...]
> men ellers var det selvfølgelig den mest åbenlyse metode.
>
> Sømsvejsningen er klart noget jeg vil se nærmere på når jeg får

For mange år siden var der i "Bilen motor og sport" en artikel hvor de
fulgte opbygningen af en rallybil, og der blev der lavet dobbelt så mange
punktsvejsninger i alle samlingerne som der var fra fabrikken, du må ikke
fuldsvejse hvor den er punktsvejst, så revner pladen ved siden af
svejsningerne, og tro mig, jeg har repareret biler i over 20 år, og har set
mange eksempler på det, specielt lige da periodisk syn blev indført, og folk
selv havde prøvet at "mure" bilerne sammen til det første syn.
Jeg mindes også engang at have læst noget om at Mazda 323 1,6 turbo fra
midt i firserne havde flere punktsvejsninger end den alm. for at gøre
karosseriet stivere, men hør i en motorklub hvad de gør når de ombygger en
bil til rally, for det er vel lidt derhen du vil.

A. K.

Fra : John Sahl

Dato : 16-06-05 18:44

ham-der wrote:
> [...]
> du må ikke fuldsvejse hvor den er punktsvejst, så revner pladen ved
> siden af svejsningerne, og tro mig, jeg har repareret biler i over 20

Ja, så langt er jeg med, og jeg har et par følere ude ved nogen jeg
kender indenfor race-verdenen som gerne giver tip videre, jeg vil jo
gerne gøre det så godt som muligt, nu jeg har chancen..

> [...]
> gøre karosseriet stivere, men hør i en motorklub hvad de gør når de
> ombygger en bil til rally, for det er vel lidt derhen du vil.

Finder du artiklen er jeg selvfølgelig interesseret

Fra : Thomas

Dato : 17-06-05 11:42

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> ham-der wrote:

Hej igen

Lige et par sidespørgsmål.

1. Uanset om du nu svejser eller ej, har du så planer for en
overfladebehandling ? Galvanisering eller andet? Du får jo lavet en bil
der også er sjov om 20 år, (med mindre der sker en eller anden revolution
inden for bilverdenen )

2. Og ang de fælge der. Jeg har ikke lige gidet at regne efter, men vil du
ikke overstige den originale omkreds? (17" svarer vel næsten til de
originale fælge med dæk) Hvordan fixer man det i praksis, både ang. pladsen
(også i bredden) og med speedometeret ?

3. Ang. motortuningen. Nu er der snart tærsket langhalm nok på
fortolkningen af de regler men er du ikke ude i noget "ulovligt"..... ( og
nej jeg er ikke en af dem med løftet pegefinger det rager mig en skid i
praksis) men er det ikke sådanne at man sådanne set gerne må hente 1000
hk af sin originale turbomotor , bare man ikke ændre top krumtap stempler
og andet i selve motoren? Umiddelbart lyder det som om at du bryder
disse regler´? Ja jeg er bare nysgerrig, kan aller blive helt klog på de
regler

4. Et tip til vridningstabilitet: Du kan jo svejse dørerne fast og kravle
ind og ud af vinduet, men så ryger fidusen med dine Barchetta håndtag

Mvh

Thomas
Der ønsker der held og lykke med projektet. Det lyder sgu spændende........
damn et nyt karrosseri...du siger lige til hvis du "falder" over et værksted
der har et spritnyt karroseri til andre gamle Fiat'er liggende ikke ? fx 128
sport coupe.... ja jeg er på syre nu, det løb er vist kørt

Fra : John Sahl

Dato : 17-06-05 12:11

Thomas wrote:
> Hej igen

Hej Thomas,

> [...]

> overfladebehandling ? Galvanisering eller andet? Du får jo lavet en
> bil der også er sjov om 20 år, (med mindre der sker en eller anden

Det var faktisk en overvejelse værd, det vil jeg kigge nærmere på,
egentligt havde jeg kun planer om at få galvaniseret for og bagbro
og sådanne ting, men det kunne være jeg skulle undersøge hvad det
ville koste mig med hele karrossen.

Som de fleste nok kan regne ud er det ikke på nogen måde en bil jeg
satser på at afhænde på et senere tidspunkt.

> [...]
> til de originale fælge med dæk) Hvordan fixer man det i praksis, både
> ang. pladsen (også i bredden) og med speedometeret ?

7.8% vil de overstige med, men det er hvad jeg kalder en kalkuleret
"risiko" så det lever jeg med. Mht pladsen i bredden bliver skærm-
kasserne modificeret til at passe, det er ikke ret meget der skal
ændres,
men det skal laves 100% håndværksmæssigt korrekt!

> 3. Ang. motortuningen. Nu er der snart tærsket langhalm nok på
> fortolkningen af de regler men er du ikke ude i noget "ulovligt".....

Jo, jeg vil nok have et problem hvis jeg ryger ind i en totalt pernitten
synsmand, men så må jeg smide en anden motor i til syn, det kan ikke
være anderledes. Jeg er af den holdning at hvis alt er lavet som det
skal, så er det reglerne der er for stive og må bøjes lidt.

> [...]
> krumtap stempler og andet i selve motoren? Umiddelbart lyder
> det som om at du bryder disse regler´? Ja jeg er bare nysgerrig, kan

Du er inde på noget af det rigtige, men hvad kan man gøre, det er min
7. Uno Turbo, nu skal alle de planer jeg har haft gennem årene prøves
af, og så lidt ekstra!

> 4. Et tip til vridningstabilitet: Du kan jo svejse dørerne fast og
> kravle ind og ud af vinduet, men så ryger fidusen med dine Barchetta
> håndtag

Ja, det holder ikke helt, men jeg skal nok finde på noget godt, der er
i al fald ingen tvivl om at jeg har en god base for et godt projekt.

