Kan man overhovedet regne det ud?
Fra : Christian

Dato : 12-06-05 22:48

Hej,

Jeg kører p.t. i en Yaris diesel fra 01/2004 som efterhånden har gået 90
..000 km. Ca. 80.000 af disse km er firmakørsel efter statens takster,
som har givet mig et pænt dækningsbidrag (får diff mellem høj & lav
takst udbetalt som løn) Nr 2 bil bruger min kone og den skal nu
pensioneres så noget skal der ske.

Jeg gider ikke rode med gamle biler, vil gerne have driftsikkerhed, en
familiebil jeg kan bruge til bilferie sydpå og mest af alt en god
totaløkonomi.

Jeg er kommet frem til at der er 2 muligheder.

1. Sælger Yarisen (brugtvognsprisen er jo i top) og køber en 2-3 år gl.
VW Passat 1,9 4d. TDi 100 DK eller lign, som både tjener som familiebil
og bruges som mit "arbejdskøretøj", mens jeg køber en "lille" brugt bil
i 80-100.000 kr klassen til fruen. I såfald skulle jeg jo nok køre
Passaten i 4-6 år. Men er den økonomisk i drift?

2. Beholder Yarisen og køber en 3-4 år gl familiebil (nok en japaner)
som konen kan bruge i det daglige og som vi kan tage på ferie i, men jeg
er lidt bange for den bliver lidt for gammel.

Er der ikke nogen af jer som kan bidrage med nogle gode råd til hvordan
man kan disponere i en sådan situation under hensyntagen til de krav jeg
har beskrevet. Også gerne komme med gode råd m.h.t. andre
fornuftige/økonomiske bilvalg.

Havde overvejet en Toyota Corolla st.car eller en Avensis, men synes de
er for dyre. Derimod ser værditabet de første 2-3 år på en Passat langt
mere interessante ud.

Hilsen

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 13:35

"Christian" <none@none.dk> wrote in message
> [...]
>
> Havde overvejet en Toyota Corolla st.car eller en Avensis, men synes de
> er for dyre. Derimod ser værditabet de første 2-3 år på en Passat langt

Jeg havde givet "konebilen" til konen (yaris) og købt en ordentlig mandebil
til mig selv
Man taber vel så meget på at handle 2 biler at det er lige så økonomisk at
beholde yaris'en og bare finde en som kan opfylde dit behov.....hummer, 4x4
eller hvad du måtte ønske.
Det var ellers et imponerende antal Km du har kørt i konebilen

Mht. værditab så vil det vist være VOLDSOMT uanset hvad du vælger, når du
kører SÅ mange Km / år. Er du sikker på at statens takster er nok til at
dække udgifterne?

--
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-06-05 14:13

Tom wrote:
> "Christian" <none@none.dk> wrote in message

> Jeg havde givet "konebilen" til konen (yaris) og købt en ordentlig mandebil
> til mig selv

Enig. Men måske har konen ikke brug for diesel.

Fra : Christian

Dato : 17-06-05 08:23

dække udgifterne?

Ja for søren ...... Yarisen koster ca 1,60 pr. km incl alt
(afskrivninger, forsikring, vægtafgift, service, forbrug m.m.), men en
større bil vil selvfølgelig blive dyrere at køre i og det er da
også baggrunden for min tvivl.

Netto giver Yarisen mig ca 45.000 i lommen om året.