> [...]
> "falder" over et værksted der har et spritnyt karroseri til andre
> gamle Fiat'er liggende ikke ? fx 128 sport coupe.... ja jeg er på

Jeg har været usandsynligt heldig at finde det her karrosseri synes
jeg selv, og har slet ikke fået armene ned efter jublen over det

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-06-05 01:33

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev

> Jeg har været usandsynligt heldig at finde det her karrosseri synes
> jeg selv, og har slet ikke fået armene ned efter jublen over det

Jeps, for med en ny karosse har du, hvis du gør arbejdet rigtigt, mulighed
for at dit lille hobbyprojekt, kan holde i de næste 20 år.

Alt for mange tuner/skruer på ældre biler der kun har 4-6-8 år tilbage inden
de dør af rust.

Du har muligheden for også at gøre arbejdet rigtigt go´dt og omhyggeligt,
for du kan jo have fornøjelse af den i mange år.

Og en velbehandler bil kan jo nemt blive 20 år.

Hmm. man får næsten lyst til at kigge forbi Fredericia.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : John Sahl

Dato : 20-06-05 09:05

Uffe Ravn wrote:
> [...]
> mulighed for at dit lille hobbyprojekt, kan holde i de næste 20 år.

> Alt for mange tuner/skruer på ældre biler der kun har 4-6-8 år

Når jeg nu ikke har råd til en rigtig specialbil som projekt, må jeg
jo nøjes med en Uno Turbo, men det går nu også alligevel, for jeg
har haft så mange af dem gennem tiden, at jeg godt ved hvordan
man laver tingene bedst.

> Du har muligheden for også at gøre arbejdet rigtigt go´dt og
> omhyggeligt, for du kan jo have fornøjelse af den i mange år.

Det er nemlig også planen.

> Og en velbehandler bil kan jo nemt blive 20 år.

Men en ny karrosse starter jeg jo nærmest forfra, og som planen
er så bliver alt andet også nærmest nyt på den. Døre, klapper,
for- og bagbro forhåbentligt.bremserør lavet i kobber fra starten,
armerede bremseslanger, alle slangerne i motorrummet i silikone/
armerede slanger. Noget siger mig også at en pæn del af lednings-
nettet vil blive lavet selv, det plejer jo også at være en svaghed på
de italienske biler.

> Hmm. man får næsten lyst til at kigge forbi Fredericia.

Vent til efter august, jeg har får mit værksted her fra den 1/7 og
skal jo så lige på plads der ude, ellers er der ikke så meget at se
endnu, men du er selvfølgelig velkommen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-06-05 21:14

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Finder du artiklen er jeg selvfølgelig interesseret

Tag en tur på biblioteket.
Der findes en bog, der omhandler hvordan en Escort 2 skal 'behandles'.
Det er godt nok ikke en Fiat, men mon forskellen er så stor på de punkter.

Citat fra bogen:
'Svejs først langs kanterne på hjulophængenes forstærkninger,
og derefter på tvæts af torpedovæggens kant,
hvor den støder op til brandvæggen, som vist på billedet.
Svejsningerne skal have en længde på ca. 12,5 mm,
og anbringes med en afstand på 38 mm.
Fuldsvejsninger vil knække, fordi karrosseriets fleksibilitet derved
forsvinder,
så husk at metallet skal kunne give sig en smule.'

Der er mere i bogen

Forresten så hedder bogen:
Escort tuningshåndbog
ISBN 87-98-3342-0-4

Det lyder godt nok, som et spændende projekt du har gang i der

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : John Sahl

Dato : 17-06-05 21:40

Uffe Bærentsen wrote:
> Tag en tur på biblioteket.

Er planlagt, der er nemlig et par engelske bøger om tuning generelt,
som jeg er blevet anbefalet også som jeg vil se om de har.

> Der findes en bog, der omhandler hvordan en Escort 2 skal 'behandles'.
> Det er godt nok ikke en Fiat, men mon forskellen er så stor på de
> punkter.

Næh, mon dog, det er nok værd at læse.

> [...]
> forsvinder,
> så husk at metallet skal kunne give sig en smule.'

Jeg har et par folk med DTC-erfaring jeg får til at kigge på
karrossen, så tegner de lidt på den med sprittusch, hvis de
kan blive enige

> Der er mere i bogen

> Forresten så hedder bogen:
> Escort tuningshåndbog
> ISBN 87-98-3342-0-4

Takker.!

> Det lyder godt nok, som et spændende projekt du har gang i der

Ja, det bliver alt for sjovt, uanset at tidsrammen er sat med
maj 2006 som mål, går tiden jo nok ret hurtigt der ud af.

Fra : John Sahl

Dato : 17-06-05 22:01

John Sahl wrote:
> [...]

Og nu bestilt via bibliotek.dk sammen med 7 andre bøger om
tuning/optimering

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-06-05 23:01

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har et par folk med DTC-erfaring jeg får til at kigge på
> karrossen, så tegner de lidt på den med sprittusch, hvis de
> kan blive enige

Hvis det ikke kommer til at ligne noget, så er der et alternativt forslag:
Få karrossen lakeret med klarlak, efter at de har tegnet på den.
Den kunne blive et kunstværk.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Brian M

Dato : 17-06-05 14:02

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message news:<42ae8967$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

> Nu vil jeg så gerne høre ,om der er nogen her inde, som måske
> kunne give mig nogen tips, om hvor jeg kan forstærke det, så
> det bliver mere vridningsstabilt.

Med hensyn til ekstra svejsninger står der lidt her:
www.hms.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=255&highlight=svejsning